Bukefalos 28 år!

Hur ofta byta handdukar, då?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, jag använder själv såna :D vita, att torka ansiktet torrt med men det är för att jag använder Basiron i ansiktet ibland och den bleker textilier. Vill inte att mina handdukar i färg ska bli fula.
+ att jag inbillar mig att det är bättre med en ansiktshandduk som jag byter oftare för att hålla aknen i schack.
Jag kan absolut förstå ett specialbehov, men som vardagsgrej är det helt nytt för mig. :)
 
Jag kommer inte ihåg att vi hade speciella badlakan när vi växte upp - där tog man det som var torrt! Hand-handdukar hade vi däremot varsin. :D
 
Ja, i vissa familjer har man en egen krok i badrummet, med namn över - framförallt om man har barn, kanske. Då har man sin egen handduk på sin egen krok. Men vi har inga såna utan allt hänger för att torka över elementet, på breda hållare. Jag önskar vi hade såna där uppvärmda rör att hänga handdukarna på!
Då hade jag bestämt - min till höger, din till vänster, typ. Eget badlakan är ett måste. Annars hade jag absolut tagit ett rent varje gång.
 
Hos oss tar man det som är torrt, sedan slänger man det på tvätten. Vi har dock en handduk var att torka kroppen med efter dusch, de kan får leva lite längre om de har tur... Kör två maskiner i veckan med enbart handdukar.
 
Ang det som här kallas ansiktshandduk, så använde min danska mormor alltid virkad ”vaskeklud”, tvättlapp. Kan det varit liknande? Vi fick alltid varsin när vi kom dit, men jag tror aldrig jag använde den 🤷‍♀️
 
Vi hade helt enkelt små linnehanddukar som vi torkade ansikte och händer med. Ansikte skulle tvättas morgon och kväll, och vi hade inte handduken som tvättlapp utan till att torka torrt med.
Byttes varannan söndag, liksom lakan och badhandduk.
 
dilbert-and-shower-ad.jpg
 
Badlakan 1 gång i veckan. Sambon och jag har varsin.

Små handdukar 1 gång i veckan. Sambon och jag har varsin.

Gästhandduk åker med en gång i veckan eller byts efter besök, lite olika där.

Kökshandduk byts1 gång i veckan minst.
 
Vi har egna badlakan, har sånna hängare över dörren från Ikea och alla vet vilket som är deras. Barnen är fortfarande så små så vi tar ner handduken till dom ^^ tvättar dom kanske 1-2grr/månad (handdukarna menar jag inte barnen 😆)

Sen har vi gemensam hand handduk vid handfatet på varje toalett som kan bytas ut 1-flera grr/v beroende på hur de ser ut lr hur smutsiga händer som torkas i dom 😅

Jag själv inte ett så väldans fan av stora otympliga badlakan utan torkar hela kroppen med en sån liten handduk, sen tar jag på mig badrock så får resten på kroppen torkas när jag tassar runt i huset å fixar.
 
En gång i veckan. Då tvättar jag handduk, badlakan, morgonrock, ansiktshanddukar och badrumsmatta.
Ansiktshanddukar använder jag bara en gång, sen får alla åka i tvätten på helgen.
 
Vilke intressant tråd. Jag som trodde att jag är en rätt fräsch person har fått tänka om :rofl: Toapapper på sitsen? Möjligtvis på riktigt offentliga toaletter.

Vi delar friskt handdukar i familjen. Slänger dem vid behov i tvätten. Handhanddukar (som vi kallar dem) tvättar vi lite oftare, byter kanske två gånger per vecka, ibland oftare. Vi brukar ha två duschhanddukar i omlopp som vi byter ut när vi känner för det. Oftast torkar vi oss kanske två gånger med samma duschhandduk. Vi är två barn och två vuxna i familjen som duschar i varierande frekvens.
 
Så - tvättar ni i 60 grader eller rentav i 90? Eller 40??

Jag tänker främst då på familjen jag nämnde i trådstarten, som tvättar alla handdukar/badlakan efter VARJE användning ... vilken otrolig massa el det måste gå åt till att köra dem i 60 eller 90 grader och sen förmodlar jag tumlas (?) för att bli fluffiga igen. Tala om energiåtgång!! Jag försöker snåla på elen så mycket jag kan så det där vore orimligt för mig. Det finns ju också en gräns för hur mycket man kan proppa i tvättmaskinen om det ska bli rent.

Jag försöker ha en lagom fylld maskin och kör sen i 60 grader vittvätt. Liiiite sköljmedel och sen torktumlare för att de ska bli mjuka.
 
Med tanke på tros-tråden och hur ofta man byter dessa: Hur ofta byter ni badhanddukarna? Alltså de som används i badrummet efter dusch och/eller bad? En bekant byter dem direkt efter VARJE användning. Man kan inte använda en handduk en gång till eftersom x (som kan vara vem som helst i familjen, alltså inte utomstående gäst) ju torkat sig i skrevet med den!

Så har jag nog aldrig tänkt..... Man är ju förhoppningsvis ren efter duschen och gnider sig kanske heller inte i skrevet med handduken, eller?? Jag byter definitivt inte efter varje användning, förutom ifall den legat på golvet kanske. Eller nån verkligen smutsat ner den - med brunutansol till exempel...! Jag hänger upp handduken på torkställningen ovanför elementet och byter ut den efter några användningar, så länge den ser ren ut. Men nu känner jag mig snuskig, ju! Eller, borde jag alltså det?

Skulle jag byta handduk efter varje användning skulle det ju bli massor med tvätt hela hela tiden! Jag har en till kroppen och en till håret.
Vet inte är jag rädd. (vi har badhanddukar inte badlakan, badlakan kanske vi har på stranden? osäker)
De vandrar runt huset hela tiden runtomkring personer och hamnar i sovrum och vandrar ibland tillbaka. Jag blir lite irriterad för de hänger sällan i badrummet när man precis duschat. Vi delar på alla. Tycker inte att jag vill tvätta efter varje användning tack :). Om man vill torka sig i ändan med handduken kan man ju ha en liten handduk bredvid eller ngt.
 
Senast ändrad:
Så - tvättar ni i 60 grader eller rentav i 90? Eller 40??

Jag tänker främst då på familjen jag nämnde i trådstarten, som tvättar alla handdukar/badlakan efter VARJE användning ... vilken otrolig massa el det måste gå åt till att köra dem i 60 eller 90 grader och sen förmodlar jag tumlas (?) för att bli fluffiga igen. Tala om energiåtgång!! Jag försöker snåla på elen så mycket jag kan så det där vore orimligt för mig. Det finns ju också en gräns för hur mycket man kan proppa i tvättmaskinen om det ska bli rent.

Jag försöker ha en lagom fylld maskin och kör sen i 60 grader vittvätt. Liiiite sköljmedel och sen torktumlare för att de ska bli mjuka.
Tvättar i 60 eller 90 lite olika. För lakan och handdukar. (maskinen behöver ju gå i 90 ibland.)

Jag avskyr fluffiga tumlade (elektriska?, brr) handdukar och torkar på sträck för att få dem rifsiga och stela och fuktupptagande :) annars får man inte upp fukten och köper gärna hammam badlakan eller våfflat. Men de håller ju i tid och evighet så har en del frotté kvar.
 
När jag städade på ett konferenshotell så var det nån utländsk gäst som kom och frågade efter the little cloth number one. Men det var tydligen den man tvättar sig med i duschen för den gästen använde sen den vanliga handhandduken i duschen så jag fick ge honom två handhanddukar.
Tror han kanske var van vid 5-stjärniga hotell. :confused:
I vissa länder då är det vanligast att man tvättar kroppen med en liten tvättlapp istället för händerna
 
När jag städade på ett konferenshotell så var det nån utländsk gäst som kom och frågade efter the little cloth number one. Men det var tydligen den man tvättar sig med i duschen för den gästen använde sen den vanliga handhandduken i duschen så jag fick ge honom två handhanddukar.
Tror han kanske var van vid 5-stjärniga hotell. :confused:
I Japansk manga sitter de ofta en hel familj i badet och har små handdukar med sig.
Verkar riktigt praktiskt att skrubba sig med en sådan, tror det vanliga i Sverige var ngt slags rifsig svamp med ett namn jag glömt eller en borste. Men det blir ju lite mer hm smutsigt efter ett par år än en handduk man tvättar? (själv använder jag alltså inte svamp eller ngt. Och hm gnuggar mig med hadduken, tror inte det är ett problem med tanke på hur ofta jag verkar tvätta eländena, eftersom de ger sig iväg.) Finns också rifsiga tvålar på tex Lush :)

Jag läste för mycket Pelle Snygg och barnen i Snaskeby när jag var liten :rofl: gnugga sig så huden svider.
 
Tvättar i 60 eller 90 lite olika. För lakan och handdukar. (maskinen behöver ju gå i 90 ibland.)

Jag avskyr fluffiga tumlade (elektriska?, brr) handdukar och torkar på sträck för att få dem rifsiga och stela och fuktupptagande :) annars får man inte upp fukten och köper gärna hammam badlakan eller våfflat. Men de håller ju i tid och evighet så har en del frotté kvar.
Åh fy stela handdukar
Dt är jag uppväxt med.
Nu tumlar jag dem
Så mysigt så
 
Jag kommer inte ihåg att vi hade speciella badlakan när vi växte upp - där tog man det som var torrt! Hand-handdukar hade vi däremot varsin. :D
Vi hade varsin mamma och jag och varsin ända handduk. Men jag orkade inte hålla på att gnugga ändan :) o kör väldigt ladida. Killarna är ju inte så hm snigliga som en själv heller.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vi har fått bekräftat giardia på vår valp 13v. Vi började behandlingen i söndags med axilur som ska ges i 5dagar. Vi badade han i...
Svar
18
· Visningar
2 771
Senast: dobbis
·
Äldre Vet inte riktigt vart tråden ska placeras, här eller hem och hobby. Det är mest antalet jag undrar över eller snarare de som har fler...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 073
Senast: Tiffanys
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
7 799
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 530
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Hotellrum eller stuga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp