Hur resonerar du angående försäkring av gammal hund?

prinsessfeminist

Trådstartare
Jag har tittat över våra försäkringskostnader för två schnauzrar. I runda slänga 8000 kr/år för båda. Den ena hunden fyller 8 år i april och den andra är 2,5 år.

Nu överväger jag att ha endast olycksfallsförsäkring på den äldsta för 700 kr/år (Sveland). I så fall sparar jag 3500 kr som jag skulle kunna sätta in på ett sparkonto för oförutsedda sjukdomar.
Nu vet jag att det lätt kan springa iväg med dyra kostnader, men självrisken på hundens försäkring är på 4000 kronor (fast), vilket innebär att jag vid ev sjukdom ändå betalar 4300 plus 4000 det år hon möjligen blir sjuk.

Hur resonerar du?
 
Jag har tagit bort försäkringen på mina när de blivit gamla. Då har de varit kastrerade, det är väl det jag anses skulle vara högst risk som skulle bli kostsamt.
Men då har jag en nära vän som är veterinär och brukar hjälpa mig på alla möjliga vis.
 
Våra tre är oförsäkrade. Äldre hundar, omplaceringar. Någon har haft ett begränsat skydd när de kom, men dels har vi ekonomi att täcka om det behövs något ingrepp (hittills har vi haft två livmoderinflammation och bröstcancer * 2) och dels har tidigare försäkrade hundar ändå inte fått någon täckning när det hänt något som försäkringen borde täckt.

Har en bra mindre klinik med prisvärda behandlingar, och vi är beredda på att ta bort hundarna om det tillstöter något allvarligare. Just nu går en av tre på smärtlindring för artros, som det ofta blir i slutet på en stor hunds liv. Hade ändå inte täckts av försäkringen. Vi sparar 15 000 kr/år på att inte hålla hundarna försäkrade, och det går ungefär på samma med mediciner och småbehandlingar (sådant som ändå inte skulle täckts alltså).
 
Jag har tittat över våra försäkringskostnader för två schnauzrar. I runda slänga 8000 kr/år för båda. Den ena hunden fyller 8 år i april och den andra är 2,5 år.

Nu överväger jag att ha endast olycksfallsförsäkring på den äldsta för 700 kr/år (Sveland). I så fall sparar jag 3500 kr som jag skulle kunna sätta in på ett sparkonto för oförutsedda sjukdomar.
Nu vet jag att det lätt kan springa iväg med dyra kostnader, men självrisken på hundens försäkring är på 4000 kronor (fast), vilket innebär att jag vid ev sjukdom ändå betalar 4300 plus 4000 det år hon möjligen blir sjuk.

Hur resonerar du?
Jag hade haft kvar olycksfallsförsäkringen.:)
 
Jag har ingen försäkring på någon av mina hundar, har tröttnat helt på det.
Har ett eget sparkonto istället och har inte behövt ta ut en krona på sju år , förutom vaccineringar.
Så händer något framöver är det ändå en stor Win win för mig.
Och jag är nog den lite kalla typen som inte skulle hålla på med extrema operationer och rehabiliteringar i oändlighet oavsett försäkring eller ej.
Har friska raser och individer :)
 
Tillägg, Vi har haft två korsbandsrehabiliteringar, och ingen av de (höga) kostnaderna hade täckts av försäkringen. Däremot var det skönt att ha satt in premien på kontot och kunna ta av dessa för bassägnsimming och water treadmill. Många tusenlappar som gick där.
 
Vår äldsta på 9 år har kvar sin försäkring oförändrat.
 
Jag har kvar försäkringen livet ut. Har medvetet valt Agria då de behåller veterinärvårdsbeloppet även när hunden är gammal.
Jag har inte en sådan ekonomi att jag skulle klara av att punga ut 50.000 kr bara sådär utan att låna av föräldrar så för mig är det en ekonomisk trygghet med försäkring. Då är jag ändå veterinär och kan göra mycket själv (opererar dock inte mina egna djur) och får rabatt dessutom.
 
Jag tog bort på förra när jag kände att hon nått en ålder där jag ändå inte skulle göra några ingrepp som krävde typ narkos eller liknande.
Tror hon var 10? Vi tog bort en knöl under narkos och märkte att hon var trött och hängig i två dygn efter och då bestämde jag att det skulle hon inte utsättas för igen.
Hon blev 13,5 år.
 
Jag tog bort på förra när jag kände att hon nått en ålder där jag ändå inte skulle göra några ingrepp som krävde typ narkos eller liknande.
Tror hon var 10? Vi tog bort en knöl under narkos och märkte att hon var trött och hängig i två dygn efter och då bestämde jag att det skulle hon inte utsättas för igen.
Hon blev 13,5 år.
Ungefär så har jag också tänkt, det har blivit när de varit runt 10 år.
 
Jag har Agria på mina och tar inte bort försäkringen. Har haft mycket nytta av att hundarna varit försäkrade även/speciellt på mina gamla hundar.
 
Kan tillägga att även vi har Agria, bla just för att kunna ha en bra försäkring på äldre hund. Tar förgivet att hundarna ska vara fysiskt aktiva även efter 8 år med risk för skador osv.
 
Kan tillägga att även vi har Agria, bla just för att kunna ha en bra försäkring på äldre hund. Tar förgivet att hundarna ska vara fysiskt aktiva även efter 8 år med risk för skador osv.

Jag också, men jag ville inte göra några större ingrepp på min hund. Jag märkte att hon blev sliten av narkosen så det kändes inte rätt att göra något sådant igen. De småblessyrer som kan uppstå hamnar ändå under självrisken på 2500 och de ville höja premien till närmare 4500kr/år på min blandras (nyttjade endast försäkring 2 ggr under livstiden, just för knölar, en godartad, en elakartad).
Vi tog bort henne på grund av inkontinens i kombination med att hon blev trött och började tappa gnistan vid 13,5.
 
Jag också, men jag ville inte göra några större ingrepp på min hund. Jag märkte att hon blev sliten av narkosen så det kändes inte rätt att göra något sådant igen. De småblessyrer som kan uppstå hamnar ändå under självrisken på 2500 och de ville höja premien till närmare 4500kr/år på min blandras (nyttjade endast försäkring 2 ggr under livstiden, just för knölar, en godartad, en elakartad).
Vi tog bort henne på grund av inkontinens i kombination med att hon blev trött och började tappa gnistan vid 13,5.

Det skulle jag inte räkna med, vi fick en räkning på 12000 kr för att komma in med Rollo och ta blodprover, provtagning på urin och undersökning på helgtid+återbesök med blodprover och ultraljud dagen efter. Inga stora ingrepp alls! Men det rullar iväg fort.
 
Ruben är 9 år och har veterinärvårdsförsäkring. Kostar bara någon tusenlapp per år och det tycker jag det är värt.
 
Det skulle jag inte räkna med, vi fick en räkning på 12000 kr för att komma in med Rollo och ta blodprover, provtagning på urin och undersökning på helgtid+återbesök med blodprover och ultraljud dagen efter. Inga stora ingrepp alls! Men det rullar iväg fort.

Absolut, men i värsta fall kan jag betala rakt av om det behövs.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Nu har Agria höjt försäkringen IGEN. Betalar alltså 11500 om året vilket nästan blir 1000 kr/mån. Har till sista april på mig att...
Svar
4
· Visningar
770
Senast: lilstar
·
Ekonomi & Juridik Fick tips av en person att Agrias nya villkor som ska börja gälla ligger på hemsidan. Och de har ju försämrat KRAFTIGT, och jag begriper...
12 13 14
Svar
262
· Visningar
30 956
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp