Hur ofta byta handdukar, då?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tror vi skulle ha svårt att hålla isär handdukar, om de inte var i olika färg och det känner jag inte är ett alternativ. Sån är jag!

Små handdukar flyttar barnen kors och tvärs och barnen tar det badlakan som är närmast, för de är absolut inte brydda om att dela. Det kan säkert ändra sig men nu är de i den åldern att de kan göra mycket själva, men bryr sig väldigt lite. Då blir det som det blir!

Men alla som badat badkar med ett mycket litet barn måste ju kunna tänka sig att kunna dela badhandduk, annars har man nog missat vad små barn kan göra i badkaret.

Med om man inte delar badhandduk kanske man inte badar badkar ihop heller, och hur känns det att dela vatten på badhus med främlingar? Kloret kanske är räddningen. Jag har bara så svårt att relatera.
Jag brukar duscha av mig efter att ha badat (med eller utan barn) och man duschar ju alltid efter bad i badhus?

Jag ser inte varför jag skulle dela duschhandduk med någon och riskera blöt sådan när jag duschat, om det inte är brist på rena handdukar. Blir ju inte mer tvätt eftersom man skulle behöva tvätta dem oftare i så fall?

Plus att, med tanke på hur många män som inte tvättar händerna efter toalettbesök skulle inte jag lita på att de gnuggar sig extremrena i varje vrå vid dusch. Skulle nog helt ärligt hellre dela handduk med en kvinnlig vän än en manlig partner. 🙃
 
Ytlig? Ljumskarna? Röven? Att alla i ett hushåll aldrig avger sekret under den stund som dom tvättar underredet och dom torkar sig skulle ju jag inte sätta pengar på. Nähä. Min handduk som jag torkar ansikte och hår på ska inte ha varit i någon annans kön eller arsle.

Att skilja på handdukar för kropp och ansikte får jag ändå känslan av att de flesta gör. Så det är mer röv mot röv som diskuteras, inte röv mot ansikte. Och i min värld så ser jag inte skillnaden mellan röv mot röv via handduk och röv mot röv via sängkläder? Men de som inte delar handduk, sover kanske inte heller nakna tillsammans?
 
Jag brukar duscha av mig efter att ha badat (med eller utan barn) och man duschar ju alltid efter bad i badhus?

Jag ser inte varför jag skulle dela duschhandduk med någon och riskera blöt sådan när jag duschat, om det inte är brist på rena handdukar. Blir ju inte mer tvätt eftersom man skulle behöva tvätta dem oftare i så fall?

Plus att, med tanke på hur många män som inte tvättar händerna efter toalettbesök skulle inte jag lita på att de gnuggar sig extremrena i varje vrå vid dusch. Skulle nog helt ärligt hellre dela handduk med en kvinnlig vän än en manlig partner. 🙃
Vi har alltid torra handdukar, varför skulle man riskera en blöt? Klart jag tar en torr handduk. Vi håller bara inte koll på vem som hade handduken förra gången eller gången innan det. Det låter för mig onödigt krångligt utan att skapa värde.

Givetvis duschar man efter badhus, men för mig har det primära syftet alltid varit att duscha bort klor, även om syftet inte spelar roll för resultatet. Kanske blir av med någon annans hudflagor på köpet. Men lite äckligt är det med folk som duschar med badkläder på, det får jag medge.

För övrigt så känner man väl förhoppningsvis sin partner tillräckligt väl för att veta hur hen torkar sig efter duschen eller om hen möjligtvis slarvar med handtvätten? Det är något jag tänker att man rätt tidigt tar ställning till i relationen, alltså om man känner att partner inte lever upp till vad man tycker är hygienisk standard. Och jag tänker att det då ofta skär sig redan i sängen, innan det blir knorr kring badlakan.
 
Funderar över det där med ansiktshandduk. Det har jag aldrig haft. Men jag har heller iofs aldrig haft någon hudvårdsrutin (eller någon som helst rutin på något alls, egentligen). Jag tvättar ansiktet när jag duschar. Och torkar således ansiktet på mitt badlakan som jag sedan torkar resten av kroppen med. Orkar sällan sminka mig nu för tiden men när jag gjorde det (och när det händer nu också) så tvättade jag ju av det på kvällen. Torkade ansiktet på samma handduk som jag torkar händerna. Aldrig ens reflekterat över att jag borde haft olika 😄
 
Jag skulle nog inte vilja ha en partner om jag kände några slags äckelkänslor kring hans hygien på det sättet.
Man behöver ju inte känna äckelkänslor inför partnerns hygien för att föredra en egen handduk? Det är ju inte konstigt om man nån gång snabbduschar och kanske inte tvålar in varje vrå jättenoga. Gör jag det och torkar mig med min handduk sen, ja då kan ju jag själv avgöra om jag ska slänga den i tvätten eller använda en gång till för det var ändå min ”halvrena” kropp jag torkade.
 
Vi har alltid torra handdukar, varför skulle man riskera en blöt? Klart jag tar en torr handduk. Vi håller bara inte koll på vem som hade handduken förra gången eller gången innan det. Det låter för mig onödigt krångligt utan att skapa värde.

Givetvis duschar man efter badhus, men för mig har det primära syftet alltid varit att duscha bort klor, även om syftet inte spelar roll för resultatet. Kanske blir av med någon annans hudflagor på köpet. Men lite äckligt är det med folk som duschar med badkläder på, det får jag medge.

För övrigt så känner man väl förhoppningsvis sin partner tillräckligt väl för att veta hur hen torkar sig efter duschen eller om hen möjligtvis slarvar med handtvätten? Det är något jag tänker att man rätt tidigt tar ställning till i relationen, alltså om man känner att partner inte lever upp till vad man tycker är hygienisk standard. Och jag tänker att det då ofta skär sig redan i sängen, innan det blir knorr kring badlakan.
Jag syftade på hur väl personen gnuggar in tvål och schampo vid dusch. Och nej, jag har nog aldrig studerat en partner som duschat så jag har koll på den biten.

För mig är det inget krångligt att hålla reda på vilken handduk som är min? Inte svårare än att skilja på en kaffekopp. Antingen ser de olika ut eller så hänger de på olika platser. Jag har nog aldrig sett det som komplicerat. :)
 
Jag har precis haft mor och far här på besök en vecka och de tar av packningsanledningar med sig ett eget badlakan som de båda använder. Nu sista dagen använde de ett av mina eftersom de inte ville packa ned en fuktig handduk i resväskan - jag tycker det är slöseri att tvätta det med en gång eftersom det bara använts av två rena människor så jag tänker använda det istället för "min" badhandduk tills det är dags för tvätt. De duschade ju även dagen innan och vi har knappast varit på gymmet, så hur skitigt kan det vara?
Det skulle kännas jättekonstigt att slänga en "ren" handduk rätt i tvätten bara för att en annan familjemedlem råkat torka sig med den. :D
 
Här har vi varsitt badlakan, varsin handhandduk, och små ansiktshanddukar som slängs i tvätten efter ett par dagar. Badlakan och handhandduk tvättas när vi har tvättid. I köket delar vi handhandduk.

Jag ser inte något direkt problem med att dela badlakan eller handhanduk med en partner, men eftersom det ändå behövs två om man vill ha en torr när man ska använda den så är det ju lika bra att ha varsin. Nu råkar vi ha samma smak när det gäller handdukar, men hade jag haft en partner som föredrar riviga handdukar hade vi definitivt inte kunnat använda samma. :cautious:
 
Här har vi varsitt badlakan och varsin handhandduk, de hänger på specifika krokar och åtminstone jag och 6åringen håller reda på vems som är vems. 2åringen har lite fripass :p Dela kan jag göra enstaka gång om min saknas men eftersom jag förvarar rena handdukar och badlakan i badrummet kan jag lika gärna ta en ny de gångerna. Främsta argumentet emot delning för min del är att jag inte vill torka mig med en fuktig handduk.

Ansikshandduk har jag aldrig hört talas om :o men jag är kvällsduschare vilket innebär att jag rengör ansiktet i duschen och sen torkar jag med badlakanet, hade kanske haft annat behov om jag tvättade mig över handfatet.

Badlakan tvättas var 14 dag kanske, handdukar veckovis om jag kommer ihåg det.
 
Jag syftade på hur väl personen gnuggar in tvål och schampo vid dusch. Och nej, jag har nog aldrig studerat en partner som duschat så jag har koll på den biten.

För mig är det inget krångligt att hålla reda på vilken handduk som är min? Inte svårare än att skilja på en kaffekopp. Antingen ser de olika ut eller så hänger de på olika platser. Jag har nog aldrig sett det som komplicerat :)

Ja vi är alla olika. Jag tycker inte det är så konstigt att ha en uppfattning om en partners vanor kring tvål, man har väl ofta sett varandra duscha. Eller? O_o

Jag har nog aldrig påstått att det är krångligt för dig att hålla reda på din handduk? Det vore konstigt om jag gjort det. Jag skriver utifrån mina förutsättningar och eftersom jag inte har något alls emot att dela så är det självklart onödigt krångligt att skapa ett ägande av handdukar. Varför ens fundera över vem som ska ha vilken handduk när man inte ser någon nytta med det. :)
 
Främsta argumentet emot delning för min del är att jag inte vill torka mig med en fuktig handduk.
Det här tycker jag är intressant, för om handdukarna är lika många och man bara torkar sig med en (och inte alla) så borde det rimligen alltid finnas torr handduk oavsett vem som hade just det exemplaret förra gången. Så funkar det hos oss, men jag kanske missat något så det bara är slump. :D

Det är ju inte så att dela måste innebär att man delar på en endaste handduk, tror det kan ha blivit någon form av missuppfattning i tråden.
 
Det här tycker jag är intressant, för om handdukarna är lika många och man bara torkar sig med en (och inte alla) så borde det rimligen alltid finnas torr handduk oavsett vem som hade just det exemplaret förra gången. Så funkar det hos oss, men jag kanske missat något så det bara är slump. :D

Det är ju inte så att dela måste innebär att man delar på en endaste handduk, tror det kan ha blivit någon form av missuppfattning i tråden.

Här är det en fråga om var de hänger. Den som hänger längst upp på handdukstorken når inte jag att hänga upp igen.

Vill man ha handduken längst ner får man också med sig min hårhandduk och förmodligen även min ansiktstvättlapp. Alltså är det enklast om jag använder allt som hänger längst ner, och den andra personen det som hänger längst upp.

(Sen kan man ju som sagt ha olika preferenser på hur man vill ha sin handduk. Jag vill ha dem fluffiga, extremt mjuka, och relativt stora. Kommer aldrig torka mig på något som river sönder min hud.)
 
Jag tror vi skulle ha svårt att hålla isär handdukar, om de inte var i olika färg och det känner jag inte är ett alternativ. Sån är jag!

Små handdukar flyttar barnen kors och tvärs och barnen tar det badlakan som är närmast, för de är absolut inte brydda om att dela. Det kan säkert ändra sig men nu är de i den åldern att de kan göra mycket själva, men bryr sig väldigt lite. Då blir det som det blir!

Men alla som badat badkar med ett mycket litet barn måste ju kunna tänka sig att kunna dela badhandduk, annars har man nog missat vad små barn kan göra i badkaret.

Med om man inte delar badhandduk kanske man inte badar badkar ihop heller, och hur känns det att dela vatten på badhus med främlingar? Kloret kanske är räddningen. Jag har bara så svårt att relatera.
Men alltså bara för att man har varsin badhandduk betyder ju inte det att man inte kan bada med sina barn? Nu gör inte jag det av den enkla anledningen att vi saknar badkar, men jag har inget emot att mina barn skulle vare sig bada med mig eller låna mitt badlakan. Jag är liksom inte rädd för deras smuts bara för att jag har ett eget badlakan och föredrar att ha det så.
 
Det här vart ju en skitintressant tråd. 😅 Tillbaka till ämnet; Röv mot ansikte. Om min make satt näck på min huvudkudde var o varannan dag så skulle jag då säga stopp. Och han är renligare än vad jag är. Jag bryr mig inte ett gjota om jag får koskit i ansiktet men mänskliga fekaliebakterier har jag respekt för. Så låt mig nu starta rörelsen:
-RÖR INTE MIN HANDDUK!
 
Det här tycker jag är intressant, för om handdukarna är lika många och man bara torkar sig med en (och inte alla) så borde det rimligen alltid finnas torr handduk oavsett vem som hade just det exemplaret förra gången. Så funkar det hos oss, men jag kanske missat något så det bara är slump. :D

Det är ju inte så att dela måste innebär att man delar på en endaste handduk, tror det kan ha blivit någon form av missuppfattning i tråden.
Ja, det kanske är så folk menar? Jag har inte läst exakt allt men fick uppfattningen att man hade en som delas och tänkte att den aldrig skulle hinna torka mellan varven...
Är det så skulle jag nog vara något mer benägen att dela, i mitt hushåll är det kanske ett mellanting mellan egen och delad då eftersom man kan ta någon annans i nödfall.
 
Man behöver ju inte känna äckelkänslor inför partnerns hygien för att föredra en egen handduk? Det är ju inte konstigt om man nån gång snabbduschar och kanske inte tvålar in varje vrå jättenoga. Gör jag det och torkar mig med min handduk sen, ja då kan ju jag själv avgöra om jag ska slänga den i tvätten eller använda en gång till för det var ändå min ”halvrena” kropp jag torkade.
Nej såklart, men jag tycker att det är ett märkligt argument.
Det här tycker jag är intressant, för om handdukarna är lika många och man bara torkar sig med en (och inte alla) så borde det rimligen alltid finnas torr handduk oavsett vem som hade just det exemplaret förra gången. Så funkar det hos oss, men jag kanske missat något så det bara är slump. :D

Det är ju inte så att dela måste innebär att man delar på en endaste handduk, tror det kan ha blivit någon form av missuppfattning i tråden.
Samma här. Finns alltid torra handdukar men de tenderar att blandas samman.
 
Ja, det kanske är så folk menar? Jag har inte läst exakt allt men fick uppfattningen att man hade en som delas och tänkte att den aldrig skulle hinna torka mellan varven...
Är det så skulle jag nog vara något mer benägen att dela, i mitt hushåll är det kanske ett mellanting mellan egen och delad då eftersom man kan ta någon annans i nödfall.
Tror ingen menar att man delar på en enda och att någon stackare får blöt handduk😊
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vi har fått bekräftat giardia på vår valp 13v. Vi började behandlingen i söndags med axilur som ska ges i 5dagar. Vi badade han i...
Svar
18
· Visningar
2 721
Senast: dobbis
·
Äldre Vet inte riktigt vart tråden ska placeras, här eller hem och hobby. Det är mest antalet jag undrar över eller snarare de som har fler...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 000
Senast: Tiffanys
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
7 700
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 481
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp