Bukefalos 28 år!

Hur ofta byter/tvättar ni schabrak?

Sv: Hur ofta byter/tvättar ni schabrak?

*kl*
Jag byter när de är skitiga undertill. Min häst blir sällan särskilt svettig under sadeln så jag kan ha samma ganska länge, åtminstone på vintern.
 
Sv: Hur ofta byter/tvättar ni schabrak?

Jag byter schabrak när det är skitigt. Tar olika lång tid beroende på årstid och hur hästen svettas men att hålla på att byta i tid och otid är ju löjligt tycker jag.
 
Sv: Hur ofta byter/tvättar ni schabrak?

Jag har läderschabrak. När de blivit riktigt smutsiga tvättar jag dem med lädersåpa, men normalt brukar jag bara borsta bort det värsta.
 
Sv: Hur ofta byter/tvättar ni schabrak?

Byter när jag känner för det, kanske 2-3 gånger i månaden. Min häst svettas inte mkt och i så fall mest vid hals och bog samt sadelgjord. Inte under sadeln. Jag tvättar dom varannan gång jag byter kanske. :) De blir inte så skitig, har inga vita schabrak iaf ;) marin, beige, brun, grön, plommonlila och sånna färger. Ser fräscht ut ändå. Under fällningsperioden borstar jag bort päls på undersidan vid varje byte samt före tvätt. Byter oftare när han fäller.
Han är inte heller skavkänslig.
Vi har tvättmaskin i stallet :) tur är det för vi har ingen tvättstuga hemma än så länge, mina kläder tvättas hos mina föräldrar och dom vill INTE ha hästprylar i maskinen haha.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ofta byter/tvättar ni schabrak?

Byter när det är för smutsigt för att fortsätta använda. Är det märken efter var sadeln legat har det gått för lång tid tycker jag
Nu i vinter när det varit torrt och kallt har jag haft samma jättelänge för pålle har inte smutsat ner sig = schabraken blir inte heller smutsiga. Är det blött ute och pålle är smutsig så byter jag schabrak mycket oftare. Hästen är inte klippt på ryggen och går utan täcke och är en mästare på att rulla sig (och har jättetjock päls, så det gömmer sig alltid smuts hur noga man än borstar :meh:)

Vita schabrak tvättas mellan varje tävling även om det inte är jättesmutsigt, men jag vill ha ett helt nytvättat när det är dags för nästa tävling, känns finare då :d

Om jag tagit bort ett använt schabrak från sadeln så sätter jag inte tillbaka det utan att tvätta först. Undantag är väl om det inte är använt eller bara använt någon enstaka gång. (alltså om jag har ett schabrak under sadeln, och sen ska tävla och byter till ett snyggare så sätter jag inte tillbaka det första igen efter tävlingen)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ofta byter/tvättar ni schabrak?

Under den varmare årstiden använder jag ett schabrak 1-2ggr innan tvätt. Hästen svettas vanligen en del, och har han svettats ordentligt är schabraken svettigt/blött på undersidan efter ridning = får torka, borstas av och tvättas.
Såhär års kan ett schabrak användas 6-10ggr (uppskattning - har flera sadlar så har inte stenkoll ärligt talat) innan tvätt. Hästen helklipps och svettas knappt under sadeln när det är kallt/svalt ute. Då håller jag ett öga på hur skitigt det är på undersidan etc.

Överväger att göra läderschabrak till sadlarna istället, eller att variera med. Dessa ämnar jag isf torka av efter användning såhär års, och göra rent med sadeltvål efter ridning om hästen svettats under sadeln.

Paddarna till bladsadlarna används i regel några gånger innan tvätt under de varmare årstiderna - de suger inte åt sig svetten på samma sätt som ett schabrak gör, men jag håller ett öga på hur de ser ut och känns. Vintertid kan de användas 10-14ggr innan tvätt (återigen en uppskattning).
 
Sv: Hur ofta byter/tvättar ni schabrak?

KL.
Nu i detta stall ingår fritt med tvättning i hyran så nu blir det mer tvättning av alla sakerna skall erkännas bara för att man man/får.

Men innan så tvättades de kanske 2 ggr om året vardera schabrak. men jag har ca 45 schabrak så om jag använder varje 5 ggr så räcker det 1 år.

Jag tvättar inte schabrakena efter varje ritt oavsett om hästen är supersvettig efter ett pass av mest miljötänkande orsaker.
Är lite miljönörd:D
Är hästen svettig efter ett pass låter jag hänga upp schabraket så de torkar och det går att använda utan problem i alla fall en 4-5 ggr innan man behöver tvätta de.
Störs man av lukten finns de spray som tar bort illaluktande odörer=)

Samma är med benlindor de använder jag en 3-5 ggr innan de tvättas, jag hänger upp och låter de torka så kan man borsta bort sanden som vart från ridhuset.
Rider inte med lindor om det är blött ute .

Träns och sadel görs rent så fort de blir skitiga, gör inte rent de varje dag.

Täcken tvättar jag aldrig alltså utetäcken för då tar man bort de som håller täcket vattentätt, så dom missarna gör jag inte om.
Däremot tar jag svamp å spolar med varmvatten på yttertäckena när de är som lerigaste så de blir rena=)



Innertäckena tvättas dock regelbundet för de ligger närmast hästen och blir skitiga när hästen ligger ner i boxen.

Jag tvättar inte ens mina egna kläder efter att jag använt dom 1 gång bara.
Utan kan ha mina byxor 4 dagar på raken sedan åker de i tvätten.
Ja underkläder åker i tvätten varje dag:D
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 531
Senast: MiniLi
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 508
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 361
Senast: Jamtland
·
Utrustning Jag undrar om det finns schabrak i funktionsmaterial som är släta? De jag har nu är tyget liksom håligt, det fastnar så enormt mycket...
2
Svar
24
· Visningar
1 837
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp