Hur ska man komma åt "puckade" hundägare? Långt!

makarontanten

Trådstartare
Igen och igen händer det. Vad kan man göra?

Började morgonen med en promenad på vår vackra skogskyrkogård här i området( hundar tillåtna). Är på väg hemåt och möts plötsligt av en "skabbig" ( ja, han var smutsig, tovig och såg ovårdad ut) vad jag tror är en labbekorsning. Hanhunden springer fram till min hund ( som jag jobbar varenda promenad med, just för att hon är lite jobbig vid hundmöten) och redan där blir jag förstås irriterad. Tittar mig runt, ser 3 människor ca 150 m bort som påtar bland gravarna, ingen som verkar vara ägare till hunden. Vad gör man? Min tanke var att hunden smitit, jag övervägde att ta med hunden hem och ringa polisen eftersom både järnvägen ligger brevid och vägarna är ganska trafikerade i området., men hade heller ingen lust att fånga in den utan att veta om den var snäll mm.

Nåja, jag vände om, gick mot de tre personerna jag såg längre bort. Frågade första paret: Är det eran hund? Nää, var deras svar, men pekade på den tredje personen en bit bort och sa att det kanske är hennes. Frågade på avstånd ( hunden var nu vid hennes sida), är det din hund? Fick ett ja tillbaka och en förklaring om att hon minsann hade fyra gravar att sköta om, att hennes hund inte jagade något ( mycket harar på kyrkogården) och fick vara lös under tiden. Hon fortsatte sen med att det enda som han brydde sig om var löptikar.....

Jo tack, med en tik i mitt koppel ( som dock, tack och lov inte löper just nu) så blir man inte jätteförtjust i det svaret!!! Jag sa bara att det vore bra om du hade koll på honom och att jag hade funderat på att ta med honom hem och ringa polisen. Hon såg frågande ut och jag gick vidare...

Nästa runda jag går med min hund, så är vi återigen i skarpt läge. En liten långhårig sak ( vet inte rasen) kommer fram till oss. Ägaren kommer 50 meter bort och gastar på hunden. Jag, som nu är ännu mera irriterad efter första incidenten på morgonen, står bara still tills hon kommer fram och pratar som om ingenting har hänt:meh:...Hon kopplar inte hunden när hon kommer fram, hon är istället GLAD över att våra hundar inte slåss och vill leka...Jag blev så paff att jag bara sa: Men det där är inte ok, du kan inte bara låta din hund springa fram till andra sådär.. Hennes svar: Åhhh, det är så kul att han vill leka, han rök ihop med en hund för någon vecka sedan, och det är så viktigt att de får umgås utan att ägarna lägger sig i, det är då det blir bråk....:wtf::banghead::crazy:

Så. Tredje rundan idag var bestämd med ett par kompisar och vi for till skogen. Tre hundar, tre ägare. Min hund har inte gått 100% ihop med en av dem, men den hundägaren är såååå duktig på hund att jag ändå kände mig trygg. Hon kan bryta sin hund, jag är mer orolig, men ville ändå att det skulle funka. Det gjorde det, efter att vi i koppel "tagit ner" hundarna på en lugn energi, sen släppt dem ihop två och två innan vi till slut släppte alla tre.Vi fick "bryta" dem med rösten ett par gånger när tikarna ( den andre en för snäll och go kastrat) blev lite väl hetsiga i leken. Inga problem och man inser vikten av kontroll, ledarskap och god energi.

Till saken hör då att vi just pratade hund idag. Jag berättade om det jag upplevt på mina promenader, och det bara idag. Då får jag ytterligare vatten på min kvarn, när det berättas följande:

För en månad sedan finns det en cockerspanielflicka på 10 år som är med sin ägare på en kolonilott i närheten av där jag bor. In på området kommer det in en ägare till en amstaff som oprovocerat hoppar på tiken så den får åka in och sy mm. Ägaren till tiken anmäler till polisen, fallet blir nerlagt. Tiken klarar sig..

En vecka senare ligger en leonbergertik kopplad i "trädgården" på samma kolonilottsområde, när samma amstaffhane gör utfall även mot denna tik. I detta fall blir tiken så illa biten att den får avlivas. Ägaren gör en anmälan, det läggs ner. Amstaffshanens ägare säger: Men han är ju så snäll, han har bara ( ???) bitit ett par barn en gång innan..

Alltså på riktigt, jag blir mörkrädd och så jävla förbannad på samma gång. Ska vi som försöker sköta oss, få all skit från alla andra? Ska vi som försöker få våra hundar att sköta sig bra och fint i samhället få våran "träning" förstörd av oansvariga människor som bara släpper fram sina hundar i tid och otid? Vad ska man göra, hur ska man lösa det?

Jag känner mig så maktlös då min hund verkligen vill fram till andra hundar ( vill leka, men är även lite provocerande i sitt uppträde) och jag tränar på detta. Som sagt, jag kan träna 100 gånger, sen kommer en lösspringande hund och förstör på en endaste promenad det jag jobbar med.. HJÄLP!!!
 
Sv: Hur ska man komma åt "puckade" hundägare? Långt!

Jag kan inte ge något svar. Jag kan endast hålla med dig då jag själv blir utsatt flera ggr i veckan.
Oftast är det småhundar av diverse raser som är okopplade eller så vid ett möte när folk SER att jag håller min hund till kanten o försöker få henne att sitta/stå stilla och inte kasta sig hejdlöst för att hon är så glad, då släpper dom fram sina hundar utan mitt godkännande.

Det förstör allting jag tränar på och det är så fruktansvärt irriterande! Och säger jag tex : jag vill inte att dom hälsar när hon e så uppspelt , då ignorerar dom det för att "men hon ser ju ut att vilja leka så vad gör det , min hund är snäll"... Suck alltså!!

Som tur är finns det en äldre dam med en likasinnad hund som behöver träna på samma saker som jag/min så vi utnyttjar våra möten som en träning och det går bättre o bättre och jag hoppas det lönar sig så småningom även om man stöter på ignoranta människor imellanåt.
 
Sv: Hur ska man komma åt "puckade" hundägare? Långt!

Har också varit med om liknande saker, och det är så svårt att veta hur man ska göra tycker jag. Man vill ju skydda sin hund samtidigt som att man inte vill göra det till något dramatiskt för den.

Första gången jag tog med valpen in till samhället för att öva hundmöten så är såklart första hunden vi möter lös, rusar fram och börjar skälla och hoppa omkring. Min valp var ju ömsom livrädd omsom nyfiken och det var inte riktigt så jag hade tänkt första mötet på främmande mark. Det enda ägaren sa var: "Var är det för kön på den där? De kanske kan leka" och pekar på min hund. Så förbannad jag blev!

Och när ska folk förstå att det inte går att lita på en sån där "skruv" man skruvar ner i gräset om ens hund blir helt galen när den ser andra hundar. Tre gånger har hundar varit framme hos oss med skruv i kopplet... Och då får man också kommentarer som "Denna är också valp, så det är nog ingen fara!" eller "Ojdå, ja det var ju en fin hund så jag förstår att du ville hälsa lilla Sigge (eller vad en hund nu kan heta)".
Och hur svårt är det att hålla fast i ett koppel? Ok, om det är en riktigt stor stark hund, men hur kan en tax lyckas slita sig gång på gång?

Sen också hundrastområden där alla släpper sina hundar och skiter i vad de tar vägen. "De får vara lösa här!" Ja, men får de verkligen omringa mig och min hund och vrålskälla och göra småutfall. Nä, det får dom inte! Och så får man kommentarer som "Jamen släpp lös din hund! Kommer han inte på inkallning eller? Varför får inte han leka? Mina hundar får leka med din!" Nej, vi är ute och går på PROMENAD! Vi ska inte leka!
Inte så konstruktivt inlägg, men håller verkligen med om problemet. Sen kan alla göra misstag ibland, men oftast ser man samma misstag gång på gång utan att något ändras... (Själv är jag ofelbar, bara så att ni vet! :D)
 
Sv: Hur ska man komma åt "puckade" hundägare? Långt!

Nästa gång det händer så ropa högt o tydligt att din hund har loppor, löss eller kennelhosta. Då brukar de flesta reagera med att vilja ta sin hund därifrån blixtsnabbt.
 
Sv: Hur ska man komma åt "puckade" hundägare? Långt!

Jag har också varit med om det alltför många gånger! Senast imorse fick jag nästan sparka bort en hund av större modell med flexikoppel där ägaren inte hade en chans att hålla i:mad:

Jag bor i ett mindre samhälle sedan ett halvår tillbaka och trodde att det skulle bli betydligt bättre här än när jag bodde mitt i stan i en större stad men icke.
Från början försökte jag vara trevlig och förklara varför man inte ska släppa fram sin hund till höger och vänster men det har jag slutat med, det fungerar inte och jag har ärligt talat ingen lust att vara trevlig längre. Det är nästan så jag hoppas att jag får ryktet som samhällets tjurigaste hundägare:cautious: Då kanske man får vara ifred...

Jag känner mig också skitförbannad och uppgiven och vet inte hur man ska få bukt med det här:( Jag fattar heller inte att folk inte är mer rädda om sina hundar och inte fattar att det kan uppstå bråk och att hundarna kan bli skadade.
 
Sv: Hur ska man komma åt "puckade" hundägare? Långt!

Jag har borjat med att nar folk ropar, "Han/hon ar snall" medan de lugnt star kvar nar deras hund kommer rusande mot mig och min rottis ropar jag tillbaka, "Men det ar inte min!" Det brukar bli fart pa dem da.:D

Mandy har stor integritet och gillar inte flamsiga hundar som inte har bra "hund sprak". Hon talar om hur tydligt som helst att hon inte vill ha med dem att gora och forvantar sig att de ser och forstar ... gillar hon dem 'pratar' hon oftast (hon ar en rottis och som sadan har hon valdigt latt till morr ... bade vid lek och som rent "prat"). Slutligen om hon inte vill 'umgas' staller hon sig bakom/bredvid mig och kommer de fortfarande ... ar det bast att jag ser vad som hander och i varsta fall hinner fa tag i henne.:meh:

Darfor har jag borjat tala om for folk att om deras hundar kommer framrusande till min kan hon ta det som ett hot och forsvara mig och sig sjalv och (inte i sa vanliga ord alltid) foresla att de haller reda pa sina hundar om de inte har tillrackligt bra inkallning for att alltid ha kontroll.
 
Sv: Hur ska man komma åt "puckade" hundägare? Långt!

Min kommentar i liknande situationer, om hunden är liten; Är du trött på hunden eller?
Är den större brukar den springa tillbaka till matte med ett Salomonavtryck i arslet.
 
Sv: Hur ska man komma åt "puckade" hundägare? Långt!

Blir så förbannat trött på såna människor!! Nu händer det väldigt sällan som tur är då jag mest håller till i skogen eller möjligtvis går till skola/dagis och hämtar barnen.

Men häromveckan var jag inne och gick i ett annat minilitet samhälle. Hade mina två hundar (båda väger ca 25 kg per hund och är glaaaada typer som helst hälsar på allt och alla om inte matte envist jobbar på att man ska hålla sig i skinnet)
Iaf så mötte vi en gubbe med en labbe. Han stannade och pratade med min kompis och de lät hundarna hälsa. Jag gick undan lite, försökte få till lite koncentration på mina hundar. Dom satt så fint och var duktiga. Då kommer gubben fram och tycker att "åååh vad fint dom sitter, dom vill väl också hälsa?" SUCK!! Jag svarade "Nej det vill dom inte".
Var lite orolig för hur han skulle reagera men han sa bara lite glatt "okej ja men dom ser så duktiga ut, bra jobbat".

Ibland känns det som det handlar om okunskap. Som denna gubben, han var så vänlig och snäll. Men kunde knappt hålla sin labbe och den drog och slet åt alla håll. I hans värld verkade det liksom vara normalt.

Har även mött andra som haft sina hundar lösa och inte ens sagt åt dom när jag tydligt visat att jag inte vill att hundarna hälsar. Men då har jag vrålat först till ägaren att kalla in sin hund sen har jag vrålat åt hunden. De flesta gånger har faktiskt hunden rusat iväg från mig.

Det som stör mig ganska mycket är att här på landet (där jag bott i över 10 år) här är det tydligen okej att man får besök av grannens hund lite då och då, gärna in i trädgården eller varför inte in i huset.
Eller att hundarna är ute på vägarna och spatserar utan ägare. Vissa rundor jag går där kan man lätt få möta minst ett par lösa hundar som är ute på grusvägarna och stimmar runt.
 
Sv: Hur ska man komma åt "puckade" hundägare? Långt!

Vad jag tycker är viktigt är att man inte hetsar upp sig, för det känner ju din hund, men den vet inte vad du är arg på. Den kan ju lika gärna ta åt sig.

Sen är det väl bäst att bara lite trött ropa nåt om löss eller noskvalster och hoppas det biter.

Sen vet inte jag om jag bor i ett särskilt område för jag kan knappt påminna mig om att det har hänt att en annan lös hund kommit fram till min. Och två gånger på samma dag, aldrig.
 
Sv: Hur ska man komma åt "puckade" hundägare? Långt!

Hugger sista knappen.

Det som är ett problem är ju att hunden normalt sett redan har kommit fram( ibland med en gastande ägare efteråt, men ibland inte ens det) . Skadan är ju redan skedd oavsett om jag skulle hotat med löss eller annant:p.

En annan gång vet jag att en hanhund sprang fram till oss och ägaren ropade att han är sååå snäll. Jag fräste tillbaka att det är inte min, och dessutom löper hon ( vilket var en lögn), så det vore bra om du inte lät han springa fram sådär. Tjejen : Oj, jag visste inte!! Nä, men tänk lite då:banghead::banghead::banghead:

Det hjälper ju sällan att säga till/skälla eller upplysa ägaren heller. Skadan är ju redan skedd och det är ju inte alltid samma människor och hundar det gäller.

Blandrastik: Grattis till dig att slippa detta problemet. Här är det ett väldigt hundtätt område och detta händer minst någon gång i veckan. Det finns en förklaring till varför jag oftast försöker fly stan och åker till skogen istället, men det funkar ju inte varje dag och runda;)
 
Sv: Hur ska man komma åt "puckade" hundägare? Långt!

*kl*

En vän skrev häromdagen såhär:
"Ny taktik när det kommer fram en främmande hund och ägaren skiter i att ropa på den. Ropa till ägaren: "Du, kan du hålla i min hund medan jag ringer polisen om den här bortsprungna? Det verkar inte finnas någon ägare." Det funkar asbra!"

Kanske kan vara värt att testa? ;)
 
Sv: Hur ska man komma åt "puckade" hundägare? Långt!

Nästa gång det händer så ropa högt o tydligt att din hund har loppor, löss eller kennelhosta. Då brukar de flesta reagera med att vilja ta sin hund därifrån blixtsnabbt.

Jag är en av få som verkligen hatar detta uttryck. Dels så funkar det sällan. Har folk ingen pli på sina hundar så blir dom inte lydigare för att man "hotar" ägarna med sjukdomar.

För ett tag sen så hade jag hundarna lösa, min gamle stack när han såg ett par hundar (tror att han trodde att det var hare, det är många såna som passerar just där) innan jag hann ladda för att kalla in så skriker ägaren i panik "Dom är SJUKA!!!". Ändå hade hon dom lösa utom kontroll. Det fick mig mer att fundera på om hon skrek så för att hon hört att det funkar. När jag visslade så vände min hund på en femöring och kom. Hade jag inte haft pli på honom så hade hon ju kunnat gasta vad hon hade velat, han hade ju ändå sprungit fram.

Makaronen: Jag ignorerar och går, vrålar "GÅ HEM!" eller sparkar sonika bort ovälkomna hundar. Beroende på vad hunden utstrålar när den kommer fram. Jag sparkar inte gärna en hund som egentligen bara vill leka. Det jag tycker är synd är att hunden egentligen är oskyldig, det är ägaren som borde haft en spark i häcken, men jag gör vad jag måste för att mina ska få vara ifred.

En sak du kan göra om du vill orsaka så lite stress hos din egen som möjligt är att ha en petflaska med vatten med dig. När det kommer fram en främmande hund så tömmer du flaskan i ansiktet på den. Vill du kan du säga något skarp till den samtidigt.

Eftersom det alltid överallt kommer att finnas oansvariga hundägare så får man helt enkelt lära sig någon strategi så att man får vara ifred.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ska man komma åt "puckade" hundägare? Långt!

Hahaha, ja det kanske vore något, men det känns som att gå lite långt ( eller?:devil:).

En bekant till mig, bor på en gård i södra Sverige. De hade som brukligt var, hönsen gåendes lösa ut om dagarna.
Så flyttade en familj in i grannhuset, med sig hade man två gyllenbruna långhåriga settrar.
De släpptes vind för våg och fann snart stort nöje i att trimma hönsen.

Så en sommardag, efter många påstötningar tröttnade kompisen.
Lurad fast hundarna, och doppade först den ene sedan den andre i flytgödsel från hans slaktsvinsstall. Släppte sedan de skräckslagna hundarna.

Efteråt fick vi höra att man hade haft alla dörrar öppna i huset pga värmen och att jyckarna drypande av svinskit stormat runt i hela kåken för att sedan gömma sig under sängarna i ägarnas sovrum.

Slutresultat: hönsen fick vara ifred i fortsättningen:D
 
Sv: Hur ska man komma åt "puckade" hundägare? Långt!

Känner igen mig!

Min hund hade aldrig några problem med hundmöten men hon vill bli lämnad ifred. Innan vi flyttade in till stan var det få/inga hundar som sprang fram till oss. Det fanns alltså ingen anledning för min hund att reagera vid hundmöten. Men sen vi flyttade hit har det hänt gång på gång och nu spänner hon upp sig som för att visa att "kom inte hit". Går det så brukar vi ta stora bågar runt hundarna då hon oftast hellre väljer avstånd framför konfrontation.

Men saken blir inte bättre av att hundägare gång på gång släpper fram kopplade (!!) hundar till henne! Är så förbannat less på alla hundägare med flexikoppel som tror att bara för att hunden är kopplad spelar det ingen roll vad de gör. Är flera ägare med tillhörande hund som jag går över på andra sidan gatan när jag ser numera. För jag vet att dom kommer släppa fram sin hund oavsett vad jag säger.

Finns en gubbe med en lagotto som nästan verkar gå och leta andra hundar att släppa fram sin till. För ser han en med hund så vänder han håll och går mot en istället även om han var påväg bort först!

Det som gör mig galen är när man försöker jaga bort lösa hundar och ägaren står 50 meter bort och ropar "Bra! Nu kanske hen lär sig!" Ursäkta men va?!?! Är det min uppgift att uppfostra din hund?!
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 636
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 776
Senast: ako
·
Övr. Hund Jag är inte hundägare så jag har ingen aning, men är nyfiken och vill veta vad som gäller. Ställer frågan i jagform för att det är...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 487
Senast: MiaMia
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 743
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp