Hur reagerar människor om skattetrycket blir för högt

Typ som miljön då eller? För det är ju vad som sker nu. Det drabbar ju garanterat gemene man långsiktigt.

Nej, absolut inte miljön. Sen har nog vi möjligtvis olika åsikter om vilka åtgärder som gynnar miljön bäst.

Jag tänker mer på saker som t ex att vi har för många myndigheter där flera är sådana att ingen vet vad de ens gör. Bidrag till EU-migranter är också något som vi bör avskaffa. Öka snslagen till gränsbevakning så att utländska ligor på sikt slutar komma hot och begå brott och då minskar samhällets kostnader för den typen av brott och problematik. Se till att folk som har utvisningsbrslut verkligen lämnar landet istället för att fortsätta uppbära försörjningsstöd etc etc.
 
Men alltså. Höginkomsttagare tjänar BETYDLIGT mer än medelsvensken. Oavsett hur mkt de betalar i skatt så har de BETYDLIGT mer pengar i plånboken än medelsvensken. Det är ju ren matte.

Sen kan livet självklart se olika ut. Men jag har svårt att se framför mig vad det skulle vara för situation (utöver valfri lyx) som gör att ekonomin inte går ihop med en höginkomsttagare i familjen?

Vad är en höginkomsttagare resp. medelsvensk för dig? För kollar man vad Skatteverket tycler så är skillnaden mellan dessa ibland hårfin.
 
Vad jag menar är att de negativa effekterna av en hög marginalskatt överstiger skattepotentialen rejält. Vi kan införa en marginalskatt på 95% för höginkomsttagare och även om man skiter i de hämmande effekterna, är det så få som tjänar så mycket, att det ger väldigt lite pengar.

Däremot att beskatta tillgångar med bara lite, lite har en enorm skattepotential och skulle reglera kapitalkoncentrationen (som ingenjör tänker jag reglerteknik här, hur vi ska kunna reglera ägarkoncentrationen och bygga vårt gemensamma - rena vänsterideologin fast helt annorlunda ändå) som det är nu accelererar kapitalkoncentrationen och det är lika ohållbart som fossila utsläppen.

Det är alltså mest populism att ”sätta dit” höginkomsttagare när man redan leder marginalskatteligan, till extremt liten nytta. Istället för att beskatta de som tjänat mycket länge, ärvt och har gott om tillgångar de kan dela med sig av. Och i samma slag få en rejäl skatteinkomst OCH bättre kapitalfördelning.

För övrigt är jag betydligt mer oroad för att handikappade, fattiga och utsatta får den vård de behöver än att JAG får valuta för min inbetalda skatt. Skulle det funka dåligt för mig har jag alternativ, det har inte mina mer utsatta medmänniskor.

Jag är precis som du ganska euforisk över att jag fått privilegiet att vara frisk, fått utbilda mig, trots att jag inte är född i en akademikerfamilj, och byggt upp flera företag (som anställd) som idag genererar hundratals arbetstillfällen och exportmiljoner och därmed skattemiljoner. Jag är säkert dum och lurad men jag klarar mig trots att jag inte ägt nåt och tjänat en massa pengar, jag har en bra inkomst och klarar mig utmärkt. Och betala skatt.

Jag ser behoven och är stolt och känner mig privilegierad som kunnat bidra. Har ingen förståelse alls för Leif Östling och den egoistiska frågan ”vad får JAG tillbaka?”. Den berättigade frågan ”vad får vi tillbaka ? Vad får mina utsatta medmänniskor ta del av? Hur tar vi hand om varandra ?”
Som grundläggande idé tycker jag väl att det är "problematiska pengar" som ska beskattas. Och dit hör egentligen inte hederlig lön. Däremot tex spekulationsinkomster, arv, kapitalkoncentration och många sorters konsumtion. Flyg inte minst. Som nu inte ska beskattas längre.

Men. Höga skatter på höga inkomster är helt enkelt inget jag orkar engagera mig i. Marginalskatten påverkar inte min livsstil. Och om något, så att jag jobbar mer. Det kräver mer jobb att dra in mer pengar om skatten är hög.

Eftersom jobbskatteavdrag med mera hittills främst tycks ha använts till att försämra det gemensamma i samhället, KAN INTE skattesänkningar på lön bli en fråga för mig i dagsläget.
 
Nej, absolut inte miljön. Sen har nog vi möjligtvis olika åsikter om vilka åtgärder som gynnar miljön bäst.

Jag tänker mer på saker som t ex att vi har för många myndigheter där flera är sådana att ingen vet vad de ens gör. Bidrag till EU-migranter är också något som vi bör avskaffa. Öka snslagen till gränsbevakning så att utländska ligor på sikt slutar komma hot och begå brott och då minskar samhällets kostnader för den typen av brott och problematik. Se till att folk som har utvisningsbrslut verkligen lämnar landet istället för att fortsätta uppbära försörjningsstöd etc etc.
Okej. Jag delar inte din syn på vad som är ”onödiga” kostnader för skattebetalarna.
 
Okej. Jag delar inte din syn på vad som är ”onödiga” kostnader för skattebetalarna.

Vad som är onödigt och vad som kan dras ner på utan att det drabbar gemene svensk behöver inte korrelera. Behoven är ju oändliga men det är inte resurserna. Om vi nu ska vara lite krassa.
Men att du och jag tycker helt olika är ju inte så förvånande med tanke på hur olika vi är i ideologi :)
 
Det låter som att även du har lön som en motivationsfaktor. Annars hade du ju inte blivit sur vid lönerevisionerna. Att ha så man klarar sig är ju en definitionsfråga och kanske inte ska spela så stor roll i diskussionen. Snarare skälig ersättning för arbetsinsatsen.

Och ja, lön för mig är en motivationsfaktor. Jag vill ha skälig ersättning för det jag gör och för det ansvar jag har. Jag hade aldrig gjort det jag gör och lagt så mycket tid, själ och hjärta i det för mindre lön. Jag vill dessutom ha en kännbar löneökning varje år. I min grupp spelar procent mindre roll. Vi har snarare fasta belopp. Då spelar det roll om jag får 395kr ut på en löneökning. För att det ska bli motiverande vill jag snarare ha 2000kr ut.
Drivkraft kan vi ju alla ha men det är självklart att lön är en motivationsfaktor. Du skulle ju inte jobba på ditt jobb utan lön eller med hälften av vad du tjänar idag?

Jag förstår hur du tänker och ser hur du resonerar. Däremot håller jag inte med om att det är lösningen på ”problemet”.

Mvh Miks
Inte utan lön, då jag måste försörja mig. Halva min lön finns det många som tjänar. Hellre mitt jobb med den lönen än ett trist och tungt.
 
Vad är en höginkomsttagare resp. medelsvensk för dig? För kollar man vad Skatteverket tycler så är skillnaden mellan dessa ibland hårfin.
Medellönen för 2017 var 33700 kr, den kanske mer relevanta medianlönen var 2017 30000 kr per månad. För enkelhetens skull kan vi jämföra med gränsen för statlig inkomsskatt som just nu är 39058 kr och gränsen för värnskatt som är 56308 kr per månad.

Jag tycker det är stor skillnad. De flesta människor klarar sig på medellönen och definitivt på löneläget när man går upp och betalar statlig inkomstskatt. All inkomst utöver dessa nivåer är ju såklart behagligt och nice, men i mina ögon pratar vi sedan definitivt om levnadsstandard som tenderar någon form av lyx. Lyx man klarar sig utan.

Källa:
https://www.scb.se/hitta-statistik/...ildning-jobb-och-pengar/medelloner-i-sverige/

https://www.skatteverket.se/privat/...hhurhogarden.5.10010ec103545f243e8000166.html

https://www.scb.se/hitta-statistik/...ldning-jobb-och-pengar/medianloner-i-sverige/
 
Men alltså. Höginkomsttagare tjänar BETYDLIGT mer än medelsvensken. Oavsett hur mkt de betalar i skatt så har de BETYDLIGT mer pengar i plånboken än medelsvensken. Det är ju ren matte.

Sen kan livet självklart se olika ut. Men jag har svårt att se framför mig vad det skulle vara för situation (utöver valfri lyx) som gör att ekonomin inte går ihop med en höginkomsttagare i familjen?

Varför betraktas det som mer rätt att ta ut högre skatt från ett hushåll som har 56000 kr i inkomst med två medelinkomster än ett som har 56000 kr i inkomst med en lön? Observera att det redan idag tas ut mycket mer skatt för det senare.

Då tappar vi ju helt begreppet ”skatt efter förmåga”.

Vi leder redan marginalskatteligan så det finns nästan inga pengar där och det finns en rad negativa effekter.

Du drar alla över en kam.

Och återigen, jag vill absolut inte ha sambeskattning , då de negativa effekterna av det vida överstiger de undantagsvis bra effekterna.

Men man måste också kunna förstå att en höginkomsttagare kan leva långt under medelinkomsttagare i levnadsstandard. För den spelar oftast total hushållsinkomst en mer betydande roll.
 
Som grundläggande idé tycker jag väl att det är "problematiska pengar" som ska beskattas. Och dit hör egentligen inte hederlig lön. Däremot tex spekulationsinkomster, arv, kapitalkoncentration och många sorters konsumtion. Flyg inte minst. Som nu inte ska beskattas längre.

Men. Höga skatter på höga inkomster är helt enkelt inget jag orkar engagera mig i. Marginalskatten påverkar inte min livsstil. Och om något, så att jag jobbar mer. Det kräver mer jobb att dra in mer pengar om skatten är hög.

Eftersom jobbskatteavdrag med mera hittills främst tycks ha använts till att försämra det gemensamma i samhället, KAN INTE skattesänkningar på lön bli en fråga för mig i dagsläget.

Jag håller helt med dig. Jag ser mest att tjatet om höginkomsttagare döljer de riktiga reformer som behövs gällande tillgångsbesklsttning.

Vi leder marginalskatteligan samtidigt som vi är helt unika i att INTE beskatta tillgångar.

Jag var i Frankrike nyss (gula västarna pågår) och diskuterade mycket politik. De är helt förbluffade över att vi avskaffat arvsskatten, att vi låter människor födas rika och aldrig dela med sig. När jag säger att det var socisldemokraterna som gjorde det frågade de om S representerades av någon slags adel i Sverige.

Många i tråden pratar om att vi är på väg mot katastrof. När det gäller kapitalkoncentrationen är jag böjd att hålla med. Vi måste börja fördela kapitalet bättre. Vi måste börja ta, om än små, steg mot det - helst igår. Därför är min besvikelse stor över den populistiska högerbudgeten.
 
Jag ska försöka göra eller hitta ett räkneexempel som påvisar vad jag menar med meningslösheten i att beskatta inkomster hårdare jfrt med att börja beskatta tillgångar bara lite, lite. Återkommer.
 
Varför betraktas det som mer rätt att ta ut högre skatt från ett hushåll som har 56000 kr i inkomst med två medelinkomster än ett som har 56000 kr i inkomst med en lön? Observera att det redan idag tas ut mycket mer skatt för det senare.

Då tappar vi ju helt begreppet ”skatt efter förmåga”.

Vi leder redan marginalskatteligan så det finns nästan inga pengar där och det finns en rad negativa effekter.

Du drar alla över en kam.

Och återigen, jag vill absolut inte ha sambeskattning , då de negativa effekterna av det vida överstiger de undantagsvis bra effekterna.

Men man måste också kunna förstå att en höginkomsttagare kan leva långt under medelinkomsttagare i levnadsstandard. För den spelar oftast total hushållsinkomst en mer betydande roll.
För att vi betalar skatt per person och inte hushåll?

Kan du ge ett exempel lite mer detaljerat på ett hushåll med en höginkomsttagare men där levnadsstandarden är lägre än i familjer med enbart medelinkomst?
För jag förstår faktiskt inte vilka situationer vi pratar om.

Jag drar alla över en kam eftersom jag inte lyckas fantisera ihop något realistiskt exempel på vad det annars skulle innebära.
 
Jag ska försöka göra eller hitta ett räkneexempel som påvisar vad jag menar med meningslösheten i att beskatta inkomster hårdare jfrt med att börja beskatta tillgångar bara lite, lite. Återkommer.
Det är ju ingen som i denna tråd har motsatt sig beskattning på kapital osv. Det kan ju ske utan att man minskar annan skatt.
 
För att vi betalar skatt per person och inte hushåll?

Kan du ge ett exempel lite mer detaljerat på ett hushåll med en höginkomsttagare men där levnadsstandarden är lägre än i familjer med enbart medelinkomst?
För jag förstår faktiskt inte vilka situationer vi pratar om.

Jag drar alla över en kam eftersom jag inte lyckas fantisera ihop något realistiskt exempel på vad det annars skulle innebära.

Familj på två friska vuxna utan barn med med båda på medelinkomst, runt 37000 kr efter skatt att leva på. Bor drägligt i en trea. 2 kort i kollektivtrafiken.

Familj på tre vuxna och tre barn med en enda hög inkomst på 55000 kr, runt 35000 efter skatt. Barnbidrag på ca 3500 kr. Bor trångt i en femma. 6 kort i kollektivtrafiken. 3 gånger så höga matkostnader och allt annat. Ett av barnen har lindriga handikapp som kräver mer pengar än normalbarnet. Äldsta barnet som är vuxen får vare sig bostad, jobb eller någon form av stöd trots handikapp.

Första familjen tål betydligt mer skatt trots att det handlar om medelinkomst. Andra familjen lever på betydligt mer på marginalen, trots att höginkomsttagare kan nämnas för dem.

Inte alls svårt att föreställa sig.
 
Det är ju ingen som i denna tråd har motsatt sig beskattning på kapital osv. Det kan ju ske utan att man minskar annan skatt.

Jag är precis som @Petruska inte engagerad i att minska några skatter. Diskussionen i Sverige koncentrerar sig på fel saker och det oroar mig. Skatter som genererar medel för staten är bättre att höja än de som har nära noll effekt , utom de populistiska.

Skatt efter förmåga ska vara huvudprincipen. Oavsett vad förmågan sitter i.
 
Att beskatta tillgångar är egentligen ren stöld. Att beskatta pengar man faktiskt tjänar är moraliskt försvarbart.

Ta exempelvis boendet. Där ser vissa med dreglande skatte munnar på den exceptionella värdeökning som varit. Men inte en enda krona av denna ökning kan räknas hem innan kåken faktiskt är såld.
Vid försäljning uppstår en vinst som det är moraliskt och etiskt riktigt att beskatta....om man inte tidigare beskattat huset. Inköp o amortering betalas i så gott som 100% av fallen med skattade pengar. Ska vi till detta ha en fastighetsskatt och ytterligare skatt på ev vinst vid försäljning..ja då har i alla fall jag inga moraliska betänkligheter och agera på samma sätt, fast i min plånboks favör.
 
Att beskatta tillgångar är egentligen ren stöld. Att beskatta pengar man faktiskt tjänar är moraliskt försvarbart.

Ta exempelvis boendet. Där ser vissa med dreglande skatte munnar på den exceptionella värdeökning som varit. Men inte en enda krona av denna ökning kan räknas hem innan kåken faktiskt är såld.
Vid försäljning uppstår en vinst som det är moraliskt och etiskt riktigt att beskatta....om man inte tidigare beskattat huset. Inköp o amortering betalas i så gott som 100% av fallen med skattade pengar. Ska vi till detta ha en fastighetsskatt och ytterligare skatt på ev vinst vid försäljning..ja då har i alla fall jag inga moraliska betänkligheter och agera på samma sätt, fast i min plånboks favör.

Du snackar goja. Skatt efter förmåga och prioritering efter behov är det som ska gälla i ett samhälle.

Människor med stora tillgångar ska inte leva som parasiter på de som arbetar i ett samhälle.
 
Du snackar goja. Skatt efter förmåga och prioritering efter behov är det som ska gälla i ett samhälle.

Människor med stora tillgångar ska inte leva som parasiter på de som arbetar i ett samhälle.
Att beskatta en fiktiv inkomst är fel lika fel som att undanhålla inkomst från beskattning. Göjan du talar om kanske har rymt, har du kollat buren nyligen? Och prioritering efter behov? utan hänsyn till tillgång på resurser? lika väl genomtänkt som ditt, alla som vill komma ska få komma...
 
Familj på två friska vuxna utan barn med med båda på medelinkomst, runt 37000 kr efter skatt att leva på. Bor drägligt i en trea. 2 kort i kollektivtrafiken.

Familj på tre vuxna och tre barn med en enda hög inkomst på 55000 kr, runt 35000 efter skatt. Barnbidrag på ca 3500 kr. Bor trångt i en femma. 6 kort i kollektivtrafiken. 3 gånger så höga matkostnader och allt annat. Ett av barnen har lindriga handikapp som kräver mer pengar än normalbarnet. Äldsta barnet som är vuxen får vare sig bostad, jobb eller någon form av stöd trots handikapp.

Första familjen tål betydligt mer skatt trots att det handlar om medelinkomst. Andra familjen lever på betydligt mer på marginalen, trots att höginkomsttagare kan nämnas för dem.

Inte alls svårt att föreställa sig.
Och varför har inte den andra vuxna någon inkomst? Ingen sjukpenning? A-kassa? Annat? Om den nu inte kan jobba?

Och det låter väl mer som att problemet ligger i bristande samhällsstöd än hög skatt.
 
För någa år sedan läste jag ett reportage i DN som jag aldrig har glömt och som jag då och då tänker på. Det handlade om RUT-avdrag. Exemplet i reportaget var en familj med två barn som bodde i ett nybyggt hus i ett högstatusområde i Göteborg. De skulle inte klara vardagen utan städhjälp, sa de. De ville ha kvalitetstid med barnen och slippa tänka på hushållsarbete. Huset var någonstans i krokarna runt 200 kvm och de hade tre badrum. Vem behöver ett sånt hus? Vem behöver två bilar när man bor och arbetar centralt? Att ha mage
att,utan att skämmas, hävda att man behöver städhjälp och att den dessutom till viss del ska bekostas av våra skattepengar - det är skamligt.

Min närmsta familj har varit ganska drabbade av allvarliga sjukdomar. Det har varit barn och unga föräldrar med cancer, psykisk sjukdom, svåra sköldkörtelsjukdomar och sjukdom som krävt operation i hjärnan. Det har dessutom varit akut operation av halsböld, rör i öronen, ambulanshelikopter, sjuktransporter, komplikationer vid förlossning osv. Den svenska sjukvården ha räddat livet på flera av oss och fort har det gått. Visst har vi träffat enskilda rötägg och fått vänta på vård som inte varit livshotande men i det stora hela - jag är så otroligt tacksam över hur bra vi har det.

Människor i andra länder svälter, drunknar, trampar på minor, torteras... tänk att inte kunna ge sina barn mat.

Miljön klarar dessutom inte hur mycket tillväxt som helst. Vi måste omvärdera, leva enklare, dela med oss av det vi har. Skattedebatten är på ett sätt en icke-fråga. De av oss som lever i överflöd (vilket de allra flesta av oss gör) måste vara beredda på att sänka vår standard. Annars har vi snart ingen möjlighet att välja.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 496
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 017
Senast: Sasse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 060
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 189
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp