Sv: Hur noga inför tävling?
är det tävling så är det tävling, då ska allt skina!
*kvällen innan tvätta hela hästen, extra viktigt på vita tecken!
*kvällen innan fläta manen + inbakad eller utbakad i luggen+knopp där. inbakad fläta i svansen, så hela den är vågig på tävlingsdagen
*på morgonen innan vi åker blir det knoppar i manen
*pälsglans överallt! manen (efter att ha gjort knoppar), huvudet (tar med handen), halsen (inte där tyglarna ska ligga..), rumpan, SVANSEN, KNÄNA både fram och bak..
*rena hovar, mkt hovolja kvällen innan!
*2 mkt rena o glansiga träns (har alltid beslutsångest eftersom ja har 2 jättefina så de blir en klass i varje träns). extra viktigt tycker jag är att bettet är rent, o spännena. o är det silverspännen ska det vara silverbett o tvärtom

*mkt ren sadel! borstar av sadeljorden också.. (: extra viktigt tkr jag är att stigbyglarna är rena så dom inte är sandiga/leriga.. o stropparna, o självklart kuddarna!
*2 kritvita schabrak (:
*nyputsade vita skydd eller vita benlindor
*rena läderstövlar med rena sporrar!
*all ryttarens utrustning ska vara ren, såklart! o håret ska inte bara hänga o sticka ut överallt.. hellre 40 hårnålar i huvudet än att håret spretar åt alla håll o kanter!
*Många, Fina och Rena täcken med! Helst alla segertäcken såklart.. (;
*sen en liten grej som jag tycker är väldigt viktigt, kanske inte med utseénde o göra men.. Ha med mycket godis till hästen (: o hur det än går bli inte sur på hästen! det värsta som finns är när folk skriker på sina hästar o inte sköter om den.. Det ska vara Du som tränsar, sadlar, sätter på skydd, borstar mm medans den som är med håller, Absolut inte tvärtom!
finns väldigt mycket mer som jag skulle kunna rabbla upp..