Bukefalos 28 år!

Hur ska jag göra?

Krati

Trådstartare
Hej!
För ca ett halvår sedan tog jag över ett 15 årigt varmblodssto som annars skulle skickas till slakt(usch, hatar det ordet) pga att ägaren inte längre hade intresse.
Denna lilla dam fastnade jag för direkt, det var något speciellt med henne, så jag kunde inte låta bli att ta henne.

Hon har gått på travet som ung, men bara typ 10-15 lopp. Sedan reds hon för 6 år sedan, tränades i monté.

I början så tog jag bara in henne och borstade henne, gick små promenader och allt var frid och fröjd. Hon var väldigt försiktig, man kunde inte höja rösten eller vifta med armarna utan att hon blev stel av skräck.
Men hon kom alltid fram i hagen och när vi började rida ut så var hon alltid jätteglad, väldigt stressad men glad.

Allt eftersom började hon bli mer grinig, det gick inte att hämta henne i hagen, jag kunde inte borsta henne i boxen och ibland bara hon vände rumpan till när jag öppnade boxdörren. Hade man däremot "fångat" henne och var i stallgången eller utanför hagen/boxen var hon så snäll så.
Efter ett tag kunde hon göra utfall mot mig i hagen. Komma fram med öronen framåt och när jag ska klappa henne så liksom kastade hon sig fram och visade tänderna, men det räckte att jag höjde handen som flög hon därifrån.

Jag tänkte att hon kanske hade ont så vi åkte till veterinären (likadant där, suuupersnäll i all hantering) som konstaterade att hon var halt i ett fram och ett bak (diagonal hälta), detta hade jag nästan räknat med då hon bara gått i en hage och skrotat dom senaste åren och innan dess tränats hårt.
Hon har nu blivit behandlad två ggr och imorgon ska vi se om hon är bra, annars går det inte att göra ngt åt hältan och hon får då bara vara sällskapshäst.
Efter behandlingarna så blev hon faktiskt LITE trevligare i hagen, men fortfarande oberäknelig.

Häromdagen så bestämde jag mig för att börja sätta ett grimskaft på henne i boxen varje kväll och borsta henne. Så när jag såg att hon var på väg att "anfalla" så bara ruskade jag lite i grimskaftet och sa "nej!" och då slutar hon direkt, hon hoppar in i boxen och då tar jag henne till mig och klappar så hon ser att jag inte är dum.

Är hon rädd för mig? Eller är det ett beteende hon utvecklat för hon gått som "förvildad" i så många år? Hon har liksom bara stått i en hage och fått hö inslängt två/tre ggr om dagen och väldigt liten mänsklig kontakt.

Jag har verkligen varit lugn och snäll mot henne så jag förstår inte varför hon skulle vara rädd för mig? När vi har ridit har vi tagit härliga skogsrundor, inte några krävande eller jobbiga alls.

Kom gärna med förslag eller åsikter om detta. Som sagt, jag tycker om henne. Hon är helt underbar när hon inte är i hagen eller boxen och jag önskar så att hon kunde vara det där också... :(
 
Sv: Hur ska jag göra?

Vet du, utifrån det du skriver så tycker jag att det låter som att du har tagit hand om en väldigt otrygg häst och börjat ge henne lite självförtroende tillbaka.

En häst som är pressad / spänd/ otrygg/ rädd för människor kan ofta verka som om den är världens snällaste för att den är så passiv, foglig och "hittar inte på något bus"
Jag tror helt enkelt att hon efter ett tag med dig börjat inse att det inte kommer hända något farligt med dig. Man kommer inte hytta åt henne, sätta en massa press på henne eller vad det nu är som har gjort henne otrygg från början. Allteftersom hennes självkänsla ökar och säkert i kombination med att hon varit halt så börjar hon nu testa gränserna. Vad händer om jag gör såhär??? Och såhär? - står den här människan pall? den är ju snäll men kan jag lita på att den kan rädda flocken från rovdjur, hitta bra bete och vatten? Ta svåra beslut om någon annan häst närmar sig flocken? - nu tänker ju inte hästarna sådana uttalade tankar men det är liksom hästens jobb och överlevnadsinstinkt som gör att den testar ledarskapet - det har inget med oberäknelighet att göra, (även om din verkar vara lite oberäknelig eftersom hon inte är så trygg i det hon gör) utan det handlar om att den som är bäst lämpad att leda flocken ska göra det för flockens liv och välmående är beroende av att den individ som är bäst lämpad att leda gör det.

Det du gör nu - att du är vaken för fysiska problem samtidigt som du med små medel visar att vissa beteenden inte är önskvärda tror jag är rätt medicin för att hon ska hitta ett lugn och trygghet med att du är ledare. Däremot så skulle jag inte vara så snabb med att klappa om henne direkt efter en tillsägelse. - Det gör att du liksom när hennes respons - att hoppa in i boxen och bli rädd. Låt henne istället vara en liten stund efter att du har sagt till henne och hon svarat med att "avbryta" anfallet. Ge henne då en paus från dig, visa att du respekterar hennes personliga space. Räcker med att du låter henne vara kanske en halv minut då du vänder ryggen till och bara är passiv. När du sedan går in till henne så låstas du som att ingenting har hänt. För en häst som är lite osäker så är utrymme ett långt större beröm än närhet och klappar. Sedan kan du alltid klappa och klia henne ofta men inte i de lägen då hon är rädd eller spänd. -Då kommer hon troligtvis känna sig trängd mer än något annat. Att du är cool och helt och hållet ignorerar att hon är rädd kommer att hjälpa henne att förstå att hon inte har något att vara rädd för.

Sedan så kan det vara bra att försöka hitta rätt nyans av tillsägelse som behövs för att stoppa hennes anfallstendenser. Jag skulle bara testa att säga "nej" nästa gång. Om hon fortsättter så säg "nej" ihop med lite vickande i grimskaftet, gång nummer tre om den behövs så kan du säga nej och ruska lite mer bestämt i grimskaftet. Då kommer hon att lära sig att du pratar med små medel, om du är uppmärksam på hennes kroppsspråk så kommer även hon att börja prata med små medel. =)
 
Sv: Hur ska jag göra?

:bow: kan inte lägga till ngt annat, väldigt bra skrivet.

det viktiga är egentligen att läsa hennes kroppspråk och själv vara stabil och rättvis. dvs precis som ottilia skrev; anfaller hästen, säg ifrån bestämt en gång och låt det vara sen, även om hästen blir rädd och hoppar ifrån dig och bli lite stressad. ignorera det, låt hästen vara och när hästen sen kommer fram igen så är det lugnt och anfallet har aldrig hänt. om du vid anfallet istället blir rädd, säger nej,nej,nej.. och försöker gå lite ifrån hästen eller så har du bevisat dig som svag, om du vid anfallet går/vänder dig mot hästen och blir stor, mallig och störst i välden och bestämt sätter ner foten och säger NEJ. så får du övertaget och hästen blir den som backar undan. men det ska vara en gång, punkt, och inte t ex hålla på och rycka, backa den och skälla på hästen efteråt. säg ifrån i ögonblicket det sker och låt hästen vara/fortsätt som om inget hänt efteråt.

säger du ifrån och hästen ger sig, och du sen direkt säger förlåt och gullar med henne. så blir det dubbla signaler, först är du stark och bestämd, sen gör du dig liten och söt. ge hästen lite space och ngn sekund att tänka om det är så att den farit iväg och stressar upp sig, gå sen fram igen och fortsätt borsta när den har återfått lugnet.

tveka aldrig
var aldrig långsint
och gör dig aldrig liten.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ska jag göra?

Jag tror att det är ditt snälla långsamma försiktiga sätt som med varje rörelse signalerar till henne att hon ska vara på sin vakt. Hon blir rädd för att du säger det med hela din kropp och din röst.
När du sen tar i henne med bestämdhet så säger du allt är ok och vi ska göra såhär och då blir hon lugn.
En travhäst hanteras effektivt och rationellt och det är dom vana vid. Dom gör som dom blir tillsagda.
Säg nej och gör det du ska så ska du se hon slutar anfalla.
 
Sv: Hur ska jag göra?

Jag är ju inte världens expert men kan ju försöka hjälpa dig!
En häst som känner sig otrygg, det kan ju vara i vissa situationer, eller hur? T.ex är det när du hämtar henne i hagen som hon är nervös, men det var bara ett exempel! Hon kanske har ont någonstans?
Lycka till! ;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
793
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 513
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 384
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 309
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp