Bukefalos 28 år!

Hur reagerar människor om skattetrycket blir för högt

Könsroller är i sig ett tydligt exempel. Förstår inte hur tydligare man kan vara.
Fast nu handlade det om kvinnor hade samma frihet att välja utbildning eller ej och kalla det micro om du vill men jag tycker det är rätt talande när 2 tredjedelar av alla ansökande till högskoleutbildningar i Sverige är kvinnor. I praktiken betyder ju det rätt mkt sett till vilka som kommer ha arbeten som kräver en högre utbildning i framtiden. Jag ville ha ett konkret exempel på vad som påvisar annorlunda dvs att kvinnor inte utbildar sig eller får arbeta i dagens Sverige. Men som sagt det är långt ifrån ursprungsfrågan.
 
Fast nu handlade det om kvinnor hade samma frihet att välja utbildning eller ej och kalla det micro om du vill men jag tycker det är rätt talande när 2 tredjedelar av alla ansökande till högskoleutbildningar i Sverige är kvinnor. I praktiken betyder ju det rätt mkt sett till vilka som kommer ha arbeten som kräver en högre utbildning i framtiden. Jag ville ha ett konkret exempel på vad som påvisar annorlunda dvs att kvinnor inte utbildar sig eller får arbeta i dagens Sverige. Men som sagt det är långt ifrån ursprungsfrågan.

Nej, det var aldrig vad det handlade om. Det var det spår du själv valde när poängen gick dig över huvudet.
 
Jaha...det vanliga svaret mao..- du begriper inte det här 😁

Tar man sig själv som individ som exempel i ett försök att agera motpol i en fråga som handlar om normer och samhällsstrukturer så har man sällan begripit poängen, vill jag påstå.
 
Jaha...det vanliga svaret mao..- du begriper inte det här 😁
Precis, jättetrevligt och ist för att svara på min fråga så ska man framhävas dum.. vilket jag nog också är.. men det får man väl som kvinna inte heller vara..
@FrauleinLeo , eftersom jag inte fick lov att använda mina egna erfarenheter så valde jag att ställa frågan gällande övriga svenska kvinnor. Det handlade inte om att vara motpol, det handlade om att precis alla som har den uppdelningen som anses vara en kvinnofälla kanske inte är offer för könsroller..
 
Håller helt med dig! Jag kan också tänka mig högre skatt om det går till skola vård och omsorg mm MEN när man ser rapporter om politiker som fuskat bla nu det sista med hotellräkningar etc.. ja då blir man missnöjd helt enkelt.. De tjänar dessutom redan bra så det är liksom höjden av fräckhet att redan få en hög lön av folket för att sen försöka fuska sig till ännu mer :(
Tycker det är intressant detta med sk "svagare part" vi driver företag ihop MEN min sambo jobbar mer och jag kan finnas mer hemma för barnen. Detta är också en förutsättning för att jag ska kunna föda upp hästar. man behöver fölvaka. Fölningar följer inte arbetsschema :D Får vi fler föl ett år så är det rätt många veckor som jag måste kunna släppa allt på en gång för att vara tillgänglig om ngt går åt skogen..samt vara vaken under nätterna. På pappret är jag absolut den svagare parten, lägre utbildning och tjänar mindre MEN det är egenvalt. Jag trivs otroligt bra med mitt liv. Lite tröttsamt att man ska slängas in i kvinnofälla facket varje gång när man lever på ett sätt som man mår bra i och som man valt själv. Jag bestämmer minst lika mkt och vi äger allt tillsammans... Tycker snarare att jag dragit vinstlotten som kan få så mkt tid med barnen och med hästarna och ändå leva helt ok. Ja och vi pensionssparar båda två- jag sparar lite mer eftersom jag inte får samma inkomstpension.
Jag fattar inte vad du far efter. Det du beskriver är, eller riskerar i varje fall att bli, en kvinnofälla av välkänt slag. Det tycks du ju se själv, eftersom du nämner det.

Att du sen är nöjd är ju finfint, men din nöjdhet i sig säger ju inget om huruvida du och din man bygger en kvinnofälla åt dig eller inte. Det är två helt olika frågor.
 
Jag fattar inte vad du far efter. Det du beskriver är, eller riskerar i varje fall att bli, en kvinnofälla av välkänt slag. Det tycks du ju se själv, eftersom du nämner det.

Att du sen är nöjd är ju finfint, men din nöjdhet i sig säger ju inget om huruvida du och din man bygger en kvinnofälla åt dig eller inte. Det är två helt olika frågor.
Det var enbart för att uttrycket kvinnofälla kom upp tidigare :) Om nu människor väljer att göra såhär i Sverige av olika anledningar så är det väl deras val? Det är bara det jag menar, att alla har rätt till utbildning i Sverige. Det är ju inte så att vi lever i ett land där kvinnor inte får utbilda sig eller får lov att arbeta. Företagen äger vi tillsammans men rent fysiskt är jag den som är hemma mer. Men till det yttre så kan det säkerligen se ut som en kvinnofälla, om man inte känner till ekonomin. Det var väl ett onödigt inlägg, handlade väl mer om att de flesta av oss, oavsett kön, har ett val.
 
Senast ändrad:
Det var enbart för att uttrycket kvinnofälla kom upp tidigare :)
Okej, det såg jag inte. Men ändå. Vi ser ofta här på buke hur kvinnor skyler över ojämställda familjeliv genom att säga att de är nöjda. Trots att det uppenbart är två olika saker. De kan sammanfalla, och för en del personer är de nog förutsättningar för varandra. För andra personer är det uppenbarligen inte så. Ytterligare andra väljer nöjdhet före jämställdhet. Det jag inte begriper är varför en del tror att nöjdheten betyder att de lever jämställt.
 
Precis, jättetrevligt och ist för att svara på min fråga så ska man framhävas dum.. vilket jag nog också är.. men det får man väl som kvinna inte heller vara..
@FrauleinLeo , eftersom jag inte fick lov att använda mina egna erfarenheter så valde jag att ställa frågan gällande övriga svenska kvinnor. Det handlade inte om att vara motpol, det handlade om att precis alla som har den uppdelningen som anses vara en kvinnofälla kanske inte är offer för könsroller..

Men kvinnofällan har inte bara med arbete och utbildning att göra. Det är det du inte verkar förstå. Det är fler faktorer som spelar in. Utöver det, så stämmer jag in på @Petruska s inlägg. Att man är nöjd över sin egen situation betyder inte att den är jämställd, eller att den inte skulle vara en kvinnofälla.
 
Men kvinnofällan har inte bara med arbete och utbildning att göra. Det är det du inte verkar förstå. Det är fler faktorer som spelar in. Utöver det, så stämmer jag in på @Petruska s inlägg. Att man är nöjd över sin egen situation betyder inte att den är jämställd, eller att den inte skulle vara en kvinnofälla.
Nej jag förstod inte att det var det du menade :)
 
Det verkar vara så att desto högre ekonomisk välfärd och frihet desto starkare uttrycker sig olika preferenser baserat på kön.

http://science.sciencemag.org/content/362/6412/eaas9899

F1.large.jpg
 
Hur fungerar det idag. Jo vid en boskillnad görs ett avslut. Ekonomiskt..varför skulle man ändra det

Jag undrade eftersom jag tolkade ditt tidigare svar som att din lösning med pensionen skulle göra att den svagare i relationen klarade sig bättre men det gäller ju bara så länge hen stannar i relationen. Alltså riskerar det att leda till att hen stannar i ett destruktivt förhållande pga ekonomi.
 
Det skulle inte vara en förbättring för den svagare med sambeskattning nej.
Suck, sambeskattning eller ej, vad spelar det för roll för den svagare parten vid en skilsmässa?
Med dagens system så behåller den starkare (ekonomiskt sett) parten sina pensionspoäng ograverade och har han eller hon skrivit ett äktenskapsförord så... Med mitt förslag så behåller ju den svagare parten i alla fall sin del av de ihoptjänade pensionspoängen..hur kan man se detta som en nackdel. NEJ, upprördheten handlar om en ideologisk fråga, den att den politiska eliten hellre ser ett vist vägval hos familjen, fråntar familjen dess valmöjlighet och så är det hela klart enligt dem.
 
Jag undrade eftersom jag tolkade ditt tidigare svar som att din lösning med pensionen skulle göra att den svagare i relationen klarade sig bättre men det gäller ju bara så länge hen stannar i relationen. Alltså riskerar det att leda till att hen stannar i ett destruktivt förhållande pga ekonomi.
Den hopptränade pensionen kan naturligtvis bara gälla för den period som AB: familjen Svensson existerar. splittras familjen så behåller var part de kommande pensionspoängen man tjänar var för sig.
Men förbättringen jfm med idag är uppenbar, har paret varit gifta i 25 år så har han/hon lika delar av de ihoptjänade poängen oavsett vad den svagare parten betalat in. Så vari ligger nackdelen? ja, förutom den ideologiska förstås
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 849
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 133
Senast: Sasse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 634
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 203
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp