Hur ska jag tänka?

Jo men jag tycker det är tyvärr. Jag är glad att jag slutat med det, finns så mycket bättre bett att använda sig av och så får man såklart utgå från hästen man rider. Min blev ju påverkad av det. Bytte till kimblewick- blev mycket bättre :).
Fast ibland är det ju hästen som trivs bättre på det, oavsett vad ryttaren tycker.
Jag är inte heller jätteförtjust i pessoabett, men vet hästar som trivs bäst med det trots att man testat en massa andra "bättre" bett.
 
Ja universalbett går ju var och varannan häst med nuförtiden. Jag känner mig alltid gammal när jag kallar det pessoa. En ring hit eller dit, är fortfarande ett pessoa i mina ögon🤪
Jag fattar fortfarande inte om det är någon egentlig skillnad på pessoa och universalbett? För mig ser de lika ut (förutom den extra ringen som sällan används på pessoa). Har funderat mycket på detta sista tiden. Hur kan pessoa var nog NO men universalbett används på varannan hopphäst?

Till TS. Jag hade nog gjort som andra föreslog och nyfiket fråga om varför hon använder bettet. Det är så jag brukar göra när någon gör lite (enligt mig) konstiga grejer. Märker jag då att det finns utrymme för en diskussion tar jag det därifrån, men ibland bejakar jag bara det som sägs om jag märker att dörren är stängd. Snubblandet är också svårare. Har svårt för att lägga mig i sånt.

Känner man inte att man har ett liknande tänk undviker jag att rida ihop. Jag vill att utbrottet ska vara roliga, inte att man känner att man måste göra sig till eller anpassa sig en massa till någon annan. Jag provar ofta att rida ut med nya i stallet, men märker jag att vi inte klickar så blir det sällan många gemensamma turer.
 
Jag fattar fortfarande inte om det är någon egentlig skillnad på pessoa och universalbett? För mig ser de lika ut (förutom den extra ringen som sällan används på pessoa). Har funderat mycket på detta sista tiden. Hur kan pessoa var nog NO men universalbett används på varannan hopphäst?

Till TS. Jag hade nog gjort som andra föreslog och nyfiket fråga om varför hon använder bettet. Det är så jag brukar göra när någon gör lite (enligt mig) konstiga grejer. Märker jag då att det finns utrymme för en diskussion tar jag det därifrån, men ibland bejakar jag bara det som sägs om jag märker att dörren är stängd. Snubblandet är också svårare. Har svårt för att lägga mig i sånt.

Känner man inte att man har ett liknande tänk undviker jag att rida ihop. Jag vill att utbrottet ska vara roliga, inte att man känner att man måste göra sig till eller anpassa sig en massa till någon annan. Jag provar ofta att rida ut med nya i stallet, men märker jag att vi inte klickar så blir det sällan många gemensamma turer.
Jag tänker att det är samma sak som om man använder motsvarande ring på pessoa. Ingen som helst skillnad.
 
Jag tänker att det är samma sak som om man använder motsvarande ring på pessoa. Ingen som helst skillnad.
Då tänker vi lika. En helt annan diskussion såklart men då förstår jag ännu mindre att så många använder bettet. De verkar ju inte se likheten 🙈
 
Då tänker vi lika. En helt annan diskussion såklart men då förstår jag ännu mindre att så många använder bettet. De verkar ju inte se likheten 🙈
Jag vet inte om den här aversionen mot pessoa är lite gammal kanske? En hel del bettkunskap som jag lutar mig mot verkar inte vara så stort längre. Tex som att aldrig ha låga nosgrimmor ihop med hävstång, det har ju typ alla nu.
 
Jag vet inte om den här aversionen mot pessoa är lite gammal kanske? En hel del bettkunskap som jag lutar mig mot verkar inte vara så stort längre. Tex som att aldrig ha låga nosgrimmor ihop med hävstång, det har ju typ alla nu.
Nja. Jag tror snarare det är kunskapen som sviktar hos de som använder sådant. Att be/kräva/försöka få hästen krympa sitt huvud kan aldrig aldrig aldrig vara rätt. Tryck uppåt i mungipan och nedåt i nacken. Man får vara bra elak om man sätter ett sådant bett i en hästs mun om man vet hur det verkar.
 
Nja. Jag tror snarare det är kunskapen som sviktar hos de som använder sådant. Att be/kräva/försöka få hästen krympa sitt huvud kan aldrig aldrig aldrig vara rätt. Tryck uppåt i mungipan och nedåt i nacken. Man får vara bra elak om man sätter ett sådant bett i en hästs mun om man vet hur det verkar.

Fast jo det kan det nog vara i rätt sammanhang. Nu är jag inte en hoppryttare eller rider fälttävlan, men tänker att de som använder hissbett a la Pessoa/ Universal på sina hopphästar/fälttävlanhästar gör det för att de går för högt med huvudet annars och alltså fyller det ju en funktion i just det sammanhanget. Att skrutta runt med ett pessoabett i skogen dock? Njaaa....

Som sagt, jag anser att de flesta bett har en funktion. Svårigheten ligger i att utbilda sig själv/kunna bedöma när och hur man ska använda sig av vilket bett.
 
Jag vet inte om den här aversionen mot pessoa är lite gammal kanske? En hel del bettkunskap som jag lutar mig mot verkar inte vara så stort längre. Tex som att aldrig ha låga nosgrimmor ihop med hävstång, det har ju typ alla nu.
Njae, biomekanik är biomekanik. Pessoa har en viss inverkan som väl inte är så där jättelämplig för annat än ev nödstopp.
Det blir ologiskt att be hästen både höja och sänka huvudet samtidigt. Ihop med att det också oftast är delat och kan bli tufft då med extra kraften som blir av extra-ringarna.

Och att ”typ alla” har låg nosgrimma och hävstång är inte för att det inte är skadligt/rekommenderas av tandläkare. Det beror ofta på okunskap och att man då lätt faller in i ”men alla gör ju så, kan ju inte vara farligt”.
Det är trots allt väldigt vanligt fortfarande att folk rider med för mkt i handen och har för hårt spända nosgrimmor.
Det är ju lite som att alla skulle ha extra padding under nosgrimman. Varför då? Är ju totalt onödigt om du har en rätt inpassad och lagom spänd nosgrimma och inte rider då hästen måste gapa för att undvika smärta i munnen.
 
Utöver det så snubblar den mycket och det är något den uppenbarligen gjort i flera år. När den snubblar till så slår ryttaren den med spöt "för att väcka upp den så den skärper sig". Något ryttaren tyckte var helt i sin ordning. O_o
Min gamla haflinger var snubblig ifall man bara drösade omkring i skogen. Skrittade vi ut med någon som ville ta det lugnt så blev han oförsiktig och snubblig. Då fick man be honom skärpa till sig och titta vart han satte fötterna. Skrittade man på blev han också bättre. I trav och galopp var han aldrig snubblig. Nu gjorde jag det med att lägga på skänkeln, men jag tänker att spöet inte behöver vara elakt. Det är en förlängning av armen och skänkeln ifall det används rätt. Men det beror ju helt på hur hårt personen slår. En grej att toucha till hästen för uppmärksamhet och en helt annan att drämma till allt man orkar.

Samma haflinger hade svårt att stå still ifall man tex träffade någon efter vägen som ville prata lite. Istället för att låta honom trippa runt la jag alltid på spöet på bogen och bad honom skärpa till sig. Då stod han still i 1 minut. :) Hade jag inget spö var han helt obrydd och sket i vilket. Jag köpte honom som 19-åring ska tilläggas så jag hade inte lärt honom speciellt mycket, utan fick mest bara överta en massa olater. :)
 
Jag vet inte om den här aversionen mot pessoa är lite gammal kanske? En hel del bettkunskap som jag lutar mig mot verkar inte vara så stort längre. Tex som att aldrig ha låga nosgrimmor ihop med hävstång, det har ju typ alla nu.
Är nog snarare trender som styr än att dåliga saker helt plötsligt skulle vara mindre dåligt. Pessoabett är ju i grunden ett körbett. Det är få körbett som är lämpliga för ridning.

Låter jättetrist om det är populärt med låga nosgrimmor ihop med hävstång. Det är förbjudet på islandshästtävlingar eftersom studier visar att det ökar risken för sår i munnen. Och då är ändå låga nosgrimmor ”standard” när det gäller islandshäst.

Att något är populärt betyder inte att det är bra och elitryttare kör inte alltid på vad som är bäst för hästen, tyvärr.
 
Fast jo det kan det nog vara i rätt sammanhang. Nu är jag inte en hoppryttare eller rider fälttävlan, men tänker att de som använder hissbett a la Pessoa/ Universal på sina hopphästar/fälttävlanhästar gör det för att de går för högt med huvudet annars och alltså fyller det ju en funktion i just det sammanhanget. Att skrutta runt med ett pessoabett i skogen dock? Njaaa....

Som sagt, jag anser att de flesta bett har en funktion. Svårigheten ligger i att utbilda sig själv/kunna bedöma när och hur man ska använda sig av vilket bett.
Fast ett hissbett funkar ju på samma sätt även när hästen har sänkt huvud. Du kan inte ta i bettet utan att hästen får dubbla signaler och en hoppryttare behöver väl kunna ge andra signaler genom bettet än att hästen ska sänka huvudet? Martingal är väl ett bra och beprövat verktyg som bara inverkar just när hästen har huvudet för högt.
 
Fast ett hissbett funkar ju på samma sätt även när hästen har sänkt huvud. Du kan inte ta i bettet utan att hästen får dubbla signaler och en hoppryttare behöver väl kunna ge andra signaler genom bettet än att hästen ska sänka huvudet? Martingal är väl ett bra och beprövat verktyg som bara inverkar just när hästen har huvudet för högt.
Är som sagt ingen hoppryttare och kan bara spekulera i varför man väljer att använda pessoa/universal, men nån tanke får man väl anta att det ligger bakom bettvalet.
 
Fast jo det kan det nog vara i rätt sammanhang. Nu är jag inte en hoppryttare eller rider fälttävlan, men tänker att de som använder hissbett a la Pessoa/ Universal på sina hopphästar/fälttävlanhästar gör det för att de går för högt med huvudet annars och alltså fyller det ju en funktion i just det sammanhanget. Att skrutta runt med ett pessoabett i skogen dock? Njaaa....

Som sagt, jag anser att de flesta bett har en funktion. Svårigheten ligger i att utbilda sig själv/kunna bedöma när och hur man ska använda sig av vilket bett.
Nej det gör inte det. Att be hästen krympa sitt huvud är bara elakt. Det finns ingen rim och reson i att bete sig så illa mot sin häst. Att endel använder det betyder inte att det är okej, det betyder bara att de antingen skiter fullkomligt i sin hästs välfärd eller att de är okunniga och är man okunnig tar man hjälp innan man stoppar sådant elände i hästens mun.

Varför inte binda en taggtråd mellan framben och nacke istället om man nu är ute efter att hästen av smärta ska sänka huvudet? Det är faktiskt snällare.
 
Nej det gör inte det. Att be hästen krympa sitt huvud är bara elakt. Det finns ingen rim och reson i att bete sig så illa mot sin häst. Att endel använder det betyder inte att det är okej, det betyder bara att de antingen skiter fullkomligt i sin hästs välfärd eller att de är okunniga och är man okunnig tar man hjälp innan man stoppar sådant elände i hästens mun.

Varför inte binda en taggtråd mellan framben och nacke istället om man nu är ute efter att hästen av smärta ska sänka huvudet? Det är faktiskt snällare.
Nu raljerar du så det bara skriker om det....

Så tex Malin Baryard är okunnig och skiter i sin häst då? Googla Malin Baryard och H&M Indiana och kolla vilket bett som används.

https://www.tidningenridsport.se/in...-har-gjort-allt-for-att-fa-henne-pa-sin-sida/

Är så less på besserwisser-attityden som ofta dyker upp i bett och utrustningsfrågor. Det går liksom inte att diskutera saker sakligt utan det kommer alltid, alltid, alltid urarta i någon slags "du är en jävla djurplågare om du inte har hästen oklippt, otäckad, oskodd, bettlöst/bomlöst och ute på en sunkig lösdrift. Pluspoäng om du viftar med en carrot stick lite då och då också 🥴"

Så jävla tröttsamt.
 
Nu verkar det ju inte som att diskussionen är på väg åt ett särskilt konstruktivt håll, men personligen så skulle jag bry mig mindre om vad ryttaren har för tanke med sitt agerande och sitt val av utrustning och mer om hur hästen upplever det. Ett spö som bara viftas med eller läggs an kan upplevas lika mycket som hot om våld som ett spörapp upplevs som smärta och göra lika stor skada. Jag tycker det är en jättekonstig respons på att hästen snubblar. Snubblandet i sig brukar ju fungera som ett obehag för den som snubblar och göra att man börjar se sig för.

Jag skulle inte vilja ha den här personen som ridsällskap, TS.
 
Nu raljerar du så det bara skriker om det....

Så tex Malin Baryard är okunnig och skiter i sin häst då? Googla Malin Baryard och H&M Indiana och kolla vilket bett som används.

https://www.tidningenridsport.se/in...-har-gjort-allt-for-att-fa-henne-pa-sin-sida/

Är så less på besserwisser-attityden som ofta dyker upp i bett och utrustningsfrågor. Det går liksom inte att diskutera saker sakligt utan det kommer alltid, alltid, alltid urarta i någon slags "du är en jävla djurplågare om du inte har hästen oklippt, otäckad, oskodd, bettlöst/bomlöst och ute på en sunkig lösdrift. Pluspoäng om du viftar med en carrot stick lite då och då också 🥴"

Så jävla tröttsamt.

Men det är ju bara ren och skär fakta att man ger hästen ett tryck nedåt i nacken och ett tryck uppåt i mungipan. Dvs de går rakt emot varandra. Oavsett vad man tycker eller inte så kommer man inte ifrån att det är motstridiga signaler till hästen.
 
Har nyligen ridit tillsammans med en ny bekantskap, en nyinflyttad i grannskapet så vi känner inte varandra, skulle visa hen ridväg.
Men jag reagerade direkt på att hen hade pessoabett på sin häst. Trots att hen säger att hästen är världens lugnaste och det bevisas även under turen då min häst drar iväg och hens häst bara fortsätter skritta lugnt bakom. Den går således och krullar ihop sig hela turen.:confused:
Utöver det så snubblar den mycket och det är något den uppenbarligen gjort i flera år. När den snubblar till så slår ryttaren den med spöt "för att väcka upp den så den skärper sig". Något ryttaren tyckte var helt i sin ordning. O_o
För mig är det jättekonstigt beteende mot hästen. Ska jag konfrontera ryttaren och hur isåfall? Vi känner inte varandra, men kommer antagligen träffas i olika sammanhang.
Jag hade kanske försökt nämna en bekants häst som snubblade mycket och som det visade sig att den hade ont, för att förhoppningsvis kanske väcka en tanke hos ditt ridsällskap att bristande uppmärksamhet inte behöver vara enda orsaken att en häst snubblar. Sedan hade jag väl överlag inte velat rida med någon som bestraffar en häst för att göra den mer uppmärksam, är ju skillnad att påkalla hästens uppmärksamhet med en liten dutt med spöt eller ett röstkommando än att slå den liksom 🙃

I försäljningsstallet jag jobbade i hade vi en häst som tidigare fått stryk när han snubblade, så varje gång det hände blev han alldeles förskräckt 😭
 
Jag hade kanske försökt nämna en bekants häst som snubblade mycket och som det visade sig att den hade ont, för att förhoppningsvis kanske väcka en tanke hos ditt ridsällskap att bristande uppmärksamhet inte behöver vara enda orsaken att en häst snubblar. Sedan hade jag väl överlag inte velat rida med någon som bestraffar en häst för att göra den mer uppmärksam, är ju skillnad att påkalla hästens uppmärksamhet med en liten dutt med spöt eller ett röstkommando än att slå den liksom 🙃

I försäljningsstallet jag jobbade i hade vi en häst som tidigare fått stryk när han snubblade, så varje gång det hände blev han alldeles förskräckt 😭
Ja alltså att straffa någon för att den gör misstag är ett jättebra sätt att se till att denne gör fler misstag.
 
Men det är ju bara ren och skär fakta att man ger hästen ett tryck nedåt i nacken och ett tryck uppåt i mungipan. Dvs de går rakt emot varandra. Oavsett vad man tycker eller inte så kommer man inte ifrån att det är motstridiga signaler till hästen.
Ja absolut, det ÄR ett dåligt bett, det finns mkt bättre. Men alla bett och även bettlösa alternativ bygger på att du utövar ett tryck någonstans- oavsett om det är lanerna, tungan, läpparna eller nosryggen. Jag fattar verkligen inte hur man kan dra det så långt att skrika djurplågeri pga ett bett, ärligt talat. Nä nu lägger jag ner att svara mer i den här tråden. Diskussion går bara runt, runt, runt. Bukefalos i ett nötskal.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Ja som rubriken säger, på mitt jobb har vi en kollega som rent skiter i att göra vissa arbetsuppgifter, vilket då är sådant som drabbar...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 502
Senast: _Taggis_
·
Tjatter Äntligen är det dags igen! I stora skaror beger sig människor till Gärdet för att ta del av en tradition som väckts till liv...
68 69 70
Svar
1 395
· Visningar
54 991
Senast: cirkus
·
Hästmänniskan Dålig rubrik, men jag behöver lite input just nu då jag känner mig helt förvirrad.. Lite bakgrundshistorik: Jag hade en lovande...
Svar
9
· Visningar
1 791
Senast: Buck
·
Hästmänniskan Nu är det bestämt. Hästen jag är medryttare på sedan tre år tillbaka kommer att tas bort lagom till jul - om inte tidigare :cry: Vi...
Svar
19
· Visningar
3 829
Senast: finapina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp