Hur ofta dricker ni alkohol vanligtvis?

Jag kollar en serie där de dricker alkohol de flesta dagarna efter jobbet så jag funderade på hur vanligt det är. De dricker nåt glas vin, lite whiskey eller så, ingen fylla. Ofta ser man att folk dricker vin när de lagar mat, efter jobbet osv i filmer och serier.

Själv har jag i stort sett enbart druckit alkohol när det varit fest. Någon gång har jag druckit vin till maten om jag ätit ute, eller om det varit middagsbjudning. Jag har nog aldrig i hela mitt liv suttit ensam och druckit ett glas vin, eller en cider. Inte som jag kommer ihåg det. När jag pluggade drack jag nog 2-3 dagar i veckan de flesta veckor. Då var det allt från salongsberusning till redigt packad.

Numer dricker jag i stort sett aldrig alkohol. Dels av praktiska skäl, bor ute på landet så ska jag på tjejmiddag åker jag alltid bil. Dels p.g.a. att festandet dött ut.

Mina föräldrar dricker rätt sällan också. De kan väl dricka vin/öl till maten någon gång men det är väldigt sällan. Det är mest till kalas där också.

Frågan är då, hur ofta dricker ni alkohol? Då menas allt från en starköl/ett glas vin.
Har alltid en flaska skumpa i kylen och försöker alltid hitta tillfällen att fira! ;) Men den byts nog bara ut 4-5 ggr per år.

Har massor av vin & sprit hemma men dricker sparsamt då jag ofta kör ungar på helgerna och bor på landet.
Barskåpet/skåpen blir mer och mer välfyllda, då det inte dricks ur i samma takt som det köps in, har någon större fest då och då för att rensa ut.

Gammal som man är, så tycker jag ändå att jag behöver rastas "på lokal" minst en gång i kvartalet. Då brukar det bli 5-10 enheter.
Annars blir det väl 5-6 enheter i månaden, mer på sommaren kanske.
När glöggen börjar säljas, kan det bli en mugg starkvinsglögg varannan dag, i någon månad.

Jag tänker ofta att "jag ska göra färdigt det här och sedan gå in och ta en kall öl/ glas vin/ varm lumumba", men när jag väl kommer in/är färdig, så glömmer jag att dricka vad det nu var jag var så sugen på tidigare.
Demensen börjar smyga på kanske. ;)
 
Jag kollar en serie där de dricker alkohol de flesta dagarna efter jobbet så jag funderade på hur vanligt det är. De dricker nåt glas vin, lite whiskey eller så, ingen fylla. Ofta ser man att folk dricker vin när de lagar mat, efter jobbet osv i filmer och serier.

Själv har jag i stort sett enbart druckit alkohol när det varit fest. Någon gång har jag druckit vin till maten om jag ätit ute, eller om det varit middagsbjudning. Jag har nog aldrig i hela mitt liv suttit ensam och druckit ett glas vin, eller en cider. Inte som jag kommer ihåg det. När jag pluggade drack jag nog 2-3 dagar i veckan de flesta veckor. Då var det allt från salongsberusning till redigt packad.

Numer dricker jag i stort sett aldrig alkohol. Dels av praktiska skäl, bor ute på landet så ska jag på tjejmiddag åker jag alltid bil. Dels p.g.a. att festandet dött ut.

Mina föräldrar dricker rätt sällan också. De kan väl dricka vin/öl till maten någon gång men det är väldigt sällan. Det är mest till kalas där också.

Frågan är då, hur ofta dricker ni alkohol? Då menas allt från en starköl/ett glas vin.

1-2 glas vin 1-2 dagar per vecka, normalt sett.
I sällskap av goda vänner och god mat.
 
Jag dricker inte alkohol alls, har inte hittat något jag tycker om...
Men mina föräldrar dricker varje dag. De bor i Spanien och det är ett gäng som träffas uppe på baren varje kväll klockan sex och tar ett glas vin och snackar skit i någon timme, ibland blir det två glas.
Ofta blir det även ett glas vin till lunchen och ett-två glas vin till middagen också. Pappa brukar även ta en gin och tonic på kvällen, efter middagen.

Jag tycker ju att det känns som det är lite för mycket, men "alla" dricker ju på det viset där nere... Under sommaren brukar de vara i Sverige och då blir det nästan inget alls, då är det möjligtvis ett glas rosé/en kall öl en varm sommardag (vilket ju inte händer så jätteofta här i Sverige). Pappa fortsätter dock med sin GT varje kväll. Mamma skäller en del på honom för den där ständiga GT:n, men han bryr sig inte nämnvärt.

Jag har aldrig sett min mor full eller ens salongsberusad. Pappa brukar bli full en gång om året, på den årliga släktkräftskivan, där det är ett jäkla röj och bara jag och en kusin till mig som är nyktra.
 
Jul, midsommar och till påsk, beroende på om jag jobbar eller inte. Sen kan det bli nån grogg eller cider vid festliga tillfällen. Aldrig några mängder, max 3 cider.
 
Jag tycker allt med alkohol smakar urk, men tycker att Breezer är lite halvgott om det är kallt, rätt väder, jag är i rätt sinnesstämning, och äter rätt saker till den. Så... 3 stycken Breezer varje sommar.
 
Dricker cider max nån gång per år. Gillar inte smaken av alkohol och vin är mest äckligt, om man inte har exakt rätt tillbehör då (ost etc).
 
Jag gillar god öl, gott vin, bubbel, goda drinkar och god starksprit. Jag gillar helt enkelt allt som är gott. Tyvärr. Jag dricker därför gärna rätt så ofta. Jag uppskattar verkligen alkoholen som ett trevligt inslag i vardagen, även om den liksom andra onyttiga saker bör njutas med nån form av måtta.
 
Vi gillar vin och brukar dricka ett glas, någon gång t o m två, till maten rätt ofta. Kanske 3-4 gånger i veckan. Vid ojämna tillfällen byts vinet ut mot en öl. Går aldrig ut, och festar så gott som aldrig till det "på riktigt". Men nån gång då och då, speciellt om det är varmt ute, är det mysigt med en kall caipirinha eller möjligen lite portvin som dessert efter grillningen på uteplatsen. Annan alkohol är jag inte så förtjust i. Cider är gott, men smakar bäst utan alkohol!
 
Jag dricker alkohol 2-3 gånger per vecka. Vanligtvis vin, ibland öl, sällan starksprit. Det brukar bli mellan 1 glas och en halv flaska vin per tillfälle. I vissa perioder kan det bli mer, i vissa mindre.
 
Jag dricker aldrig alkohol men upplever att man på mitt jobb gärna går på after work i veckorna. En kollega skriver ofta på fb hur hen tar ett glas vin etc, både ensam och i veckorna. Har fler jag känner som gör så, man unnar sig...
Sambon, som dricker, gör det i så fall bara på ledig dag.
 
Jag är lite förvånad över den extrema måttlighet som många i tråden uttrycker. Så måttlig är inte jag med någonting som jag tycker är gott. Jag äter även tex sötsaker relativt ofta - inte lika ofta som jag dricker vin, men varje vecka händer det nog ändå. Chips och liknande äter jag iofs aldrig, nästan, för jag tycker inte om det. (Kaffe dricker jag många koppar om dagen, men det är kanske inte onyttigt alls?)
 
Jag är lite förvånad över den extrema måttlighet som många i tråden uttrycker.
Jag är lite förvånad över hur ett flertal dricker vin var och varannan dag, ibland flera glas.

Själv dricker jag inte alkohol alls nuförtiden. Har bara blivit så och det är inget jag saknar.
 
Jag är lite förvånad över den extrema måttlighet som många i tråden uttrycker. Så måttlig är inte jag med någonting som jag tycker är gott. Jag äter även tex sötsaker relativt ofta - inte lika ofta som jag dricker vin, men varje vecka händer det nog ändå. Chips och liknande äter jag iofs aldrig, nästan, för jag tycker inte om det. (Kaffe dricker jag många koppar om dagen, men det är kanske inte onyttigt alls?)

Men de tycker väl inte att alkoholhaltiga drycker är goda då, antar jag?

Jag blir snarare förundrad över polariseringen, dvs att vissa verkar ha alkohol som ett tämligen frekvent inslag i vardagen medan vissa tvärtom dricker extremt sällan/inte alls (alt enbart festdricker). Få verkar befinna sig mitt emellan.
 
Jag tycker inte om smaken på alkoholhaltiga drycker. Jag dricker (sötsliskig :angel:) cider ibland, kanske en varannan månad.

Det senaste året har jag däremot lärt mig gilla whiskey i min förkylningsdrink (ca en matsked av systemets billigaste i en temugg med vatten, ingefära och honung).
 
Varierar, ibland ett glas vin till maten flera dagar i veckan och ibland ingen alkohol på flera veckor.
Fylla är såklart ingen höjdare men lite salongsberusning på middagar eller fester med goda vänner är bara trevligt, tycker jag.
 
Jag älskar goda viner och whisky, och tycker att flera andra alkoholhaltiga drycker är goda också.
Jag tycker också mycket om väl hängmörad oxfile och entrecote.

Dels är det dyrt. Dels är det onyttigt. Dels är det himla opraktiskt mestadels (alkohol när man måste köra bil hem). Och för att njuta av det får det gärna vara något man inte förtär som vardag.

Så jag tycker inte att det är så konstigt att man är "måttfull" med alkohol, även om man tycker att det är riktigt gott.
 
Jag älskar goda viner och whisky, och tycker att flera andra alkoholhaltiga drycker är goda också.
Jag tycker också mycket om väl hängmörad oxfile och entrecote.

Dels är det dyrt. Dels är det onyttigt. Dels är det himla opraktiskt mestadels (alkohol när man måste köra bil hem). Och för att njuta av det får det gärna vara något man inte förtär som vardag.

Så jag tycker inte att det är så konstigt att man är "måttfull" med alkohol, även om man tycker att det är riktigt gott.

Fast den måttfullhet jag tänkte på var de som säger att de dricker enstaka glas vin om året. Mycket som jag tycker är gott, förtär jag oftare än så, och vinet blir billigare än vad den hängmörade entrecoten hade varit.

Nu kör jag sällan när jag är ute och äter eller hälsar på hos vänner, men de allra flesta - även de godare - måltiderna äter jag i mitt hem, och då finns det åtminstone inget praktiskt argument mot ett glas vin eller två. (Vanligen dricker vi vid dessa tillfällen klart mindre än en flaska vin på två vuxna.)
 
Fast den måttfullhet jag tänkte på var de som säger att de dricker enstaka glas vin om året. Mycket som jag tycker är gott, förtär jag oftare än så, och vinet blir billigare än vad den hängmörade entrecoten hade varit.

Nu kör jag sällan när jag är ute och äter eller hälsar på hos vänner, men de allra flesta - även de godare - måltiderna äter jag i mitt hem, och då finns det åtminstone inget praktiskt argument mot ett glas vin eller två. (Vanligen dricker vi vid dessa tillfällen klart mindre än en flaska vin på två vuxna.)

Då håller jag nog med, det är lite märkligt att avstå något i så stor grad om man verkligen tycker att det är njutningsfullt. Såvida man inte vet om att man har drag av alkoholism vill säga.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra… Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar. Som...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
8 045
Kropp & Själ Jag har för mig att jag berättade om detta i höstas, men nu hittar jag inte tråden. Hur som helst så började jag under hösten att få...
10 11 12
Svar
235
· Visningar
21 646
Senast: Otherside
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 745
Senast: Imna
·
Kropp & Själ Alkohol är komplicerat. Kanske inte för varje individ men sett i stort perspektiv är alkoholen roten till så mycket ont som händer i...
16 17 18
Svar
358
· Visningar
18 598

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp