Hur räddar jag hunden?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare mejas_hjalp
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 172
  • Visningar Visningar 15 281
Sv: Hur räddar jag hunden?

*KL*

Jag vill bara lägga till här att Sveriges hundar har det väldigt bra,om man jämför med de flesta andra länder. Här tex är blandisar gratis, varje kommun har ett el flera överfulla hundstall, med underbara jyckar som ingen vill ha:(
Ingen djurskyddslag i jämförelse med våra (även om det påstås så inom EU).

Nej jag är inte den som försöker skuldbelägga nägon för att h*n väljer att ta bort en jobbig hund. Oftast ett felköp av en knepig korsning.
PL

Samtidigt, om man inte säger något, utan istället kanske hittar på att det var en hjärntumör, vad hindrar att personen köper fler hundar som senare går samma öde till mötes. Varför ändra en okritiserad hundhållning?

Nej, jag kan undra och tycka men det va inte mitt ansvar att stå där och förhöra. Oftast stod det i pärmen om anledning om inte så sa patienten det. Jag måste visa respekt då det är en patient, men kom det på tal om att de inte ville eller skulle vilja att djuret fick ett annat hem så va det en annan sak. Då kunde jag prata med veterinären som sa att om jag orkade fick försöka hitta ett nytt bra hem, i bland gick det och i bland va det lönlöst. Misskötta djur som kom in för vård tex pälsrakning berättade jag att det att pälsen måste skötas för annars blir det tovor som drar ihop skinnet och på så vis plågar djuren, att det om de inte kunde borsta kunde klippa pälsen i stället osv. Inget fel att ge råd på hur patienterna kan få hjälp att sköta det bättre.

Ingen djurskyddslag i jämförelse med våra (även om det påstås så inom EU).
Alla EU-länder följer lagarna som EU sätter upp, så även om Italien inte har en nationell lagstiftning om djurskydd så har de det genom Italien.

Men, det spelar ju ingen roll hur mycket lagstiftning man har ifall ingen följer den!

Både Pol Pot och Adi Amin skrev under FN stadgan om mänskliga rättigheter. ;)

Jag ser individen och inte stammen för det är individen som ska bo med mej och leva med mej.

Vi som tränar och tävlar resonerar likadant. Hunden ska fungera på apellplanen och i skogen, men också hemma med familjen.

mitt intresse ligger i vänskapen och kärleken.

Som för många andra, fastän dom tränar och tävlar.

Om du inte är intresserad av att tävla så kan du ju ta "vad som helst", men för oss med högre ambitioner finns vissa regler att följa.

Det känns, och rätta mig om jag har fel, som om du menar att vi som letar hundar till dödagar för att få det vi vill ha stammässigt inte tänker på att vi får en livslång kamrat och inte tänker på kärleken den ger oss. I så fall har du fel.

Så om någon kommer in med en fullt frisk, välskött, snäll och välanpassad hund i sina bästa år och i finfin fysisk form för avlivning då säger du ingenting?

Hur vanligt är det att en sådan hund blir avlivad för att ägaren inte orkar med den? Det som förenar många omplaceringsfall är att de inte är välanpassade...

Sa patienten det?
Sen när kan hundar prata? o sen när blev djurägare patienter på en vet mottagning?

Då är jag väl totalt okunnig då som hellre tar en omplacering och gör den till hund än köper en valp från lovande föräldrar.
Jag ser individen och inte stammen för det är individen som ska bo med mej och leva med mej.
Jag har noll intresse för att tävla eller ställa ut, mitt intresse ligger i vänskapen och kärleken.
Det är väl lovvärt att resonera så, tyvärr så blir inte alla hundar vad man gör dem till.

MEN ursäkta, du fattade vad jag menade, djurägaren med sin hund dvs patienten. Det är så förbannat barnsligt att hålla på att märka ord, börja tjaffsa om en mening man skrivit eller ett ord som man valt fel sen spinna vidare på den i evigheter. Vips så har man hela hönsgänget mot sig och alla vill vara den som ska höras och få fram sin mening. Roa någon annan, jag lägger hellre tid på annat än att hönsas för att jag på veterinärstationen jag va fick genom veterinärer i bland berätta saker och ting då ägarna gång på gång kom in med djur som inte sköttes på rätt sätt, de fick råd antingen av vet personligen eller så skulle jag berätta. Buke tjaffs i ett nötskal, fast kul om man kan roa någon:cool: Varsågoda att tjaffsa i lugn och ro...utan mig nu:idea:!

Vi som tränar och tävlar resonerar likadant. Hunden ska fungera på apellplanen och i skogen, men också hemma med familjen.
Som för många andra, fastän dom tränar och tävlar.

Om du inte är intresserad av att tävla så kan du ju ta "vad som helst", men för oss med högre ambitioner finns vissa regler att följa..

Jag tar ju inte vad som helst ändå, jag har ju haft vissa kriterier på den hund jag vill ha i mitt hem även om jag inte vill tävla. Jag vet ju vilken typ av hund som passar mej och anser mej såpass hundvan att jag omgående kan säga om hunden framför mej är något jag vill ha eller inte.
Det är inte så att bara för att jag tar en omplacering så innebär det att jag lika gärna kan komma hem med en berner sennen som en dvärgpudel. Jag vet ju ändå vad jag vill ha och det kan ju ta tid att hitta den hunden med.

Det känns, och rätta mig om jag har fel, som om du menar att vi som letar hundar till dödagar för att få det vi vill ha stammässigt inte tänker på att vi får en livslång kamrat och inte tänker på kärleken den ger oss. I så fall har du fel.

Nej så menar jag absolut inte, jag inser ju att kärleken och vänskapen är viktig även om man vill tävla. Något annat vore ju hemskt:crazy:
Mitt svar var ju till PL, han menade att ingen som kunde något om hundar tar en omplacering för att de lägger hellre tiden på en individ de kan tävla med.
Mitt svar var då att jag ser till individen och att det för mej är totalt oviktigt att tävla.
Nu skulle jag inte rekomendera någon att ta en omplacering som första hund för man vet sällan då vad man vill göra med sin hund och då anser jag att det är bättre att skaffa en hund som det är fritt fram att tävla med om man skulle vilja det i framtiden. Det skulle isåfall vara någon som är så totalt ointresserad av tävlingar överhuvudtaget som jag är. Jag har aldrig tyckt att det är roligt att tävla mot andra. Den enda jag utmanar är mej själv, det räcker för mej.

Jag har haft hund så lång tid att jag vet att jag inte vill tävla, jag vet vilket jobb det är att ta emot en omplacering för det är ett fåtal av omplaceringarna som är välskötta och vältränade. Den stora skaran har problem av något slag som ägaren vill bli av med.

Senast ändrad:

Dom enda fodervärdsavtal som håller i domstol är SKKs. Har nya ägaren betalt för hundan så är det inget fodervärdsavtal. Den nye ägaren har betalt för hunden o du kan inte göra någonting åt det.

Stackars hund!

Det är väl lovvärt att resonera så, tyvärr så blir inte alla hundar vad man gör dem till.

Nu missförstod du;) när jag skriver "göra till hund" så menar jag inte att ta en collie och göra till knähund. Jag menar att lära hunden att slappna av, att ha roligt, att leka, att bli trygga alltså sådana saker hundar kan om de får chansen.
Givetvis letar jag länge efter rätt hund, min nuvarande tog det ca 3 år från beslut om ny hund och från att jag hade bestämt vilken typ av hund tills jag hittade honom.
Jag vet att jag t.om startade tråd om mitt hundval för att vara riktigt säker på att jag hade valt rätt typ av hund.

Hundar blir ju inte helt omvända för att de kommer hem till mej, de bör ju ha de genetiska förutsättningar jag letar efter också. Men en hund som är otrygg, osäker och rädd för att denne har fått en dålig start ser jag som en utmaning att komma tillrätta med.

Skrev de flesta o skrev inget om tävling! Bättre att citera än att göra en fri tolkning av vad jag skrev!
PL

Hur vanligt är det att en sådan hund blir avlivad för att ägaren inte orkar med den?

Sådana avlivas nog lite nu och då, men sällan av orsaken att ägaren inte "orkar med" den på så vis att det är en för stökig och oregerlig hund..

Jag skrev lovande hund o menade till det ändamål man nu vill ha hunden, en knepig korsning som någon redan har misslyckats med är tex knappast någon lovande sällskapshund.
PL

Samtidigt, om man inte säger något, utan istället kanske hittar på att det var en hjärntumör, vad hindrar att personen köper fler hundar som senare går samma öde till mötes. Varför ändra en okritiserad hundhållning?
Jag hittar inte på några hjärntumörer utan diskuterar problemet med ägaren.
Ofta fel hund till fel ägare, i många fall knepiga korsningar ofta dessutom omplaceringshundar.
PL

Om en assistent i det läget lade sig i skulle jag bli vansinnig.
PL

Varför bli vansinnig? Ni arbetar väl ändå på samma arbetsplats även om det är vet.som avgör i slutändan. En assistent kan väl ha nog så vettiga åsikter precis likaväl som en vet.kan ha dåliga eller?
Det handlar nog knappast om att ifrågasätta vet.beslut, mera en hjälp åt hunden eller tips åt ägaren kan jag tänka mig!

Det handlar om att en assistent skall ligga väldigt lågt med kommentarer till o inför djurägaren.
PL

Det handlar om att en assistent skall ligga väldigt lågt med kommentarer till o inför djurägaren.
PL

Det tycker jag är helt rätt. Hade jag kämpat med ett djur och till slut tagit det tunga beslutet att ta bort det så hade jag bränt alla säkringar om någon som inte vet bakgrunden hade hållit en föreläsning för mig om vad jag borde göra istället. :mad:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
1 797
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 583
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Jag behöver höra nya infallsvinklar. Jag har en ung tysk terrier. Är uppväxt med rasen, men hon är min första egna. Enda sedan jag... 2
Svar
23
· Visningar
2 328
Hundträning Hej! Vi har för en vecka sedan fått hem en gråhundsvalp, världens sötaste och piggaste lilla krabat! Jag har inte haft valp på 12 år och...
Svar
2
· Visningar
443
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka