Hur prutar man på ett snyggt sätt?

ztsu

Trådstartare
Redan innan jag fick ta bort min tant övertalade min man mig att börja titta på en ny häst. När hon sedan fick somna in pushade han mig ännu mer. Tyngd av sorg har jag varit och provridit ett gäng, mest för att bevisa för honom att det inte finns några andra fina och bra hästar där ute. Att jag har haft rätt hela tiden, och han har haft fel. Jag kommer aldrig hitta en ny häst, det fanns bara hon.

Igår träffade jag dock en tant som har fått mig att omvärdera situationen. Det sa klick redan i stallgången och jag blev verkligen förälskad i denna donna. Jag provred länge och ju längre jag red ju större blev mitt leende. Sedan skrittade vi ut och när vi kom tillbaka ville jag rida ännu mer (det gjorde jag dock inte). Jag ville inte åka därifrån! De andra hästarna jag har provridit har jag känt redan i stallet att jag inte vill ha, men jag har ändå ridit för att ge dem en chans.
Min kompis filmade provridningen och jag tror jag har tittat på filmen hundra gånger nu.

Hade mitt hjärta fått bestämma hade jag lätt betalat 100.000kr. Men om hjärnan lägger sig i inser jag att hon är ute för ett ganska rejält överpris. Hon har inga tävlingsresultat att tala om. Av åtta startade hopptävlingar sedan 2010 (runt 1m) har hon utgått från sju. Hon har tävlat några LC/LB med som mest runt 63%. Hon är 15 år gammal, ganska tjock, inte i full kondition pga skada hos ägaren. Hon har en ganska fin stam men inte tillräckligt fin för att ha ett högt avelsvärde. På blup är så gott som alla staplar mörkröda. Hon har inte några tidigare avkommor.

Det begärda priset är 65.000kr. På pappret tycker jag egentligen inte att hon är värd mer än 40.000kr. Hennes personlighet och min blixtförälskelse höjer dock värdet i mina ögon till 50.000kr. Möjligtvis att jag skulle kunna tänka mig att betala 55.000kr om jag fick med sadel och övrig utrustning, och att de stod för besiktningskostnaden.
Men hur sjutton prutar man? Det är ju ändå ganska stor skillnad i pris, det jag vill betala och det de vill ha. De säljer henne pga skada hos ägaren och vill egentligen inte sälja. Jag misstänker att de har satt priset med hjärtat. Samtidigt vill jag inte riskera att hon säljs till någon annan. Detta är verkligen min drömhäst. Men hur mycket extra är det rimligt att betala bara för den känslan?
 
Du säger precis som det är. Att det är en trevlig häst, men att priset ligger över vad du kan tänka dig att betala för henne. Om säljaren är intresserad av en prisdiskussion, frågar denne vad du kan tänka dig att betala. Då säger du 40 000 kr. Antingen säger säljaren "Nej, det kan jag inte tänka mig att gå ner" - då frågar du efter slutpris från säljaren.

Eller så säger säljaren "jag vill att du köper henne, ni passar ihop, jag tar budet".
 
Jag skulle ställa frågan, är det 65 tusen punkt slut, eller är de intresseade av ett vettigt bud?
Håller själv på att sälja häst och tycker det är trögt så in i bänken, så jag hade nog gärna tagit ett bud och sovit på saken.
 
Redan innan jag fick ta bort min tant övertalade min man mig att börja titta på en ny häst. När hon sedan fick somna in pushade han mig ännu mer. Tyngd av sorg har jag varit och provridit ett gäng, mest för att bevisa för honom att det inte finns några andra fina och bra hästar där ute. Att jag har haft rätt hela tiden, och han har haft fel. Jag kommer aldrig hitta en ny häst, det fanns bara hon.

Igår träffade jag dock en tant som har fått mig att omvärdera situationen. Det sa klick redan i stallgången och jag blev verkligen förälskad i denna donna. Jag provred länge och ju längre jag red ju större blev mitt leende. Sedan skrittade vi ut och när vi kom tillbaka ville jag rida ännu mer (det gjorde jag dock inte). Jag ville inte åka därifrån! De andra hästarna jag har provridit har jag känt redan i stallet att jag inte vill ha, men jag har ändå ridit för att ge dem en chans.
Min kompis filmade provridningen och jag tror jag har tittat på filmen hundra gånger nu.

Hade mitt hjärta fått bestämma hade jag lätt betalat 100.000kr. Men om hjärnan lägger sig i inser jag att hon är ute för ett ganska rejält överpris. Hon har inga tävlingsresultat att tala om. Av åtta startade hopptävlingar sedan 2010 (runt 1m) har hon utgått från sju. Hon har tävlat några LC/LB med som mest runt 63%. Hon är 15 år gammal, ganska tjock, inte i full kondition pga skada hos ägaren. Hon har en ganska fin stam men inte tillräckligt fin för att ha ett högt avelsvärde. På blup är så gott som alla staplar mörkröda. Hon har inte några tidigare avkommor.

Det begärda priset är 65.000kr. På pappret tycker jag egentligen inte att hon är värd mer än 40.000kr. Hennes personlighet och min blixtförälskelse höjer dock värdet i mina ögon till 50.000kr. Möjligtvis att jag skulle kunna tänka mig att betala 55.000kr om jag fick med sadel och övrig utrustning, och att de stod för besiktningskostnaden.
Men hur sjutton prutar man? Det är ju ändå ganska stor skillnad i pris, det jag vill betala och det de vill ha. De säljer henne pga skada hos ägaren och vill egentligen inte sälja. Jag misstänker att de har satt priset med hjärtat. Samtidigt vill jag inte riskera att hon säljs till någon annan. Detta är verkligen min drömhäst. Men hur mycket extra är det rimligt att betala bara för den känslan?

Jag tror man ska gå på ärlighet och säga "tyvärr kan jag inte ge mer än xx" i stället för att man kritiserar dem för valt pris. Egentligen är det ju bara att säga att prissumman de begär överskrider budgeten för ditt hästköp, vad du kan erbjuda hästen, vilket maxpris du sätter och är det intressant så får de höra av sig. Efter det kan man fråga vad som är absoluta slutpris

Men jag håller med om överpris..hade aldrig lagt 65 på en sådan 15-årig häst..har folk blivit tokiga?
 
Jag vill ju verkligen ha hästen, och har läst alla trådar om prutning som finns på Buke tror jag. Jag har förstått av dessa trådar att vissa säljare blir förolämpade om man prutar. Har sett kommentarer som "om man försöker pruta på min häst får man inte köpa den" osv. Det skrämmer mig lite för tänk om de tar det så?

Tycker ni att jag skall ringa eller skicka ett mail/sms. Den mesta kontakten har skett via sms.
Jag har ju i princip redan sagt att jag vill köpa henne om hon går igenom besiktningen (utan att nämna något om priset), men det var innan jag kollade Blup och TDB.
 
Jag vill ju verkligen ha hästen, och har läst alla trådar om prutning som finns på Buke tror jag. Jag har förstått av dessa trådar att vissa säljare blir förolämpade om man prutar. Har sett kommentarer som "om man försöker pruta på min häst får man inte köpa den" osv. Det skrämmer mig lite för tänk om de tar det så?

Tycker ni att jag skall ringa eller skicka ett mail/sms. Den mesta kontakten har skett via sms.
Jag har ju i princip redan sagt att jag vill köpa henne om hon går igenom besiktningen (utan att nämna något om priset), men det var innan jag kollade Blup och TDB.

Ring.

Det är aldrig fel att pruta, priset är ju oavsett det alla parter anser är värt i slutskedet sas.
Förklara bara läget..du kan ju fråga om priset är diskuterbart och sedan motivera varför..säg att du så gärna vill ha hästen men att budgeten inte matchar för tillfället.

Om säljaren tycker att du är det perfekta hemmet så brukar inte priset i första hand vara helt avgörande. Någon vinst på affären går ändå aldrig att göra på hästar i de allra flesta fallen..
 
Vi har genom åren prutat ner två väldigt fina tävlingsponnyer mycket -genom att provrida dem (och säljarna har vetat om att priset var i högsta laget för oss men vi fick komma ändå), sedan efter bra provridning har vi med i alla fall den ena skrivit ett brev där vi beskriver vad vi kan erbjuda hästen och vilket pris som är vårt "tak". Sedan har vi väntat, och säljaren tog det.

Jag tror att i ditt fall TS så hade jag bara hört av mig till säljaren och sagt som det är: Du älskade hästen men den är för dyr och du erbjuder X kr. Sedan får de fundera och ta det eller inte.
 
Att fulpruta (göra ner hästen, berätta hur kass den är, lämna huvudlöst skambud etc) gör nog att många säljaren stänger dörren för gott för just den spekulanten.

Att förklara läget tycker jag är något helt annat. Dock blir jag själv piss-sur över argumentet att "min budget räcker inte till", varför har man då åkt och tittat på hästen om man aldrig ens haft råd med den?! Att däremot anse att hästen FÖR MIG inte är värd mer än xx 000 kr, tycker jag är helt rätt.
 
Håller med om att det låter dumt med "hästen är för dyr för mig/överskrider min budget" pga vad tusan har jag lagt tid på provridning för om ni inte har råd, vem åker på restaurang, vet priset på rätter, beställer för att sedan hälsa att det var gott men för dyrt? De andra pruttipsen låter bra. Hoppas ni kommer överens, ts!
 
Tack för alla tips! Skall ringa så snart det lugnat sig lite.

Vill bara klargöra att hon inte överstiger min budget. Hade inte åkt och provridit en häst jag inte har råd att köpa, utan att klargöra detta för säljaren först. Mitt hästköpartak är högre än deras begärda pris, men skall jag köpa en häst för de summorna så vill jag inte ha en tjock 15-åring utan tävlingsresultat. Om ni förstår hur jag menar. Och det visste jag inte när jag åkte och provred. På bilderna var hon inte tjock, och jag trodde hon hade tävlat högre klasser. Det är visserligen helt ointressant för mig, för egen del.
 
Att fulpruta (göra ner hästen, berätta hur kass den är, lämna huvudlöst skambud etc) gör nog att många säljaren stänger dörren för gott för just den spekulanten.

Att förklara läget tycker jag är något helt annat. Dock blir jag själv piss-sur över argumentet att "min budget räcker inte till", varför har man då åkt och tittat på hästen om man aldrig ens haft råd med den?! Att däremot anse att hästen FÖR MIG inte är värd mer än xx 000 kr, tycker jag är helt rätt.

Fast är inte det att fulpruta då oavsett iom att man talar om att hästen inte är värd sitt pris/för dålig för angivet pris? och innebörden kan ju vara densamma fast i ett kanske finare uttryck?

Jag tror det är fullt möjligt att man har olika syn på saken..själv skulle jag aldrig dra mig för att kolla på hästar som är lite över prisklass faktiskt än budgeterat..Just för att så otroligt många sätter överpris och det finns massor av guldlägen att pruta och spekulant kan ju alla vara.. plus att i många fall går säljaren ner i pris när den känner att den hittat rätt hem före pengarna. Alla kan ju gå miste om mycket om man inte skulle våga pruta eller att det skulle vara förbjudet att vara spekulant bara för att priset som säljaren satt styr då det i slutändan alltid handlar om att rätt summa är det någon är villig att betala.
 
Senast ändrad:
Att stå och berätta för säljaren att hästen är talanglös, har dåliga hovar, ful färg och dålig svans för att sedan lägga ett bud - DET är att fulpruta.

Att hästen för MIG inte är värd det begärda priset är ju en helt annan sak.

Jaha, nej i det läget ska man nog inte hästen ha alls för då tycker man inte om hästen heller.
 
Efter att ha pratat med säljaren tror jag inte att vi kommer kunna mötas. Vad gör jag nu? Betalar jag med hjärtat eller låter jag bli med hjärnan?
 
Är 55.000kr inkl. sadel och träns rimligt tycker ni, prissatt med hjärtat? Jag vill ju verkligen verkligen ha henne, men inte göra en allt för dålig affär.

I ursprungspriset 65.000kr skulle hennes utrustning också ingå, täcken och annat. Men jag är faktiskt inte så intresserad av det. En anpassad sadel och ett träns som funkar bra på just henne är egentligen det enda som känns viktigt. Allt annat har jag ju redan.
 
Tycker det är ett ganska högt pris för den hästen.
Hade väl varit ok om hästen varit yngre.

När jag köpte min tant, så låg hon över min budget i pris, men det var säljaren själv som tog kontakt med mig via min köpesannons som tydligt angav mitt maxpris. ink utrustning ev utrustning.

vi klickade direkt, jag och hästen. Säljarna fattade också tycke för mig och hur jag red deras häst.
När det sedan kom till priset, så gav jag dem mitt maxbud (sådes utan utrustning)

De fick fundera och återkomma själv.
De accepterade budet som tur var :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 202
Senast: Sirap
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 844
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 723
Senast: Oknytt
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 136
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp