Hur prutar man på ett snyggt sätt?

Är 55.000kr inkl. sadel och träns rimligt tycker ni, prissatt med hjärtat? Jag vill ju verkligen verkligen ha henne, men inte göra en allt för dålig affär.

I ursprungspriset 65.000kr skulle hennes utrustning också ingå, täcken och annat. Men jag är faktiskt inte så intresserad av det. En anpassad sadel och ett träns som funkar bra på just henne är egentligen det enda som känns viktigt. Allt annat har jag ju redan.

Du kan inte bjuda 55 då utan tillbehör, och uppskatta sadelns värde lite och "köpa" den vid sidan? Gjorde så med en häst jag köpte, och fick en fin tillpassad sadel billigt om man jämför med att leta en bättre begagnad liknande senare. I slutändan fick jag med det mesta ändå för förra ägaren hade inte ork att stå o sälja av alla grejor, men det vet man ju inte innan...
Personligen skulle inte jag bry mig om att tjafsa om 5000 hit eller dit för en häst jag verkligen vill ha, bara månadskostnaden senare är ju på mer och gå plus på en hästaffär gör man ju liksom aldrig :)
 
Men det är ju skillnad på att pruta för att man personligen inte tycker hästen är värd utgångspriset än att pruta för att hästen inte passar ens budget. Jag hade också blivit sur om någon prutade på min häst (om jag nu skulle sälja honom) för att sedan pruta ner honom till ett pris som inte ens är förhandlingsbart. I överlag är det svårt både som säljare och köpare att se ett pris. Jag hade mer än gärna satt ett utgångspris på 150 000 på min på grund utav hans personlighet men då får man nog inte särskilt många spekulanter. ;)

Lycka till med din nya häst! :bump:
 
Måste ärligt säga att märker jag som säljare att de vill pruta så blir jag putt och så blir det inget av.
Och det har inte med att jag är ett orginal utan för att jag alltid sätter reella priser - alltså jag har ingen prutmån eller jag sätter ett pris som faktiskt är "bra".
Och varför då pruta? Har dom inte pengarna så är dom inte rätt för hästen ändå.
Jag har förmodligen gått flera flera tusen kr back på hästen som jag fött fram ändå. Det jag söker efter nu är någon som kan förvalta den gruns jag gjort. Och då prutar man inte :)

Däremot så kan jag gott sänka priset ifall det blir merkostnader, eller om jag vet av en som är RÄTT.
Jag har gett bort tre hästar och samtliga tävlas framgångsrikt, med "rätt" människa.
Men jag har även sålt och det har blivit rätt, så egentligen söker jag efter "the" ägare.


Å andra sidan säger jag alltid - en saks (hästs) värde är vad någon vill betala för den. Det spelar ju ingen roll om jag tycker min häst är värd en miljon om ingen vill betala det för den. Så, vill nu ts betala det för hästen så är den ju värd det för henne oavsett vad vi andra tycker.
 
Tack för era svar. De har varit intressanta att läsa.

Tyvärr blev det ingen affär. Hästen gick inte igenom besiktningen och jag fick låna hem henne på prov till ombesiktningen. Under tiden förälskade jag mig verkligen i henne, hon var perfekt för mig :love:, men jag hann också få tid att landa i att hon var för dyr. Alldeles för dyr. Jag lämnade ett bud jag tyckte var skäligt, ett bud som säljaren inte accepterade och de har nu hämtat hem henne igen. Det gör ont i mitt hjärta då jag är rätt säker på att de inte kommer få henne såld för sitt begärda pris och i det långa loppet är det ju hon som blir lidande. Men jag är inte gjord av pengar och att köpa henne för det priset hade varit som att elda upp pengar. Men det gnager i mig. Har inte kunnat sova inatt (de hämtade henne igår) eftersom jag legat och vridit och vänt på det som hänt och funderat på om jag verkligen gjorde rätt. :cry:
 
Men det var ju bara några tusenlappar hit eller dit? Som en enda höjning i en budgivning på ett hus. Ät något billigare till lunch några månader så går det på ett ut.
 
Men det var ju bara några tusenlappar hit eller dit? Som en enda höjning i en budgivning på ett hus. Ät något billigare till lunch några månader så går det på ett ut.

Om det ändå hade varit så enkelt. Priset var för högt från början, men jag lät känslorna ta överhanden. Det insåg jag sen, och när jag tittade på andra annonser för att jämföra. Jag skulle med facit i hand agerat annorlunda redan innan besiktningen, men känslorna tog som sagt överhanden. Det är så lätt att vara efterklok.
 
Vem vet, märker de att de inte får henne såld till utsatt pris kanske de hör av sig till dig igen. Men annars finns säkert den RÄTTA hästen för dig där ute, till rätt pris ;)
 
Det tror jag med, gör tydligt för dem att du verkligen gillar hästen och att ditt bud står kvar om de skulle ändra sig framöver.
 
@ztsu jag tycker du gjorde rätt. Ibland måste hjärnan styra också
Ska inte vara en massa problem med en ny häst, det ska vara roligt!
Antingen inser de sitt misstag eller så hittar du en annan häst som du faller för :)
 
Tack för era svar. De har varit intressanta att läsa.

Tyvärr blev det ingen affär. Hästen gick inte igenom besiktningen och jag fick låna hem henne på prov till ombesiktningen. Under tiden förälskade jag mig verkligen i henne, hon var perfekt för mig :love:, men jag hann också få tid att landa i att hon var för dyr. Alldeles för dyr. Jag lämnade ett bud jag tyckte var skäligt, ett bud som säljaren inte accepterade och de har nu hämtat hem henne igen. Det gör ont i mitt hjärta då jag är rätt säker på att de inte kommer få henne såld för sitt begärda pris och i det långa loppet är det ju hon som blir lidande. Men jag är inte gjord av pengar och att köpa henne för det priset hade varit som att elda upp pengar. Men det gnager i mig. Har inte kunnat sova inatt (de hämtade henne igår) eftersom jag legat och vridit och vänt på det som hänt och funderat på om jag verkligen gjorde rätt. :cry:

Jag tror inte det var meningen att du skulle ha den hästen - dessutom gick den inte igenom besiktningen! Vad fick hon anmärkningar på? Hur mycket tror ägarna att de får nu efter besiktningen????
 
Vad tråkigt att hon inte gick genom besiktningen och att ni inte kunde komma överens om ett pris. :(

Jag tycker också att du, om du verkligen vill ha henne, kan säga att ditt bud ligger kvar medan du letar annan häst, om de ångrar sig. Då kan de höra av sig om de ångrar sig innan du hittat en annan, eller så hör du av dig när du hittat en annan och drar tillbaks ditt bud. Just att dra tillbaks budet hade jag gjort om jag var du, för min egen skull. Gillar du hästen så himla mycket så skulle det säkert inte kännas så bra att de tar ditt bud en stund efter att du, om du gör det, hittat en ny.

Sen undrar jag vad tusan folk äter för lunch som gör att de kan spara in 10 000:- på bara några månader ;)
 
Om det ändå hade varit så enkelt. Priset var för högt från början, men jag lät känslorna ta överhanden. Det insåg jag sen, och när jag tittade på andra annonser för att jämföra. Jag skulle med facit i hand agerat annorlunda redan innan besiktningen, men känslorna tog som sagt överhanden. Det är så lätt att vara efterklok.


Jag är helt säker på att du har gjort helt rätt! Det är köparens marknad just nu och med den budgeten du har så har du alla möjligheter att hitta en jättefin häst. Det finns så många vettiga och goa hästar där ute, och du kommer garanterat hitta din drömhäst!

Nu vet jag inte varför den inte gick igenom besiktningen, men jag hade inte köpt en häst för de pengarna och med den historiken. Med tanke på att den utgått ganska många starter så kanske den har haft något under en längre tid som inte synts förens nu?

Som sagt jag tror att du har gjort helt rätt!
 
Att fulpruta (göra ner hästen, berätta hur kass den är, lämna huvudlöst skambud etc) gör nog att många säljaren stänger dörren för gott för just den spekulanten.

Att förklara läget tycker jag är något helt annat. Dock blir jag själv piss-sur över argumentet att "min budget räcker inte till", varför har man då åkt och tittat på hästen om man aldrig ens haft råd med den?! Att däremot anse att hästen FÖR MIG inte är värd mer än xx 000 kr, tycker jag är helt rätt.

När jag skulle sälja Fatimas föl, så var ju chatten här på buke i full gång och vi var ett gäng som pratade ofta och mycket. Eftersom jag har funktionshinder som jag har, hanterade jag fölet ordentligt från början och vande henne med det mesta, så hon var lastbar, trafiksäker vid hand, longerad, tömkörd, duschad, hade haft schabrak, täcke, täckesgjord, bettvan osv... samt maskad, vaccinerad och besiktad och identifikationspapper, DNA, registrering med pass på väg. En av chattarna hojtade upp mig privat, och erbjöd mig 5000 prutat och klart, ett toppenpris enligt denne, då det inte fanns någon pappa på fölet utan bara full stam på Fatima.

Och där kan väl jag tycka att det var ett väldigt fulpris då utsatt annonspris var 15.000. Den personen hade jag ingen mer saludiskussion med. Att sen bukechattaren ansåg att fölet inte var mer värt än det i dennes ögon, det kan jag respektera. Men ansåg ändå inte att det var fult av mig att tacka nej till det budet. Pruta och inte, det är nog en fingertoppskänsla det där.

Att jag sen sänkte priset till 12.000 på fölet då jag fick köparen det klickade med, berodde dels på att det klickade direkt och dels på att köparen var villig att ta registreringskostnaden då papperen tog tid på sig, är en annan femma.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 208
Senast: Sirap
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 845
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 723
Senast: Oknytt
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 138
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp