Bukefalos 28 år!

Hur ofta byter/tvättar ni schabrak?

Cherarriduracell

Trådstartare
Som rubriken lyder. Såg en tjej sälja tio schabrak som är "otvättade ochbara använda ca 2-3 ggr" vilket fick mig undra lite vad som är normalt... hur länge går era hästar med samma schabrak? Svettas de mycket? Borstar ni bort hår mellan tvättarna?
 
Sv: Hur ofta byter/tvättar ni schabrak?

Jag byter så fort det syns att de är använda.

Har haft skavkänslig häst.

Har ett ordentligt schabraklager :D
 
Sv: Hur ofta byter/tvättar ni schabrak?

Kanske typ 10 ggr innan jag byter, ibland mer ibland mindre.
Men min häst är ren och klippt så blir inte direkt svettig och schabraken blir inte så smutsiga.
Men det finns tillfällen då schabraket bara används 1 gång och sen åker i tvätten om det blivit så skitigt.
Ser ingen anledning till att tvätta schabrak som inte är smutsiga.

Min häst är dessutom skavkänslig men har aldrig fått skav av några schabrak iaf.
 
Sv: Hur ofta byter/tvättar ni schabrak?

En varm sommardag där hästen blir rejkält svett byter jag direkt och tvättar. Är det om nu vinter med lugna turer kan jag använda ett schabrakt tio gånger utan att tvätta det.
 
Sv: Hur ofta byter/tvättar ni schabrak?

Det är väldigt olika, mitt på sommaren när det är varmt byter jag efter varje ridpass nu på vintern kan jag använda samma nästan 1 månad.
 
Sv: Hur ofta byter/tvättar ni schabrak?

Hos mig är ingenting normalt;)

Jag brukar använda samma schabrak högst en vecka, ibland kortare tid, innan jag byter.
Om schabraket blir blött, oavsett av regn/snö eller hästsvett så byter jag oftare.
På vintern håller de sig ofta lite fräschare.

Jag rider i snitt ca fyra hästar per dag, och använder samma schabrak till alla.
 
Sv: Hur ofta byter/tvättar ni schabrak?

jag tvättar ca 1-2ggr om året, har ca 14 schabrak som jag byter mellan varje gång. aldrig ett blött schabrak på hästen och blir det för skitigt undertill och jag behöver det till träning/tävling så borstas pälsen av, dammsugs och tvättas det.

har aldrig schabraket under sadeln mer än när det ligger på hästen :p, har en stor schabrak ställning så de får torka och luftas.
 
Sv: Hur ofta byter/tvättar ni schabrak?

När jag var medryttare i ett dressyrstall för många år sedan så var det flera stycket där som var petnoga med allt.

Men schabraken kunde stå för sig själva :crazy:

Där och då startade min tvättnoja och mina skåp i kollektivstall har alltid snarast doftat tvättmedel än häst :D
 
Sv: Hur ofta byter/tvättar ni schabrak?

När jag var medryttare i ett dressyrstall för många år sedan så var det flera stycket där som var petnoga med allt.

Men schabraken kunde stå för sig själva :crazy:

Där och då startade min tvättnoja och mina skåp i kollektivstall har alltid snarast doftat tvättmedel än häst :D

Visst är det intressant med sånt där?

Jag vet en person som är helt sjukt noga med schabraken, kunde hon skulle hon byta schabrak under ridpasset.
Där är tydligen schabraken skitiga och redo för tvätten om det kommit ett endaste dammkorn på.

Men hästarna, sadlar och träns mm är så fruktansvärt skitigt att dem kan gå själv... :crazy: O_o

Jag har väldigt svårt att finna logiken i sånt..
 
Sv: Hur ofta byter/tvättar ni schabrak?

Nu på vintern kan jag använda schabraken ganska länge, byter emellan dem och borstar av dem ibland, lilla hästen är alltid väldigt renlig så han kan ha samma schabrak i evigheter medans den stora kan ha sina max 3 ggr sommar som vinter :)
 
Sv: Hur ofta byter/tvättar ni schabrak?

:o jag är nog av det släktet, är petnoga med lädret, sadelkammaren och hästen. men täcken och schabrak får vara glada om de blir tvättade 1 gång om året :O, täckena knappt det ens. men hästarna är renliga så täckena får inte ngt tjockt lager av stöv på insidan, utsidan spolar jag av fram emot våren innan jag hänger upp dem och vädrar innan jag packar ner dem.

blir väll så när man har många att ta av, när ngt är för smutsigt så hänger man det längst bort och använder ett annat.

förra sommaren så hade jag 2 gamla, fula men rena schabrak som jag normalt aldrig använder och bytte mellan. då var de 12 andra schabraken för skitiga för att användas :p.
 
Sv: Hur ofta byter/tvättar ni schabrak?

Jag byter schabrak varje gång jag sadlar (har aldrig schabraket hängandes under sadeln i sadelkammaren) och tvättar när de blivit svettiga eller smutsiga. Jag har tvättmaskin i stallet så det är rätt smidigt :)
 
Sv: Hur ofta byter/tvättar ni schabrak?

(kan till lägga att jag använder mina föräldrars maskin vid tvätt = inte uppskattat med hästhår. drömmer om en tvättmaskin i stallet)..
 
Sv: Hur ofta byter/tvättar ni schabrak?

(kan till lägga att jag använder mina föräldrars maskin vid tvätt = inte uppskattat med hästhår. drömmer om en tvättmaskin i stallet)..

Gummiskrapa som man använder när man tvättar tex fönster är väldigt effektivt att använda för att avlägsna hår på schabrak/täcken och även soffor osv om man har andra hårande djur inne :)
 
Sv: Hur ofta byter/tvättar ni schabrak?

jag kör på furminatorn :p, underbar! tar bort så gott som alla hår, men likväl så blir ju tvättmaskinen hårig oavsett hur noga man borstar dem :(.
 
Sv: Hur ofta byter/tvättar ni schabrak?

Det är väldigt varierande, när jag ser att de är skitiga på insidan. Just nu rider jag "bara" en fyraåring, och hon går bara uppsuttet ett par gånger/vecka, så då håller sig ju självklart schabraken renare längre än om man rider sju gånger i veckan. Jag borstar av schabraken på insidan efter varje ridtur.
 
Sv: Hur ofta byter/tvättar ni schabrak?

Jag tvättar mina när jag ser att dom är smutsiga undertill eller om hästen blivit ordentligt svettig ett pass. Bytar schabrak nästan varje gång jag rider så dom hinner "lufta" sig mellan gångerna. Har väl 10 st och växlar mellan :)
 
Sv: Hur ofta byter/tvättar ni schabrak?

*kl*

Efter att ha jobbat i ett hoppstall på 80talet tar jag ALLTID ett nytvättat schabrak eller vojlock varje gång jag sadlar och jag tar av schabrak/vojlock och sadelgjord efter varje ridtur.

Tvättar gör jag efter jag tvättat våran egna tvätt. Sen gör jag ren maskinen.
Bor i hyreslägenhet, och har alltid gjort det och ALDRIG fått klagomål.
 
Sv: Hur ofta byter/tvättar ni schabrak?

Jag dammsuger av schabraken innan jag stoppar dem i maskinen (bor i bostadsrätt mitt i Sthlm). Äntligen har jag fått användning av de små dammsugarmunstyckena. :idea:
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 531
Senast: MiniLi
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 508
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 361
Senast: Jamtland
·
Utrustning Jag undrar om det finns schabrak i funktionsmaterial som är släta? De jag har nu är tyget liksom håligt, det fastnar så enormt mycket...
2
Svar
24
· Visningar
1 837
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp