Hur sjuka är ni innan ni är hemma från arbete?

Aslan

Trådstartare
Ja, hur sjuka måste ni känna er innan ni är hemma vid till exempel förkylning?
 
Hur långt är ett snöre?

När jag inte kan utföra mina arbetsuppgifter på ett vettigt sätt.
Själv är jag rätt envis och jobbar mest själv (smittar inte ner nån) så jag går nog till jobbet ibland när jag kanske borde stannat hemma.
 
Ja, hur sjuka måste ni känna er innan ni är hemma vid till exempel förkylning?

Helt olika beroende på vart jag har jobbat!

Ensamt skrivbordsjobb utan kontakt med kollegor (typ), rätt rejält dålig. Har kunnat styra jobbet själv och stänga in mig samt hålla mig undan från kollegor. Här är det inte heller någon som blir lidande ifall jobbet tagit lite tid etc.

Som personlig assistent med aktiv brukare, inte särskilt. Dels för att jag ska orka med men också för att hen är i en miljö med många infektionskänsliga individer, så vid misstanke om att jag smittar så är jag hemma. Det blir också mycket sämre om smittorna går runt i assistentgruppen och det går ut över brukaren i längden.

Så ja, det beror på helt enkelt.
 
Som tidigare svar så beror det på. Generellt är jag hellre hemma en-två daga och för att sen komma tillbaka i god form, än att gå och prestera halvdåligt i en vecka.
 
Ja, hur sjuka måste ni känna er innan ni är hemma vid till exempel förkylning?

Jag är jättedålig på att vara hemma sjuk :D. Om jag inte har några inbokade möten så kravlar jag iväg till jobbet, så länge jag inte är magsjuk eller något liknande :o. Eller så utför jag åtminstone lite kontorsjobb hemifrån soffan :angel:. Jag kan dock inte vara ute "i fält" om jag har något som kan smitta livsmedel på något sätt. Dessutom så tror jag att mina klienter skulle uppfatta mig som rätt oproffsig om jag kom ut till dem och såg generellt smittsam ut :D.

Just i dag flexade jag ut efter lunch. Mest för att mina kollegor tyckte att jag såg ut som en utskiten disktrasa som varken borde köra bil eller möta "klienter" :idea:. Jag låter/hostar/väser (och ser) dock värre ut än jag känner mig, är bara riktigt höstförkyld!
 
Jag jobbar som socialsekreterare och har nära kontakt med både kollegor och klienter, så för mig handlar det om ifall jag smittar och hur dålig jag känner mig. Jag kan inte sitta isolerad på kontoret i flera dagar och göra kontorsarbete för mitt jobb ser inte ut så. Jobbar med mottagning å jag behöver kunna prata, skriva och träffa folk.
 
Jag borde bli mycket bättre på att stanna hemma. Nu är inte jag sjuk mer än ca 1 gång per år, men varje gång skäms jag ultramycket över att gå på jobbet och typ hosta och snora. Det är inte okej att gå till jobbet och riskera att smitta andra. Jag vet inte varför jag har så svårt att stanna hemma. Jag tror det är någon gammal, djupt rotad grej från när jag gick i skolan och var jätterädd för att halka efter.

Har jag feber eller känner mig hemskt hängig så stannar jag hemma. Men är jag småförkyld så är jag säkert på jobbet. :o
 
Alltså, eftersom min familj typ jublar om jag säger att jag sjukskrivit mig nån gång så säger det lite om hur gärna jag är hemma och är sjuk. Dvs typ aldrig, det ska vara illa för att jag ska vara det.
Har blivit aningen bättre sen jag bytte arbetsplats, för här behöver jag inte ha lika dåligt samvete som på förra stället, men har inte många sjukdagar per år (förutom nu, när jag smällde in i väggen för ett par månader sen).
 
Är jag förkyld jobbar jag tills ögonen börjar rinna och jag mår riktigt för jävligt. Typ.
Är det så illa är jag definitivt hemma.

Härom veckan var jag faktiskt hemma en dag när jag mådde fint, men då hade jag å andra sidan varit så yr och illamående dagen innan att jag trillade, och sen inte lyckades ta mig upp på tjugo min. Så, då kändes det säkrast att va hemma en dag trots att jag mådde mycket bättre.
 
Nu för tiden ska jag vare rejält sjuk för att stanna hemma. Minst feber, vilket jag nog aldrig haft i vuxen ålder. Ibland får jag migrän, men jag brukar bli sämst en bit in på dagen och då har jag oftast hunnit med att jobba en stund och kan gå hem utan att sjuka mig de återstående timmarna tack vare fritt jobb.
Sjukdagar är inte min grej.
 
Ja, hur sjuka måste ni känna er innan ni är hemma vid till exempel förkylning?

Jag är halvdöd eller rättare sagt, jag måste vara sängliggande i sådan utsträckning att jag inte ens kan klä på mig själv, för att stanna hemma. Med andra ord måste jag vara så sjuk att det är otänkbart att ens komma ur sängen.

Är jag förkyld och täppt i näsan så försöker jag att inte snörvla för nära människor - men jag är på jobbet. Har jag feber (vilket är mycket sällsynt), så tar jag det lite lugnare på jobbet och försöker kanske att gå hem lite tidigare, eller komma in lite senare.

Men oftast så "blir jag frisk" på vägen till jobbet. Jag kan känna mig eländig, men när jag kommer in - då glömmer jag hur jag mådde och dagen blir ungefär som vanligt.

Mycket av sjukdomskänslan sitter i mitt huvud och är jag tillräckligt motiverad så kan jag ofta tänka bort känslan.

ELLER, så är jag aldrig sjuk egentligen. Kanske är jag en ovanligt frisk person?
 
Då går jag väl emot strömmen och säger att jag absolut inte behöver stå med en fot i graven för att sjukanmäla mig. Jag har i regel haft jobb med mycket kontakt med andra människor och då är smittoaspekten en del i det hela. Vi hade haft betydligt färre sjukdagar totalt sett om folk var bättre att stanna hemma istället för att komma och smitta en massa kollegor.

Sedan handlar det om att optimera för tillfrisknandet också. Det är bättre både för mig och jobbet att jag är borta säg två dagar och blir frisk snabbare än att jag jobbar på fast jag egentligen inte orkar och presterar sämre än normalt i en massa dagar.
 
Då går jag väl emot strömmen och säger att jag absolut inte behöver stå med en fot i graven för att sjukanmäla mig. Jag har i regel haft jobb med mycket kontakt med andra människor och då är smittoaspekten en del i det hela. Vi hade haft betydligt färre sjukdagar totalt sett om folk var bättre att stanna hemma istället för att komma och smitta en massa kollegor.

Sedan handlar det om att optimera för tillfrisknandet också. Det är bättre både för mig och jobbet att jag är borta säg två dagar och blir frisk snabbare än att jag jobbar på fast jag egentligen inte orkar och presterar sämre än normalt i en massa dagar.

Fast det är det jag menar, jag kanske trots allt inte är sjuk? Jag känner mig ofta ganska pigg när jag kommer till jobbet, även om jag kände mig lite sjuk hemma.
 
Ja, hur sjuka måste ni känna er innan ni är hemma vid till exempel förkylning?

Har jag bara typ feber så jobbar jag även om den ligger på närmare 40 än 39. Been there, done that.

Hade jag haft ett annat yrke där jag inte riskerar att smitta hundratals, så hade jag knappast stannat hemma för en rinnig näsa och lite nysande, men jag får inte jobba vid ex.vis droppsmitta, så om jag nyser, hostar, har rinnig näsa, minsta lilla magsjuka etc. så jobbar jag inte.

Så svaret på frågan har ju en stor del att göra med yrke man har, kontaminerings och smittriskerna samt vilka bestämmelser som finns inom yrket och på arbetsplatsen också.
 
Feber håller mig inte hemma inte bruten näsa el trafikolycka m bla brutna revben heller så jag vet inte riktigt gränsen faktiskt men sjukar mig medans jag kan röra mig någorlunda och inte är frihetsberövad , nej det är inte aktuellt :)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har lite lösa funderingar kring sjukperiod och krav på sjukintyg (från dag 8). Vilka frånvarodagar räknas? Vad jag förstår räknas...
Svar
4
· Visningar
641
Juridik & Ekonomi Vad gör man då? Kan man bedömas vara för sjuk för att söka arbete och beviljas sjukpenning som arbetssökande? Förlorar man alltid sin...
Svar
11
· Visningar
779
Senast: MiaMia
·
Övr. Barn Jag blir tokig snart, dottern är sjuk konstant! Hon går 3 dgr i veckan på föris och hinner gå en vecka innan hon är sjuk igen. Men under...
2
Svar
22
· Visningar
1 690
Senast: Mirre
·
Samhälle Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
3 175
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp