Hur noga är det att köra trasport lagligt?

Sv: Hur noga är det att köra trasport lagligt?

Nu kom jag osökt in på en sak, om man kör med överlast, vad händer då vid en ev olycka?
Tänker då främst på hur försäkringsbolagen skulle agera.

Jag kan inte uttala mig om djurförsäkringen eftersom jag inte har tillräcklig kännedom om dessa produkter. Efter vad en kollega på vår fordonsskadeavdelning berättade för mig så blir det dock så här vad gäller fordonen:

Om du kolliderat med något (till exempel ett annat fordon eller ett staket) så ersätts det du förstört genom trafikförsäkringen.

Din egen bil och ditt eget släp däremot ersätts inte om du kört ett ekipage du inte haft behörighet att köra - du är helt enkelt körkortslös i förhållande till fordonen. Så det kan definitiv komma att kosta dig en rejäl slant om du väljer att köra ett ekipage som du inte har behörighet för.

Vid överlast däremot har du ett försäkringsskydd om jag förstod kollegan rätt.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur noga är det att köra trasport lagligt?

Som jag tidigare skrivit i den här tråden så försöker försäkringsbolag komma på allt möjligt för att slippa betala ut några pengar så för att vara på säkra sidan bör man vara laglig för att inte riskera ngt.

Det där tycker jag är SKITSNACK.

Min sjuk- och olycksfallsförsäkring, de var vänliga nog att upplysa mig om att jag hade 118 000 kr till jag kunde få ut i ersättning förutom de 24 000 kr som jag hade 'begärt'.

Jag begärde ersättning för sjukhusvistelse. De upplyste om att jag hade rätt till ersättning för långtidssjukskrivningen med, vilket då blev 118 000 kr.

När jag körde av vägen, så anmälde jag det som sig bör till bolaget. En dam från bolaget (annat än olycksfalls förs.) ringde upp och tyckte 'hade du inga kostnader du vill söka ersättning för?' Jag tyckte 'nää?' och snälla damen tyckte att 'ja men du har rätt till ersättning för läkarbesöket, och blev du sjukskriven? Då har du rätt för ersättning för karensdagen och inkomstbortfallet med. Och så för sveda och värk'. Visst, inga jättestora pengar, men jag slapp ju hela inkomstbortfallet och alla kostnader som det innebar (och det var en del, med tanke på sjukskriven 60 h över jul och nyår = storhelg), alla övriga kostnader jag haft, och så en sudd för sveda och värk. Jag hade ingen aning om att man kunde få ers för det via trafikförsäkringen.

Däremot, om du BRYTER mot villkoren, är klart som fan de inte betalar då. De betalar inte om du kör utan körkort, om du kör obesiktigad bil, om du kör rattfull etc. Och givetvis inte om du kör olovligt (dvs utan körkort) tungt släp som kräver E-kort.
 
Sv: Hur noga är det att köra trasport lagligt?

Däremot, om du BRYTER mot villkoren, är klart som fan de inte betalar då. De betalar inte om du kör utan körkort, om du kör obesiktigad bil, om du kör rattfull etc. Och givetvis inte om du kör olovligt (dvs utan körkort) tungt släp som kräver E-kort.
:bow::bow:
 
Sv: Hur noga är det att köra trasport lagligt?

Det är precis så försäkringar ska fungera. Vi ska bedöma om den försäkrade har rätt till ersättning och om h*n har det så ska denne givetvis ha den ersättning h*n ska ha - oavsett om h*n har begärt en viss summa eller inte.

Sedan finns det förstås bättre och sämre handläggare även på försäkringsbolag, och viss skillnad i villkoren också. Misstänker att Chrysler haft lite otur vid något tillfälle - eller kanske flera? - och att den bitterhet som kan spåras i ovanstående inlägg härrör ur dessa situationer.

Men det känns ändå trist att vi försäkringstjänstemän skall sågas vid fotknölarna när vi försöker göra ett bra jobb...de allra flesta av oss.
 
Sv: Hur noga är det att köra trasport lagligt?

Jo så är det faktiskt läste det bara häromdan. Blev förvånad jag med men det måste bevisas att man kört olovligt med uppsåt.
 
Sv: Hur noga är det att köra trasport lagligt?

Nej och åter nej. Din källa är fel. Ett brott blir inte mindre brottsligt för uppsåt saknas. Däremot kan brottsrubriceringen i vissa fall bli betydligt mildare om uppsåt inte fanns. T ex så är uppsåt skillnaden mellan ett dråp och ett mord. Och i vissa fall mellan vållande till annans död och dråp. Rattfylleri exempelvis, där man kör ihjäl någon. Döms nästan alltid som vållande till annans död. För uppsåt att döda fanns inte.

Men det blir inte mindre olagligt att orsaka en människas död för uppsåt inte fanns.

Och vad gäller trafikregler etc finns ingen uppsåtsdel. Man är skyldig att inte bara följa reglerna utan även ha kännedom om dem. På samma sätt som du ska ha kännedom om kommuners lokala stadgar, helt omöjligt i realiteten, men sån är lagen.

Så det är lika olovlig körning, och du drabbas av samma konsekvenser vad gäller försäkringstekniskt, samt att du INTE få fortsätta färden, oavsett uppsåt eller ej. Däremot så vad gäller länsstyrelsen bedömning om du ska bli av med körkortet eller ej, det KAN påverkas av ev uppsåt. Men få människor är korkade nog att skriva till länsstyrelsen och säga 'förlåt, jag visste det var olagligt men jag trodde inte jag skulle bli stoppad', så i realiteten spelar det föga roll där heller.

Så, du bör vara mer källkritisk.
 
Sv: Hur noga är det att köra trasport lagligt?

Det är precis så försäkringar ska fungera. Vi ska bedöma om den försäkrade har rätt till ersättning och om h*n har det så ska denne givetvis ha den ersättning h*n ska ha - oavsett om h*n har begärt en viss summa eller inte.

Sedan finns det förstås bättre och sämre handläggare även på försäkringsbolag, och viss skillnad i villkoren också. Misstänker att Chrysler haft lite otur vid något tillfälle - eller kanske flera? - och att den bitterhet som kan spåras i ovanstående inlägg härrör ur dessa situationer.

Du kanske ska sluta skriva saker du inte vet ngt om, jag har nämligen aldrig haft några problem med försäkringsbolag öht.
 
Sv: Hur noga är det att köra trasport lagligt?

Angåene TS. Det är rätt liten chans att bli tagen så vågar du chansa så gör det..

Ja är man inte mer rädd om körkortet så kanske man vågar det... Jag skulle inte tänka tanken ens...

I sörmland har de haft släpkontroller ganska ofta tycker nog jag... Tack och lov för det...
 
Sv: Hur noga är det att köra trasport lagligt?

Och om man kör olovligt redan på pappret behövs det inte ens en våg, det räcker att åka in i en vanlig rutinkontroll, dvs bälte, blåsa och körkortskontroll, så är det klippt.
 
Sv: Hur noga är det att köra trasport lagligt?

Själv är jag rädd om mitt c-kort så jag hade inte chansat.
Däremot så upplever jag det som väldigt vanligt att man åker runt med bilar som inte får dra släpet.
- också vanligt med nertypade släp så de inte får dra stor häst + packning. (nya fina släp..)
- också vanligt med b-korts lastbilar som du inte får ha 2 stora hästar i.

Och med tanke på hur vanligt det är med ovanstående exempel och hur många som åker fast så ...

Har också hört polis säga: - vi orkar inte bry oss. Det är så många som bryter mot det. Har de körkort och är nyktra så. :crazy:
Då är jag tacksam att jag bor i sörmland med andra ord... :bump::bump::bump:
 
Sv: Hur noga är det att köra trasport lagligt?

Du kanske ska sluta skriva saker du inte vet ngt om, jag har nämligen aldrig haft några problem med försäkringsbolag öht.

Tja, du LÅTER som om du haft en rackarns otur med dina försäkringar. Det var dessutom den enda logiska förklaring/ursäkt jag kunde hitta till dina rätt bitska inlägg. Du låter i dina inlägg som en missnöjd person skulle göra. Sedan skriver jag inte saker jag inte vet något om. Jag skriver att jag misstänker... vilket i normalt språkbruk brukar innebära att det nu följer en gissning, mer eller mindre kvalificerad sådan.

I annat fall anser jag dina inlägg faktiskt vara mer eller mindre kränkande för oss som jobbar på försäkringsbolag och för försäkringsbolagen i sig själva förstås. Jag jobbar åt ett försäkringsbolag och den stora drivkraften i mitt jobb är just att kunna hjälpa folk när det kört ihop sig i livet eller i företaget. Bolaget jag jobbar åt har dessutom parollen att "vi skall inte söka en möjlighet att säga nej, vi skall söka en möjlighet att ersätta".

Vet du för övrigt att ett par av de vanliga aktörerna på försäkringsmarknaden är så kallade ömsesidiga bolag? Dvs utan vinstsyfte... hur skulle det hänga ihop med ditt resonemang om att försäkringbolagen bara "vill" säga nej? Varför ska de göra det om de saknar vinstsyfte???
 
Sv: Hur noga är det att köra trasport lagligt?

Uppenbarligen är det inte bara jag har som har fått det intrycket!
 
Sv: Hur noga är det att köra trasport lagligt?

Jag har inget emot försäkringbolag, du har uppenbarligen tagit det personligt då du jobbar på ett sånt bolag, & jag kan aldrig skriva så alla blir nöjda hur jag än vrider & vänder på det.

Om du blir nöjd av det så skulle jag ta bort ordet "kryphål", & skriva ngt annat där men jag hittade inget ord som skulle förklara bättre så alla förstod.

Jag sammanfattar igen mitt inlägg som att försäkringbolag kan hitta "punkter man inte följt korrekt" & därmed neka ersättning.

Nöjd?:angel:
 
Sv: Hur noga är det att köra trasport lagligt?

Jag sammanfattar igen mitt inlägg som att försäkringbolag kan hitta "punkter man inte följt korrekt" & därmed neka ersättning.

Men är inte det självklart?! Jag är intresserad av att hålla nere premierna. Bästa sättet att göra detta på är att inte betala ut pengar till folk som inte fyller de kriterier som krävs (enligt villkor).

SJÄLVKLART vill jag inte att det ska betalas ut ersättning till folk som helt godtyckligt anser att de har rätt till det - oavsett om de följt villkoren eller inte.

Det är ju en del av försäkringsbolagets jobb, att förvalta det kapital som ska utgöra ersättning till oss försäkringstagare.
 
Sv: Hur noga är det att köra trasport lagligt?

Efter att ha läst hela tråden så har jag inte sett att någon har lagt fram förslaget att ta ett BE körkort (kan ha missat något inlägg). Då blir det genast lättare att hitta dragbil/släp som går ihop. Visst det kostar att ta E kort, både tid och pengar. Men det kostar också att få böter. När man väl har ett så har man det ju.... (Om du tycker att det är bortkastade pengar och tid för att det gäller att köra en gång, i så fall håller jag med) Då är det ju så gott som lugnt...
 
Sv: Hur noga är det att köra trasport lagligt?

tycker det är mycket prat om överlast kontra olovlig körning om polisen stoppar ekipaget, frågan är därför hur många som tycker
här som har blivit stoppade och kontrollerade ( min egen åsikt är
att 10 kg- är skitsamma)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har en häst hos mig för vidare köp. "Provmånaderna" är snart förbi och det är dags för köp. Hästen var halt hos tidigare...
Svar
5
· Visningar
835
Senast: Ajda
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 326
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 915
Senast: Görel
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 323
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp