Hur ska jag få min häst att dricka?!?!

Fast om du är orolig så köp mash och blanda in med betforen direkt :)

Det är svinbilligt eftersom det är så otroligt smakligt och därmed kräver så liten mängd i daglig giva :)
Jag ger en näve betfor och 2 nävar mash i min dagliga vattensoppa :) en säck går åt på typ 2 månader max .
Gör stor skillnad ang intresset/matbenägenheten jmf med betfor som min häst ratar inte sällan om det ges enbart kontinuerligt .

Lite spinoff. Men gillar din häst annat blött foder? Och vilken mash ger du? Måste den ligga i blöt?
Här gillas inte blött foder, har lyckats lära henne äta betfibermix vilket nu äts med god aptit. Men det tar timmar att svälla och när vi flyttar kommer jag ju vara i stallet en gång per dygn och så länge vill jag inte ha nåt i blöt. Så skulle behöva ett "snabbare" alt.
 
Lite spinoff. Men gillar din häst annat blött foder? Och vilken mash ger du? Måste den ligga i blöt?
Här gillas inte blött foder, har lyckats lära henne äta betfibermix vilket nu äts med god aptit. Men det tar timmar att svälla och när vi flyttar kommer jag ju vara i stallet en gång per dygn och så länge vill jag inte ha nåt i blöt. Så skulle behöva ett "snabbare" alt.

Han gillar blött om det smakar ;)
Han är ingen svårfödd häst .
Marschen måste inte ligga i blöt i sak men tar smak om den ligger iaf 10 minuter . Dvs det är inget som ska /behöver svälla massor för att fodras med.
Otroligt smakligt som flera redovisat och billigt IOM att så otroligt små mängder behövs för syftet.

Just i mitt fall använder jag Kraffts eftersom det finns lättillgängligt på GG här i stan.
Vilket exakt märke tvivlar jag på spelar roll - de är smakliga hela bunten ....
 
Senast ändrad:
Han gillar blött om det smakar ;)
Han är ingen svårfödd häst .
Marschen måste inte ligga i blöt i sak men tar smak om den ligger iaf 10 minuter . Dvs det är inget som ska /behöver svälla massor för att fodras med.
Otroligt smakligt som flera redovisat och billigt IOM att så otroligt små mängder behövs för syftet.

Just i mitt fall använder jag Kraffts eftersom det finns lättillgängligt på GG här i stan.

Värt att prova, tack. Finns säkert nån annan i stallet som kan förbarma sig över säcken om hon ratar det. 10 min är ju helt okej blöta. Är okej med en halvtimme med. Bara inte flera timmar.

Damen här är ju inte heller svårfödd men behöver sina mineraler. Och konstigt nog (med tanke på att mat är livet) mycket kräsen vad gäller krubbmat. Både torr och blöt förvisso. (Och vägrar äta sockerbitar trots att jag försökt lära henne. Nix.)
 
Värt att prova, tack. Finns säkert nån annan i stallet som kan förbarma sig över säcken om hon ratar det. 10 min är ju helt okej blöta. Är okej med en halvtimme med. Bara inte flera timmar.

Damen här är ju inte heller svårfödd men behöver sina mineraler. Och konstigt nog (med tanke på att mat är livet) mycket kräsen vad gäller krubbmat. Både torr och blöt förvisso. (Och vägrar äta sockerbitar trots att jag försökt lära henne. Nix.)

Om det handlar om att smyga i mineraler etc så brukar mashen funka ypperligt . Min gillar ju som sagt inte salt i fodret öht men liten mängd i mashen går ner utan problem . Och nej - den behöver inte stå i blöt öht i sak men för smakligheten iaf 10 min .
 
För ca 1 månad sedan fick min 4åring kolik, stressrelaterat. Veterinären var ut och det redde upp sig som tur var.:crazy: Första gången han fick kolik.
För ca 1 vecka sedan vid träning börja han slå på magen med bakbenen och senare kom bajset ut och såg väldigt torrt och hårt ut.
Han dricker dåligt på hösten/vintern. Märkte det förra året också.
Men nu vill jag INTE ha kolik igen...
Köpte hem loppfrön oh betfor. Blandar det med mycket vatten så att det blir som en soppa. Han äter det med långa tänder...:meh:
Har förra året provat äppeljuce i vattnet - funka inte.
Vet inte hur mycket han dricker på dagen men har nu börjat ta in hästarna tidigare så jag kan se vad han dricker. Insläppet är vid 17-18 tiden utsläpp vid 07 tiden. På den tiden dricker han bara någon litter vatten, ibland inget alls.
Utöver beforn så får han uppblött lusern och hösilgare.
Om inte beforn funkar funderar jag på mash om det skulle vara smakligare...

HJälp mig att få hästen att dricka!!!
Mina dricker jättelite just nu men det beror nog på att de äter blött gräs. Jag har haft bra resultat med linfrökaka annars, låter 1-2 dl svälla i 1 l hett vatten och späder sen upp till 5-10 liter.

Annars är ju rörelse jätteviktigt mot kolik (dvs att de inte bara står stilla i hagen), samt att de inte har alltför mycket gamla löv att äta i hagen Det hade vi problem med på ett ställe jag stod tidigare. Sen skulle jag fundera över foderrutinen - jag kanske missförstod men det verkar som att dina inte får mat mellan 20 och 6.30? Eller har de kvar hö åtskilliga timmar? Jag brukar hålla 8-9 timmar mellan kvälls- och morgonutfodring/utsläpp som längst, och de har halm att tugga på.
 
De får natt höet vid 20 snåret. vet inte hur länge de äter maten .
Tyvärr kan jag inte riktigt ge mat senare/tidigare om man int fixar någon automatisk foder giva. Verkar dyrt eller omständigt att fixa.

Satt betfor i vattnet och det dricker han några litter av så provar mig fram på det ett tag nu. :)
 
Min mamma har haft problem med vattenintaget på sin ena häst under vinterhalvåret med kolik som följd.
Hon ger Slobber från Pavo, uppblandat med en fylld stor vattenhink och ger numera till alla sina hästar. Tre nävar per dag från att det blir minusgrader, var tredje dag nu på hösten.

Funkar super!
 
De får natt höet vid 20 snåret. vet inte hur länge de äter maten .
Tyvärr kan jag inte riktigt ge mat senare/tidigare om man int fixar någon automatisk foder giva. Verkar dyrt eller omständigt att fixa.

Satt betfor i vattnet och det dricker han några litter av så provar mig fram på det ett tag nu. :)
Nja, priserna på en automatisk höautomat ligger runt självrisken på försäkringen om hästen blir sjuk, självklart lite beroende på vilken man väljer.
 
Sen skulle jag fundera över foderrutinen - jag kanske missförstod men det verkar som att dina inte får mat mellan 20 och 6.30? Eller har de kvar hö åtskilliga timmar? Jag brukar hålla 8-9 timmar mellan kvälls- och morgonutfodring/utsläpp som längst, och de har halm att tugga på.

Om hästarna står på halm är ju fodringsintervallet på annat grovfoder ett icke problem över natten för hästar på stall.
Nu har jag iof missat om TS skrivit vad för strö dennes häst står på, men i ditt eget fall verkar de stå på halm som strö, så att behöva alls ha så pass kort fodringsintervall med annat grovfoder över natten som du verkar känna behövs har jag svårt att se....
 
När min häst hade kolik och efteråt, hjälpte jag henne att få i sig vatten. Använde en gammal ketchupflaska med vatten i och tvingade i henne lite vatten.
Gav även kraftigt uppblöt lusern och betfor.
Nu är hon helt återställd och inga mer kolikepisoder. :up:
 
När min häst hade kolik och efteråt, hjälpte jag henne att få i sig vatten. Använde en gammal ketchupflaska med vatten i och tvingade i henne lite vatten.
Gav även kraftigt uppblöt lusern och betfor.
Nu är hon helt återställd och inga mer kolikepisoder. :up:

Om det är ”akut” temporärt läge så betydligt effektivare än en ketchup flaska är ju att införskaffa från veterinär en större modell av ingivare - som verkligen matar på med vätska i stark stråle långt in i munnen så att djuret verkligen får i sig :)
 
Om hästarna står på halm är ju fodringsintervallet på annat grovfoder ett icke problem över natten för hästar på stall.
Nu har jag iof missat om TS skrivit vad för strö dennes häst står på, men i ditt eget fall verkar de stå på halm som strö, så att behöva alls ha så pass kort fodringsintervall med annat grovfoder över natten som du verkar känna behövs har jag svårt att se....
 
Om hästarna står på halm är ju fodringsintervallet på annat grovfoder ett icke problem över natten för hästar på stall.
Nu har jag iof missat om TS skrivit vad för strö dennes häst står på, men i ditt eget fall verkar de stå på halm som strö, så att behöva alls ha så pass kort fodringsintervall med annat grovfoder över natten som du verkar känna behövs har jag svårt att se....
Mina står på torv men får något kilo halm per natt för att få en längre tuggperiod. Håller annars med om att langa nätter är ett mindre problem om de har halm.
 
Mina står på torv men får något kilo halm per natt för att få en längre tuggperiod. Håller annars med om att langa nätter är ett mindre problem om de har halm.

Jamen precis - står de på halm blir inte fodringsintervallen ett problem alls över längre tid på box :)
 
Granngården har melass på femlitersdunk numera. :up:
Blandar en halv dl i sju-åtta liter vatten (Börjar med en liter varmt så att det löser sig och fyller på sedan) och det suger hästen i sig allt på en gång och tigger mer!
Melass har lösande effekt också.
Jag häller över melassen i gamla sirapsflaskor - perfekt att bara klämma ut från istället för att kladda med dunken varje gång. :)
 

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 707
Senast: Egonson_
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 129
Senast: Trissa
·
Hästvård Hej! Förlåt men jag orkar inte leta i alla inlägg om loppfrön, kanske någon vill vara snäll och svara ändå. Jag har en häst, relativt...
Svar
8
· Visningar
2 668
Hästmänniskan Nu vänder jag mig till er som har tips och råd, hur får jag ihop att ta upp mitt hästliv på allvar igen och faktiskt sikta mot att tävla...
2
Svar
22
· Visningar
3 079
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp