Hur resonerar du angående försäkring av gammal hund?

Sveland tycker att min sjuåriga BC är gammal, och har därför börjat sänka hans livvärde. Att det är den ålder då BC är i sitt livs bästa form, det skiter de i...

Ja sänkta livvärden vid så ung och arbetsför ålder är skit!
 
Tack för alla kloka svar! :bow:

Jag instämmer med flera av er, hunden är inte "gammal" vid 8 års ålder, men hon är ju äldst hemma hos oss och just för att hennes (IF!) försäkring är så svindyr, så har jag börjat fundera. OM hon blir sjuk imorgon så kommer jag att ha en självrisk på 4000 och så försäkringspremien på det; så är 8300 kronor ett faktum.

Inte mycket, om man ser till exempelvis en operation, men nu är det dessutom så att hon är kastrerad och livmodern är ett minne blott.

Hon har en sjukdom i sköldkörteln och medicineras resten av sitt liv för den, och den skall dessutom kollas up varje år med lite prover. De är dock alltid under 4000 kronor (men det är dyrt änd!), och medicinen (ca 1000 kr/år), täcks inte av försäkringen.

Jag borde kanske bytt försäkringsbolag för några år sedan, eftersom If är så dyr, men nu är ingen intresserad av att ta emot henne (utom Sveland som har olycksfall).

Så, om hon är frisk så kommer jag fortsatt lägga 4300 kr samt provtagning (ca 2000 kr/år och medicin 1000 kr/år).

Det jag resonerar kring är att jag minst lägger 8300 om något händer, och om jag sparar motsvarande summa varje år, så har jag en ganska bra buffert. I och med att hon är kastrerad så är den vanligaste orsaken för en operation av tik i hennes ålder eliminerad.

Nåväl, jag funderar vidare.
 
Jag har mina försäkrade men har inte höjt upp liv-delen. Känns som onödiga pengar på premien, så det får vara. Jag vill betala så lite som möjligt per år och hellre mer om det händer något så jag har tagit högsta självrisken osv för att få ner premien.

Har faktiskt inte behövt utnyttja på någon av dem, än att jag borde skickat in på den yngre men jag glömde totalt bort det.
 
Jag har mina försäkrade men har inte höjt upp liv-delen. Känns som onödiga pengar på premien, så det får vara. Jag vill betala så lite som möjligt per år och hellre mer om det händer något så jag har tagit högsta självrisken osv för att få ner premien.

Har faktiskt inte behövt utnyttja på någon av dem, än att jag borde skickat in på den yngre men jag glömde totalt bort det.

För mig blev det inte många kronor extra per år att höja livförsäkringen. Helt klart värt det om något hemskt skulle hända!
 
För mig blev det inte många kronor extra per år att höja livförsäkringen. Helt klart värt det om något hemskt skulle hända!
Okej, vad bra! Uppfödaren sa att det blev jättestor skillnad så jag har inte orkat kolla upp det. Har förlorat en 18 mån hund som jag inte hade höjt livvärdet på och jag vet inte vad jag skulle haft dom pengarna till faktiskt! Men alla är vi olika :)
 
Jag behåller försäkringen på mina gamlingar. Jag hade en tik som vid 11 års ålder fick livmoderinflammation och operation var en självklarhet. Jag hade en tik som vid 12 års ålder blev allvarligt sjuk och det visade sig vara bukhinneinflammation. Hon behandlades och blev frisk igen. I båda fallen var ju försäkringen till stor hjälp. Jag vägrar att tvingas ta bort en gamling bara för att jag inte skulle ha råd att behandla något som skulle kunna behandlas med framgång.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Nu har Agria höjt försäkringen IGEN. Betalar alltså 11500 om året vilket nästan blir 1000 kr/mån. Har till sista april på mig att...
Svar
4
· Visningar
772
Senast: lilstar
·
Ekonomi & Juridik Fick tips av en person att Agrias nya villkor som ska börja gälla ligger på hemsidan. Och de har ju försämrat KRAFTIGT, och jag begriper...
12 13 14
Svar
262
· Visningar
30 959
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp