Hur ofta byta handdukar, då?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men alltså bara för att man har varsin badhandduk betyder ju inte det att man inte kan bada med sina barn? Nu gör inte jag det av den enkla anledningen att vi saknar badkar, men jag har inget emot att mina barn skulle vare sig bada med mig eller låna mitt badlakan. Jag är liksom inte rädd för deras smuts bara för att jag har ett eget badlakan och föredrar att ha det så.
Då riktar sig inte funderingen direkt till dig heller, eftersom att jag tänker på de människor som inte kan tänka sig att dela handduk för att det känns snuskigt.
Att ha varsin handduk kan ju lika gärna vara mest en vana, det är något annat.

När mina barn var mindre hade de små badrockar. De delade då med varandra (två barn delade på två), men inte med oss vuxna förklarligt nog. :)
 
Det här vart ju en skitintressant tråd. 😅 Tillbaka till ämnet; Röv mot ansikte. Om min make satt näck på min huvudkudde var o varannan dag så skulle jag då säga stopp. Och han är renligare än vad jag är. Jag bryr mig inte ett gjota om jag får koskit i ansiktet men mänskliga fekaliebakterier har jag respekt för. Så låt mig nu starta rörelsen:
-RÖR INTE MIN HANDDUK!
Haha! :D Men då skulle det problemet vara löst om man gjorde som mina bekanta i trådstarten: använder handdukarna/badhanddukarna EN enda gång och sen åker de i tvätten. Om man nu har råd med den energiåtgången att köra ideliga maskiner i 90 grader, eller ens orken!

Nu när jag tänker efter: sedan jag duschat virar jag en handduk (kallar allt handduk för enkelhetens skull) runt håret och en runt kroppen. Sen mer eller mindre självtorkar jag medan jag fixar med deo och annat. Så jag gnider aldrig nån frotte´ i skrevet. Lite längs benen möjligtvis innan jag smörjer med nån olja eller nåt. Så exemplet i min trådstart känns definitivt som overkill.
 
Jag tror vi skulle ha svårt att hålla isär handdukar, om de inte var i olika färg och det känner jag inte är ett alternativ. Sån är jag!

Små handdukar flyttar barnen kors och tvärs och barnen tar det badlakan som är närmast, för de är absolut inte brydda om att dela. Det kan säkert ändra sig men nu är de i den åldern att de kan göra mycket själva, men bryr sig väldigt lite. Då blir det som det blir!

Men alla som badat badkar med ett mycket litet barn måste ju kunna tänka sig att kunna dela badhandduk, annars har man nog missat vad små barn kan göra i badkaret.

Med om man inte delar badhandduk kanske man inte badar badkar ihop heller, och hur känns det att dela vatten på badhus med främlingar? Kloret kanske är räddningen. Jag har bara så svårt att relatera.
Fast jag tänker att dina exempel här och i tidigare inlägg inte riktigt funkar.
Efter sex är det ju vanligt att duscha - och bli ren från den andras kroppsvätskor. ...och torka sig i en handduk/ett badlakan som är rent från någon annans kroppspartiklar.
Efter bad i badkar är det vanligt att duscha och tvätta sig  ren...och torka sig i en handduk/ett badlakan som är rent från någon annans kroppspartiklar.
Efter bad i badhus brukar man ju duscha och tvätta sig  ren...och torka sig i en handduk/ett badlakan som är rent från någon annans kroppspartiklar.
Så tänker i alla fall jag.

Tycker det är lite roligt att du, typ, skäller på oss som har, och vill ha, egna handdukar att torka oss med 😉 Mig får du inte omvänd i frågan.
 
Att skilja på handdukar för kropp och ansikte får jag ändå känslan av att de flesta gör. Så det är mer röv mot röv som diskuteras, inte röv mot ansikte. Och i min värld så ser jag inte skillnaden mellan röv mot röv via handduk och röv mot röv via sängkläder? Men de som inte delar handduk, sover kanske inte heller nakna tillsammans?
...fast man duschar ju för att bli ren från t.ex partnerns rövpartiklar - inte för att dem på sin kropp. Så tänker jag.
 
Ja, det kanske är så folk menar? Jag har inte läst exakt allt men fick uppfattningen att man hade en som delas och tänkte att den aldrig skulle hinna torka mellan varven...
Är det så skulle jag nog vara något mer benägen att dela, i mitt hushåll är det kanske ett mellanting mellan egen och delad då eftersom man kan ta någon annans i nödfall.
Nej vi har ett antal som hänger (eller som, ofta, larvat iväg och hänger blöt i ett sovrum :arghh: ) och man tar en torr (som inte larvat iväg).

(tidigare hade jag badhanddukarna på en hylla i badrummet, då tog alla alltid en torr och ren och ny och slängde på hotellrumsvis på golvet i sovrummet, så fick man tvätta efter varje användning :( man är jag, jag fick tvätta handdukar jämt jämt jämt. Så om alla handdukar larvat iväg så får man vråla handduk från badrummet och få en levererad från sitt sovrum om man varit dum. Är man smart tar man med handduken in i badrummet. Är man ännu smartare torkar man sig i badrummet hänger upp handduken och tar på en badrock och larvar iväg med den, men det gör bara jag.)
 
Mina och min sambos badlakan hänger på handdukstorken, hans alltid längst upp (för han är längre) och min ett steg ner. Våra handdukar hänger alltid så att min är längst till vänster (för att jag röstar mer åt vänster än han). Mycket bra kom ihågregler! Barnen har i åldersordning.

Sådär har vi också det :D I mina ögon det givna sättet att hänga och ställa saker :)
 
Fast jag tänker att dina exempel här och i tidigare inlägg inte riktigt funkar.
Efter sex är det ju vanligt att duscha - och bli ren från den andras kroppsvätskor. ...och torka sig i en handduk/ett badlakan som är rent från någon annans kroppspartiklar.
Efter bad i badkar är det vanligt att duscha och tvätta sig  ren...och torka sig i en handduk/ett badlakan som är rent från någon annans kroppspartiklar.
Efter bad i badhus brukar man ju duscha och tvätta sig  ren...och torka sig i en handduk/ett badlakan som är rent från någon annans kroppspartiklar.
Så tänker i alla fall jag.

Tycker det är lite roligt att du, typ, skäller på oss som har, och vill ha, egna handdukar att torka oss med 😉 Mig får du inte omvänd i frågan.
Tycker inte det är konstigt att vilja ha en egen handduk. Jag hade gillat konceptet med att min inte vandrade iväg och de själva var värst drabbade av sin medsläpning hehe. Kanske ska prova faktiskt (hade ju så som liten). Men jag tycker inte på minsta vis det är läskigt eller konstigt att dela, kanske beroende på att vi gör det.

Har inte heller gästhandduk, byter bara handduken som hänger precis innan vi får gäster. Vi kan ju inte hinna gegga ned den helt för gästerna på bara ett par timmar.
 
Fast jag tänker att dina exempel här och i tidigare inlägg inte riktigt funkar.
Efter sex är det ju vanligt att duscha - och bli ren från den andras kroppsvätskor. ...och torka sig i en handduk/ett badlakan som är rent från någon annans kroppspartiklar.
Efter bad i badkar är det vanligt att duscha och tvätta sig  ren...och torka sig i en handduk/ett badlakan som är rent från någon annans kroppspartiklar.
Efter bad i badhus brukar man ju duscha och tvätta sig  ren...och torka sig i en handduk/ett badlakan som är rent från någon annans kroppspartiklar.
Så tänker i alla fall jag.

Tycker det är lite roligt att du, typ, skäller på oss som har, och vill ha, egna handdukar att torka oss med 😉 Mig får du inte omvänd i frågan.
Jag har också egen handduk, men inte av princip, skulle inte ha något emot att dela med nån i min familj.. men fattar inte att man överhuvudtaget klarar av att bada i badhus om man tänker så mkt på kroppspartiklar som du verkar göra. Jag tycker det verkar typ en miljon gånger värre att simma runt bland okända människors kroppspartiklar och skräp än att råka få några partiklar från sin mans rumpa på näsan när man torkar sig :) jag tycker inte heller att egna rumppartiklar är särskilt mycket mer tilltalande än min mans…
 
Jag har också egen handduk, men inte av princip, skulle inte ha något emot att dela med nån i min familj.. men fattar inte att man överhuvudtaget klarar av att bada i badhus om man tänker så mkt på kroppspartiklar som du verkar göra. Jag tycker det verkar typ en miljon gånger värre att simma runt bland okända människors kroppspartiklar och skräp än att råka få några partiklar från sin mans rumpa på näsan när man torkar sig :) jag tycker inte heller att egna rumppartiklar är särskilt mycket mer tilltalande än min mans…
Jag tänker inte alls på andras kroppspartiklar "till vardags" och har inget emot att bada i badhus. Vi verkar ha hamnat in på detaljer i den här tråden och därför har jag benat upp mina funderingar.
...men kontentan är - jag vill ha mina handdukar/badlakan för mig själv! Har alltid haft det så och vill alltid ha det så. Jag har aldrig ens tänkt på att det delas handdukar hit och dit i så många hem som det verkar göra.
Som någon redan skrev - RÖR INTE MIN HANDDUK!

Kan ännu tillägga att jag vet att jag tvättar min rumpa noga, men jag har ingen koll på hur andra (en eventuell partner eller eventuella barn) gör det 😉
 
Nej såklart, men jag tycker att det är ett märkligt argument.

Samma här. Finns alltid torra handdukar men de tenderar att blandas samman.
Det kan jag köpa. Men för mig är det lite samma som att man har varsin kaffekopp. Man ställer liksom inte fram två och dricker lite ur vilken som, utan man har sin kopp och håller reda på den. Även om man så hånglar däremellan.

Det handlar liksom inte om att jag inte kan använda en handduk en partner använt, eller dricka ur en kopp den druckit ur innan. Men jag föredrar egen för det känns fräschare och då har jag koll på när det är dags att tvätta den.
 
Angående diskussionen om toasitsar osv så är min uppfattning att hårdplast är en yta där bakterier inte trivs speciellt bra, till skillnad från handdukar som är fuktiga länge och därmed är en bra miljö för bakterietillväxt.
Riktigt smutsiga toaletter använder jag inte, och exempelvis jobbets toaletter städas varje dag. Räknar även med att så är fallet på caféer, restauranger osv.

Beroende på elpriset och tvättmaskin kostar det väl sådär 2-4 kr att köra en 90° maskin tvätt, vilket jag anser är överkomligt nån gång i månaden. @Otherside

En torktumlare drar tre gånger så mycket energi som en tvättmaskin så om man vill spara el och pengar ska man hängtorka all sin tvätt, oavsett vilken temperatur man tvättar i.
 
...fast man duschar ju för att bli ren från t.ex partnerns rövpartiklar - inte för att dem på sin kropp. Så tänker jag.

Bra poäng! Det tänkte jag inte på :up: Är fortfarande inte så brydd om det för egen del men respekterar helt att folk är olika.
 
En liten spin off: brukar ni använda varandras underkläder?
Jag hade tveklöst använt hans underkläder, i tvättad verstion, om de hade varit tilltalande. Men de är lite stora och jag gillar inte extra utrymme, säkert om man hade tex urinvägsinfektion att de hade kunnat vara bekvämt. Jag använder inte heller mina egna om jag hittar dem använda.
 
Fast jag tänker att dina exempel här och i tidigare inlägg inte riktigt funkar.
Efter sex är det ju vanligt att duscha - och bli ren från den andras kroppsvätskor. ...och torka sig i en handduk/ett badlakan som är rent från någon annans kroppspartiklar.
Efter bad i badkar är det vanligt att duscha och tvätta sig  ren...och torka sig i en handduk/ett badlakan som är rent från någon annans kroppspartiklar.
Efter bad i badhus brukar man ju duscha och tvätta sig  ren...och torka sig i en handduk/ett badlakan som är rent från någon annans kroppspartiklar.
Så tänker i alla fall jag.

Tycker det är lite roligt att du, typ, skäller på oss som har, och vill ha, egna handdukar att torka oss med 😉 Mig får du inte omvänd i frågan.
Nej jag vet inte vad som funkar eftersom jag inte vet hur tankegångarna går, så tack för att du förklarar hur du tänker. Jag tänker nog att en handduk är ren även efter en användning eftersom att den används för att torka någon som är ren. Kroppspartiklar är ungefär som kvalster för mig, det är något jag vet finns men inte har problem med att det finns i liten mängd.

Jag skäller inte, jag försöker förstå och har många gånger påpekat att alla är olika och att det viktiga är att synka med partnern. Det är knappast att skälla. Så ganska osnygg omskrivning att det är att typ skälla. Jag vill inte omvända någon, bryr mig inte alls på det sättet, men vill gärna förstå.
 
Angående diskussionen om toasitsar osv så är min uppfattning att hårdplast är en yta där bakterier inte trivs speciellt bra, till skillnad från handdukar som är fuktiga länge och därmed är en bra miljö för bakterietillväxt.
Riktigt smutsiga toaletter använder jag inte, och exempelvis jobbets toaletter städas varje dag. Räknar även med att så är fallet på caféer, restauranger osv.

Beroende på elpriset och tvättmaskin kostar det väl sådär 2-4 kr att köra en 90° maskin tvätt, vilket jag anser är överkomligt nån gång i månaden. @Otherside

En torktumlare drar tre gånger så mycket energi som en tvättmaskin så om man vill spara el och pengar ska man hängtorka all sin tvätt, oavsett vilken temperatur man tvättar i.
Jag halvstod alltid eller hade papper på sitsen på offentliga toaletter, jobb och annat. Tills en kompis sa att det var otäckt om det skulle komma droppar osv. Papperet var meckigt och halkade runt. Gjorde lite research och konstaterade att det verkade inte finnas någonting som överfördes till ändan från toasitsar så jag sitter ned rätt och slätt.
 
Beroende på elpriset och tvättmaskin kostar det väl sådär 2-4 kr att köra en 90° maskin tvätt, vilket jag anser är överkomligt nån gång i månaden. @Otherside

En torktumlare drar tre gånger så mycket energi som en tvättmaskin så om man vill spara el och pengar ska man hängtorka all sin tvätt, oavsett vilken temperatur man tvättar i.

Det lät ju överkomligt, plus vattenåtgången då. Men en gång i månaden räcker ju inte, snarare dagligen, om man ska tvätta varje dag - såvida man inte har 120 handdukar (familj om 4) och då behövs nog en industrimaskin för att rymma alla 😊 På sommaren hänger jag all tvätt utomhus men såhär års måste jag torktumla, jag har inte utrymme att dropptorka allt. Ett torkskåp hade jag gärna haft, om så bara för att hänga tvätten i, inte nödvändigtvis med varmluften igång.
 
Jag hade tveklöst använt hans underkläder, i tvättad verstion, om de hade varit tilltalande. Men de är lite stora och jag gillar inte extra utrymme, säkert om man hade tex urinvägsinfektion att de hade kunnat vara bekvämt. Jag använder inte heller mina egna om jag hittar dem använda.
Tvättad ja 😉
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vi har fått bekräftat giardia på vår valp 13v. Vi började behandlingen i söndags med axilur som ska ges i 5dagar. Vi badade han i...
Svar
18
· Visningar
2 719
Senast: dobbis
·
Äldre Vet inte riktigt vart tråden ska placeras, här eller hem och hobby. Det är mest antalet jag undrar över eller snarare de som har fler...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 999
Senast: Tiffanys
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
7 699
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 471
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dejtingtråden del 37
  • Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp