Hur prutar man på ett snyggt sätt?

Verkligen jättesvårt! Visst är det ett överpris,men känns det helt rätt i hjärtat så,ja....

Så som jag förstått dig så hade du tänkt dig 55.000:- med sadel och träns? Det är 10.000:- mindre än vad dom begär. Hur mycket är 10.000.- för dig/er i det hela? Är det värt att betala det och få sin drömhäst,eller är det värt att avvakta och provrida andra för att "spara" 10.000:-?

Har dom fler ev köpare på gång? Om inte så skulle jag ringa upp dom och säga något liknande: Efter att ha kikat på Blup och TDB så känner jag att jag helst vill betala runt 55.000:- med utrustning,så ni kan väll fundera på om ni är villiga att diskutera priset något,och så ska jag fundera lite jag också,för jag vill jättegärna ha henne,men anser att priset är lite högt.

Har du några andra hästar du ska provrida? Leta vidare under tiden och ha lite is i magen...

Eller så betalar du och ser glad ut! ;)

Jag hade betydligt mindre budget än dig,hade satt ett maxpris på 20.000:-,men då letade jag ett-två åring. Hästen jag tillslut köpte kostade 40.000:-,men säljaren ville så gärna att jag skulle köpa honom så jag fick honom för 20.000:-
 
Sitt i båten, kolla runt på försäljningssidorna så märker du att det är få hästar som springer iväg. Du har lagt ett bud, du behöver tydligen inte en häst NU!. Blir det sen inte hon så finns det många, väldigt många andra djur därute, garanterat en som passar lika bra för ett bättre pris.
 
Redan innan jag fick ta bort min tant övertalade min man mig att börja titta på en ny häst. När hon sedan fick somna in pushade han mig ännu mer. Tyngd av sorg har jag varit och provridit ett gäng, mest för att bevisa för honom att det inte finns några andra fina och bra hästar där ute. Att jag har haft rätt hela tiden, och han har haft fel. Jag kommer aldrig hitta en ny häst, det fanns bara hon.

Igår träffade jag dock en tant som har fått mig att omvärdera situationen. Det sa klick redan i stallgången och jag blev verkligen förälskad i denna donna. Jag provred länge och ju längre jag red ju större blev mitt leende. Sedan skrittade vi ut och när vi kom tillbaka ville jag rida ännu mer (det gjorde jag dock inte). Jag ville inte åka därifrån! De andra hästarna jag har provridit har jag känt redan i stallet att jag inte vill ha, men jag har ändå ridit för att ge dem en chans.
Min kompis filmade provridningen och jag tror jag har tittat på filmen hundra gånger nu.

Hade mitt hjärta fått bestämma hade jag lätt betalat 100.000kr. Men om hjärnan lägger sig i inser jag att hon är ute för ett ganska rejält överpris. Hon har inga tävlingsresultat att tala om. Av åtta startade hopptävlingar sedan 2010 (runt 1m) har hon utgått från sju. Hon har tävlat några LC/LB med som mest runt 63%. Hon är 15 år gammal, ganska tjock, inte i full kondition pga skada hos ägaren. Hon har en ganska fin stam men inte tillräckligt fin för att ha ett högt avelsvärde. På blup är så gott som alla staplar mörkröda. Hon har inte några tidigare avkommor.

Det begärda priset är 65.000kr. På pappret tycker jag egentligen inte att hon är värd mer än 40.000kr. Hennes personlighet och min blixtförälskelse höjer dock värdet i mina ögon till 50.000kr. Möjligtvis att jag skulle kunna tänka mig att betala 55.000kr om jag fick med sadel och övrig utrustning, och att de stod för besiktningskostnaden.
Men hur sjutton prutar man? Det är ju ändå ganska stor skillnad i pris, det jag vill betala och det de vill ha. De säljer henne pga skada hos ägaren och vill egentligen inte sälja. Jag misstänker att de har satt priset med hjärtat. Samtidigt vill jag inte riskera att hon säljs till någon annan. Detta är verkligen min drömhäst. Men hur mycket extra är det rimligt att betala bara för den känslan?


När vi har köpt hästar har vi naturligtvis inte tittat på hästar som är prissatt högt över budget. Säljare och köpare kan ofta ha olika uppfattningar om vad hästen är värd, men jag resonerar som så; om hästen inte blir såld till det priset som säljaren har satt, inser de nog snart att de har satt fel pris. Däremot har vi åkt och tittat och provridit. Har hästen fallit oss i smaken har vi ringt upp igen och frågat om vi får lägga ett bud. Vi har inte gett skambud. T ex en som var satt till 110 000 kr bjöd vi 95 000. Säljaren frågade varför vi prutade och vi sa som det var. Vi hade tittat på flera som vi fann likvärdiga som låg på 90 - 95 000 kr och vi tyckte det var ett rimligt pris. Säljaren accepterade och det blev affär. Jag kan ju tycka att 65 000 kr för den häst du beskriver är ett klart överpris i dagsläget. Men om du verkligen vill ha hästen så tycker jag du ska fråga om du får lägga ett bud som du tycker är rimligt. Säg inga summor utan vänta på deras svar - ja eller nej till att få lägga ett bud. Jag kan säga att jag gav 13 500 kr för min häst. 18 år, inte i kondition, ganska tjock men fått föl och tävlad i LA dressyr och LB hoppning tidigare. Visst tre år äldre - men i övrigt inte så stor skillnad, möjligen att min kan ha lite mer "meriter". För att ge dig ett perspektiv på prissättning....
 
Om det inte är för jobbigt skulle jag försöka ha is i magen och säga typ "hör av er om ni är intresserade att sälja för 50.000 kr" (eller vad du känner att du max vill betala). :)
 
I hästsammanhang är ju 10´000 inte så mycket pengar egentligen, ett par månader så har hästen bokstavligen käkat upp summan.

Om det verkligen är en häst du vill ha så köp.

Spelar det inte så stor roll om hästen får flytta hem till dig eller inte, lägg ett bud som du tycker är mer rimligt och låt säljaren fundera medan du håller tummarna.
 
Tusen tack för alla era svar. Vi har mött en överenskommelse och nu blir besiktning nästa steg. På pappret har jag nog gjort en halvkass affär, men livet är ju så mycket mer än vad som syns på papper. Jag är så spänd och förväntansfull, känner mig som ett barn på julafton. :love:
 
Svårt när man är hästförälskad för då vill man ju inte förlora hästen, då har ju säljaren lättare att få igenom det pris de vill ha.

Kul att höra att ni kommit överens, håller tummarna för att besiktningen går bra.

Bara som en oskyldig jämförelse så sålde jag förra året en helt OK stammad, grundriden 3-åring som glatt skuttade småkryss och gick program ridning (med lättridning i trav pga åldern) på 61% i LC. Med andra ord bra amatörhäst med jättebra ridbarhet. Den sålde vi för 65 000:- vilket jag tyckte var helt rätt pris till rätt köpare.
För den hästen du beskriver hade jag inte gett över 45 000:-. Men å andra sidan har jag bara varit tokkär i en häst en gång i livet så jag tror inte riktigt jag idag förstår hur det är.
 
Är 55.000kr inkl. sadel och träns rimligt tycker ni, prissatt med hjärtat? Jag vill ju verkligen verkligen ha henne, men inte göra en allt för dålig affär.

I ursprungspriset 65.000kr skulle hennes utrustning också ingå, täcken och annat. Men jag är faktiskt inte så intresserad av det. En anpassad sadel och ett träns som funkar bra på just henne är egentligen det enda som känns viktigt. Allt annat har jag ju redan.

Fast spelar 10000kr i prisskillnad någon roll om du ändå har pengarna och det är hästen med stort H ?
Vill inte ägaren pruta så hade jag betalat lite överpris för att få den häst jag vill ha.
Eller tror du att du hittar någon annan du tycker lika mycket om?
10000kr känns för mig lite i sammanhanget om allt annat stämmer.
 
Som säljare blir jag ursur över kommentarer som "jag är verkligen jätteintresserad, men min budget tillåter bara xxxx antal kronor".
Jag annonserar hästar till ett pris som är skäligt. Man får det man betalar för. Jag brukar iskallt räkna med att mellan 5000-10000 skall prutas bort beroende på utgångspriset.
Sedan har det hänt att jag sänkt ett pris, när jag hittat en ryttare som jag vill ska köpa en häst, men kanske har en tajt ekonomi.
Men att pruta över 20.000 tycker jag är rejält fräckt faktiskt.
 
Som säljare blir jag ursur över kommentarer som "jag är verkligen jätteintresserad, men min budget tillåter bara xxxx antal kronor".
Jag annonserar hästar till ett pris som är skäligt. Man får det man betalar för. Jag brukar iskallt räkna med att mellan 5000-10000 skall prutas bort beroende på utgångspriset.

Nu fattar jag inte, du blir "ursur" om nån vill pruta, men räknar med att 5-10' ska prutas bort?
 
Ursäkta att jag inte skrev tillräckligt tydligt- jag gillar inte om de har en budget som ligger långt under utgångspriset. Det är fräckt att ta säljarens tid om man inte har råd i slutändan med hästen ändå. Så tycker jag. 5-10 under utsatt pris är inte långt under, och det känns helt okej för mig. de flesta prutar inte ändå tycker jag. men givetvis, tittar man på en häst för 150.000 så är det annorlunda, då kanske 20.000 är rätt okej. jag utgick ifrån det pris som diskuterats i tråden.
 
Nu såg jag iofs att affären redan var uppgjord, men svarar ändå...

Om säljaren har ett rejält överpris (vilket kan tyckas i det aktuella fallet) så kan man ju som köpare ha is i magen och anse att hästen inte lär bli såld för utsatt pris. Med tiden inser säljaren antagligen att priset är för högt satt, då det inte lär svämma över av spekulanter som gladeligen betalar 65k för en omeriterad 15-åring. Så visst finns en chans att säljaren godtar ett bud denne tidigare sagt nej till. Speciellt om det verkar vara så att säljaren inte har möjlighet att ha kvar hästen i längden, tex pga skada eller sjukdom.
 
Nej, och det är ju helt klart köparens marknad, inte helt lätt att sälja häst idag. Så som köpare kan man nog ha lite is i magen om det är en häst med överpris utan att bli nervös.
 
Nej, och det är ju helt klart köparens marknad, inte helt lätt att sälja häst idag. Så som köpare kan man nog ha lite is i magen om det är en häst med överpris utan att bli nervös.

Jag hade inte gett en spänn mer än 35.000 för en sådan häst. Knappt ens det. Tror inte säljaren någonsin skulle ha fått den såld till 65.000 så du kunde nog ha haft is i magen. Men grattis till hästen iaf. :)
 
Prutning tycker jag är superkänsligt.
Knepet tycker jag är att få säljaren att känna i hjärtat att du är det bästa valet.
Både som säljare och för hästen.
 
Måste ärligt säga att märker jag som säljare att de vill pruta så blir jag putt och så blir det inget av.
Och det har inte med att jag är ett orginal utan för att jag alltid sätter reella priser - alltså jag har ingen prutmån eller jag sätter ett pris som faktiskt är "bra".
Och varför då pruta? Har dom inte pengarna så är dom inte rätt för hästen ändå.
Jag har förmodligen gått flera flera tusen kr back på hästen som jag fött fram ändå. Det jag söker efter nu är någon som kan förvalta den gruns jag gjort. Och då prutar man inte :)

Däremot så kan jag gott sänka priset ifall det blir merkostnader, eller om jag vet av en som är RÄTT.
Jag har gett bort tre hästar och samtliga tävlas framgångsrikt, med "rätt" människa.
Men jag har även sålt och det har blivit rätt, så egentligen söker jag efter "the" ägare.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 196
Senast: Sirap
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 843
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 723
Senast: Oknytt
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 135
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp