Bukefalos 28 år!

Hur sjuka är ni innan ni är hemma från arbete?

Förr var min ribba högre men numera är jag hemma även om jag inte är typ dödssjuk. Detta för att:
1. Jag har märkt att jag då blir frisk på typ 2-3 dar istället för 2 veckor som det ofta var förr.
2. Jag vill inte smitta kollegor. Har kontorsjobb men har inte eget rum. På ett tidigare jobb var vi tre kollegor i ett rum och det var nästan alltid en av oss som var sjuk, allt gick bara runt hela tiden.

Så är jag i början av en förkylning (typ trött, väldigt snorig och ögonen rinner) så är jag hemma. När det har "vänt", jag kanske hostar en del men smittrisken är mindre, då går jag till jobbet.
 
Ja, hur sjuka måste ni känna er innan ni är hemma vid till exempel förkylning?

Sitter och representerar kund i en välbesökt reception tillsammans med kollegor. Så jag är hemma om jag smittar, eller när jag inte kan prestera på topp. Dvs ont i huvudet, hosta och näsan rinner, feber. Dock har jag varit på jobbet med stukade fötter, svullna ben pga hästsparken och andra små blessyrer som bara gör ont när man går. Så länge det inte syns utåt;)
 
Jag vet helt ärligt inte. Jag har aldrig varit hemma från ett jobb p.g.a. egen sjukdom. Jag har vabbat en dag
Troligen krävs det alltså rätt mycket innan jag stannar hemma från jobbet.

En gång tog jag en timmes extra lunch för att opereras för allvarliga cellförändringar. Men det fick jag göra på betald arbetstid så det kanske inte räknas.
 
Har jag kontakt med folk försöker jag vara hemma när jag är rädd att smitta. Har dock åkt till jobbet i väntan på avlösning när jag hade ca 39-40 graders feber, mitt förslag. Det kan jag tänka mig att göra igen under förutsättning att de lovar avlösning innan det börjar rulla in folk, dvs kanske 2-3 timmar, i annat fall går jag hem. Jag klarar mig ju med lite febernedsättande men det är trist om andra ska bli sjuka. Jobbar jag själv men rörligt skulle jag inte gå dit med feber heller, däremot en förkylning förutsatt att jag orkat.

Magsjukor och liknande är no-no. Hörde om en kollega som körde ett helgpass, mycket rörligt, som tog kräkpauser. Det hade jag aldrig gjort.
 
Jag vet helt ärligt inte. Jag har aldrig varit hemma från ett jobb p.g.a. egen sjukdom. Jag har vabbat en dag
Troligen krävs det alltså rätt mycket innan jag stannar hemma från jobbet.

En gång tog jag en timmes extra lunch för att opereras för allvarliga cellförändringar. Men det fick jag göra på betald arbetstid så det kanske inte räknas.

Jag har varit sjuk några dagar genom åren. Vid kanske tre tillfällen? jag minns inte riktigt. Det handlar om ett yrkesliv på ca 25 år.

Två gånger har det varit allvarligare. Vid den ena tillfället var jag hemma en vecka pga dubbelsidig lunginflammation. Den andra gången var jag hemma totalt tre veckor med provtagningar och annat på sjukhus pga borrelia.
 
Jag har varit sjuk några dagar genom åren. Vid kanske tre tillfällen? jag minns inte riktigt. Det handlar om ett yrkesliv på ca 25 år.

Två gånger har det varit allvarligare. Vid den ena tillfället var jag hemma en vecka pga dubbelsidig lunginflammation. Den andra gången var jag hemma totalt tre veckor med provtagningar och annat på sjukhus pga borrelia.

Jag hade bihåleinflammation (tror jag åtminstone) i vintras men jobbade då. Eftersom det inte smittar var det ju bara att köra på. (Men jag undvek att vara med i larmstyrkan ;) )
I övrigt är jag frisk. Enklast så eftersom jag inte vet hur man sjukanmäler sig :p

I ditt fall är ju både lunginflammation och borrelia svårt att skämta bort!
 
Jag blir väldigt sällan sjuk men stannar hemma vid minsta misstanke i princip. Min arbetsmoral sitter inte öht i att vara på jobbet när jag är sjuk/på väg att bli sjuk. Måste jag vila på min fritid för att orka jobba så stannar jag hemma. Jag tycker det är ett extremt tråkigt förhållningssätt att ha ena foten i graven för o inte jobba. Uppskattar inte alls att de flesta av mina arbetskollegor tänker så och varierar mellan att smitta varandra och bli REJÄLT sjuka och är borta betydligt längre tid bara för att de inte vill stanna hemma o tillfriskna till en början. Framförallt blir jag orolig för dem, det är det jobbigaste för mig.

Just nu är jag hemma resten av veckan sedan i tisdags eftersom min chef insisterade på det. Trodde jag var på väg o bli sjuk (just nu är hälften förkylda ;)) men tror mina symptom beror på vissa problem på arbetsplatsen vilket chefen misstänkte redan innan mig. Ser ingen mening med att jag går in i väggen bara pga att min arbetsmoral är för hög (= blir enormt frustrerad på jobbet i denna situation vi sitter i just nu) o för att jag i grunden ser att mina kollegor håller på att göra det då de inte sätter ner foten.

Jag lever inte för mitt jobb men när jag jobbar finns inget annat än 100 % för mig eftersom jag VILL förbättra situationen på mina arbetsplatser.
 
Är du en sån där som känner efter en massa?

Själv gräver jag graven till min begravning. Förrättar helst den själv (man kan inte lita på att andra gör det dom ska) men möjligtvis tar jag lite paus när gästerna kommer. Man vill ju inte smitta ner alla.

Syftade du på mig? Isf nä, jag är ju hästtjej :D o jag är som sagt sällan sjuk. Stress osv hanterar jag bra själv genom envist fokus på rätt grejer, det var lite klurigt o lära sig jobba 3-skift tex men det blir inte bättre av att man gräver ner sig. Möjligtvis är jag bortskämd med att vara extremt positiv.
 
Jag har bara varit ifrån jobbet 1 dag dom senaste 8 åren. Då gick jag till jobbet med feber. Jag insåg att jag orkade inte jobba en heldag. Så jag gick hem efter halva dan. Sen kan jag inte minnas att jag varit sjuk sen dess :).
 
Vid feber är jag definitivt hemma för då orkar jag knappt ta mig ur sängen, än mindre ta mig till jobbet. Annars har vi nog som outtalad regel på jobbet att om man t.ex hostar massor eller på annat sätt sprider en massa smitta omkring sig, så stannar man hemma. Detta av respekt för både arbetskamrater och inte minst våra brukare.
 
Min gräns går vanligtvis vid att jag inte kan göra en anständig arbetsprestation.

Länge har jag nu arbetat ensam på arbetsplatsen eller med eget ansvar för just mina arbetsuppgifter. Är jag borta blir det ordentliga problem för andra. Och just nu skulle en stor klass bli utan lärare.

Men jag är aldrig sjuk. Lite cancer och diabetes bara. :D
 
Jag tycker det är märkligt med folk som nästan är stolta över att aldrig varit borta en dag från jobbet trots att denne varit sjuk,
Då har man antagligen gått dit och smittat andra..
Fast jag är extremt sällan sjuk faktiskt. Nu har jag precis varit förkyld en vecka, men det går att jobba ändå med lite nässpray och halstabletter. Influensa har jag aldrig haft, inte heller vinterkräksjuka eller liknande. Så det behöver inte betyda extrem stolthet, kan också vara för att en inte är sjuk.

Min sambo däremot, han är en idiot när det gäller att ta det lugnt vid sjukdom. Han tränar även om han är sjuk till exempel... Smart!
 
Smittspridningen tycker jag absolut är en aspekt. Men att vara hemma för en normal förkylning känns lite overkill i min värld. En vanlig förkylning är för mig lite tung och trög, tempförhöjning, lite täppt och kanske lite hosta. Kort sagt: Alvedon och nässpray och en tidig läggning på kvällen. Och så klart noga med handhygien och hur jag har kontakt med andra.
 
Det beror ju på så mycket.

Känner jag att förkylningen just bryter ut så är jag hemma ett par dagar för att undvika att sprida smitta.

Om jag inte smittar så jobbar jag så länge jag känner att jag klarar av att jobba.


Jag jobbar inom vården.
 
När jag inte är en säker bilförare / har feber. Har jag tappat rösten kan jag ändå vara på jobbet och göra annat än att svara i telefon, men är hjärnan full med feberludd gör jag mer skada än nytta.

Plus att folk är dåliga på att stanna hemma när dom borde och det går lika mycket smittor på mitt jobb som på ett dagis...

Jag har aldrig varit så frisk som nu när jag är mammaledig.
 
När jag hade 5km cykelväg till jobbet så gick gränsen vid att jag skulle orka cykla i bra tempo.

Som tidningsbud med bilen på gårdsplanen och ingen kontakt med andra människor, klara av att köra bil med Alvedon i kroppen.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har lite lösa funderingar kring sjukperiod och krav på sjukintyg (från dag 8). Vilka frånvarodagar räknas? Vad jag förstår räknas...
Svar
4
· Visningar
656
Juridik & Ekonomi Vad gör man då? Kan man bedömas vara för sjuk för att söka arbete och beviljas sjukpenning som arbetssökande? Förlorar man alltid sin...
Svar
11
· Visningar
811
Senast: MiaMia
·
Övr. Barn Jag blir tokig snart, dottern är sjuk konstant! Hon går 3 dgr i veckan på föris och hinner gå en vecka innan hon är sjuk igen. Men under...
2
Svar
22
· Visningar
1 776
Senast: Mirre
·
Samhälle Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 767

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp