Hur ser hon ut nu?

Sv: Hur ser hon ut nu?

Jo det har jag funderat på men jag vet inte hur jag ska göra. Jag ger upp, allt jag gör blir ändå bara fel för denna häst.


Nej ge inte upp. Jag har haft samma problem fast med hingstar som växt samt tävlings ston.
Jag fick rådet av veterinär att ge betfor, vetekli, kraft, vitaminer samt FRI tillgång stråfoder.
Jag har iofs sedan lång tid gett obegrännsat med hösilage. Jag köpte en foderhäck för att dom inte ska trampa i maten.
Veteklit är jätte bra för vikt problem. Sedan kanske det inte spelar så stor roll men den är ju ganska billig jämfört med många andra foder.
Lycka till & ge inte upp.:idea:
 
Sv: Hur ser hon ut nu?

Jag måste få ställa en fråga.

Hästen min har börjat få betfor igen. Nu får hon ca 5 dl om dagen.
Till min fråga.

Är betfor lättare för hästen att smälta än havren?
Havre innehåller väll mycket stärkelse som hästen har svårt att tillgodogöra sig eller har jag fel?
Men havren innehåller väll också mycket fett eller?

Mycket frågor men hoppas nån svarar :D

Om jag förstått rätt är din häst pigg???
Några större mängder havre om så är läget behövs inte.
se till att hon får fri mängd hö/ensilage av bra kvalitet och har det hela tiden istället.
Har du det så behöver man oftast inte så mycket av allt annat.
 
Sv: Hur ser hon ut nu?

nää men du måste ju förstå också att man inte direkt kan ge 1 kg direkt eller hur? speciellt om man har en häst som har känslig mage.
 
Sv: Hur ser hon ut nu?

Nu kan det ju vara svårt att se på bilder. Men helt ärligt så tycker jag bara att hon eventuellt fått större mage när man ser på bilderna.

:mad: Jo men nu är d ju faktiskt så här att muskler kommer int över en natt..om man har en häst som e så undernärd så får man ju faktiskt mata upp den ( vilket ju då resulterar i en stor mage) å sen börja jobba den för att bygga muskler..d går int skapa muskler av ett benrangel! Tar extremt lång tid att bygga upp en undernärd häst.! bara å kämpa på och ha tålamod..å absolut int ha bråttom!

Haft en del hästar som kommit till mig och sett ut som benrangel...och lusern e ett jätte bra naturligt sojaprotein foder att ge..har funkat skit bra på mina pållar!

Lycka till!! :p
 
Sv: Hur ser hon ut nu?

hm. en spontan tanke... hur är det med mineraler, vitaminer och andra viktiga ämnen? Det är så lätt att stirra sig blind på det andra, men att din häst är så långsam med muskelsättning och fläska till sig kan ju ha andra orsaker. Har det tagits nåt blodprov på senaste? Blodet kan visa väldigt mycket.

Bara en tanke!
Kämpa på tjejen :D
 
Sv: Hur ser hon ut nu?

Har också en häst som är jäkligt trixig att hålla i hull/muskler så jag vet vilket jobb du lägger ner.
Foderstaten ser helt ok ut med tanke på att hästen själv begränsar sitt höintag (min gör likadant) och borde vara tillräckligt för att få upp hästen i både hull och muskler på sikt.
Tycker inte alls att den träning du i tråden mer utförligt beskrivit är för mycket för hästen, utan lagom för att den ska bygga muskler av allt protein som den får.

Ha lite mer tålamod och se om hästen själv ökar höintaget och får upp hullet lite. Täcka vid behov för att bespara hästen energiåtgång när den blir frusen. Blir det ingen avsevärd ändring i hästens hull så bör man väl kolla om det inte är någonting annat tokigt som ställer till det, såsom en obalans i tarmen som gör att hästen inte kan tillgodogöra sig den mat den får, och därför inte går upp i vikt?
Du beskrev att den haft problem med lös avföring under en tid men att den nu fått godtagbara träckbollar - man kanske kan skicka in ett träckprov till labb för att kolla just halten tarmbakterier med remiss från din veterinär?

Hippo alfa (10 mj/135 smrp) är ett bra foder, kan även rekommendera krafft pluss grön (10 mj/200 smrp) som är ännu mer proteinrik/kg om damen inte orkar proppa i sig så många kilo kraftfoder/dag som den måste göra i dagsläget för att foderstaten ska gå ihop?

Håller tummarna!
//Caballus
 
Sv: Hur ser hon ut nu?

Tack för detta inlägg :)

Hon har även börjat få E-vitamin, köpte fyra säckar HippoAlfa och fick då vitaminerna. Får se hur detta funkar på henne.

Hon har täcke på sig varenda dag och det är just för att inte all energi ska gå ut på att hålla sig varm. Täcke inne också eftersom vi har kallstall.
 
Sv: Hur ser hon ut nu?

Hej! Har ett fullblod som får mer e mindre fri tillgång till hösilage. Har jag hö så spelar det ingen roll vilket kraftfoder/hur mkt kraftfoder han får- han ser ändå lite för tråkig ut då. Utan ridning får han visst bred rund rygg och och hjärtformad rumpa- bara han får sitt hösilage och krafftfodret uppdelat på många mål! Ingen dyr konstig mat heller bara vanlig havre , korn ,betfor,olja mineraler ,morötter.Luktar ditt hö helt superfräscht? Minsta lilla "svampdoft" gör att många hästar direkt ratar det och de dom äter blir de dåliga i magen av då det inte är superkvalite´- samtidigt som andra äter det hur bra som helst och inte blir dåliga! Mitt fullblod tas ofta för halvblod både av tränare och annat folk. Köper inte att man måste rida hitan och ditan för att hästen ska få bra överlinje! Håller tummarna för att du får kläm på just din häst! :) Fullblod e dyra att ha-men roligast!!!::bow:
 
Sv: Hur ser hon ut nu?

Höet vi har är jättefint. Båda hästarna älskar det. Grönt och luktar nästan socker. Vi kommer få höensilage av samma bonde som förhoppningsvis är lika bra :).

Dom kommer få gå på fri tillgång i vinter. Ställer ut ensilagebalarna i hagen så får dom hö inne. Är lite rädd om fullblodets mage.
 
Sv: Hur ser hon ut nu?

Haft en del hästar som kommit till mig och sett ut som benrangel...och lusern e ett jätte bra naturligt sojaprotein foder att ge..har funkat skit bra på mina pållar!

Det är ju bra om dom äter det också. Min häst äter inte lusern. Varken hackat, eller pellets. Och jag orkar ju inte köpa massa att prova heller. Blir ju bara dyrt om hon inte äter. Då är det ju bättre att ge henne det hon äter istället.

Just nu får jag i henne:
9 kg hö
2 kg hippoAlfa
Inge havre
½kg linfrö
0.2 kg betfor
E-vitamin
Salt
Mineraler.

Får så mycket hö hon kan äta ute i hagen. Och det är väll ca 4 kg. Lägger ut två kg var till hästarna och det är alltid lite kvar när dom ska hämtas in. Inget jag kan göra åt och gräset är ju nästan borta nu. Vill hon inte äta hö så vill hon ju inte.
 
Sv: Hur ser hon ut nu?

Så länge ryggen är känslig så skulle jag trappa ner på all ridtränig. Hitta grunden till problemet och sedan fortsätta ridningen.

Om hästen kan tillgodo göra sig näringen så bygger den muskler genom att gå i kuperad hage tillsammans med andra. Att tro att man måste ridträna 5 dagar i veckan för att hästen ska sätta muskler och hull är inte helt sant.

Rent spontant så tycker jag att det ser ut som om att hästen inte kan att upp all den näring som du ger henne. Frågan är ju varför hon inte kan detta....

Jag förmodar att detta är samma häst som du skriver om i annan tråd, den som fryser när det regnar och blåser...


Det största problemet med fullblod och hull är just att de tappar mer ju mindre de gör.

Jag skulle aldrig rek att inte jobba ett fullblod för att det är lite tunt, då blir det bara värre.

Det kanske kan stämma på andra raser men fullblod tappar alltid när de inte jobbar. Efter 7st olika fullblod så vet jag att det är så :crazy:
 
Sv: Hur ser hon ut nu?

Du har rätt i att hullet är bättre - hon är inte direkt mager eller undernärd, men hon har inga muskler att tala om.
Du vill uppenbarligen din häst väl och bryr dig mycket om den. Det är bra, men vilja räcker inte.
Du har fått del av en massa kloka råd. Folk har delat med sig av sina kunskaper. Du väljer ändå att göra som du vill, brukar och tycker.

Dina rådgivare tycks överens om att din häst inte har mycket att bygga muskler av, att du ska ta det lugnt med träningen i väntan på lite mer utfyllnad. Du tycker att du tar det lugnt, men är samtidigt otålig på en förbättring och fortsätter med ditt upplägg.

Du erkänner ju att ditt tidigare upplägg var vansinnigt (jag fattar faktiskt inte hur någon kan vara så dum att sitta och galoppera en så mager häst dagligen... men det är kanske bara jag). Så länge hon var så mager har din ridning bara nötit av hennes kropp. Det krävs lång återhämtning för att den ska komma i skick att sittas på utan att återfalla i "aj det gör ont jag måste sänka ryggen"-rörelser. Klart att dressyren inte funkar då. Och att du hopptävlar henne i sådant skick tycker jag är rent dumt.

Risken finns att hon har rejält ont i ryggen, vilket kan ge skador i benen också. En svag rygg orkar inte bära och då kan inte baken jobba korrekt heller. Det syns på hennes hållning - hon kan inte bära sin egen kropp på ett vettigt sätt. Omöjligt då att bära en ryttare korrekt.

Så korta tips:
Minska hagen eller utevistelsetiden (hon kan ju gå i den stora med sin kompis och busa en stund varje dag, men inte hela dagen) och göd henne med fri tillgång till hö / hösilage både ute och inne. Gräset är bara bukfylla så här års och du behöver få i henne så mycket nyttig mat som möjligt - är hon mätt av näringsfattigt gräs orkar hon mindre näringsrikt hö - hajar du?

Kolla hennes rörelser på klinik för att se om någon svårupptäckt skada finns. Eller - om du är övertygad om att hon är ok i kropp, rygg och ben - be en equiterapeut, fysioterapeut eller motsvarande gå igenom kroppen på henne för att mjuka upp och kontrollera mjukdelarna. Kolla även sadeln, för passar den dåligt kan hon inte heller bygga överlinje - musklerna får inte plats att jobba.

Ge 3 vilodagar i veckan, 2 tycks inte räcka. Skritta eller träna från marken övriga - strunta i övrig träning i en månad iallafall. Tävla inte! Stress är inte vad din häst behöver just nu.

Har du gett mag-tarmbalans? Det kan hjälpa henne återställa magen och öka näringsupptaget. Är hon avmaskad efter träckanalys? Kan vara värt att göra åtminstone inför nästa säsong så du vet om hon har någon parasit som behöver döden dö, eller om du kan skippa avmaskning (som ju är jobbigt för magen i sig).

Betfor kan göra hästarna mer lösa i magen så det är inte det bästa du kan ge nu, särskilt inte i större mängd. Havre och korn ger både mer protein och energi, men lite betfor kan man ju ha som smaksättare. Ge henne det hon vill ha som passar in i foderstaten istället. Linfrökaka är bra som proteinkälla och magbalanserare. Fortsätt du med det om det funkar.

Jag menar inte att vara elak, utan vill bara peka på att det är konstruktiva tips du fått, de kan faktiskt vara till hjälp för din häst om du väljer att följa dem.
 
Sv: Hur ser hon ut nu?

Jag tänkte till lite. Havre innehåller ju en jädrans massa stärkelse som är svårt för hästen att smälta. Därför tog jag bort den helt och ger betfor istället som är lätt att smälta och bra för magen.
 
Sv: Hur ser hon ut nu?

Hon har startat två gånger. Jag vill ha i henne mera hö då jag tror att hennes mage mår bättre av mera hö. Så jag kommer hålla mig på samma kraftfodergiva nu och hoppas att jag kan få dessa 7 Kg hö hon äter nu till iaf 9 för då kan jag ta bort iaf lite kraftfoder och skonar då hennes mage, är iaf vad jag tror just nu. För jag tror inte att magen mår så bra när hästen går på såpass mycket kraftfoder hon gör just nu.

Sen kommer vi ju få fri tillgång på höensilage ute och då hoppas jag att hon står och mumsar där hela dagen :p.

Stirra dig inte blind på hömängden tänk på att det är ett fullblod som är startad och tränad för banan. De är uppväxta på stor mängd kraftfoder.

Ge ett annat kraftfoder och fram för allt mer kraftfoder. Ratar hon höet i början så spelar det ingen roll, man kan inte "svälta" dem till att äta hö de gör de om de vill. Detta är rätt vanligt fenomen på just fullbloden.
 
Sv: Hur ser hon ut nu?

Jo jag har ju erkännt jag var dum, och dum och okunnig och ville inte lyssna på nått. Nu försöker jag, dock har jag fått så mycket dumma människor på mig som bara är elaka. Alltså ger ingen bra kritik utan bara massa elakt så jag har slutat lyssna. Man gör det efter ett tag.

Jag har verkligen tagit det lugnt sista tiden med allt som heter ridning. Har bara ridit två dagar i veckan, ibland lite dressyr (går jätte bra just nu) och ibland lite uteritter och så tömkörningen. När hon har vilat har jag pysslat med massage, fick några övningar av min ET som var ute förra sommaren. Hon ska kollas upp av en ny ET snart.

Och nu har jag stukat foten och kan inte vara i stallet alls :(. Så nu vilar hon helt och hållet från mig.
 
Sv: Hur ser hon ut nu?

Korn innehåller mer stärkelse än havre. Havre har fibrer och fett som är bra och lättillgängliga för hästen. För lättillgängliga för vissa som anses bli "havre tokiga". Man ska inte ge "för mycket" av något kraftfoder, men 1-2 kg havre är inga problem för en stor häst.
Betfor innehåller fibrer = bra (men finns ju ännu mer i grovfoder), samt lättillgängligt socker (melassen i betforn), vilket visserligen är lättillgänglig energi, men som kan ge obalans i tarmarna på hästarna. Vissa hästar tål nästan ingen betfor alls, andra mår bra av att käka mycket, så det är olika. Kanske beroende på hur magen mår från början?
Grovfodret innehåller också socker, men det bryts ner och portioneras ut mer långsamt, är inte lika snabbtillgängligt och passar hästarnas mage bäst.

PS såg att hon äter mer hö nu, det är ju jättebra! :)
 
Sv: Hur ser hon ut nu?

Jo jag har märkt det men vill ändå få i henne mer hö. Jag har sett att jag måste öka kraftfodermängden då hon har börjat gå ner sen jag började med 2 kg Alfa så det går bara inte, jag får inse det. Sen jag tog bort havren också så har hon gått ner, konstigt. Hon går ner otroligt snabbt när det väl börjat.

Hur ska jag göra? :crazy:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Skriver här i hopp om lite vettiga tankar då jag får panik av att hålla det för mig själv. Jag har sedan tidigare problem med ländrygg...
2
Svar
29
· Visningar
1 445
Senast: tuaphua
·
Skola & Jobb Jag kommer inom ett år att flytta ca 40 mil hem till den stad som jag vuxit upp i. Jag har de senaste 7 åren bott på annan ort och har...
Svar
0
· Visningar
308
Senast: seahawk
·
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
821
Senast: Fazeem
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
412
Senast: ryujaneiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp