Bukefalos 28 år!

Hur ofta byta handdukar, då?

Status
Stängd för vidare inlägg.
1706520901154.png
 
Så - tvättar ni i 60 grader eller rentav i 90? Eller 40??

Jag tänker främst då på familjen jag nämnde i trådstarten, som tvättar alla handdukar/badlakan efter VARJE användning ... vilken otrolig massa el det måste gå åt till att köra dem i 60 eller 90 grader och sen förmodlar jag tumlas (?) för att bli fluffiga igen. Tala om energiåtgång!! Jag försöker snåla på elen så mycket jag kan så det där vore orimligt för mig. Det finns ju också en gräns för hur mycket man kan proppa i tvättmaskinen om det ska bli rent.

Jag försöker ha en lagom fylld maskin och kör sen i 60 grader vittvätt. Liiiite sköljmedel och sen torktumlare för att de ska bli mjuka.
Tvättar lakan, handdukar och underkläder tillsammans i olika konstellationer.

Brukar tvätta i 75° i vanliga fall. Ibland 60 och 90 ibland då jag bara kör lakan och handdukar.

Använder aldrig sköljmedel och använder enbart parfymfritt tvättmedel.

Torktumlar sällan, mest då jag har bråttom eller känner mig lat och inte orkar hänga tvätt. Maken hänger alltid tvätt då han tvättar.
Tumlare drar mer energi än tvättmaskiner gör.

Tillägg: det råder ingen brist på handdukar, lakan eller underkläder i detta hushåll så det är inte så att vi behöver tvätta 1 handduk direkt då den blivit smutsig. Vanligtvis brukar vi samla ihop tvätt av olika slag innan det är dags att köra en maskin.
 
Handdukar byts varje lördag om de inte blivit synligt smutsiga under veckan (har barn... målarpenslar mm torkas också...)
Duschhanddukar används längre, om de inte varit med till badhuset för då åker de direkt i tvätten.
 
Så - tvättar ni i 60 grader eller rentav i 90? Eller 40??

Jag tänker främst då på familjen jag nämnde i trådstarten, som tvättar alla handdukar/badlakan efter VARJE användning ... vilken otrolig massa el det måste gå åt till att köra dem i 60 eller 90 grader och sen förmodlar jag tumlas (?) för att bli fluffiga igen. Tala om energiåtgång!! Jag försöker snåla på elen så mycket jag kan så det där vore orimligt för mig. Det finns ju också en gräns för hur mycket man kan proppa i tvättmaskinen om det ska bli rent.

Jag försöker ha en lagom fylld maskin och kör sen i 60 grader vittvätt. Liiiite sköljmedel och sen torktumlare för att de ska bli mjuka.
Handdukar tvättas i 60°, alltid. Lite lite sköljmedel, har ingen torktumlare så de hängtorkas här. Tvättar alltid fulla maskiner, handdukarna byts kanske varannan vecka men tvättar 1 gång i månaden. (Ren handdukstvätt alltså).
Vi är bara 2 personer i hushållet, kan inte köra en maskin med max 2 handdukar i😅 ev några små också.
 
Så - tvättar ni i 60 grader eller rentav i 90? Eller 40??

Jag tänker främst då på familjen jag nämnde i trådstarten, som tvättar alla handdukar/badlakan efter VARJE användning ... vilken otrolig massa el det måste gå åt till att köra dem i 60 eller 90 grader och sen förmodlar jag tumlas (?) för att bli fluffiga igen. Tala om energiåtgång!! Jag försöker snåla på elen så mycket jag kan så det där vore orimligt för mig. Det finns ju också en gräns för hur mycket man kan proppa i tvättmaskinen om det ska bli rent.

Jag försöker ha en lagom fylld maskin och kör sen i 60 grader vittvätt. Liiiite sköljmedel och sen torktumlare för att de ska bli mjuka.
+ @Bufera

Jag tvättar handdukar i 60˚, ibland tillsammans med sängkläder. Har några vita och ljusblå handdukar och de tar inte mycket plats i maskinen så kör dem med sängkläderna. Kör i torktumlare för annars hinner jag inte torka dem + vill ha dem fluffiga.

Sköljmedel ska man inte använda till handdukar eftersom de då inte suger åt sig vatten lika bra när man använder dem.

Sköljmedel är helt onödigt öht. Vill man ha doft kan man använda eterisk olja eller parfymerat tvättmedel.
 
Så - tvättar ni i 60 grader eller rentav i 90? Eller 40??

Jag tänker främst då på familjen jag nämnde i trådstarten, som tvättar alla handdukar/badlakan efter VARJE användning ... vilken otrolig massa el det måste gå åt till att köra dem i 60 eller 90 grader och sen förmodlar jag tumlas (?) för att bli fluffiga igen. Tala om energiåtgång!! Jag försöker snåla på elen så mycket jag kan så det där vore orimligt för mig. Det finns ju också en gräns för hur mycket man kan proppa i tvättmaskinen om det ska bli rent.

Jag försöker ha en lagom fylld maskin och kör sen i 60 grader vittvätt. Liiiite sköljmedel och sen torktumlare för att de ska bli mjuka.
Handdukar, lakan och vita bomullsklädesplagg (typ underkläder, polotröjor, t-shirts odyl) går i 95. Kvalstren ska dö! :D
 
Jag brukar köra mina handdukar i 40 tror jag. Ibland lite klorin i för att bli kvitt färgfläckar, aldrig sköljmedel. Det är hemskt få saker jag kör i 60 grader eller över faktiskt. Eventuellt madrassskyddet när det tvättas.
 
Det är ju ytlig torkning av nyduschad kropp, hade förstått betoningen på skrevet om du hade talat om toalettpapper...
Ytlig? Ljumskarna? Röven? Att alla i ett hushåll aldrig avger sekret under den stund som dom tvättar underredet och dom torkar sig skulle ju jag inte sätta pengar på. Nähä. Min handduk som jag torkar ansikte och hår på ska inte ha varit i någon annans kön eller arsle.
 
Ytlig? Ljumskarna? Röven? Att alla i ett hushåll aldrig avger sekret under den stund som dom tvättar underredet och dom torkar sig skulle ju jag inte sätta pengar på. Nähä. Min handduk som jag torkar ansikte och hår på ska inte ha varit i någon annans kön eller arsle.
Min största förvåning med den här tråden är hur noga andra verkar torka sig. Inser att jag knappt torkar mig alls jämfört med hur ingående andra verkar torka sina kroppar.
 
+ @Bufera

Jag tvättar handdukar i 60˚, ibland tillsammans med sängkläder. Har några vita och ljusblå handdukar och de tar inte mycket plats i maskinen så kör dem med sängkläderna. Kör i torktumlare för annars hinner jag inte torka dem + vill ha dem fluffiga.

Sköljmedel ska man inte använda till handdukar eftersom de då inte suger åt sig vatten lika bra när man använder dem.

Sköljmedel är helt onödigt öht. Vill man ha doft kan man använda eterisk olja eller parfymerat tvättmedel.
Jag avskyr doft i tvättmedel och sköljmedel, använder alltid doftfritt! Och nu när jag tänker efter så använder jag inte sköljmedel till hand/baddukar heller och absolut inte till sängkläder (som jag vill ska vara lite krispiga). Men - jag torktumlar dem ett tag för att fluffa upp dem.
 
Ytlig? Ljumskarna? Röven? Att alla i ett hushåll aldrig avger sekret under den stund som dom tvättar underredet och dom torkar sig skulle ju jag inte sätta pengar på. Nähä. Min handduk som jag torkar ansikte och hår på ska inte ha varit i någon annans kön eller arsle.

Ljumskarna är väl inget märkvärdigt och jag torkar inte röven med badlakanet. Men det är jag det! Jag blir inte heller äcklad av tanken att min partner kanske är lite mer noggrann än vad jag är. Men vi är alla olika!

Det som är viktigt i sammanhanget är väl att ha en partner som tänker någorlunda lika om vad som är rimligt. Man vill ju inte behöva tjafsa om ett badlakan, papper på toalettringen och sånt.
 
Så - tvättar ni i 60 grader eller rentav i 90? Eller 40??

Jag tänker främst då på familjen jag nämnde i trådstarten, som tvättar alla handdukar/badlakan efter VARJE användning ... vilken otrolig massa el det måste gå åt till att köra dem i 60 eller 90 grader och sen förmodlar jag tumlas (?) för att bli fluffiga igen. Tala om energiåtgång!! Jag försöker snåla på elen så mycket jag kan så det där vore orimligt för mig. Det finns ju också en gräns för hur mycket man kan proppa i tvättmaskinen om det ska bli rent.

Jag försöker ha en lagom fylld maskin och kör sen i 60 grader vittvätt. Liiiite sköljmedel och sen torktumlare för att de ska bli mjuka.
Tvättar alltid handdukar i 60 grader, men vi delar ju handdukar och byter inte så ofta. Så här kan jag vinna några hygienpoäng i alla fall. :D

Energipoäng vinner jag på att alltid tvätta fulla maskiner och inte byta handdukar och sängkläder så ofta. Då kan man kosta på sig 60. :D
 
Så - tvättar ni i 60 grader eller rentav i 90? Eller 40??

Jag tänker främst då på familjen jag nämnde i trådstarten, som tvättar alla handdukar/badlakan efter VARJE användning ... vilken otrolig massa el det måste gå åt till att köra dem i 60 eller 90 grader och sen förmodlar jag tumlas (?) för att bli fluffiga igen. Tala om energiåtgång!! Jag försöker snåla på elen så mycket jag kan så det där vore orimligt för mig. Det finns ju också en gräns för hur mycket man kan proppa i tvättmaskinen om det ska bli rent.

Jag försöker ha en lagom fylld maskin och kör sen i 60 grader vittvätt. Liiiite sköljmedel och sen torktumlare för att de ska bli mjuka.
Handukar och lakan går i 90 grader.
 
Är det vanligt att alla har en egen handduk? Nu menar jag inte de som bor själva där är det givet utan menar i familjer.
För mig är det definitivt vanligt. Alltid haft egen duschhanduk, både under uppväxten och som vuxen. Nu är jag ju singel men har alltid haft egen duschhanduk även när jag har bott med någon. För mig är det standard från barndomen, vi hade alla, föräldrar som barn, vår egna duschhanduk och, dom av oss som hade långt hår, hårhanduk.

Gällande frågan i TS så byter jag "hand-handduk" och handuk till ansiktet en gång i veckan och duschhandduk en till 1,5 gång i veckan.
 
Tvättar handdukar, trosor och strumpor ihop i 60 grader. Inget sköljmedel, men sköljer med ättika. Hängtorkar. Avskyr fluffiga handdukar! De ska helst vara lite riviga. Det är även så jag blir påmind om att det är dags att tvätta dem; när de är sådär otäckt sladdriga 😆
 
Jag är fascinerad över hur många som inte har egna badlakan! Men när jag tänker efter hade vi nog inte det när jag växte upp, man tog en som var torr bara, då tog jag dock oftast en ny.
Vi är två vuxna och två barn i hushållet, alla har varsin hand/ansiktshandduk och varsitt badlakan. Mina och min sambos badlakan hänger på handdukstorken, hans alltid längst upp (för han är längre) och min ett steg ner. Våra handdukar hänger alltid så att min är längst till vänster (för att jag röstar mer åt vänster än han). Mycket bra kom ihågregler! Barnen har i åldersordning.
Vi brukar byta handdukar när vi städar badrummet en gång i veckan men ibland får de hänga kvar en vecka till. Tvättar alltid i 60 grader.

När det gäller papper på toaletten lägger jag absolut alltid det på offentliga toaletter men aldrig hemma hos någon.
 
Jag tror vi skulle ha svårt att hålla isär handdukar, om de inte var i olika färg och det känner jag inte är ett alternativ. Sån är jag!

Små handdukar flyttar barnen kors och tvärs och barnen tar det badlakan som är närmast, för de är absolut inte brydda om att dela. Det kan säkert ändra sig men nu är de i den åldern att de kan göra mycket själva, men bryr sig väldigt lite. Då blir det som det blir!

Men alla som badat badkar med ett mycket litet barn måste ju kunna tänka sig att kunna dela badhandduk, annars har man nog missat vad små barn kan göra i badkaret.

Med om man inte delar badhandduk kanske man inte badar badkar ihop heller, och hur känns det att dela vatten på badhus med främlingar? Kloret kanske är räddningen. Jag har bara så svårt att relatera.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vi har fått bekräftat giardia på vår valp 13v. Vi började behandlingen i söndags med axilur som ska ges i 5dagar. Vi badade han i...
Svar
18
· Visningar
2 810
Senast: dobbis
·
Äldre Vet inte riktigt vart tråden ska placeras, här eller hem och hobby. Det är mest antalet jag undrar över eller snarare de som har fler...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 109
Senast: Tiffanys
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
7 825
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 587
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Vilken ras passar mig?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp