Hur ofta hörs ni av med partner?

Vi hörs inte alls ofta dagtid, vi ses ju varje dag. Det är isf av rent logistiska skäl, typ "jag kör nu" eller alternativt såklart om det händer något stort på våra jobb som man vill meddela. Men jag är så van vid att min sambo inte kan kolla telefonen under jobbtid och själv hinner jag inte mer än om jag käkar lunch eller sliter upp telefonen snabbt och kollar.

Nu är han på övning, då hörs vi via sms, brukar bli iaf ett sms om dagen, ett livstecken. Det är liksom vår regel, att man måste meddela att allt är bra. Så det förväntar jag mig, blir inte särskilt upprörd nu för tiden om det inte sker, men mer än en dag så hade jag reagerat.

Tvärtom tycker jag det är så jäkla enerverande med par som hörs stup i kvarten :o Min jobbkollegas man tycker jag ringer hur många gånger som helst under dagen, skitstörigt. Fast det beror väl iofs mest på att hon är så dålig på att stänga av ljudet på sin telefon.
 
När jag levde med min man så hördes vi vid när han slutade jobbeet. Han ringde och sa att han var på väg hem.

Jag brukade likna det vid hur hästar i flock och ston med föl gör. De lyfter huvudet och brummar lite "-hej här är jag" Sedan fortsätter de med sitt.
Djur i flock gör så. De tar kontakt bara för att bekräfta att de andra är där, liksom.

Eller som människor som sitter tillsammans. De pratar med varann trots att det strikt sett inte finns någon information som absolut måste utbytas. Man konverserar för att få en bekräftelse på att man finns, att man syns, att man räknas in i flocken.

Det är en rent biologiskt och instinktivt tror jag. Man bekräftar samhörighet.

Jag retar mig ohyggligt på två av mina käraste vänner som bägge är urdåliga på att svara på mail och SMS. Den ena har en väldigt fulltecknad agenda och spar sitt privata mail-läsande till stunder när hon har tid. Hon kan svara på ett mail två veckor senare om det inte är akut.

Min andra vän skiljer på samtal och SMS/mail. Har han ett missat samtal från mig ringer han upp så fort han hinner. Men messar/mailar jag kan han svara ett par tre veckor senare.

Allt kokar ner till bekräftelse tror jag? Människor som "hör ihop" har tätare kontakt för att bekräfta den intimiteten.
Fast vissa fungerar inte "enligt mall" och hör bara av sig om det finns ett konkret ärende att diskutera eller svara på.
 
Vi bor ihop men jobbar oregelbundet så vi ses inte på samma sätt som vanliga svennebananer.
Vi pratar i telefon tio gånger, oftast mer per dag
 
Ja, som rubriken säger, hur ofta hörs ni av med eran partner/sambo?
Om man bor ihop så visst, varje dag.
Men om ni inte bor ihop? Eller någon är bortrest?

Sambon är brukar höra av sig om jag är borta, men är det tvärtom och han är borta och jag hör av mig är han urkass på att svara och det gör mig ledsen/arg. Speciellt eftersom jag vet att han kollar sin mobil JÄMT och chansen att han missat sms eller missar när jag ringer är = NOLL. Han bara struntar i att svara och drar nån svävande ursäkt.

Tex igår, sambon är iväg på jobb och sover borta, jag skickar en fråga (kanske inte jätteviktig men man kan ju svara?) på på em/kvällen. Morgonen efter, fortfarande inget svar och jag VET att han läst. skickar samma fråga igen och får flumsvar. Ringer och han svarar inte. Efter en timme får jag sms: Är upptagen. Jag svarar: men ring när du har tid? får svaret :Ja. Flera timmar senare har han fortfarande inte ringt (han och jobbarkompis är och kollar på någon mässa, ja han har tid att svara eller ringa någon och han går antagligen runt och surfar och knappar på sin teleon som han gör jämt)

Har jag rätt att vara sur? Jag tycker man svarar :(

Om/när vi är borta från varandra nuförtiden (ca 10 års relation och har två barn tillsammans) så är det oftast för jobb. Och då är det oftast jag som är borta på t ex konferens med övernattning. Jag är INTE sådan som hör av mig ofta. Dels har jag faktiskt inte tid när jag är ute med arbetet; mobilen är på ljudlöst när jag sitter på konferens. Dels förstår jag inte riktigt det där... (har nog aldrig gjort) att höra av sig flera gånger per dag utan speciell anledning så att säga.
Kan hända vi skickar sms någon gång under en dag och sen brukar jag ringa på kvällen för att säga hej och prata lite med barnen. Om jag o mannen hörs senare (när barnen lagt sig) så är det via sms i regel. Något god natt-sms brukar vi skicka i alla fall.

Är jag eller han på någon tripp med kompisar så hörs vi kanske lite mer; men oftast via mess.

I ditt exempel; om jag får en fråga på em/kväll - ja då svarar jag givetvis innan läggdags. Det kan ju dock hända jag är på middag och hela tiden upptagen med jobbkontakter och då kan det bli svårt att få tid under kvällen. Men nog skulle jag höra av mig!
 
När jag läser inläggen från @rostad och @tanten så inser jag att jag kanske feltolkar frågan? Jag menar alltså under normal vardag, då vi båda är på jobbet eller på jobbresor. Då finns inte tid till "bara för att"-kommunikation. Vi brukar passa på att höras om det blir väntetid på flyg eller under ensamma bilresor.

På rena nöjesresor vill jag gärna ha ett "ping" någon gång om dagen för att veta att allt är ok, och svar om jag skickat någon viktig fråga. Dock ser jag ingen poäng med att sitta med konstant sms-konversation eller långa telefonsamtal då heller, då kan man ju lika gärna stanna hemma?
 
Hur många är det inte som messar godnatt till varann.
En totalt onödig handling men ack så betydelsefull för människor som är i någon form av relation till varann.
 
När jag var gift hördes vi av varje dag, antingen att jag ringde och bad honom köpa med något hem till maten (som jag alltid hade klar när han kom hem annars), han som ringde för att kolla hur gravida jag mådde eller så skickade vi något sms till varandra på lunchen. Ofta han som började och med kommentaren "Tänker på dig, vad hittar du på?" som jag svarade på med vad jag sysslade med och nästa sms från honom handlade alltid om "Ska vi ha sex när barnen lagt sig?".... Jäkla trist sms och gjorde mig mest arg :( Jag frågade honom ofta varför hans sms alltid måste handla om att knulla- varför ens skicka ett sådant sms när jag inte uppskattade det?!

Jag är en hemsk hemsk hemsk mamma eftersom jag inte pratar med mina barn varje dag nu när de är lite större och de är hos min syster eller så. Några telefonsamtal och några chattstunder var det i påskveckan, jag som tog initiativet eftersom de liksom är uppe i annat. Mamma är inte prioriterad då. När jag tältade i Nyköping pratade vi inte alls under 4 dagar. De har liksom inte riktigt tid och intresse för mamma vid sånna tillfällen, så jag är lite dissad då :D
 
Hur många är det inte som messar godnatt till varann.
En totalt onödig handling men ack så betydelsefull för människor som är i någon form av relation till varann.
Jag tycker att det är en viktig handling. Barnen däremot tycker inte att det är viktigt, så det blir inte så ofta. Jag hoppas det ändras när barnen blir lite äldre (och har mobiltelefoner alla tre).
 
Bor ihop, jag skickar alltid ett god morgon sms till sambon när jag vaknar så han vet att jag är uppe och så. Hörs lite då och då under dagen.
Samma ritual när någon är borta, han kan bli orolig om jag glömmer att skicka ett sms på morgonen. =)
 
jag och min man pratar på telefon minst en gång om dagen när han är på jobbet. Då är det ofta han som ringer för att kolla hur det är med mig och dottern. Vi skickar typ aldrig sms, i så fall enkla korta tex, köp mjölk, ring mig. eller liknande. Eftersom jag jobbar natt så är jag antingen på jobbet eller ligger och sover på morgonen så vi tar igen det via telefon i stället


Om någon av oss är borta av någon anledning utan den andra så pratar vi minst två gånger om dagen ofta oftare. För det mesta är det han som ringer mig.
 
Jag är ganska usel på att höra av mig. Om jag är bortrest så pratar vi i telefon på kvällen och säger godnatt och så.

Min bättre hälft hade gärna sett att jag sms:ade lite då och då etc, men jag kommer liksom på att jag har en telefon när det blir en ledig stund. Oftast inträffar den lediga stunden vid 17-tiden.

I övrigt kunde jag skrivit @Björk s inlägg. ;)
 
Hur många är det inte som messar godnatt till varann.
En totalt onödig handling men ack så betydelsefull för människor som är i någon form av relation till varann.

Jag ifrågasätter inte kontaktbehovet, utan viljan att vara någon annanstans än där man är. Ofokus, eller vad man ska kalla det. Är man på jobbet jobbar man, träffar man en kompis är det den man umgås med och inte mobilen, osv. Jag blir rätt irriterad när ständigt plingande/upplockade mobiler är huvudakten i ett umgänge?

Oj vi är nykära här vi med men på rasterna så umgås jag ju med folk. Skulle ju inte ha en vän kvar om jag alltid satt klistrad vid mobilen liksom.

För att inte tala om all informell information som går bort? Jag är inte hypersocial direkt, men utan ett par luncher och en fredagsfika är det mycket intressant som försvinner. Samtalsämnena vid fikabordet är kanske inte alltid konkret jobbkopplade, men de är sällan orelaterade.

Jobbar som chaufför så har inga kollegor förutom bilen ;-)

Då är det ju en helt annan sak. Ganska få jobbar helt ensamma, och det är onekligen riktigt tråkigt att ha noll input dag ut och dag in.
 
Hej!

Vi brukar höras 1 gång/dag om vi är ifrån varandra, men ibland hinner vi inte det av olika anledningar och det är ingen panik det heller. Brukar skicka god natt sms, men förväntar mig inte svar. Hos oss gäller "inga nyheter är goda nyheter".

Vi ger varandra frihet att göra saker, vi hade nog båda blivit knäppa om vi måste svara direkt.

/Lavinia
 
Hur många är det inte som messar godnatt till varann.
En totalt onödig handling men ack så betydelsefull för människor som är i någon form av relation till varann.
Eller ringer varandra precis innan för att prata om saker som hänt under dagen och avsluta med god natt :-)
 
Jag ifrågasätter inte kontaktbehovet, utan viljan att vara någon annanstans än där man är. Ofokus, eller vad man ska kalla det. Är man på jobbet jobbar man, träffar man en kompis är det den man umgås med och inte mobilen, osv. Jag blir rätt irriterad när ständigt plingande/upplockade mobiler är huvudakten i ett umgänge?

Ja, det man gör, skall man göra ordentligt. :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 952
Senast: ako
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 467
Senast: Nixehen
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 673
Senast: Lhas
·
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
840

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp