Hur noga är det att köra trasport lagligt?

Sv: Hur noga är det att köra trasport lagligt?

Nu kör jag rätt mycket släp, men rätt lite hästsläp.

MINST en gång i månaden ser jag en kontroll av släp, antingen vid vågplats eller med portabel våg. Själv åker jag in de gånger jag kommer med hästsläpet, ekipaget är så stort att det är uppenbart att det behövs BE.
 
Sv: Hur noga är det att köra trasport lagligt?

Jodå både jag och Lovisaeleonora_ brukar skriva det. Flera gånger i veckan, minst.

Men folk verkar tycka det är både dyrt och svårt :confused: Speciellt om de letar efter en ny bil för sisådär 300.000kr och måste ha en som får ta så mkt som möjligt på B.
 
Sv: Hur noga är det att köra trasport lagligt?

Jag har fått visa mitt BE två gånger på tio minuter en gång (och de ekipaget var inte ens BE, släpet var löjligt mkt nedvägt...).
 
Sv: Hur noga är det att köra trasport lagligt?

kör du med förtungt släp och dem ar dig åker körkortet, hände med en vän till mig ;/
 
Sv: Hur noga är det att köra trasport lagligt?

10 kilo är ju inte så svårt att typa ner.. så typa ner kärran till1490=)
 
Sv: Hur noga är det att köra trasport lagligt?

Alla släp går inte att typa ner. Och när det är så få kilon är det oftast, om det går (viktmässigt) typa upp bilen. Men är ju bara att kolla upp, om det är TS eget släp.
 
Sv: Hur noga är det att köra trasport lagligt?

Det där med 'hur många gånger stoppad'. Jag åker över 4000 mil/år, inte med släp utan totalt. Och det kan gå två år utan att jag blir stoppad alls, sen kan jag bli stoppad i rutinkontroller 3 ggr på en vecka, eller för den delen 2 ggr samma dag påväg till jobbet. Rutinkontroller. Ibland har jag haft släp med, ibland inte.

Men att tycka för att man aldrig blivit stoppad på X år så är det lugnt är vanskligt, dagen du kör olagligt kan vara dagen du blir stoppad två ggr samma dag.

Och jag åker regelbundet förbi kontroller, utan att bli invinkad (de tar ju inte alla alla ggr), så räknar man med de, så är det lätt minst en varannan vecka.

Men, tror det längsta det gått är 2 år mellan kollerna, och då pendlar jag 17 mil per dag till/från jobbet, och åker en hel del både sen i jobbet, och privat. Men det går inte att slappna av för man inte blivit stoppad på två år, för som sagt sen rasslar det till och man gör inte annat än visar körkortet och blåser.

Och kör man olovligt räcker en simpel körkortskontroll för att åka dit, det krävs ingen våg ens.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har en häst hos mig för vidare köp. "Provmånaderna" är snart förbi och det är dags för köp. Hästen var halt hos tidigare...
Svar
5
· Visningar
833
Senast: Ajda
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 242
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 905
Senast: Görel
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 322
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp