Hur reagerar människor om skattetrycket blir för högt

Att beskatta en fiktiv inkomst är fel lika fel som att undanhålla inkomst från beskattning. Göjan du talar om kanske har rymt, har du kollat buren nyligen? Och prioritering efter behov? utan hänsyn till tillgång på resurser? lika väl genomtänkt som ditt, alla som vill komma ska få komma...

Fiktiva tillgångar kommer aldrig att beskattas, jag lovar dig.(För övrigt är det inte framförallt fastighetsskatt som jag anser ska införas.)
 
Att beskatta en fiktiv inkomst är fel lika fel som att undanhålla inkomst från beskattning. Göjan du talar om kanske har rymt, har du kollat buren nyligen? Och prioritering efter behov? utan hänsyn till tillgång på resurser? lika väl genomtänkt som ditt, alla som vill komma ska få komma...

Hur försvarar du att Erik med 11 miljoner på banken ska leva som parasit i samhället finansierad av Vera som städar för 19.000 kr i månaden före skatt?
 
Då får man ju i regel någon form av ersättning som läggs till familjens gemensamma inkomst.

Nej. Det får man i regel inte alls. Ibland funkar skyddsnäten, ofta inte alls. Särskilt för de som väljer att försörja sig delvis själv i egen regi är systemen helt otillgängliga. Synen på företagare och höginkomsttagare som några slags fiender och inte medmänniskor, som präglar vänstern, har gett dessa skevheter i systemen.

Sedan är det ju ännu värre för samma familj utan någon höginkomsttagare. Meningen var att förmedla, att det som vanligt, inte går att dra alla över samma kam när det gäller förmåga att betala sin skatt och hur det påverkar deras möjligheter till dräglig levnadsstandard.
 
Ett område, du beskriver brottslighetsutvecklingen som en katastrof. I själva verkligheten är den väldigt konstant sedan många årtionden tillbaka. Vården bättre än någonsin. Osv.

Du verkar leva i tron att det fanns ett bättre förr. Det gör det inte. Sedan kan man önska sig att utvecklingen mot ett progressivt modernt samhälle där vi kan ta hand om varandra bättre, skulle gå fortare.
I kommunen jag bor var det mycket bättre bara för 6-8 år sedan. Brottsligheten är mycket högre vilket polisstatistiken stöder. Kostnader för bil- och hemförsäkring har stigit chockartat. Normalinkomsttagare i vissa områden har inte råd att försäkra längre utan får chansa.

Näringsidkare har minskat öppettider eller upphört/ alt. planerar att upphöra med verksamheten på grund av rånen eftersom de dels inte har råd med försäkringarna längre, dels mentalt inte orkar med ett rån eller inbrott till.

När ett inbrott pågår och många grannar till den utsatta fastigheten ringer polisen får de svaret att det inte finns någon polisbil att skicka.

På vårdcentralen är väntetiden 6-8 veckor, om man på grund av förvärvsarbete inte kan gå på drop-in-tiden på förmiddagen. Skippar man jobbet händer det ändå att man får beskedet att drop-in-tiderna är slut när man kommer dit. Hittills är jag mestadels frisk, och tänker att jag av solidaritet ska stanna kvar på vårdcentralen eftersom den har det så besvärligt, och behöver några enkla kunder också. Men jag kommer närmare och närmare den punkt då jag byter till en innerstadsvårdcentral, för det fungerar ju faktiskt inte att vänta närmare ett par månader för att få ett recept på hostmedicin.

Det här är alltså verkligheten för oss som bor i den här kommunen. Vi kommer alla ihåg hur mycket tryggare och enklare det var runt 2010.
 
Fiktiva tillgångar kommer aldrig att beskattas, jag lovar dig.(För övrigt är det inte framförallt fastighetsskatt som jag anser ska införas.)
Den dagen fastighetsskatten införs så bryts ju ditt löfte,, Sedan har du ju tankarna om en tillväxtbeskattning för skogen..så det finns anledning att vara på sin vakt.
 
Hur försvarar du att Erik med 11 miljoner på banken ska leva som parasit i samhället finansierad av Vera som städar för 19.000 kr i månaden före skatt?
Hur kan ngn leva som en parasit (jag förmodar du menar bidragstagare) med 200 000 till 250 000 om året i ränteinkomster, han skattar väl för den inkomsten eller hur? Och med "banken" förmodar jag ett vanligt bankkonto.. Är pengarna placerade i papper torde utdelningarna röra sig om 500 000 om året ;)
 
I S
I kommunen jag bor var det mycket bättre bara för 6-8 år sedan. Brottsligheten är mycket högre vilket polisstatistiken stöder. Kostnader för bil- och hemförsäkring har stigit chockartat. Normalinkomsttagare i vissa områden har inte råd att försäkra längre utan får chansa.

Näringsidkare har minskat öppettider eller upphört/ alt. planerar att upphöra med verksamheten på grund av rånen eftersom de dels inte har råd med försäkringarna längre, dels mentalt inte orkar med ett rån eller inbrott till.

När ett inbrott pågår och många grannar till den utsatta fastigheten ringer polisen får de svaret att det inte finns någon polisbil att skicka.

På vårdcentralen är väntetiden 6-8 veckor, om man på grund av förvärvsarbete inte kan gå på drop-in-tiden på förmiddagen. Skippar man jobbet händer det ändå att man får beskedet att drop-in-tiderna är slut när man kommer dit. Hittills är jag mestadels frisk, och tänker att jag av solidaritet ska stanna kvar på vårdcentralen eftersom den har det så besvärligt, och behöver några enkla kunder också. Men jag kommer närmare och närmare den punkt då jag byter till en innerstadsvårdcentral, för det fungerar ju faktiskt inte att vänta närmare ett par månader för att få ett recept på hostmedicin.

Det här är alltså verkligheten för oss som bor i den här kommunen. Vi kommer alla ihåg hur mycket tryggare och enklare det var runt 2010.

Befolkningen har ökat med 9 % , antal anmälda brott har ökat med 10%. För hela riket och alla brott förstås. Ungefär lika.
 
Hur kan ngn leva som en parasit (jag förmodar du menar bidragstagare) med 200 000 till 250 000 om året i ränteinkomster, han skattar väl för den inkomsten eller hur? Och med "banken" förmodar jag ett vanligt bankkonto.. Är pengarna placerade i papper torde utdelningarna röra sig om 500 000 om året ;)

Bidragstagare får man väl ändå hoppas att han inte är. Men bidra till vårt gemensamma samhälle efter förmåga är det jag menar.

Om du betraktar Eriks förmåga som så mycket mindre än Veras så är vi helt enkelt extremt oense.

”Parasit” är i det här fallet en person med enorm förmåga att bidra men väljer att låta bli och låta de som sliter och arbetar betala för alla samhälleliga förmåner man gärna tar del av. Har man inte förmågan så är man ingen ”parasit” oavsett om man behöver hjälp eller inte.
 
Alltid ska vården dras upp i såna här sammanhang. Folk måste förstå att en anledning till vårdköerna är den medicinska utvecklingen. Man kan hjälpa flera = köerna blir längre. Det som tidigare var ålderskrämpor ska man nu bota/behandla. Äldre är de största vårdkonsumenterna och värre kommer det bli då vi bara blir äldre.

Jag har själv fått en klump i magen när jag behövt skicka en remiss för pacemaker på en 80-årig dement patient. För vems skull opererar man in en pacemaker på en sådan patient? Inte för patientens skull iallafall. Det kommer för patientens del sluta med flera år extra på demensboende, som ett kolli. Ska man vara krass så inte nog att operationen leder till längre vårdkö, det innebär även längre kö för demensboende.

Pengar i vården finns, men de läggs på fel saker (administration och hittepå tjänster) och även ibland på fel patienter. Vi har flera månaders kö på utredningar, ändå låter vissa läkare fel patienter kallas och därmed bidrar till längre köer. Hade önskat att man hade varit bättre på att utgå från livskvalité inom vården, inte bara förlänga antalet dagar i livet.
 
Varför betraktas det som mer rätt att ta ut högre skatt från ett hushåll som har 56000 kr i inkomst med två medelinkomster än ett som har 56000 kr i inkomst med en lön? Observera att det redan idag tas ut mycket mer skatt för det senare.

Då tappar vi ju helt begreppet ”skatt efter förmåga”.

Vi leder redan marginalskatteligan så det finns nästan inga pengar där och det finns en rad negativa effekter.

Du drar alla över en kam.

Och återigen, jag vill absolut inte ha sambeskattning , då de negativa effekterna av det vida överstiger de undantagsvis bra effekterna.

Men man måste också kunna förstå att en höginkomsttagare kan leva långt under medelinkomsttagare i levnadsstandard. För den spelar oftast total hushållsinkomst en mer betydande roll.
Men då pratar du om tex en höginkomsttagare (varför inte en man?), en hemmagående vuxen (varför inte en kvinna) samt ett ospecificerat antal barn. Problemet är inte höginkomsttagarens marginalskatt. Problemet är att en vuxen inte försörjer sig själv.

Om lönerna i min familj delades lika mellan oss vuxna, skulle ingen av oss ens betala statlig skatt. Men vad har det med något att göra. Samhället bygger på individer i dessa avseenden. Individuella skyldigheter och rättigheter.
 
Bidragstagare får man väl ändå hoppas att han inte är. Men bidra till vårt gemensamma samhälle efter förmåga är det jag menar.

Om du betraktar Eriks förmåga som så mycket mindre än Veras så är vi helt enkelt extremt oense.

”Parasit” är i det här fallet en person med enorm förmåga att bidra men väljer att låta bli och låta de som sliter och arbetar betala för alla samhälleliga förmåner man gärna tar del av. Har man inte förmågan så är man ingen ”parasit” oavsett om man behöver hjälp eller inte.
Men varifrån får du då "parasit" om han lever av sina egna resurser? Har han bil så betalar han väl bilskatt, energiskatter för drivmedel o moms på det han konsumerar, eller är det så att du anser honom "parasit" för han väljer att leva på sitt kapital? Då är väl den som har kompetens att arbeta på ngt kvalificerat arbete men väljer att leva på en liten gård med allt vad det innebär också en parasit i dina ögon?
 
Men då pratar du om tex en höginkomsttagare (varför inte en man?), en hemmagående vuxen (varför inte en kvinna) samt ett ospecificerat antal barn. Problemet är inte höginkomsttagarens marginalskatt. Problemet är att en vuxen inte försörjer sig själv.

Om lönerna i min familj delades lika mellan oss vuxna, skulle ingen av oss ens betala statlig skatt. Men vad har det med något att göra. Samhället bygger på individer i dessa avseenden. Individuella skyldigheter och rättigheter.

Problemet är att ni antar att familjen med en höginkomsttagare har bättre möjligheter att betala ytterligare skatt, än familjen med mycket högre inkomster. Att det inte finns en lösning utan andra starka negativa effekter är en annan sak.
 
Men varifrån får du då "parasit" om han lever av sina egna resurser? Har han bil så betalar han väl bilskatt, energiskatter för drivmedel o moms på det han konsumerar, eller är det så att du anser honom "parasit" för han väljer att leva på sitt kapital? Då är väl den som har kompetens att arbeta på ngt kvalificerat arbete men väljer att leva på en liten gård med allt vad det innebär också en parasit i dina ögon?

Ingen sjukvård? Ingen infrastruktur? Inget alls?

Egen suverän stat?
 
Ingen sjukvård? Ingen infrastruktur? Inget alls?

Egen suverän stat?
Var får du det ifrån? Han betalar ju inkomstskatt som alla andra, ska han då inte ha rätt till att utnyttja det bara för han har ngr miljoner placerade..Vad är det för ideologi du företräder? Jag undrar verkligen om du inte borde kolla var bur- innevånaren håller hus.. ;)
 
Var får du det ifrån? Han betalar ju inkomstskatt som alla andra, ska han då inte ha rätt till att utnyttja det bara för han har ngr miljoner placerade..Vad är det för ideologi du företräder? Jag undrar verkligen om du inte borde kolla var bur- innevånaren håller hus.. ;)

Ideologi: Betala skatt efter förmåga och prioritera efter behov.

Förmåga kan utgöras av olika slag.

PS. Erik kommer ändå att vara 10 ggr rikare än Vera, då ingen föreslår 100% i årlig tillgångsskatt.

Jag föreslår en svag reglermekanism för att motverka den accelererande kapitalkoncentrationen. Inget mer radikalt än så.

Som jag skrev , den accelererande kapitalkoncentrationen är, minst, lika ohållbar som de fossila utsläppen.
 
Men då pratar du om tex en höginkomsttagare (varför inte en man?), en hemmagående vuxen (varför inte en kvinna) samt ett ospecificerat antal barn. Problemet är inte höginkomsttagarens marginalskatt. Problemet är att en vuxen inte försörjer sig själv.

Om lönerna i min familj delades lika mellan oss vuxna, skulle ingen av oss ens betala statlig skatt. Men vad har det med något att göra. Samhället bygger på individer i dessa avseenden. Individuella skyldigheter och rättigheter.

Problemet är vanligtvis att en sjuk är sjuk och en arbetslös utan jobb. Sällan man ser dig nöja dig med att konstatera det och tycka att individen själv får ta 100% ansvar för att lösa det du bestämt är det egentliga problemet.

Jag konstaterar mest fakta. En medelinkomsttagare kan ha extremt mycket bättre möjligheter att betala in mer skatt än en höginkomsttagare. Inte ens långsökta exempel krävs.

Sedan är sambeskattning så negativt ur andra aspekter att jag anser att det är helt uteslutet. Likväl kvarstår fakta att det finns olika livssituationer och är omöjligt att dra alla över samma kam.
 
Problemet är vanligtvis att en sjuk är sjuk och en arbetslös utan jobb. Sällan man ser dig nöja dig med att konstatera det och tycka att individen själv får ta 100% ansvar för att lösa det du bestämt är det egentliga problemet.

Jag konstaterar mest fakta. En medelinkomsttagare kan ha extremt mycket bättre möjligheter att betala in mer skatt än en höginkomsttagare. Inte ens långsökta exempel krävs.

Sedan är sambeskattning så negativt ur andra aspekter att jag anser att det är helt uteslutet. Likväl kvarstår fakta att det finns olika livssituationer och är omöjligt att dra alla över samma kam.
Reglerna är kända. Man får leva med dem. Jag fattar inte vad du far efter. Själv tyckte jag att det var väldigt bra att jag tjänade så pass bra att livet funkade när min partner faktiskt var utförsäkrad för ett antal år sen. Det var inte den statliga skatten som var problemet. Det var en urholkad sjukförsäkring.
 
Ideologi: Betala skatt efter förmåga och prioritera efter behov.

Förmåga kan utgöras av olika slag.

PS. Erik kommer ändå att vara 10 ggr rikare än Vera, då ingen föreslår 100% i årlig tillgångsskatt.

Jag föreslår en svag reglermekanism för att motverka den accelererande kapitalkoncentrationen. Inget mer radikalt än så.

Som jag skrev , den accelererande kapitalkoncentrationen är, minst, lika ohållbar som de fossila utsläppen.
Jag förstår dig, kamrat....och det gör att jag inte delar den....
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 496
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 017
Senast: Sasse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 060
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 189
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp