Bukefalos 28 år!

hur ser din optimala ridanläggning ut?

H

Haaber

hej alla
jag skulle vilja höra eran funderingar och tips ideer och önskemål på en ridanläggning.
vi tänkte bygga ett ridhus med stall för inackordering inget gigantiskt för vi har en anläggning inte så långt borta, men jag skulle vilja ha en anläggning som var lite mindre, lite mer "privat" där ridhuset inte är ockuperat hela tiden när man ska till där och rida.
vad är det Ni hade prioriterat på en anläggning? vad är viktigt för er att det finns och ingår i hyran.max antal hästar? stort ridhus/ tillgängligheten. hagar?, uteritter? ridtränare? stall, sadelkammare.
? jag är mycket nyfiken på att höra vad ni tycker...
/ Paulina
 
Sv: hur ser din optimala ridanläggning ut?

Jag rider ju mest dressyr men ser gärna att en anläggningen är öppen för de flesta typer av hästfolk oavsett om man har en specifik inriktning eller ej. Jag tror att man inom grenar och olika ridsätt har att lära utav varandra. Prio nr 1 ska givetvis vara att stallmiljön är så bra anpassad som möjligt för hästen, jag vill ha ett stort, ljust och luftigt stall med stora boxar och sedan riktigt bra hagar. I stallet får det också gärna finnas gott om plats för förvaring utav strö, foder och utrustning. Ser gärna att det finns en uppvärmd sadelkammare och om möjlighet finns så gärna möjlighet till att torka täcken ordentligt. Ett plus i kanten är en tvättmaskin att tillgå för schabrak/täckestvätt om så är möjligt för att slippa släppa hem schabrak och täcken, antingen om det ingår i hyran eller att man betalar någon tjuga för nyttjande av tvättmaskinen.

Jag vet inte hur pass stor prisskillnad det är på att t.ex. bygga ett 20 x 40 m och ett 20 x 60 m ridhus, men det gör absolut stor skillnad när man rider tycker jag. Ska man någon dag sedan börja tänka på att ev. arrangera lite tävlingar så är det en stor fördel om man har ett 20 x 60 ridhus. Underlag och ljus är viktigt. Samma sak med uteridbana, för gärna vara belyst och ska ha bra underlag. Bra ridvägar är såklart också ett plus, finns oftast de som intresserar sig mer för enbart skogsridning och inte nyttjar ridbana/ridhus så ofta. Det allra bästa är ju dessutom om man slipper passera större vägar med en massa tungtrafik för att kunna komma ut i skogen (av säkerhetsskäl ) men det kanske man såklart inte alltid har möjlighet att kunna uppfylla.

WC , och gärna någonstanns uppvärmt, typ fika rum/caféteria eller samlingslokal av något slag tycker jag alltid är trevligt där man kan samlas och fika eller ha möten, familjedagar osv. Det gynnar på någotvis sammanhållningen :) om det finns någon mötesplats.

Hur stor anläggning det rör sig om och hur många hästar som ska stå där är väll alltid olika. Jag trivs bra om det är bra sammanhållning, ordning och reda och gärna med lite annat hästfolk runt omkring. Man kan utbyta erfarenheter, samåka på träningar/tävlingar/kurser, ta dit en tränare som kommer (finns oftast minimi antal ) osv. Möjligheterna blir ju större att hitta på saker.

Samtidigt så måste det finnas ordentliga regler, och det ska vara lugn och ro i stallet hela tiden. Sedan vill jag helst inte ha alldeles för många hästar i samma stall, i så fall hellre två mindre stall om typ 8 hästar i varje eller uppdelat på olika avdelningar.




Jag vill ha mycket fönster för att få in ljus i ett stall, tycker att det ser allra mysigast ut med typ boxdörrar av engelsk modell där hästarna kan stå och kika ut, öppningsbara fönster eller överhuvudtaget mycket fönster så det blir naturligt ljusinsläpp.


Tillägg gällande hagar, så vill jag helst ha lite större hagar där man kan ha mindre flockar. Jag tycker det är lagom med typ
2 upp till 5-6 hästar i varje. Men så finns det ju nästan Alltid de som vill ha sin häst själv så det är väll bra om detta också kan erbjudas. Sedan är det plus om man har tillgång till både beten, bra vinterhagar och lite mindre typ grushagar vid behov.
 
Sv: hur ser din optimala ridanläggning ut?

HeJ!

Min drömanläggning har stora hagar med lång utevistelse (minst 12 timmar vintertid), gärna flera hästar i en flock, men helst dela på könen. Fri tillgång på grovfoder i hagen och vindskydd av något slag. Dränerade hagar naturligtvis, med varierande terräng. Minst två sjukhagar har jag lärt mig är vettigt, eftersom en olycka sällan kommer ensam.

Vidare önskar jag mej ridhus, minst 20*40, men helst större, så man kan ta hem alla hoppövningar man genomför på kurser i strora ridhus. En ridbana vore också trevligt, eftersom det är mysigt att rida utomhus vid fint väder. Den måste dock skötas och ha bra underlag. Ridvägar runt omkring är för mej väldigt viktigt, då jag ofta rider dressyr i skogen.

Angående skötsel tycker jag själv om när in- och utsläpp och fodringar ingår, men jag mockar gärna själv och gör iordning fodret (så jag ser att det blir rätt och jag får det som jag vill). Täckesbyte vore en dröm, det är inte alltid vädret är så jämt att ett täcke på/av funkar bra.

Stallet ska vara stort, högt i tak med bra luft. Jag trivs bäst i utebox, med öppen front, så det är något jag skulle prioritera. Bra strö och naturligtvis grovfoder av bra hygienisk och näringsmässig kvalitet (analyserat).

Där jag står nu har var och en ett eget låsbart utrymme i sadelkammaren, där vi får plats med massa saker, det tycker jag är trevligt. Skulle nog tycka det var svårt att klara mej på mindre om jag flyttade.

Sen tycker jag att toa och spolspilta är måsten, helst också någon typ av fikarum.

Storleken på anläggningen och inriktning på de som står där känns helt oviktigt, det som är vikigt är att alla är öppna för nya saker och trivs ihop.

/ Lavinia, som säkert kan komma på mer om hon hunnit
 
Sv: hur ser din optimala ridanläggning ut?

Ja vad vill jag ha? (om jag fick drömma fritt)

*Grusade vinterhagar i stora stl.
*Spolspilta, diskbänk med varmvatten
*Torkrum för täcken mm
*Stor sadelkammare med gott om plats
*Box
*Bra uppställningsplatser med bra belysning
*Många bra ridvägar utan allt för trafikerade vägar
*Paddock
*Ridhus
*Tränare på plats
*Gärna större
*Fullservice med allt alla dagar
*Uppställningsplats för transport
*Skrittamskin

Kan hålla på längre men tyvärr så kommer jag att stå på ett ställe som inte har nått av allt detta stort sett
 
Sv: hur ser din optimala ridanläggning ut?

Tillägger att jag aldrig skulle stalla upp min häst utan kräver möjlighet till lösdrift.

vad är viktigt för er att det finns och ingår i hyran.
Olika saker har ju olika prio men jag sätter dem i ordning. Detta är krav:
* Stora, trivsamma hagar.
* Hemtrevligt stall m box att kunna sköta om hästen i, rinnande vatten.
* Bra ridmöjligheter utomhus (bra områden att rida i utan för mkt trafik). Behöver inte vara reordlade ridvägar, det viktiga är att det finns marker som är tillåter att använda för ridning utan att riskera att göra ngn upprörd, där man också kan ha hunden lös.
* Möjlighet till träning, tex ridbana/ridäng eller närhet till det.

Sen önskar jag också:
* Ridbana
* Ridhus eller annan inomhusdel där man kan vara ibland, behöver inte vara så stort nog för ridning dock.

I hyran vill jag att anläggningen ska ingå. Foder kan jag sköta själv, även alla tjänster.

max antal hästar?
Eg är antalet hästar ovesentligt. Det som är viktigt är att stallägaren är mkt noga med att välja sina inackorderingar med omsorg och hellre tar in få hästar med bra ägare än att fylla hela stallet. En grupp omkring 10 hästägare brukar fungera bra. Men det är alltid roligt att vara några st så att man har sällskap ibland, samtidigt som man uppskattar att vissa dagar få ha ridhuset för sig själv.

stort ridhus/ tillgängligheten?
Behöver absolut inte ha ridhus på gården även om det är ett plus. Önskar ett medelstort ridhus. Inte för stort.

hagar?
Detta är som sagt viktigast av allt. Hästen ska bo bra och trivas i sin miljö. Stora hagar som håller året om helst. Dvs max 1 häst/2 hektar.

uteritter?
Vägar har jag inget behov av även om det är skönt ffa på vintern när det är mörkt och lätt att komma vilse i skogen. Men det viktigaste är att områderna runt stallet är ridvänliga. Dvs inte så mkt trafik och att stallen i området har en god relation till markägarna så att man kan rida runt i skogarna utan att behöva oroa sig.

ridtränare?
Detta är inget jag värdesätter. Jag vill ändå välja min egen tränare och sannolikheten att den som finns på gården passar alla mina önskemål är relativt liten, även om den finns. Det är aldeles för viktigt att ha rätt tränare för att det ska vara intressant att välja ngn bara för tillgänglighetens skull.

stall, sadelkammare.
Uppvämt utrymme för läder är ett krav.
Stall att pyssla om hästen i samt box att ställa den i under natten eller vid andra tillfällen ska alltid finnas.
Stallet ska kännas trevligt och positivt att vara i. Viktigt att man har kontakt med hela stallet när man är där. Gillar inte stall som är utformade som en lång gång i vinkel så att halva stallet försvinner bakom ett hörn där man inte ser eller hör de som är där. Vill kunna umgås med hästar och människor och djuren ska ha god överblick över stallet när de står i sina boxar.
Bra ljus är viktigt också!
Gärna grusad gång men inget måste.
 
Sv: hur ser din optimala ridanläggning ut?

tack alla för era inlägg.
vi har engelska boxar och lösdrift till våra hästar. det finns även en foder/tillbehör butik på gården. ridvägarna är fina och ingen tungtrafik i närheten. att bygga denna anläggning är en dröm för mig och hoppas den blir klar. men ska det byggas ska det vara allt och ordenkligt med service därför ville jag veta vad ni hade för önskemål. hundgårdar? barnpassning? det blir inte aktuellt för tävlingar då det finns ett jätte ridhus bara 2 km härifrån som har tävlingar. problemet är att när jag ska till och rida så är där alltid folk och därför har en tanke på ett ridhus hemma där tillgången är lite enklare och vid det andra ridhuset finns inga stallplatser.

jag ser gärna fler förslag..
 
Sv: hur ser din optimala ridanläggning ut?

Barnpassning var en ny ide. :) Jag har inga barn men jag tror att man i regel inte vill lämna bort sina barn kvällstid eller helger om man som de flesta har dem på dagis på vardagarna. Man vill nog vara med sina barn själv, trots att det innebär att man får mindre tid till hästarna. Men det vore kanske inte helt fel om det på gården fanns en liten lekpark eller liknande med staket, där barnen kan leka under tiden man rider eller liknande. Det är väl främst då man behöver ha dem "underhållna" och kunna fokusera på det man gör.

Hundgård hade jag inte velat ha. För mig är det viktigt att jag kan ha med min hunen överallt på gården, även i hagen. Vi är ett team, en flock och han ska kunna följa mig vart jag än går. Jag vill att han ska få vara lös och röra sig fritt.
 
Sv: hur ser din optimala ridanläggning ut?

Åhh, alltid kul att få drömma lite!

Anläggningen jag står på nu har mycket av det man kan önska men om jag får välja helt fritt så vill jag nog (bland annat) ha:
Stora boxar och luftigt stall med bra ventilation
Fräscha stora hagar där de kan gå i mindre flock
Uppbindningsplats
Spolspilta
Tvättrum
Hyffsat med plats i sadelkammare alt. eget skåp
Förvaringsutrymme om man vill köpa eget foder, spån eller sånt
Ridhus (gärna ett stort! Gillar det stora hemma på 25x80)
Förvaring för vagnar
Stor utebana
Fina rid och körvägar ute med varierat underlag där man kan rida långt, lite trafik gör inget bara det inte är för mycket.
Torkrum för täcken
Plats för lädervård
Bra, analyserat foder
Ett fint och välskött stall och omgivning

Det kanske är ganska vanliga önskemål, men om du vill ha nåt mer än det vanliga att erbjuda...
Det kanske är svårt att få ihop för alla, men att ha kontakt med en (bra!) hovslagare som kommer till stallet med jämna mellanrum
Jag hade gärna haft service med in/utsläpp och fodringar men ska hästen ha något utöver det vanliga (hö och havre typ) vill jag nog fixa det själv.
Möjlighet till mockhjälp och visitation om jag inte kan komma en dag (tycker det är ganska trevligt att mocka själv om man har tid men bra att ha möjligheten till hjälp)
Något slags fik eller en sån "snacksautomat"
Möjlighet att hyra transport (som inte väger allt för mycket)
Skrittmaskin
Möjlighet till "hästvakt" om man ska bort

Det är vad jag kommer på nu!

Vart bor du förresten? Får du det tillräckligt bra kanske jag kommer :D
 
Sv: hur ser din optimala ridanläggning ut?

Ordning och reda är A och O för min del! Var sak har sin plats. Likaså ska luften i stallet vara bra, och stora boxar.
Överlag stora utrymmen, med gott om förvaringsmöjligheter. Tönk på att en sadelkammaren aldrig kan bli för stor;)

Rutiner lika så! Det ska vara fasta tider för allt, så vet man vad som gäller.

Det ska gärna finnas möjlighet att köpa till tjänster ifall man behöver. Själv har vi en pärm i stallet är man varje månad kryssar i ifall man tagit en extra spånbal, extra havre eller lånat klippmaskinen. SUPERBRA!

Underlaget och hindermaterial är viktigt för mig. Underlaget ska skötas och harvas ofta. Och det ska finnas fräscht hindermaterial. Hellre lite mindre men att det är bra.

Varierade hagar där man har möjlighet att ha sin häst själv eller tillsammans med andra.

Att så mycket som möjligt ingår, ex insläpp. Och gärna att man har möjlighet att välja mellan två tider när man vill ha in hästen, vid lunch eller em.

Bra service helt enkelt!
 
Senast ändrad:
Sv: hur ser din optimala ridanläggning ut?

Ska svara lite mer ingående när jag har tid, men för mig är ridhus samt paddock viktigt, jag tycker dessutom paddocken är viktigare, att den är ordentligt stor (nu beror det ju såklart på hur många som står där). Men annars gillar jag tex måtten 40 x 60 eller 30 x 40. Tycker att 20 m på kortstidorna hinner man inte göra mer än att bara passera, även i hoppningen. Det finns ju alltid markeringar man kan göra om man vill rida program (för i sanningensnamn så är det inte ofta).

Sedan tycker jag det är viktigt att var och en har sin bestämda plats med saker osv, att det är mellanrum emellan så att man inte behöver kriga med varandra.

Rejäla boxar, bra luft, bra uppställningsplatser, bra förvaring utanför boxen, jag är sån att jag vill gärna ha det jag använder vardag utanför boxen, så som schabrak, träns, benskydd mm utan att behäva släpa det fram och tillbaka. Jag undrar när IKEA kommer ge sig in i hästvärlden?

Bra hagar, hellre mindre och kuperade än plana stora och jättetråkiga (lätt fixat ju :p), vi har några konstgjorda kullar i våra hagar, från när det har grävts och det är uppskattat av hästarna. Gärna vinterhagar vs sommarhagar, i lite olika storlekar, beroende på hur många hästar som ska gå ihop. Något som hade vart ett plus, bra foderhäckar, samt vindskydd.

Ridvägar, gärna någon galoppslinga.

Ordentlig sadelkammare, fikarum, gärna omklädningsrum med dusch, eget skåp osv.

kommer nog på mer om en stund..
 
Sv: hur ser din optimala ridanläggning ut?

Väldränerade vinterhagar.
Stora sommarhagar med träd som ger skugga.
Luftigt stall med säker boxinredning.
Väl tilltagen sadelkammare med två sadelhängare, två tränshängare samt ett låsbart skåp för varje häst.
Väl fungerande täckestork.
Skrittmaskin.
Stort ridhus med bra botten och god belysning.
Ridbana med bra botten, gärna även belysning.
Ridvägar med sandunderlag och skog att rida i.
Stor och varierad hinderpark.
Spolplats och välbelyst skospilta.
Väl genomtänkt foderrum där alla hästars påsar och hinkar ställs/hängs.
Plats i foderlada/på skulle för hästägarnas eget foder/bäddmaterial.
Kök/fikarum.
WC, gärna med dusch.
Tvättmaskin
 
Sv: hur ser din optimala ridanläggning ut?

sorry. jag bor mitt i skåne, så det blir kanske lite för långt för dig. men flyttar du nångång så kom och titta
 
Sv: hur ser din optimala ridanläggning ut?

Men om ett år är jag färdigpluggad och det lutar åt att börja jobba i Skåne... ;) Det är ju där man ska hålla till i den här sporten!
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 662
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
4 843
Senast: Cilla
·
Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 301
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan ...flytta till ett annat stall! Måste få beklaga mig lite och höra hur det ser ut i resten av landet. I somras flyttade jag till en...
Svar
14
· Visningar
3 199
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp