Hur ser er padock/hagar ut på hösten/vintern?

maoulina

Trådstartare
Jag har precis flyttat till ett nytt stall. Flyttade främst för att ridmöjligheterna är större i det nya stallet än mitt förra och att mer service ingår.

Det jag nu är lite besviken över är hur padocken och hagarna ser ut. Padocken ser ut som en mer eller mindre sjö och hagarna är ren lera.
Jag vet att det blir blött och kladdigt på hösten, padocken blir ju lite blötare och hagarna blir geggiga (främst vid grinden) men detta är verkligen onormalt mycket på de här stället.
Kan berätta att det inte regnat överdrivet mycket.

För så här ser padocken och hagarna inte ut i mitt förra stall, och inte någon annan stans (brukar kika lite extra när jag kör förbi massa ställen).

Det jag reagerat på är att i det nya stallet så finns det inte en ända brunn, och det borde ju inte finnas någon dränering till padocken över huvud taget då den är så himla blöt. Vattnet har väl ingenstans att ta vägen så marken blir så mättad så hagarna och allt blir katastrof..

Jag ska självklart fråga stallägarna om detta är normalt för dem, men de är just nu bortresta så tänkte bara fråga om detta verkligen är normalt? Är det någon annan som har det så här? För så såg det inte ut när jag var och tittade på stallet.

För det är inte jätteroligt att rida i en padock som ser ut så här när jag vet att den inte behöver göra det, eller ja, gör inte det på andra ställen.

Sen har dem sagt att de brukar salta halva padocken på vintern och att den då är ridbar men funkar verkligen det när den ser ut så här? Jag betalar ju för att allt ska vara i ordning! Tycker ju om stället i övrigt.

Jag kan inte så mycket om sånt här men ni kanske vet? Hur har ni det?

20131104_095654_52795512ddf2b35738a229fa.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ser er padock/hagar ut på hösten/vintern?

Asså.
Bor i din del av landet och det har ju regnat sjukligt mycket sista veckorna! Hänger i tre olika stall som alla ser ut som du beskriver...

Särskilt ridbanorna är jättekladdiga. Den ena lutar så det rinner av och blir bara kladdig i ett hörn och de andra är- kladdiga.

Jättetrist- absolut. Hatar lera!
 
Sv: Hur ser er padock/hagar ut på hösten/vintern?

Okej. Men när jag jämför denna padocken med där jag stod innan (och massa andra som jag kört förbi) så är denna faktiskt väldigt väldigt mycket blötare. Nästan de flesta är ''torra'', med det menar jag att det knappt står något vatten i dem alls.
Annars hade jag ju inte reagerat att denna är så blöt som den är om jag skulle vara van vid det? :)

Och det ser faktiskt värre ut i verkligheten än vad det gör på bilden, tyvärr. Nästan varenda hovgrop är vattenfylld, förutom på vissa ställen.

Men man kanske bara får bita ihop och rida i det ändå xD
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ser er padock/hagar ut på hösten/vintern?

Är antagligen dålig dränering i samband men låg mark= inget naturligt drännage heller. Mina hagar flyter nästan nu då vår mark är väldigt dåligt dränerad eftersom bönder + kommunen förstört några brunnar osv, samtidigt har de grävt av så vår damm knappt får ngt vatten. =inget vatten i dammen och alldeles för mycket vatten på åkrarna.
 
Sv: Hur ser er padock/hagar ut på hösten/vintern?

Ja, eller flytta ;-)
Personligen hade Florida funkat bra!
 
Sv: Hur ser er padock/hagar ut på hösten/vintern?

Padocken ser ut som en mer eller mindre sjö och hagarna är ren lera.

Kan berätta att det inte regnat överdrivet mycket.

Om du är det minsta rädd om din häst, byt stall. Jag antar att din stallägare gör som tyvärr många andra, tränger in alltförmånga hästar på en för liten yta. De tjänar några kronor extra på att låta hästarna gå i otjänliga hagar.

Enligt min åsikt är det rent djurplågeri att hålla hästar i hagar som regelbundet blir lervälling. Det är en sak ifall det sker vid onormalt mycket regn, men tyvärr ser man år efter år samma sak på många ställen.

Den här tden på året är ju bra när det gäller att kolla in stall då sådana här missförhållanden är svåra att dölja.
 
Sv: Hur ser er padock/hagar ut på hösten/vintern?

Lite vatten skadar inte :p, man får dock rida efter underlaget såklart. Rider i min hage året om men när det är så här lerigt blir det 99% skritt, annars har jag grusvägen att rida på.
 
Sv: Hur ser er padock/hagar ut på hösten/vintern?

Jag har ridit i värre paddockar än den som är på din bild. :) Nu har jag tillgång till en paddock som är helt okej trots konsant regnande, men har i tidigare stall bara haft möjlighet att rida i paddock som bara haft vattenpölar/dammar.
 
Sv: Hur ser er padock/hagar ut på hösten/vintern?

Under regniga perioder ser vår ena utepaddock också ut sådär trots bra underhåll. Den andra ligger lite högre och är något bättre men det är nog lika mycket inbillning som sanning tyvärr.. Känns som att paddockarna generellt ser ut sådär under den här årstiden.
Hagarna är jag mer kräsen med, våra blir lite leriga vid insläppet, men det är inte så man sjunker ner till knäna (jag har tyvärr sett sådana hagar...). Sen är våra hagar rejält grusade vid insläppet också, något som gjorde stor skillnad från tidigare. Jag skulle aldrig acceptera att ha hästen i en hage som är lerig rätt igenom, där man liksom ser hur hoven/benet sugs ner i marken och dom typ får kämpa för att komma fram.
 
Sv: Hur ser er padock/hagar ut på hösten/vintern?

Min ridbana blir blöt när det regnar men torkar upp på en dag.

Hagen är förstås blöt men den är såpass stor att de inte trampar sönder den ens vid grindarna (har tre).
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 047
Senast: Smurfoff
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 480
Senast: Linda_A
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 899
Senast: tanten
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 314

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp