Hur ofta byta handdukar, då?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nej, det förstår jag. Men det var det jag fick lära mig både hemma och när jag började arbeta i sjukvården. Vi fick lektioner som nyanställda. En sak som vi fick lära oss som folk inte verkar känna till idag är att man ska tvätta händerna (med tvål) i varmt vatten, inte kallt eller ljummet utan varmt. Hur många gör det?
På min arbetsplats har vi enbart kallvatten. Ruggigt att behöva tvätta händerna. Vi sitter dessutom intill lastkajen som alltid är öppen=innertemperatur är samma som yttertemperaturen.
 
Jag måste erkänna att jag väldigt sällan väntar på varmvatten på en offentlig toalett. Jag går in och ut så snabbt som möjligt, använder tvål, sköljer men torkar sällan om inte pappershanddukarna är väldigt lättillgängliga. Måste jag stå och slita ut dem en och en sticker jag helllre in händerna i armhålan typ, eller låter självtorka.
 
Jag måste erkänna att jag väldigt sällan väntar på varmvatten på en offentlig toalett. Jag går in och ut så snabbt som möjligt, använder tvål, sköljer men torkar sällan om inte pappershanddukarna är väldigt lättillgängliga. Måste jag stå och slita ut dem en och en sticker jag helllre in händerna i armhålan typ, eller låter självtorka.
Man får väl vara glad om der finns papper att torka med. De där lufttorksvarianterna är usla.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Vattnet är ju klorerat ... om du inte har egen brunn, då kanske du inte klorerar det.
I kallvatten finns det sällan bakterier och varmvattnet ska vara minst 60 grader i beredaren och 50 grader vid tappstället för att inte bakterier ska växa till.
Finns massor av bakterier i kranvatten, men ofarliga/goda bakterier. Så som det ska vara.
 
Byter handduk till ansiktet flera gånger i veckan. Tillhör min hudvårdsrutin att ha fräsch handduk.
Handduk till händerna är gemensam och byts 1-2 gånger i veckan.
Handduk efter dusch byts efter kanske 3 duschar, man har sin egen duschhandduk.
Hundarnas tasshandduk byts när den är synligt smutsig 😆

Kökshandduk och disktrasa minst en gång per vecka eller oftare om de känns ofräscha.
 
Jag måste erkänna att jag aldrig sett eller ens hört talas om en "face cloth" förrän jag flyttade till UK för drygt tio år sedan, så den har jag aldrig tagit med i min generella handduksekvation. Tycker det är skitirriterande när de följer med i ett "handduksset" för jag vet inte vad jag ska göra med dem, så de blir disktrasor. :D Visar ju bara hur olika hushåll funkar.
 
Nej, det förstår jag. Men det var det jag fick lära mig både hemma och när jag började arbeta i sjukvården. Vi fick lektioner som nyanställda. En sak som vi fick lära oss som folk inte verkar känna till idag är att man ska tvätta händerna (med tvål) i varmt vatten, inte kallt eller ljummet utan varmt. Hur många gör det?
För hygienens skulle gör det ingen skillnad om du tvättar händerna i varmt eller kallt vatten. Möjligen kan kallt vatten göra det svårare för tvålen att fungera optimalt. Men för att få en antibakteriell effekt bör vattnet vara 60 grader eller varmare och så varmt tvättar man inte händerna i utan att bränna dom. Här är en av alla länkar till referenser som finns om det https://svenska.yle.fi/a/7-1206049
 
Bor ju ensam och duschar hemma bara på helgen då jag ligger ute i lastbilen hela veckan, så kan nog bli både tre oh fyra månader mellan varje gång jag byter handduk hemma. Handduken i lastbilen byts var annan vecka då den används varannan eller tredje dag beroende på vart jag kan parkera för natten och om dusch finns tillgängligt.
 
Jag måste erkänna att jag aldrig sett eller ens hört talas om en "face cloth" förrän jag flyttade till UK för drygt tio år sedan, så den har jag aldrig tagit med i min generella handduksekvation. Tycker det är skitirriterande när de följer med i ett "handduksset" för jag vet inte vad jag ska göra med dem, så de blir disktrasor. :D Visar ju bara hur olika hushåll funkar.

Jag har aldrig använt en separat handduk till mitt ansikte 😅
Har ingen hudvårdsrutin alls. Tvättar av ansiktet när jag duschar, det är allt.
De få gånger jag använder smink tvättar jag av det med tvål.
 
Jag har aldrig använt en separat handduk till mitt ansikte 😅
Har ingen hudvårdsrutin alls. Tvättar av ansiktet när jag duschar, det är allt.
De få gånger jag använder smink tvättar jag av det med tvål.
Samma här, men här i UK är det ofta en grej alla i familjen har. Även barnen. Man tvättar ansiktet med en blöt liten handduk helt enkelt, inte bara för smink.
 
Jag är extremt hygienisk, eller ska jag säga smuts&smittfobisk, så jag byter badlakan minst två gånger i veckan. Handduk till händer används av vissa andra familjemedlemmar, själv använder jag enbart papper för att torka händerna eftersom jag inbillar mig att det är mer hygieniskt. Den typen av handduk byts nästan dagligen.
Jag älskar att tvätta och skura och är som mest nöjd med tillvaron när jag är omgiven av såpadoft, spritade ytor och ordentligt tvättade textilier😁!
 
Jag har aldrig använt en separat handduk till mitt ansikte 😅
Har ingen hudvårdsrutin alls. Tvättar av ansiktet när jag duschar, det är allt.
De få gånger jag använder smink tvättar jag av det med tvål.
Inte jag heller. Gör som du tvättar ansiktet när jag duschar... kladdar aldrig ner ansiktet skitig kan jag bli ändå. :D :D:D:D
 
Jag måste erkänna att jag aldrig sett eller ens hört talas om en "face cloth" förrän jag flyttade till UK för drygt tio år sedan, så den har jag aldrig tagit med i min generella handduksekvation. Tycker det är skitirriterande när de följer med i ett "handduksset" för jag vet inte vad jag ska göra med dem, så de blir disktrasor. :D Visar ju bara hur olika hushåll funkar.
När jag städade på ett konferenshotell så var det nån utländsk gäst som kom och frågade efter the little cloth number one. Men det var tydligen den man tvättar sig med i duschen för den gästen använde sen den vanliga handhandduken i duschen så jag fick ge honom två handhanddukar.
Tror han kanske var van vid 5-stjärniga hotell. :confused:
 
När jag städade på ett konferenshotell så var det nån utländsk gäst som kom och frågade efter the little cloth number one. Men det var tydligen den man tvättar sig med i duschen för den gästen använde sen den vanliga handhandduken i duschen så jag fick ge honom två handhanddukar.
Tror han kanske var van vid 5-stjärniga hotell. :confused:
Det är rätt vanligt att det finns en face cloth även på "vanligt" hotell här. Ingenting knepigt eller överklass men kanske lite gammeldags. Jag får jätteofta slänga bort en pyttehandduk folk har tagit med sig, använt och sedan lämnat kvar.
Flera av mina privata kunder har varsin face cloth hängande på sidan av handfatet för vardagsbruk, även barnen.
 
Duschhandduk typ en gång i veckan. Ibland oftare, ibland mer sällan. Handduk för händerna är typ 2-3 gånger i veckan. I köket byter jag oftast både handduk och disktrasa två gånger i veckan.
 
Här byts duschhanddukarna typ var 14 dag, vilket blir efter ungefär 7-10 användingstillfällen. Hand-handduken byts typ en gång i veckan, oftare om vi haft gäster här och den använts mer flitigt än vanligt.

Skulle aldrig få för mig att dela handduk med någon annan och har aldrig hört talas om någon som gör det heller, förrän jag läste den här tråden.
 
Det är rätt vanligt att det finns en face cloth även på "vanligt" hotell här. Ingenting knepigt eller överklass men kanske lite gammeldags. Jag får jätteofta slänga bort en pyttehandduk folk har tagit med sig, använt och sedan lämnat kvar.
Flera av mina privata kunder har varsin face cloth hängande på sidan av handfatet för vardagsbruk, även barnen.
Ja, jag använder själv såna :D vita, att torka ansiktet torrt med men det är för att jag använder Basiron i ansiktet ibland och den bleker textilier. Vill inte att mina handdukar i färg ska bli fula.
+ att jag inbillar mig att det är bättre med en ansiktshandduk som jag byter oftare för att hålla aknen i schack.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vi har fått bekräftat giardia på vår valp 13v. Vi började behandlingen i söndags med axilur som ska ges i 5dagar. Vi badade han i...
Svar
18
· Visningar
2 837
Senast: dobbis
·
Äldre Vet inte riktigt vart tråden ska placeras, här eller hem och hobby. Det är mest antalet jag undrar över eller snarare de som har fler...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 119
Senast: Tiffanys
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
7 867
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 597
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp