Hur planerar ni nyårsafton?

Sv: Hur planerar ni nyårsafton?

Ett agilitypass vore toppen men det blir lite svårt att åstakomma här. Vi ger oss ut i skogen och tränar bruks istället :)

Jag har inte haft dem tillsammans på nyår förut så vet inte om de kommer påverka varandra men det är ju ganska troligt. Därför jag vill sära på dem.
 
Sv: Hur planerar ni nyårsafton?

Vi startade dagen med en härlig långpromenad. I dag trotsade jag mina principer att aldrig ha mina hundar lösa under löp. Unghunden löper men fick idag gå lös iaf. Jag vill ha henne så avrastad som möjligt innan pangandet sätter igång.
Sen ska jag ner och preparera sovrummet med extra filtar över alla fönster samt plocka fram en stereo. Även hallen utanför sovrummet ska få filtar över fönstren. Så ska jag även lägga ner en STOR godispåse åt hundarna i nattduksbordet.
Efter det blir det till att ringa runt till alla grannarna och be dem att INTE stå precis utanför vårt hus i år igen...

Det blir en tidig trerätters med familjen eftersom sambon arbetar i kväll. Hundarna får sista promenaden kl 17.00 sedan är det gården som gäller. Den yngre får endast gå ut i koppel på gården så att hon inte hoppar över och springer till skogs om hon blir rädd. Sedan slutar sambon jobba vid 03 tiden (om det inte är tokstökigt på stan förstås), så då får de en promenad när han kommer hem.

Vi bor i en by ute på landet och här är det nästan helt lugnt fram till tolvslaget. Så det är hyfsat lätt att kunna planera sin dag...

Vår ena hund (den äldre) är totalt oberörd av smällandet men den yngre tycker att det är riktigt hemskt. Den äldre ska ikväll få agera lite "lekledare" så vi förhoppningsvis får med oss den yngre och hon kan tänka på lite annat. Men det blir en utmaning att få den gamla slöfocken att leka mitt i natten...

Gott Nytt År!
 
Sv: Hur planerar ni nyårsafton?

Som tur bryr sig min tant inte alls. Hon verkar inte ens spänd på kvällskisset trots att det piper och smäller lite här och där.

Grannhunden däremot är livrädd för att gå ut flera dagar efter nyår, och man blir så arg, liksom. Raketer är så otroligt onödiga.

Vi är alltid hemma med hunden. Någon gång tror jag att hon var på en kennel som ligger mitt ute i skogen.

Här börjar ungarna smälla flera dagar i förväg, tyvärr. Förra året stod någon rakt utanför vårt fönster. Hunden bara snarkade vidare...
 
Sv: Hur planerar ni nyårsafton?

Jag är kanonförkyld och min sambo är inte heller jättepigg så det har inte blivit så mycket aktivering idag som jag kanske önskat. Men båda hundarna har fått varsin promenad - jag valde att ta ut dem en en eftersom Rover kan skälla mot fyrverkerier och jag inte vill att det ska smitta av sig på Bentley, som än så länge inte ens märker när det smäller.

Naturligtvis räckte det inte att förlägga promenaderna när det började skymma; folk hade börjat dra igång med fyrverkerierna redan. Rover drog iväg en liten repa för att kolla läget när det brakade loss femtio meter bort men lyssnade på kommandon och sen körde jag lite miniuppletanden med honom så att han skulle vara upptagen med annat. Dessutom får han Zylkène sedan ett par dagar tillbaka och trots att jag inte har allt för höga förväntningar så var han förvånansvärt lugn vid dagens hundmöten - att bli utskälld av en främmande spets brukar han aldrig ta med sådant jämnmod som han gjorde idag. Nu smäller det konstant på avstånd men ingen av hundarna reagerar.

Tolvslaget kommer vi att fira med persiennerna nere, radion på och varsin tjurmuskel till hundarna(vi tvåbenta håller oss nog till bubbel).
 
Sv: Hur planerar ni nyårsafton?

Här har allting varit precis som vilken måndag som helst. ^^ Skottarna är visst inte lika heta på gröten som svenskarna för jag har verkligen inte ens sett indikationer till något firande. Så jäkla skönt!
Jag och hundarna har trotsat storfloden och varit ute på långpromenad i skogen, samt lagt ett spår med lammblod. *vissel* Bajspromenad får ske runt åtta, sedan stannar vi nog inne.
 
Sv: Hur planerar ni nyårsafton?

Mina hundar är inte rädda för raketerna. Mina ena hane blir dock förbannad och hoppar upp i soffan och tittar ut genom fönstret och skäller med svansen på ryggen.
Så jag planerar inte utan gör som jag alltid gör. Kommer rasta hundarna ca 20-21 sen under tolvslaget så spelar jag hög musik och ha tvn på med högt ljud. Dra ner persinerna.
Allt för att dem faktiskt inte ska få höra eländet trots att dem inte är rädda för det.
Sen går vi en kiss runda när allt har lugnat ner sig :)
 
Sv: Hur planerar ni nyårsafton?

Vi bor på landet det smälls en del runt kyrkan i byn men vi har inga rädda hundar men tar in hästarna i stallet som annars går på lösdrift även vintertid.

Vi firar med släkt och lite mat. Inge speciellt men nyår bara skönt att nu är julen över typ.
 
Sv: Hur planerar ni nyårsafton?

kl

Ena hunden har busat sig igenom kvällen och tuggat på ben. När det smällde som värst skällde han till ett par gånger bara, sen återgick han till sitt ben. Tror nästan att han trodde att det knackade på dörren.

Den andra hunden å andra sidan har haft rejäl panikångest och nu gäller det att få henne att förstå att smällandet är över för denna gång. Lättare sagt än gjort.
 
Sv: Hur planerar ni nyårsafton?

Till min stora glädje lättnad så har mina båda sovit sig genom tolvslaget trots att de låg i fönstersmygen med rena rama blitzen precis utanför. Nu ska vi ut på en mycket kort kvällspromenad innan det är dags att gå och lägga sig.
 
Sv: Hur planerar ni nyårsafton?

*kl*

Balders första nyår hos oss har gått för jäkla bra.
Det har smällt under hela kvällen, men på avstånd så han har snarkat sig genom allt.
Han gjorde ett gläfsande, men tror han drömde och vaknade lite hastigt.

Förra ägarna förklarade att han var riktigt rädd på nyår. Men det är klart, dom bodde i Göteborg vi bor på landet.
Inga grannar hemma på gården ikväll så inget smällande på nära håll.

Nu kryper vi i säng, nöjda, mätta och trötta :D
 
Sv: Hur planerar ni nyårsafton?

*KL*

Här har det gått över förväntan, faktiskt. Rover har skällt till ett par gånger under kvällen och vid ett tillfälle efter tolvslaget, när SVTs websändning tog slut, låste han sig och gick upp i varv. Så fort jag satte på radion(P1:s program med alla kyrkklockorna är skitbra ljudavledning!) så varvade han ner och kunde återgå till sin tjurmuskel. I övrigt har han mestadels sovit och varit en god förebild.

Bentley har över huvud taget inte märkt något annat än att det varit en kanonbra kväll med massa gott att äta. Att Rover beter sig konstigt och skäller ibland är han van vid eftersom det ibland går en väldigt ful hund utanför som vi måste varnas för.
 
Sv: Hur planerar ni nyårsafton?

Kl.

Vi har haft en lugn kväll hemma bara Kiro (11 månader), matte och husse. Två promenader under kvällen då det smällde rätt friskt också vilket gick jättebra och inne har han för det mesta sovit. Vid tolvslaget satt han ett litet tag och tittade mot fönstret där vi dragit för gardinerna. Men tuggade sedan glatt på ett märgben. Får hoppas att det går lika bra de kommande 10-15 nyåren :laugh:

Har levt med en skotträdd hund tidigare och det var nästan tortyr att se hur han led varje nyår :crazy:
 

Liknande trådar

Hästhantering Visste inte riktigt vilken rubrik jag skulle lägga det under, moderator får gärna flytta om det passar bättre under en annan rubrik...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 739
Senast: Alexandra_W
·
Relationer I nyår har jag tagit insiativet att hyra stuga. Anledningen är att min hund är hysteriskt rädd för raketer/smällare, jag MÅSTE komma...
2
Svar
21
· Visningar
3 244
Hundhälsa Efter många olyckliga händelser, så är min lilla hund totalt skräckslagen för inför dessa ljud. Började med att några tonårsgrabbar sköt...
Svar
7
· Visningar
1 459
Hundhälsa Hej! Har en PRT på 4 år. Jättetrevlig och orädd hund som aldrig varit sjuk i annat än en, nu botad ögoninflammation. Men hon är extremt...
Svar
12
· Visningar
3 139
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp