Hur reagerar människor om skattetrycket blir för högt

Yxskaften ligger i vedboden, både de som är monterade och de i reserv. Jag påpekade ju att det handlar om ideologi, förstår du inte det så kan jag gå ut och hämta ett skaft åt dig.
En sambeskattning i kombination med den pensionsreform jag föreslår ger betydligt bättre villkor för den svagare parten, men som sagt, det är inte ideologiskt gångbart för det ökar valmöjligheten för familjen.
För, det finns inget i förslaget som skulle förhindra att båda parterna i förhållandet går i arbetslivet. Enda skillnaden är, att de totala pensionspoängen familjen arbetar ihop, under den tid de lever ihop , delas 50/50 även den tjänstepension och de pensionsfonder den ene kan ha genom sitt arbete. + att familjens nettoinkomst skulle öka därför att den beskattningsbara inkomsten skulle bli lägre.
Du har återigen inte fattat vad det handlade om, för hög nivå för dig?
 
?? var skriver jag att endast en person i familjen jobbar. Det enda som skulle ändras är ju, att familjen i praktiken får en högre nettoinkomst, var ligger felet däri?

Du förespråkade sambeskattning vilket gör att många familjer tjänar på att bara en person (den som tjänar mest vilket i de mesta fall är mannen) arbetar. Det är ju därför borttagandet av sambeskattningen ses som en väldigt viktig händelse för jämställdheten, tillsammans med exempelvis skapandet av p-pillret.
 
Du har återigen inte fattat vad det handlade om, för hög nivå för dig?
Det handlar om ett ideologisk ställnimgsrsgande som du anser ska en självklar rätt att köra över den enskildes valmöjligheter. Hög nivå? Ja det är väl den elitistiska tanken att folket är så dumma, att man inte kan ge dem rätten att bestämma själva
 
Du förespråkade sambeskattning vilket gör att många familjer tjänar på att bara en person (den som tjänar mest vilket i de mesta fall är mannen) arbetar. Det är ju därför borttagandet av sambeskattningen ses som en väldigt viktig händelse för jämställdheten, tillsammans med exempelvis skapandet av p-pillret.
Nu får ju den som tjänar mest, mesy i pension...vore det då så fel att sambeskatta och därmed dela pensionspoängen
 
Nu får ju den som tjänar mest, mesy i pension...vore det då så fel att sambeskatta och därmed dela pensionspoängen

Ja, eftersom det uppmuntrar till att den med lägst inkomst inte har ett arbete vilket gör relationen väldigt ojämlik. Dessutom riskerar det att leda till att den med lägst inkomst inte har råd att separera eftersom den då förlorar den andre partens intjänade pension framöver.
 
Levnadsstandard är mest ett resultat av den krona per capita efter skatt man har att fördela på de man delar ekonomi med. Det är den förmåga man har att betala skatt.

Inkomst mäts oftast i bruttoinkomst före skatt. Det är oftast så man diskuterar kring höginkomsttagare vs andra.

Den diskrepansen bör man kunna förstå samtidigt som man förstår att den lilla positiva effekt sambeskattning skulle ge på principen ”betala skatt efter förmåga” till en faktor 100 övervägs av de negativa effekter det ger för jämlikheten och friheten för en svagare part i ett förhållande, som ofta varit och är kvinnor.
 
Jag tror absolut att acceptansen beror på vad pengarna går till vilket inte är detsamma som egocentrismen "vad får jag för pengarna". Det handlar om vad pengarna används till.

Om man ser att pengarna går till vård, skola, omsorg, rättsväsende, infrastruktur och utsatta människor tror jag att de flesta går med på ett rätt högt skattetryck. Om man däremot inte ser detta och man matas med felaktiga siffror från mörkare krafter minskar självklart acceptansen. Självklart även om pengarna de facto inte används för sådana ändamål.
Håller helt med dig! Jag kan också tänka mig högre skatt om det går till skola vård och omsorg mm MEN när man ser rapporter om politiker som fuskat bla nu det sista med hotellräkningar etc.. ja då blir man missnöjd helt enkelt.. De tjänar dessutom redan bra så det är liksom höjden av fräckhet att redan få en hög lön av folket för att sen försöka fuska sig till ännu mer :(
Tycker det är intressant detta med sk "svagare part" vi driver företag ihop MEN min sambo jobbar mer och jag kan finnas mer hemma för barnen. Detta är också en förutsättning för att jag ska kunna föda upp hästar. man behöver fölvaka. Fölningar följer inte arbetsschema :D Får vi fler föl ett år så är det rätt många veckor som jag måste kunna släppa allt på en gång för att vara tillgänglig om ngt går åt skogen..samt vara vaken under nätterna. På pappret är jag absolut den svagare parten, lägre utbildning och tjänar mindre MEN det är egenvalt. Jag trivs otroligt bra med mitt liv. Lite tröttsamt att man ska slängas in i kvinnofälla facket varje gång när man lever på ett sätt som man mår bra i och som man valt själv. Jag bestämmer minst lika mkt och vi äger allt tillsammans... Tycker snarare att jag dragit vinstlotten som kan få så mkt tid med barnen och med hästarna och ändå leva helt ok. Ja och vi pensionssparar båda två- jag sparar lite mer eftersom jag inte får samma inkomstpension.
 
Senast ändrad:
Håller helt med dig! Jag kan också tänka mig högre skatt om det går till skola vård och omsorg mm MEN när man ser rapporter om politiker som fuskat bla nu det sista med hotellräkningar etc.. ja då blir man missnöjd helt enkelt.. De tjänar dessutom redan bra så det är liksom höjden av fräckhet att redan få en hög lön av folket för att sen försöka fuska sig till ännu mer :(

Det är inte bara politiker som "fuskar".
 
Tycker det är intressant detta med sk "svagare part" vi driver företag ihop MEN min sambo jobbar mer och jag kan finnas mer hemma för barnen. Detta är också en förutsättning för att jag ska kunna föda upp hästar. man behöver fölvaka. Fölningar följer inte arbetsschema :D Får vi fler föl ett år så är det rätt många veckor som jag måste kunna släppa allt på en gång för att vara tillgänglig om ngt går åt skogen..samt vara vaken under nätterna. På pappret är jag absolut den svagare parten, lägre utbildning och tjänar mindre MEN det är egenvalt. Jag trivs otroligt bra med mitt liv. Lite tröttsamt att man ska slängas in i kvinnofälla facket varje gång när man lever på ett sätt som man mår bra i och som man valt själv. Jag bestämmer minst lika mkt och vi äger allt tillsammans... Tycker snarare att jag dragit vinstlotten som kan få så mkt tid med barnen och med hästarna och ändå leva helt ok. Ja och vi pensionssparar båda två- jag sparar lite mer eftersom jag inte får samma inkomstpension.

Jag förstår inte varför en del så tvunget ska dra till med sig själva som egna exempel så fort vi pratar arbete och hem. Ja, jag gick också hemma ett år, tack vare min sambo. Det tar inte bort det faktum att det är en kvinnofälla att göra på det sättet. Man måste kunna se objektivt på situationen, även om man själv trivs i den.
 
Jag förstår inte varför en del så tvunget ska dra till med sig själva som egna exempel så fort vi pratar arbete och hem. Ja, jag gick också hemma ett år, tack vare min sambo. Det tar inte bort det faktum att det är en kvinnofälla att göra på det sättet. Man måste kunna se objektivt på situationen, även om man själv trivs i den.
De flesta värderingar man har görs utifrån en själv.. sen förstår inte jag varför man inte kan få tycka saker utan att folk som ex du är tvungen att säga att man "tycker" fel? Jag går inte hemma, jag jobbar mindre. Sen kanske man har lägre lön för att man valt ett sånt yrke? Jag jobbade som uska ett tag och de är lågavlönade, men det var ett yrke jag valde själv. De flesta som väljer det yrket känner till lönen, accepterar vi inte den? Då får vi välja ett annat yrke och de tvingas höja lönerna eller stå utan uskor och ssk mfl.
 
De flesta värderingar man har görs utifrån en själv.. sen förstår inte jag varför man inte kan få tycka saker utan att folk som ex du är tvungen att säga att man "tycker" fel?

Jag har aldrig sagt att du "tycker fel". Citera gärna var, om du ska påstå sådant. :) Värderingar och normer skapas inte bara från oss som individer men också som samhälle. Det är därför man pratar om könsroller, "kvinnofällor", etc.

Det handlar inte om dig som individ och din situation. Problemet är större än så. Därför ser jag inte värdet i att ta sig själv som exempel med ett "ja men för OSS så funkar det". Ja, det funkade för oss också. Det gör det inte till en mindre kvinnofälla för det.
 
De flesta värderingar man har görs utifrån en själv?
Sen förstår inte jag varför man inte kan få tycka saker utan att folk som ex du är tvungen att säga att man "tycker" fel?
Nej du skriver inte uttryckligen det men du skriver att man inte kan resonera så, ungefär samma innebörd. Så himla typisk för bukefalos, man ska alltid få höra att man gör fel. För dig och mig har det fungerat men det är en kvinnofälla, då måste det finnas många här som fastnat i kvinnofällan då? Jag har alltid haft en valmöjlighet och även alla mina vänner runt mig.. Vilka svenska kvinnor idag får inte lov att välja?
Jag går inte hemma, jag jobbar mindre. Sen kanske man har lägre lön för att man valt ett sånt yrke? Jag jobbade som uska ett tag och de är lågavlönade, men det var ett yrke jag valde själv. De flesta som väljer det yrket känner till lönen, accepterar vi inte den? Då får vi välja ett annat yrke och de tvingas höja lönerna eller stå utan uskor och ssk mfl.
 
Senast ändrad:
Jag har aldrig sagt att du "tycker fel". Citera gärna var, om du ska påstå sådant. :) Värderingar och normer skapas inte bara från oss som individer men också som samhälle. Det är därför man pratar om könsroller, "kvinnofällor", etc.

Det handlar inte om dig som individ och din situation. Problemet är större än så. Därför ser jag inte värdet i att ta sig själv som exempel med ett "ja men för OSS så funkar det". Ja, det funkade för oss också. Det gör det inte till en mindre kvinnofälla för det.
Vilka svenska kvinnor idag får inte lov att välja sitt yrke och sina män? Jag har inte en enda vän som inte fått lov att skaffa sig ett välavlönat jobb om de vill.. Ingen har heller tvingats stanna hos en man. Däremot har jag bekanta som valt att bli ihop med/leva med välbärgade män. Så vilka är alla dessa svenska tjejer som inte får lov att tjäna pengar om de vill?
 
Vilka svenska kvinnor idag får inte lov att välja sitt yrke och sina män? Jag har inte en enda vän som inte fått lov att skaffa sig ett välavlönat jobb om de vill.. Ingen har heller tvingats stanna hos en man.

Men du måste ju se längre bak i tiden än så, givetvis, för att få den minsta aning om varför vissa yrken och val har blivit kvinnofällor. Vi har formats till att göra de valen av samhället, och av könsroller. Normer och värderingar påverkar oss. Jag sätter punkt där, det är helt enkelt för OT att dra en hel samhällsanalys kring könsroller och jag har varken orken eller intresset heller.
 
Men du måste ju se längre bak i tiden än så, givetvis, för att få den minsta aning om varför vissa yrken och val har blivit kvinnofällor. Vi har formats till att göra de valen av samhället, och av könsroller. Normer och värderingar påverkar oss. Jag sätter punkt där, det är helt enkelt för OT att dra en hel samhällsanalys kring könsroller och jag har varken orken eller intresset heller.
Rent historiskt ja men vi lever väl i nutid gör vi inte det? Det viktigaste är väl att alla har det fria valet? Att jag vill föda upp hästar och vara hemma när barnen kommer hem har inget med mitt kön att göra. Ungarna är små så kort tid så jag är skitglad över det.. Jag har inte skaffat barn för att inte umgås med dem. Då kunde jag lika gärna låtit bli. Men som sagt skatter var det :D
 
Ja, eftersom det uppmuntrar till att den med lägst inkomst inte har ett arbete vilket gör relationen väldigt ojämlik. Dessutom riskerar det att leda till att den med lägst inkomst inte har råd att separera eftersom den då förlorar den andre partens intjänade pension framöver.
Som jag skrev, det handlar om ideologi. Och enligt mitt förslag så skulle man dela på pensionen den skulle med andra ord ingå i boet vid en skilsmässa. En klar förbättring jämfört med idag. För vad du säger om pensionen, det gäller ju nu eller hur?
 
Rent historiskt ja men vi lever väl i nutid gör vi inte det? Det viktigaste är väl att alla har det fria valet? Att jag vill föda upp hästar och vara hemma när barnen kommer hem har inget med mitt kön att göra. Ungarna är små så kort tid så jag är skitglad över det.. Jag har inte skaffat barn för att inte umgås med dem. Då kunde jag lika gärna låtit bli. Men som sagt skatter var det :D

Men nu hamnar du ju där igen? "Jag, jag, jag"? Som sagt, det handlar om något större än dig. Och det fria valet är inte så fritt som du tror.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 496
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 018
Senast: Sasse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 062
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 189
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp