Bukefalos 28 år!

Hur ska jag göra?

L

lullebulleh

Jag är 14 år. Jag har en ponny och tävlar i westernridning, men snart är min ponny för liten och jag ska skaffa ny häst. Men vi har en paint hemma som är riktigt mysig. Och hon går bara och skrotar. Men min pappa tycker ínte att jag ska ha henne för hon är opålitlig. Hon är 12 år och inte riktigt inriden, då hon bara har gått som fölmärr. Men hon är riktigt snygg. Men hon är väldigt speciell, hon kan inte stå uppbunden eller bli leden i bara grimman (utan grimskaft) mm. för då får hon panik. Men annars är hon jätte lugn och inte fjantig osv. Hon är aldrig riden i bett. Hon är inte mysket riden, men när man rider henne så lyssnar hon oftast, men ibland kan hon bråka och ställa sig på bakbenen.

Jag har börjat leda henne i repgrimma och tränat lite att hon ska lyssna på mig. Tränsade henne idag också, och hon brydde sig inte så mycket. Jag vill verkligen att hon ska bli bättre på att lyssna och att min pappa ska lite på att hon kan bli en bra häst till mig.

Har ni tips? Väldigt tacksam isåfall! :)
 
Sv: Hur ska jag göra?

Det låter som ett riktigt trevligt projekt du har framför dig! ;)
Låter som att hästen inte är så mycket hanterad och inte litar på människor till 100 %, och därför får panik av att tex stå uppbunden.
Men fortsätter du kämpa och lyckas vinna hennes tillit kan du nog få en riktigt trevlig häst (och tänk känslan när du till sist fått en lugn, trevlig häst som litar fullt ut på dig, som du, och ingen annan har lyckats få fram. Den känslan är stor:love:). Så träna du NH och lär henne grunderna i ridning.

Några bilder på snyggingen?
 
Sv: Hur ska jag göra?

Håller med Hoppiloppan träna NH och först och främst från marken innan du sitter upp. Få henne att verkligen lita på dig. När hon gör det så kommer antagligen ridningen också gå mycket lättare. Är hon svår kanske en idé skulle vara att rida in henne ifrån grunden igen?
 
Sv: Hur ska jag göra?

Som du redan fått tips om så är NH bra. Kan ni inte sedan skicka henne på inridnign? Det är aldrig försent att rida in en häst, och det måste ju bli billigare att utbilda en redan ebfintlig häst, än att köpa en till. Inte bara i inköpskostnad, men även i foder, hovslagare mm. (gissar att ni har eget stall?)


Lycka till och få din pappa att förstå att eran fina märr kan bli en stjärna bara den skickas på inridnign hos en duktig ryttare!
 
Sv: Hur ska jag göra?

Min pappa har ridit in alla sina hästar, men vi ska nog börja om från början som du säger.
 
Sv: Hur ska jag göra?

Lycka till och få din pappa att förstå att eran fina märr kan bli en stjärna bara den skickas på inridnign hos en duktig ryttare!

När jag läste igenom mitt svar idag märkte jag hur otroligt drygt och otrevligt det där lät! :o
Det var inte alls min mening, jag menade verkligen att jag hoppas du får din pappa att ändra sig.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
928
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 062
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 440
Senast: WBanna
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 185
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp