Bukefalos 28 år!

Hur sjuka är ni innan ni är hemma från arbete?

Jag tycker det är märkligt med folk som nästan är stolta över att aldrig varit borta en dag från jobbet trots att denne varit sjuk,
Då har man antagligen gått dit och smittat andra..


Problemet är väl att man smittar som mest innan det bryter ut på riktigt. När man går runt och torrhostar. :down:
Men ja det finns några på jobbet som inte stannar hemma vid sjukdom. Sen de som är hemma fast de inte är sjuka.
 
Jag har jobbat mig till en veckas vistelse på sjukhus :crazy: inte smart, speciellt med tanke på att jag skrev ut mig själv ("jag ska jobba"). Det var inte en smittsam sjukdom dock.

Jag jobbar främst ensam så det ska mycket till innan jag smittar någon. Så länge jag kan stå upp jobbar jag.

Däremot blir jag vansinnig på de med yrken som kräver kontakt med människor som jobbar när de är sjuka. Jag är väldigt infektionskänslig pga mina mediciner. En vanlig enkel förkylning tar det mig minst två veckor att bli frisk ifrån. En rejäl svår influensa ger mig med största sannolikhet sjukhusvistelse.
 
Jag har haft en sjukdag på 25 månader.
Då hade jag både feber och ont i halsen, och ville inte riskera att smitta mina kollegor.

(Sen kan jag ju alltid jobba hemifrån om jag är sjuk, vilket förekommer.)
 
Just nu jobbar jag som personlig assistent, och brukar höra av mig till brukaren om jag känner mig minsta krasslig så får hon bestämma om jag kan jobba eller inte. Vissa saker är värre om jag smittar henne med, så då är det bättre att jag är hemma för säkerhets skull.

Annars stannar jag hemma om jag ser sjuk och äcklig ut eller inte kan göra ett vettigt jobb.
 
Jag jobbar alltid hemifrån så jag smittar i allafall inte någon om jag är lite krasslig. Min gräns går när jag själv känner att jag inte gör ett bra jobb. Jag har betydligt lägre gräns för det nu än innan jag fick min stroke.
 
Ja, hur sjuka måste ni känna er innan ni är hemma vid till exempel förkylning?
Inte speciellt. Jag har ett väldigt fysikigt tungt jobb, tunga lyft, mkt spring hela mon arbetstid. Så jobbar jag vid förskylning är jag riktigt sjuk dagen efter.
 
Det var en ny vinkling, att utseendet skulle spela in :D

Man kan ju vara snorig och hosta utan att man mår dåligt, men det är ju inte så trevligt för folk man möter i jobbet om man konstant snorar och hostar och får ursäkta sig och förklara att man bara är snuvig, inte sjuk. Det ger ju inget bra intryck för kunder tex.
 
Minst feber som gör mig fysiskt nedsatt. När jag slutade mitt förra jobb tog jag för skojs skull ut statistik på antal sjukdagar. 10 st på fyra år, varav jag minns 4 av dem pga kräkningar ;)

Jobbade för två veckor sedan trots att jag helt tappat rösten. Kodade ur telefonen så jag slapp svara på oväntat tilltal. Kan absolut jobba trots snor och ont i halsen, sålänge jag inte har feber.

Däremot hade jag nog haft lägre sjuktröskel om jag jobbade på ett annat jobb än vad jag gör.

En kollega och jag diskuterade förut detta med karensdagen. Om den gör att folk jobbar "en dag extra" fast de inte borde, och när de väl blir sjuka så tenderar de att stanna hemma längre än vad som egentligen behövs. Det är kanske en spinnoff-fråga egentligen, men vad tror ni om den teorin? Stämmer det på er/er arbetsplats?
 
Jag skulle aldrig kunna ha ett jobb där jag måste vara hemma så fort jag är snuvig/nyser/hostar. Mina förkyldnigar varar i 2-3 veckor, aldrig med feber dock, och sen kan det vara en lucka på någon vecka innan nästa kommer. Jag har på senare tid börjat vara hemma några dagar när jag har haft flera förkyldningar på rad och är så uttröttad att jag bara måste vila mig lite.
 
Generellt finns det en konstig norm om att man ska jobba till varje pris, och folk berättar gärna om hur de släpat sig till jobbet med 41 graders feber och lunginflammation. Jag tycker inte det är något att stå efter. Man smittar, det tar längre tid att bli frisk om man jobbar fast man är sjuk, och man är ineffektiv på jobbet.

Nu har jag ett jobb som är oerhört fritt, där jag i teorin kan vara hemma och jobba, eller vila en dag hemma och jobba ikapp under helgen. Men samtidigt är mitt jobb oerhört prestationsbaserat, vilket gör att om jag är sjuk en vecka och jobbar ändå, så slösar jag bort tid på att vara ineffektiv. Så det där är en avvägning.

I mitt tidigare jobb stannade jag hemma när jag var rejält snorig och hostig. Det tycker jag inte man ska utsätta andra människor för. Jag blir själv sällsynt irriterad när folk går till jobbet fast de är uppenbart sjuka.
 
Jag blir väldigt sällan sjuk men stannar hemma vid minsta misstanke i princip. Min arbetsmoral sitter inte öht i att vara på jobbet när jag är sjuk/på väg att bli sjuk. Måste jag vila på min fritid för att orka jobba så stannar jag hemma. Jag tycker det är ett extremt tråkigt förhållningssätt att ha ena foten i graven för o inte jobba. Uppskattar inte alls att de flesta av mina arbetskollegor tänker så och varierar mellan att smitta varandra och bli REJÄLT sjuka och är borta betydligt längre tid bara för att de inte vill stanna hemma o tillfriskna till en början. Framförallt blir jag orolig för dem, det är det jobbigaste för mig.

Just nu är jag hemma resten av veckan sedan i tisdags eftersom min chef insisterade på det. Trodde jag var på väg o bli sjuk (just nu är hälften förkylda ;)) men tror mina symptom beror på vissa problem på arbetsplatsen vilket chefen misstänkte redan innan mig. Ser ingen mening med att jag går in i väggen bara pga att min arbetsmoral är för hög (= blir enormt frustrerad på jobbet i denna situation vi sitter i just nu) o för att jag i grunden ser att mina kollegor håller på att göra det då de inte sätter ner foten.

Jag lever inte för mitt jobb men när jag jobbar finns inget annat än 100 % för mig eftersom jag VILL förbättra situationen på mina arbetsplatser.

Mycket bra inlägg!
 
Om jag mår dåligt stannar jag hemma. Jag känner helt enkelt efter själv och struntar i vad alla andra tycker. Det gör mig sjukt irriterad när andra människor går till jobbet och hostar och snorar runt så jag blir smittad, när de kunde ta 2-3 dagar sjukledigt och låtit bli att sänka hela kontoret med sin smitta.

Jag tycker att hela den här tråden verkar ha drabbats av någon form av duktigflickasyndrom.
 
Sen tycker jag att man ska sluta lägga moraliska värderingar i folks sjukdagar. Om jag är hemma en dag extra för att vila upp mig, för att kunna jobba effektivt när jag väl kommer tillbaka, så drabbar det ju mest mig själv som får karens och sjuklön istället för riktig lön. Och antagligen är det bättre både för mig personligen och för verksamheten. Om verksamheten inte klarar av sjukfrånvaro och om sjukfrånvaro belastar de andra som jobbar, så är det ett systemfel och inte den sjukes fel.
 
Jag kör buss, så min toleransnivå är relativt låg numer. Det är trots allt ett direkt ansvar för liv och lem och många iblandade.

Så känner jag tung i huvudet är jag hemma.

I gengäld utsätts vi för så mycket smittor att jag sällan blir sjuk, migränen ställer till mest.
 
Är jag förkyld så är jag hemma. Jobbar inom vården och det känns taskigt att snora runt i deras sovrum och precis över huvudet på dem. Dessutom räcker det typ att man nyser en gång för att visa ska bli ganska upprörda. :p
Kan förstå dem litegrann, de är känsliga för infektioner och jag kan själv bli lite trött av att jobba 10 timmar tillsammans med någon som mest troligt smittar. Det är så onödigt och det går ju bara runt om man gör så.

Annars kan jag jobba med vanliga krämpor. Vi är alltid två och det är helt okej om den ena har lite ont eller sådär någon gång. Vi hjälps åt.
 
I mina ögon är det ingen merit att gå till jobbet när man är sjuk. Är man sjuk så ska man vara hemma. Annars är man inte sjuk. Sjukdomar smittar andra människor och jag blir galen av att en del anser sig ha rätt att smitta sina kollegor bara för att de ska känna sig duktiga. Detta gäller i synnerhet magsjuka. Ofattbart många går till jobbet på morgonen trots att de spytt hela natten. "Ja, men jag har ju inte spytt på 3 timmar ju." Det finns vissa personer som mer eller mindre hamnar på sjukhus om de får magsjuka. Min syster tillhör dom. Hon blir dålig i 2 veckor och kan varken äta eller dricka och hon är underviktig som det är.

Är man sjuk - stanna hemma!
 
Sen tycker jag att man ska sluta lägga moraliska värderingar i folks sjukdagar. Om jag är hemma en dag extra för att vila upp mig, för att kunna jobba effektivt när jag väl kommer tillbaka, så drabbar det ju mest mig själv som får karens och sjuklön istället för riktig lön. Och antagligen är det bättre både för mig personligen och för verksamheten. Om verksamheten inte klarar av sjukfrånvaro och om sjukfrånvaro belastar de andra som jobbar, så är det ett systemfel och inte den sjukes fel.
Nja, det kostar företaget massor att man är hemma.
Jag har funderat på flera gånger ifall jag som är förkyld så länge ifall jag kan få läkarintyg för min snuva. Det skulle ta emot väldigt mycket att belasta vården med sånt dessutom.
 
Sen tycker jag att man ska sluta lägga moraliska värderingar i folks sjukdagar. Om jag är hemma en dag extra för att vila upp mig, för att kunna jobba effektivt när jag väl kommer tillbaka, så drabbar det ju mest mig själv som får karens och sjuklön istället för riktig lön. Och antagligen är det bättre både för mig personligen och för verksamheten. Om verksamheten inte klarar av sjukfrånvaro och om sjukfrånvaro belastar de andra som jobbar, så är det ett systemfel och inte den sjukes fel.

Denna tråden tycker jag dock speglar verkligheten på min arbetsplats rätt bra. Även om vissa även inte vill vara borta sjuka pga inkomstbortfall och många framförallt har lite svårt o inte komma till jobbet pga arbetsbelastningen, det känns som att man lämnar kollegorna i sticket helt enkelt. Det senare jobbar våra närmsta chefer flitigt med att motarbeta såklart, hela gruppen ställer ibland upp lite för mycket, vi har väldigt hög arbetsmoral på min arbetsplats.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har lite lösa funderingar kring sjukperiod och krav på sjukintyg (från dag 8). Vilka frånvarodagar räknas? Vad jag förstår räknas...
Svar
4
· Visningar
656
Juridik & Ekonomi Vad gör man då? Kan man bedömas vara för sjuk för att söka arbete och beviljas sjukpenning som arbetssökande? Förlorar man alltid sin...
Svar
11
· Visningar
811
Senast: MiaMia
·
Övr. Barn Jag blir tokig snart, dottern är sjuk konstant! Hon går 3 dgr i veckan på föris och hinner gå en vecka innan hon är sjuk igen. Men under...
2
Svar
22
· Visningar
1 776
Senast: Mirre
·
Samhälle Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 787

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp