Sv: Hur räddar jag hunden?
Vi som tränar och tävlar resonerar likadant. Hunden ska fungera på apellplanen och i skogen, men också hemma med familjen.
Som för många andra, fastän dom tränar och tävlar.
Om du inte är intresserad av att tävla så kan du ju ta "vad som helst", men för oss med högre ambitioner finns vissa regler att följa..
Jag tar ju inte vad som helst ändå, jag har ju haft vissa kriterier på den hund jag vill ha i mitt hem även om jag inte vill tävla. Jag vet ju vilken typ av hund som passar mej och anser mej såpass hundvan att jag omgående kan säga om hunden framför mej är något jag vill ha eller inte.
Det är inte så att bara för att jag tar en omplacering så innebär det att jag lika gärna kan komma hem med en berner sennen som en dvärgpudel. Jag vet ju ändå vad jag vill ha och det kan ju ta tid att hitta den hunden med.
Det känns, och rätta mig om jag har fel, som om du menar att vi som letar hundar till dödagar för att få det vi vill ha stammässigt inte tänker på att vi får en livslång kamrat och inte tänker på kärleken den ger oss. I så fall har du fel.
Nej så menar jag absolut inte, jag inser ju att kärleken och vänskapen är viktig även om man vill tävla. Något annat vore ju hemskt

Mitt svar var ju till PL, han menade att ingen som kunde något om hundar tar en omplacering för att de lägger hellre tiden på en individ de kan tävla med.
Mitt svar var då att jag ser till individen och att det för mej är totalt oviktigt att tävla.
Nu skulle jag inte rekomendera någon att ta en omplacering som första hund för man vet sällan då vad man vill göra med sin hund och då anser jag att det är bättre att skaffa en hund som det är fritt fram att tävla med om man skulle vilja det i framtiden. Det skulle isåfall vara någon som är så totalt ointresserad av tävlingar överhuvudtaget som jag är. Jag har aldrig tyckt att det är roligt att tävla mot andra. Den enda jag utmanar är mej själv, det räcker för mej.
Jag har haft hund så lång tid att jag vet att jag inte vill tävla, jag vet vilket jobb det är att ta emot en omplacering för det är ett fåtal av omplaceringarna som är välskötta och vältränade. Den stora skaran har problem av något slag som ägaren vill bli av med.