Hur ska jag göra?

L

Looviisaa

Igår när jag var ute på långpromenad gick jag förbi ett ställe där det var flera år sen jag gick förbi sist. Där i en hage med halvt liggande staket stod ett islandssto ensamt. Hon kom fram och ville bli kliad. Hon var snäll och trevlig, inga fel på hästen så. Men hon hade inga muskler, hovarna var långa med sprickor i och hon såg allmänt ensam och övergiven ut där hon stod.
Det gick förbi en man och vi började prata om hästen. Han sa att den har stått där ensam i snart två år, och att han aldrig ser någon människa i närheten.
Han berättade också att hästen brukar rymma till hans gård och söka kontakt hos hans hästar. Både jag och bonden tyckte synd om stoet, så
jag tog med mord och gick till ägarna och frågade dom om hästen var tillsalu.
Dom var allmänt tveksamma och sa att dom har fött upp henne själva, så dom ville ha henne kvar gående ensam i hagen.

Jag tycker fortfarande synd om hästen. Ägarna verkar inte bry sej så mycket, stoet är mest deras prydnads leksak. Ska jag bara skita i allt och inte bry mej ?
 
Sv: Hur ska jag göra?

Du kan ju alltid ringa till djurinspektörerna (är på kommunen nu för tiden) och prata med dem om vad du sett. En häst ska ju numera ha sällskap av ett annat djur o ej gå ensam. Då kan de göra ett oanmält besök och titta hur hästen har det. Låter inte som att den fått den omvårdnad den behöver. Bra att du tog mod till dig att prata med ägarna :bow:
 
Sv: Hur ska jag göra?

Om hästen är alldeles ensam kan du kontakta länsstyrelsen. Det är inte lagligt att ha hästar som är flockdjur ensamma.

Om du säger att hästen inte verkar må bra tycker jag absolut inte att du ska strunta i det. Du kan läsa mer på http://www.jordbruksverket.se/
 
Sv: Hur ska jag göra?

Ärligt talat tycker jag du ska skita i det.

Bonden du pratade med sitter väll knappast och bevakar hästen dygnet runt och vet vad hon gör, du vet inget – du bara gissar. Ska man som hästägare vara rädd för att förbistövande folk drar igång en hetsjakt mot en för att någon tycker ens häst ser ledsen ut. Svenska hästar är alla leksaker.
 
Sv: Hur ska jag göra?

Nu har du ju väckt tanken hos dem, så de kanske vill sälja stoet längre fram? Du kanske kan fråga om du får pyssla om hästen annars?
 
Sv: Hur ska jag göra?

Man kan inte blunda och skita i sånt om man ser något som inte stämmer. Det är egoistiskt att säga skit i detta. Man ska ta sitt ansvar! Hästar ska ha sällskap! De är inga leksaker och har faktiskt känslor!
 
Sv: Hur ska jag göra?

Ärligt talat tycker jag du ska skita i det.

För det första är det inte lagligt att ha en häst helt ensam, den måste ha sällskap av ett annat djur. Detta är skäl nog att anmäla.

Dessutom har hästen enligt TS dåliga spruckna långa hovar vilket tyder på att den inte får den vård och omsorg den behöver i form av regelbunden tillsyn av hovslagare.

Misstänker man att ett djur far illa ska man agera, inte bara blunda, titta åt ett annat håll och låsas som om det regnar...
 
Sv: Hur ska jag göra?

kl

Om du anmäler kan du nog inte räkna med att kunna köpa loss hästen senare.

Folk brukar bli lite kinkiga efter anmälningar ^^
 
Sv: Hur ska jag göra?

För det första är det inte lagligt att ha en häst helt ensam, den måste ha sällskap av ett annat djur. Detta är skäl nog att anmäla.

Dessutom har hästen enligt TS dåliga spruckna långa hovar vilket tyder på att den inte får den vård och omsorg den behöver i form av regelbunden tillsyn av hovslagare.

Misstänker man att ett djur far illa ska man agera, inte bara blunda, titta åt ett annat håll och låsas som om det regnar...


Det finns faktiskt ingen lag som säger att hästar måste ha sällskap (även om jag tycker att det borde vara så), det är endast en rekommendation.

"Du ska se till att din häst får social kontakt. Helst ska din häst ha kontakt med andra hästar. Det kan fungera med ett annat lämpligt flockdjur, som till exempel får eller nötkreatur, om detta räcker för att din häst ska må bra."/I] - källa: jordbruksverkets hemsida.

Tycker att du gör rätt i att agera, men rätt steg är nödvändigtvis inte att anmäla utan att prata med ägarna till hästen. Särskilt då du verkar intresserad av att köpa den.

Varför inte prata med dom, de vet ju att du är intresserad av att köpa. Du kanske skulle kunna ha den hos dig, den får sällskap av dina hästar samtidigt som ägarna kan besluta hur de vill göra. De får en chans att känna efter, även om hon inte såg välvårdad ut så betyder det faktiskt inte att de inte bryr sig om hästen. De vill nog gärna veta vem hon hamnar hos ändå.

Sedan får man väl inte glömma att ibland kan det faktiskt finnas orsaker till att en häst är tunn, omusklad, ensam, smutsig eller vad folk nu kan tänkas anmäla för. Inte fel att prata och föra en diskussion med ägarna först, förhoppningsvis så ger det resultat snabbare än en process med länsstyrelsen. Det kan ju faktiskt finnas en förklaring, eller så kan det vara så enkelt att personen inte vet bättre. :crazy:
 
Sv: Hur ska jag göra?

Du skall absolut bry dig! Man kanske inte kan göra något åt alla djur som far illa, men det lilla man kan ska man försöka med.

Du kan vara helt annonym när du anmäler till Länstyrelsen. Eller ja, helt annonym blir man ju aldrig, men i alla fall behöver inte ägarna till hästen alls få reda på att det är just du som bett djurskyddsinspektörerna titta till hästen.

Jag hade mina hästar på mitt sommarställe över sommaren för några år sedan. Där var det en bonde som hade en shettis som han köpt till sina barn en gång i tiden och den gick nu helt lös. När man kom ridande förbi deras gård kunde ponnyn stå mitt i vägen ibland och bara glo. Det syntes tydligt att den inte togs omhand, hovarna var helt förväxta, han hade stora bölder över hela kroppen och typisk hängbuksmage full med mask. Jag pratade med ägarna, som mina föräldrar kände, och hörde om jag kunde få ta hand om hästen, men de tyckte att han ju hade det så bra som fick ströva omkring alldeles själv och göra som han ville. Duh!

I alla fall så ringde jag till kommunen (som då var ansvarig för djurskyddet) och de lovade att titta till hästen. Vad som sedan hände vet jag inte, gården såldes och jag såg aldrig shettisen mer. Antagligen spelade det ingen som helst roll att jag ringt, men jag gjorde i alla fall vad jag kunde. Det skulle inte ens förvåna mig och inspektörerna bara ringde till ägarna och att det fick dem att avliva ponnyn. Men som sagt, jag gjorde vad jag kunde ochj det ångrar jag inte.

Jag hade ringt till Länsstyrelsen och sagt att jag var orolig för hästen, utan att kanske göra en regelrätt anmälan om vanvård. Sedan hade jag fortsatt försöka prata med ägarna och köpa loss hästen. De kanske ändrar sig om du tjatar lite?

Lycka till!
 
Sv: Hur ska jag göra?

Det finns faktiskt ingen lag som säger att hästar måste ha sällskap (även om jag tycker att det borde vara så), det är endast en rekommendation.

"Du ska se till att din häst får social kontakt. Helst ska din häst ha kontakt med andra hästar. Det kan fungera med ett annat lämpligt flockdjur, som till exempel får eller nötkreatur, om detta räcker för att din häst ska må bra."/I] - källa: jordbruksverkets hemsida.

Man ska läsa föreskriften och inte bara förkortningen på hemsidan. Som både jordbruksverket har gjort i sin tolkning och som länsstyrelserna tolkar föreskriftsparagrafen är det mycket få undantag när det gäller ensamhållning av häst (alltså ensamhållning utan möjlighet till social kontakt med andra flocklevande djur). Dessutom är det inte bara föreskriften man ska gå efter utan även lagen och förordningen som föreskriften bygger på. Pyssel några timmar om dagen av en människa är inte tillräckligt för att tillgodose behovet.

Ts fall tyder på brister i djurhållningen som inte är acceptabla. Därför kan ts ta kontakt med länsstyrelsen angående denna häst. Ägarna verkar föga intresserade av att ta sitt ansvar som djurägare och behöver därför viss påtryckning skulle jag säga.
 
Sv: Hur ska jag göra?

Man ska läsa föreskriften och inte bara förkortningen på hemsidan. Som både jordbruksverket har gjort i sin tolkning och som länsstyrelserna tolkar föreskriftsparagrafen är det mycket få undantag när det gäller ensamhållning av häst (alltså ensamhållning utan möjlighet till social kontakt med andra flocklevande djur). Dessutom är det inte bara föreskriften man ska gå efter utan även lagen och förordningen som föreskriften bygger på. Pyssel några timmar om dagen av en människa är inte tillräckligt för att tillgodose behovet.

Ts fall tyder på brister i djurhållningen som inte är acceptabla. Därför kan ts ta kontakt med länsstyrelsen angående denna häst. Ägarna verkar föga intresserade av att ta sitt ansvar som djurägare och behöver därför viss påtryckning skulle jag säga.

Jag har läst föreskrifterna, dock tycker jag att jordbruksverkets förkortning är bra. Men föreskrifterna säger: 2 kap. Skötsel och hantering Allmänna krav 1 §4 Hästars behov av social kontakt ska tillgodoses.
Allmänna råd till 2 kap. 1 §
Hästar bör hållas tillsammans med artfränder.

Ja, kravet är att man ska tillgodose hästens sociala behov. Tyvärr är detta en tolkning hur man väljer att göra detta. Sedan så är bör inte samma sak som ska, så nej, det är faktiskt inte lag på att man ska ha två hästar. (Så i TS fall så är det troligtvis så att det sociala behovet inte tillgodoses.)

Jag håller med dig om att pyssel några timmar av en människa inte räcker, och jag tycker att man ska ha minst två hästar.

Självfallet ska TS ta kontakt med länstyrelsen om hästen är i sådant skick att detta krävs, dock skrev jag även lite allmänt att jag tycker att man kan kontakta ägarna innan man anmäler. I TS fall tänkte jag att detta kanske kunde vara en lösning då hon verkade intresserad av hästen och ägarna var lite tveksamma till att sälja. Tveksamma till att sälja kan man ju knappast klandra någon för när det knackar på dörren och frågan kommer, därav att jag tyckte att TS kunde återkomma. :)
 
Sv: Hur ska jag göra?

Jag har läst föreskrifterna, dock tycker jag att jordbruksverkets förkortning är bra. Men föreskrifterna säger: 2 kap. Skötsel och hantering Allmänna krav 1 §4 Hästars behov av social kontakt ska tillgodoses.
Allmänna råd till 2 kap. 1 §
Hästar bör hållas tillsammans med artfränder.

Ja, kravet är att man ska tillgodose hästens sociala behov. Tyvärr är detta en tolkning hur man väljer att göra detta. Sedan så är bör inte samma sak som ska, så nej, det är faktiskt inte lag på att man ska ha två hästar. (Så i TS fall så är det troligtvis så att det sociala behovet inte tillgodoses.)

Jag håller med dig om att pyssel några timmar av en människa inte räcker, och jag tycker att man ska ha minst två hästar.

Självfallet ska TS ta kontakt med länstyrelsen om hästen är i sådant skick att detta krävs, dock skrev jag även lite allmänt att jag tycker att man kan kontakta ägarna innan man anmäler. I TS fall tänkte jag att detta kanske kunde vara en lösning då hon verkade intresserad av hästen och ägarna var lite tveksamma till att sälja. Tveksamma till att sälja kan man ju knappast klandra någon för när det knackar på dörren och frågan kommer, därav att jag tyckte att TS kunde återkomma. :)
En häst som står själv i en hage utan att kunna se eller höra andra hästar alternativt gå ihop med andra flockdjur (såsom nöt, får eller get företrädesvis) alternativt jobbar med sin människa hela dagarna kan aldrig ha kravet på socialt behov uppfyllt. Föreskriftsmotivet som paragrafen bygger på är synnerligen tydligt på den punkten.
 
Sv: Hur ska jag göra?

En häst som står själv i en hage utan att kunna se eller höra andra hästar alternativt gå ihop med andra flockdjur (såsom nöt, får eller get företrädesvis) alternativt jobbar med sin människa hela dagarna kan aldrig ha kravet på socialt behov uppfyllt. Föreskriftsmotivet som paragrafen bygger på är synnerligen tydligt på den punkten.

Har inte påstått annat heller..

J
Ja, kravet är att man ska tillgodose hästens sociala behov. Tyvärr är detta en tolkning hur man väljer att göra detta. Sedan så är bör inte samma sak som ska, så nej, det är faktiskt inte lag på att man ska ha två hästar. (Så i TS fall så är det troligtvis så att det sociala behovet inte tillgodoses.)

Jag håller med dig om att pyssel några timmar av en människa inte räcker, och jag tycker att man ska ha minst två hästar.
 
Sv: Hur ska jag göra?

Har inte påstått annat heller..
Jag ska inte tjafsa mer med dig om detta eftersom vi är på samma våglängd egentligen, men jag missuppfattade dig :o när du skrev "Tyvärr är detta en tolkning hur man väljer att göra detta". För mig är tolkningsmöjligheten väldigt liten i just den här paragrafen. Annan häst eller annat flockdjur Thats it...
 
Sv: Hur ska jag göra?

Jag ska inte tjafsa mer med dig om detta eftersom vi är på samma våglängd egentligen, men jag missuppfattade dig :o när du skrev "Tyvärr är detta en tolkning hur man väljer att göra detta". För mig är tolkningsmöjligheten väldigt liten i just den här paragrafen. Annan häst eller annat flockdjur Thats it...

Ingen fara :p Tror också att vi är på samma linje, för min del så är det som sagt sällskap som gäller.

Det jag menade med "Tyvärr är detta en tolkning..." så var det att det dessvärre ger en liten öppning att faktiskt låta djuren stå ensamma, inte för att det är okej på något vis eller att det är så lagtexten uppmuntrar, utan för att lagtexten tyvärr inte är tydligare än så och folk kan tolka annorlunda... Lite fumlig förklaring, men jag tror att du förstod mig till sist :p
 
Sv: Hur ska jag göra?

Om vi tänker vad som gynnar hästen så fort som möjligt måste det ju vara att du erbjuder dig att få rå över hästen lite.. Kanske blir ägarn villig att sälja när ni upprättat en kontakt och han kan se över alternativen. (Om du ev. har kvar den i närområdet m.m..)

Tyvärr brukar det ofta vara en ganska utdragen process med att kontakta djurskyddsinpektör, och jag kan tänka mig att detta fallet även kommer lågprioriteras då det inte räknas som "akut".

Lilla hästen.. Stackarn att gå ensam i så många år.
 
Sv: Hur ska jag göra?

Igår när jag var ute på långpromenad gick jag förbi ett ställe där det var flera år sen jag gick förbi sist. Där i en hage med halvt liggande staket stod ett islandssto ensamt. Hon kom fram och ville bli kliad. Hon var snäll och trevlig, inga fel på hästen så. Men hon hade inga muskler, hovarna var långa med sprickor i och hon såg allmänt ensam och övergiven ut där hon stod.
Det gick förbi en man och vi började prata om hästen. Han sa att den har stått där ensam i snart två år, och att han aldrig ser någon människa i närheten.
Han berättade också att hästen brukar rymma till hans gård och söka kontakt hos hans hästar. Både jag och bonden tyckte synd om stoet, så
jag tog med mord och gick till ägarna och frågade dom om hästen var tillsalu.
Dom var allmänt tveksamma och sa att dom har fött upp henne själva, så dom ville ha henne kvar gående ensam i hagen.

Jag tycker fortfarande synd om hästen. Ägarna verkar inte bry sej så mycket, stoet är mest deras prydnads leksak. Ska jag bara skita i allt och inte bry mej ?

Har du gjort något än? Jag har varit i samma sits som du och hjälper dig gärna med vart du ska ringa!
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 994
Senast: Mia_R
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 971
Senast: SkorpSmulan
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 806
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 797
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp