Hur noga inför tävling?

• Tävling
  • Trådstartare Trådstartare hästig
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 51
  • Visningar Visningar 4 735
Sv: Hur noga inför tävling?

På vintern när jag inte kan bada ponnyn så tvättar jag bara mannen och svansen. Borstar han noga varje dag några dagar innan.
På sommaren tvättar jag hela han.
Alla han och min utrustning ska vara ren, tvättat, smörjd.

Jag är väldigt noga. All utrustning tvättas och smörjs och hästen likaså. Knoppar eller flätor ska det också vara :D Eftersom presentationen påverkas av vilken vagn man har så valde jag den snyggaste maratonvagnen med lite elegantare stuk, när det var dags att köpa vagn ;) Fast det spelade nog inte så stor roll i slutändan eftersom det ändå är en maratonvagn som högst ger en 6:a på presentationen, men strunt samma :p Noga ska det vara! Allt ska vara rent och helt.

Jag är såklart noggrann man måste ju vara snygg ute på tävlingsplatsen :D Eller ja, är det en liten clear round på hemmaplan så är det väl inte jätte noga kanske. Men jag har alltid rena fina tävlingsschabrak, och jag matchar alltid schabrak,nosludd och benskydd (ibland huva) och jag ser till at ha rena kläder på mig själv, och jag matchar täcke, transportskydd i transporten :) Haha ganska kul att se att folk kan vara så olika! :)

ja. jag är å väldigt noga när det gäller tävling och så ,, jag är hästsköttare åt min tränare och följer med henne på alla tävlingar runt om i landet :D
-tvättar alltid hästen från topp till tå, svans o man .. även huvudet fast försiktigt:smirk:
- pälsglans och hovsmörj är ett måste även lite baby olja på mullen så att den ser glansig och fin ut.
- sen knoppar jag alltid
- ALLA grejorna är putasde och sprayade med hårspery så att de blänker som F.n..haha
- schabraket och luvan matchar SÅKLART!!
-vi har alltid med oss ett extra par ev benskydd om de andra skulle bli blötta och tunga.
... mem detta gör jag bara när vi åker på nationella och internationella tävlingar:bump:

knappis.

Jag försöker alltid matcha täcke/grimma/skydd i transporten och såklart bensydd och schabrak :D :angel:
Sen ska det ju vara hyfsat rent, smörjer hästens grejer innan och försöker smörja mina skor och chaps också. :D
Hästen ska inte vara lerig och min kläder nytvättade. :D
Ibland spolar av benen eller tvättar hela hästen (på sommaren).

Men sen beror det ju på, är det n liten klubbtävling är det ju inte lika noga alls.

är det tävling så är det tävling, då ska allt skina!
*kvällen innan tvätta hela hästen, extra viktigt på vita tecken!
*kvällen innan fläta manen + inbakad eller utbakad i luggen+knopp där. inbakad fläta i svansen, så hela den är vågig på tävlingsdagen
*på morgonen innan vi åker blir det knoppar i manen
*pälsglans överallt! manen (efter att ha gjort knoppar), huvudet (tar med handen), halsen (inte där tyglarna ska ligga..), rumpan, SVANSEN, KNÄNA både fram och bak..
*rena hovar, mkt hovolja kvällen innan!
*2 mkt rena o glansiga träns (har alltid beslutsångest eftersom ja har 2 jättefina så de blir en klass i varje träns). extra viktigt tycker jag är att bettet är rent, o spännena. o är det silverspännen ska det vara silverbett o tvärtom ;)
*mkt ren sadel! borstar av sadeljorden också.. (: extra viktigt tkr jag är att stigbyglarna är rena så dom inte är sandiga/leriga.. o stropparna, o självklart kuddarna!
*2 kritvita schabrak (:
*nyputsade vita skydd eller vita benlindor
*rena läderstövlar med rena sporrar!
*all ryttarens utrustning ska vara ren, såklart! o håret ska inte bara hänga o sticka ut överallt.. hellre 40 hårnålar i huvudet än att håret spretar åt alla håll o kanter!
*Många, Fina och Rena täcken med! Helst alla segertäcken såklart.. (;
*sen en liten grej som jag tycker är väldigt viktigt, kanske inte med utseénde o göra men.. Ha med mycket godis till hästen (: o hur det än går bli inte sur på hästen! det värsta som finns är när folk skriker på sina hästar o inte sköter om den.. Det ska vara Du som tränsar, sadlar, sätter på skydd, borstar mm medans den som är med håller, Absolut inte tvärtom!

finns väldigt mycket mer som jag skulle kunna rabbla upp.. :rofl:

läste det jag skrev och Oj vad mycket jag har glömt!
men nu ska jag inte plåga er här på buke, utan bara skriva en liten grej..
*absolut inga tofsar i öronen! o klipp ner manen längst upp, under nackstycket.. o en bit nedanför, det är alltid snyggt! klipp hovskägg, o vid svansroten! om det står upp man vid knopparna, klipp bort det för guds skull! eller lägg ner det så det inte syns med hjälp av hårgelé.. :)

Tävlar i dressyr, och tror jag är rätt så noga innan tävling.

Dagen innan:
* Badar ALLTID hästen! Sedan pälsglans i svans, på baken osv. Flätar svansen när den fortfarande är lite fuktig. Olja på hovarna.

*Putsar sadel, sadelgjord, kandar, sporrar. Stövlarna putsas med Parade gloss, och även nosgrimman på kandaret.

* Packar och lägger fram så mycket som möjligt dagen innan, t.ex. rena täcken, rent vitt schabrak mm. i transporten.

På morgonen:
* Knoppar ALLTID på morgonen. Inga flätor på natten. Får han för sig att klia sig så har man ju ingen man kvar sen.... Syr knopparna. Synliga gummiband i annan färg än hästens man är det FULASTE jag vet! 8)

* Babyolja på mulen, runt munnen och ögonen. Lite olja på framknän och haser.

Alltid rena kläder på mig, både själva tävlingskläderna, samt överdragskläderna. Håret uppsatt i knut i nacken med vita "pärlband" runt. Försöker ha en ganska naturlig make-up, aldrig osminkad.

Hovskägg, de små stråna vid manken och nackstycket, samt svansen är alltid nytrimmad.

Jag är väll inte supernoga, var mkt mer pedantisk för några år sedan ;)
Men jag/mamma smörjer sadel + träns + grimma snabbt (har spec. tävlingsträns + grimma som i princip aldrig är smutsigt).
Nytvättar schabrak och ibland matchande luva (som även den är ren).
Badar inte kroppen på hästen utan tvättar svansen och vid behov man + pannlugg. Sedan är det borstning + rykt och ibland knoppning.
Borstar av eller tvättar av skydden.
Transportskydden har aldrig tvättats (ja, jag har dåligt samvete för dem ser för :devil: ut ...)
Svansen är lockig av sig själv så den flätas inte, brukar dock ha i lite pälsglans för att motverka rastaflätor :crazy:

Alla mina kläder tvättas med en gång jag kommer hem från en tävling (dock inte kavajen).
Skorna + chapsen tvättas av med antinge smörjmedeln el. skokräm dan innan tävling eller på morgonen innan.

Nästan allting till mig och hästen packar jag kvällen innan.

Jag är väldigt noga & petig ;)

* Putsar & Smörjer ALLT!
* Tvättar hästen.
* Ryktar hästen i timmar!
* Pillar alltid i manen & svansen med saxen.
* Allt måste matcha!
OSV. OSV.

Jag är supernoga! Allt ska vara kliniskt rent o perfekt, all utrustning ska matcha, hästen ska ha flyingeknoppar, vara nyduschad, välryktad och stilig!

Hur noggranna är ni med att putsa häst, utrustning och matcha allt inför tävling?

Är alltid noga med att allt är rent och snyggt - inte bara till tävling med andra ord :idea: Inget får hänga oputsat i min sadelkammare, inga skitiga skydd ligga och skräpa nånstans, etc.

Inför tävling blir det givetvis bad för hästen, samt rykt efter att han/hon torkat, flätning av svans, extra putsning av allt läder inkl. mina stövlar, givetvis rent schabrak (med matchande luva), maskintvätt av skydd, oljning av hovar, hästen ska vara nyfriserad sen någon dag, förberedning av ev. blindbrodd och dylikt görs dagen innan avfärd, knoppning och noggran ryktning samma morgon som avfärd, givetvis rena kläder till mig samt rena täcken till hästen, packning förberedd sen innan, osv.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men... 2
Svar
25
· Visningar
5 175
Senast: Unafraid
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag... 2
Svar
33
· Visningar
8 365
Senast: As_Vegas
·
Islandshäst Lägg gärna in någon bild på er och hästens/hästarnas outfit på tävling :) Har ni alltid kavaj? Vita ridbyxor? Vitt schabrak eller...
Svar
13
· Visningar
5 140
Senast: katharina
·
Gnägg Hej! :laugh: (långt inlägg men jag hoppas ni vill läsa!) Jo, det är såhär att jag är inackorderad i ett stall (ett lite större stall... 2
Svar
32
· Visningar
4 125
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka