Hur ofta städar du?

När ni säger att ni dammsuger eller städar toaletten vad är det ni gör då. Kör ni hela varvet med att lyfta ut och skaka mattor dammsuga under alla sängar och skåp, skura hela toaletten osv? För mig tar det minst 3h att göra detta om allt ska flyttas skakas och skuras. Jag fattar inte hur ni hinner lägga den tiden flera gånger i veckan? Dessutom har jag skrubbat toastolen vill jag gärna skura hela mig själv med och tvätta kläderna :P. Det blir ju minst 30min till.
Bor i ett mindre hus med få mattor. Att dammsuga,skaka mattor tar väl en kvart. Sen skura toa några minuter. Haft städjobb så är van med att det ska gå undan.
 
Just nu är det en del folk som bor hemma så det är relativt stökigt 2-6 ungdomar beroende på helger, lov och lust. Alltså prylar överallt! Det är nog det jag gör mest, plockar undan prylar och samlar andras prylar på hög så de kan ta undan när de kommer hem på kvällarna.

Städa är däremot något jag helst inte gör. Vi har städhjälp en gång i veckan där det vi inte gör, görs. Städning av toalett, dusch, dammsugning och våttorkning, bland annat.

Vi har två diskmaskiner som mannen håller igång typ hela tiden och jag har hand om kylskåpet. Det vi retar oss på är det vi ansvarar för. Det är lättast så och man slipper onödiga diskussioner.

Det som står lågt på listan, som jag tycker är jobbigt men som trots det aldrig blir gjort är tvätt. Den tvättas noga och regelbundet. Vi har mycket tvätt som är ren. Men, den viks aldrig och den läggs inte in i garderoberna. Den ligger i hög i trappen där den inte syns. Jag önskar att jag hade en tvätt- och garderobsperson anställd.

Vårat sovrum som är orenoverat (låg prioritet nu när vi bara har ett badrum och det dessutom måste renoveras) är stökigt men inte skitigt. Vi går fasiken sicksack mellan saker som hamnar där för att det inte finns plats någon annanstans.

Bädda slutade jag med för ca 30 år sedan. Kvalstermässigt är det nyttigare och i vårat rum är ingen eftersom det är högst upp i huset där det inte finns något annat.

Skåpen är inte urtvättade sedan vi flyttade hit för 6 år sedan. Vi ser inget damm i dem ens när vi tittar.
Samma här. Lakanen till sängen hinner oftast inte in i garderoben innan det är dags att byta i sängen igen:angel:
 
Har ett dammallergiskt djur. Så vi städar och tvättar ihjäl oss.
Har man missat att ta bakom t.ex. soffan en vecka, eller inte bytt sängkläder, tvättat täcket, kuddarna, filtarna, leksakerna osv, kommer den gåendes med läppar en restylaneberoende ungdom skulle avundas den!
De står rätt ut och har man otur, så är det bara början. Vetbesök + kortisonkur på det.

Roboten går varje dag och golven våttorkas och det våtdammas minst en gång i veckan. Luftrenare på två våningar. Skåp o.dyl. dit den inte kommer åt slipper vi gudskelov.

Hade vi inte haft den problematiken, hade inte städningen legat på samma nivå. Då hade det räckt med prydligt, inte kliniskt rent.
Har för första gången i mitt liv, behövt tvätta gardiner regelbundet! Förr hade jag gardiner jag slängde när jag flyttade, eller de blivit stela eller fläckvis solblekta. :angel: Nu måste de köras i alla fall en gång i månaden.
Inte kul alls när man vill lägga tid på annat. Men vad gör man inte för de 4-benta?
 
När ni säger att ni dammsuger eller städar toaletten vad är det ni gör då. Kör ni hela varvet med att lyfta ut och skaka mattor dammsuga under alla sängar och skåp, skura hela toaletten osv? För mig tar det minst 3h att göra detta om allt ska flyttas skakas och skuras. Jag fattar inte hur ni hinner lägga den tiden flera gånger i veckan? Dessutom har jag skrubbat toastolen vill jag gärna skura hela mig själv med och tvätta kläderna :P. Det blir ju minst 30min till.

Skura toaletten tar ju inte många minuter. Jag torkar av handfat osv lite snabbt flera ggr per vecka. Sen en gång i veckan så gör jag rent hela badrummet. Dvs innan jag ska duscha så tar jag och sprayar på medel överallt, skrubbar med svamp och sen spolar av med duschen. Matta osv tas såklart ut först. Tar kanske 15-20 min allt som allt. Har litet badrum dock.

Jag har inrett delvis med baktanke lätt att städa. Då jag hatar att städa ;)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 080
Senast: Calmiche
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har egentligen i flera år lockats av tanken på att vistas i en stuga utan el och indraget vatten, för att känna på hur det kändes...
Svar
0
· Visningar
692
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag blir så fruktansvärt frustrerad. Det hela startade när jag fick veta att svärmor tyckte det var så fruktansvärt skitigt hemma hos...
2
Svar
34
· Visningar
3 351
Senast: Mia_R
·
Hemmet Jag behöver lite hjälp. Det är såhär att både jag och min karl tycker om att ha rent och fräscht runt oss men det är mest jag som...
Svar
4
· Visningar
1 421
Senast: Maira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp