Hur ska man komma åt "puckade" hundägare? Långt!

Sv: Hur ska man komma åt "puckade" hundägare? Långt!

Häromveckan på långrundan mötte jag två idioter som inte tänkte alls. Min hund är trevlig och vill mer än gärna hälsa på alla hundar, men det vill inte jag när vi är ute och går. Den första var på väg mot spåret, det var på trottoaren, det var folk runtomkring, barn skulle till skola mm. Det var här i Äppelviken, Bromma. Hon hade en lite pälstufs som sprang fram till min. Min blir upphetsad när det kommer fram hundar, och det jobbar jag med. Vi ska kunna gå förbi som vanligt. När ägaren kommer fram frågar jag varför hon inte har den kopplad, först svarar hon inte, jag ser att hon har lurar i öronen, så jag frågar igen. Då svarar hon "hunden är så mycket mer lyckligare och harmonisk utan koppel", när jag ska svara på detta så bara lyfter hon upp hunden och går.

Senare i spåret så kommer en herre med en pudel, mellanmodel. Lös. Han pratar i telefon och bryr sig inte alls, jag traskar på i bra tempo och försöker få med mig min hund som tycker det är jättekul med en lös hund. Jag kommer mellan ägaren och hunden, ägaren bryr sig inte alls, pratar ffr i telefon, kallar inte på hunden.

Jag blir så jekla arg!! Varför kan man inte ha sin hund kopplad eller åtminstone kalla på sin hund när det kommer andra? Hur svårt kan det va? Jag har hunden kopplad 95% av all tid. Den är okopplad på när vi är i huset på landet, som ligger på en ö. Vi har ALLTID ögonen på honom.

Jag bara tänker, tänk om jag var hundrädd eller kanske allergisk. Det motiverar till att ha hunden kopplad.
 
Sv: Hur ska man komma åt "puckade" hundägare? Långt!

Usch sådant där är jobbigt, speciellt när ägaren inte gör något för att ta fast hunden heller. Olyckor kan hända alla och min hund (liten) har av misstag sprungit fram någon gång men då har jag självklart sprungit och hämtat han och bett om ursäkt, det är inte ok att släppa fram sin hund!

Har hänt oss många gånger och man blir lika less varje gång för det förstör ens egen träning. Jag är dock tyvärr för mesig för att säga något och så vill jag hålla mig lugn för mina egna hundars skull så jag stannar och håller undan den främmande hunden om det går samt pratar lugnt med mina hundar.

En gång fick vi en hund som rymde efter oss från en gård och ägaren stod bara på gården och ropade. Då gick jag vidare med deras hund efter oss. Då vart det fart på ägaren som kom springande efter oss för att få fast sin hund!
 
Sv: Hur ska man komma åt "puckade" hundägare? Långt!

*kl*

Man tar deras hund och borjar ga ivag om man har sa pass pli pa sin egen att det gar. :angel:

Skamt o sido,
det ar jattesvart att hantera agare ibland.

Att vrala "Kalla in din forbannade hundjavel" tycker jag verkar mer effektivt an "Min har loss!"...

Att trana sin hund att ga bakom en/skifta sida vid mote med los/hund utan pli pa kan hjalpa att iaf indikera till den andra att det inte ar ok. Kan ocksa hjalpa om man hamnar i situationen att man behover halla sig emellan for att fa fatt i en annan hund av ena eller andra anledningen. Akta handerna bara.

"Vi halsar INTE" sagt med rejalt rapp ton kan funka ocksa, galler bara att ha koll sa ens hund inte tar illa vid sig om man har en som ar kanslig for rostlagen...

jag vet inte, jag kan bli duktigt ra i bade ton och attityd om jag upplever att nagon i ren nonchalans riskerar bade sin hund och min. ..elak karring har, hejhej... det ar ganska allmant kant har att aven om de hundar jag har med mig till befolkade platser tal det, sa -hatar- jag losa hundar, eller hundar som slapps upp till mina.
 
Sv: Hur ska man komma åt "puckade" hundägare? Långt!

Vad är "skruv" för något?

En sån här! :) Som man alltså kan skruva ner i marken var som helst och binda fast hunden i. Men en lite större hund drar med lätthet upp en sån.

041050_01_160081506.jpg
 
Sv: Hur ska man komma åt "puckade" hundägare? Långt!

Ah, jag hör att du mött Brommaligan. Det är kutym att ha noll koll på sina små hundar i Bromma, men mig är de rädd för, för jag har skällt ut dem. Nu har vi nått den punkt att vi nådigt nickar åt varandra, jag med Rådan och de med diverse småhundar, sporadiskt kopplade vid åsynen av mig.
 
Sv: Hur ska man komma åt "puckade" hundägare? Långt!

En annan favorit jag har är att prata lugnt och snällt med min egen hund;
"Nämen titta, en lös hund, så olydigt. Ja den har ingen matte alls, så den måste vi träna på att gå förbi. Jamen vad duktig du är som kan gå förbi så fint trots att den låter så fult."
 
Sv: Hur ska man komma åt "puckade" hundägare? Långt!

Åhå, så pass! Ja, det verkar verkligen så, jag kommer ta din roll med här, hundarna oavsett ska vara kopplade!

Bor du med i Bromma?
 
Sv: Hur ska man komma åt "puckade" hundägare? Långt!

*kl*

Min mamma ropade alltid att vår hund hade kennelhosta, skabb eller något liknande:D
Hett tips, då blir det fart på folket!
Min mamma var/är alltså rädd vid hundmöten efter ett rejält slagsmål när alla inblandade parter handlade fel och det blev kaos. Så då hasplar hon ur sig detta och hittills hade det funkat bra. Dock lever inte hunden mer.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ska man komma åt "puckade" hundägare? Långt!

Japp, lite närmare Brommaplan. Brukar gå promenader bortåt Stora Mossens kolonilotter mm.
 
Sv: Hur ska man komma åt "puckade" hundägare? Långt!

*KL*

att vråla "ta fast din hund NU!!" funkar ibland..
till dom riktigt korkade hundägarna blir det en lång ramsa om hundägaransvar och att även om lilla "fiffikarotussan" är snäll så kanske inte min hund är det!

jag har en schäfertik som är riktigt rädd för okända hundar, framförallt små hundar..är jag inte med i svängarna gör hon utfall och låter allt annat än trevlig, så henne släpper folk sällan fram sina hundar till.. Hon gör ingeting mot andra hundar, säger den andra hunden flaska så ligger hon på rygg :(

Men jag var med om ett extremfall till pucko en gång, tanterna med ulltussarna i området var rädda för min schäfer (jag förstår dom absolut, hon ser som sagt inte trevlig ut när hon sätter igång).. En dag mötte jag en av ulltusstanterna runt ett hörn. Min hund gick brevid mig, så jag kortade kopplet och höll undan henne.. tanten släpper fram sin lilla (typ bichon frisé) med orden "släpp nu din hund så den biter min så vi äntligen blir av med din galna hund" :wtf: Tanten kan inte ha tyckt om sin hund särskillt mycket, tänk om min hund hade varit en elak jävel och jag hade tappat henne där?!

Nu har min hund aldrig någonsin kommit lös, hon har aldrig någonsin attackerat någon hund.. Hennes utfall består i att hon skäller och lägger lite vikt i kopplet (inte mer än att jag håller henne med en hand)..


Vår lilla blandras är söt som socker, speciellt när det gått ett tag sen han klipptes.. Han ser ut som en leksak. (chihuahua/Lhasa apso). Han ÄR en "elak jävel". Han tycker inte om andra hundar än vår schäfer, han tycker INTE om andra människor. Han är dessutom väldigt osäker kring folk han inte känner och blir han trängd kan han nypa. (JA han har munkorg när vi vistas bland folk, JA vi jobbar på det..)
Honom ska folk släppa fram ungar, hundar, sig själva och gärna gamla mormor också till.. Jag har fått putta undan ungar mer och mindre bryskt (beroende på ålder på barnet) då dom inte accepterar "NEJ du får INTE klappa hunden". Samtidigt försöker hunden ta sig så långt ifrån sina "attackerare" som kopplet bara når.. och föräldrarna blir sura när jag räddat deras älsklingar från att bli bitna. "hunden är ju så söt, klart lilla Pelle måste få klappa".. Jag brukar erbjuda dom att klappa schäfern istället, hon är snäll och kan uppföra sig bland folk.. men det vill dom inte...

och folk som tänker släppa fram sina hundar till vår lillhund förstår jag bara inte..han bryr sig inte ett skit om andra hundar så länge dom inte jagar honom, då blir han ARG.
Men han är ju såååå gullig, inte kan väl han vara arg :banghead:

Jag är inte det minsta rädd för att försvara mina hundar om det behövs. Jag vrålar åt lösspringande hundar som försöker komma åt mina (oavsett intentioner på den framrusande hunden). Jag är allt annat än trevlig mot folk som inte har koll på sina lösspringande hundar. Jag är helt enkelt less...
Jag rör mig dock extremt sällan bland folk med mina hundar, kisserundan på morgonen och kvällen möjligtvis, resten av svägarna åker vi till skogs.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ska man komma åt "puckade" hundägare? Långt!

Ok, inte så långt från mig, bor mellan skyltarna Alvik och Äppelviken :)
 
Sv: Hur ska man komma åt "puckade" hundägare? Långt!

En annan favorit jag har är att prata lugnt och snällt med min egen hund;
"Nämen titta, en lös hund, så olydigt. Ja den har ingen matte alls, så den måste vi träna på att gå förbi. Jamen vad duktig du är som kan gå förbi så fint trots att den låter så fult."

Det har hant att jag ocksa pratat med min Rottis nar smahunds agare som inte har nagon pejl varit i narheten, "Nehej, Lilla Gumman, du far inte bita den lilla sota hunden. Det blir en sadan mess av hela situationen" EFTER att jag papekat att min hund inte ar 'snall'.:p
Nar jag kande mig trangd av ett par tonarskillar som tyckte de var sa stora och stoddiga tog jag tag i halsbandet som om jag hade svart att halla henne och i diskutionen med killarna slangde jag in, "Ssshhh Mandy, NO bite ... annu ... kom ihag att vanta pa order". Killarnas tuffhets grad gick ner markant medan de sakta backade undan.:D
 
Sv: Hur ska man komma åt "puckade" hundägare? Långt!

*KL*

Idag ropade jag åt en fralla-ägare att min hund var förkyld, vilket faktiskt fungerade. Hon kopplade illa kvickt och gick en lååång omväg runt mig.
Då frågade hon dock först, men eftersom min hund är förkyld på riktigt så berättade jag givetvis det ändå.

Jag stör mig nästan mer på dom som frågar om det är okej att hälsa, och sedan inte godtar ett nej, än dom som inte har koll på sina hundar... :banghead:
 
Sv: Hur ska man komma åt "puckade" hundägare? Långt!

Det är så jekla synd att det är hundarna som får ta smällen för att ägaren är en komplett idiot!
 
Sv: Hur ska man komma åt "puckade" hundägare? Långt!

KL

Och så händer det igen i "min" stad...Puckade hundägare:crazy::mad:

http://www.jnytt.se/hundkaos-pa-torpa-hade-kunnat-bli-ihjalbiten

Den artikeln är det typ "goddag yxskaft" varning på.

Vad är en kamphund? När blev kamphundar stora? Hade en muskelhund velat döda en ulltuss i den storleken hade ulltussen varit död, eller den "räddande ängeln" blivit illa biten när denne gav sig in i striden. Dessutom hade ulltussen behövt mer än omplåstring av vet.

....o så var det det där med "om det varit ett barn"...:arghh:
 
Sv: Hur ska man komma åt "puckade" hundägare? Långt!

Den artikeln är det typ "goddag yxskaft" varning på.

Vad är en kamphund? När blev kamphundar stora? Hade en muskelhund velat döda en ulltuss i den storleken hade ulltussen varit död, eller den "räddande ängeln" blivit illa biten när denne gav sig in i striden. Dessutom hade ulltussen behövt mer än omplåstring av vet.

....o så var det det där med "om det varit ett barn"...:arghh:

Nu var det väl inte artikeln i sig som jag reagerade på, utan just att hundar är lösa och springer fram till andra. "Kamphund" eller inte...
 
Sv: Hur ska man komma åt "puckade" hundägare? Långt!

Nu ska jag kasta lite olja på brasan och förfäkta den motsatta ståndpunkten, eftersom jag tycker den här diskussionen är lite ensidig.

Självklart ska inte aggressiva hundar vara lösa. De ska helst inte vistas ute utan munkorg heller, eftersom ägarna inte alltid lyckas hålla kvar dem i kopplet.

Men därifrån till att kräva att alla hundar ska hållas kopplade, är ett långt steg. Att aldrig få träffa andra hundar på ett naturligt sätt, gör att hunden aldrig lär sig hundspråk, och troligen kommer att utveckla problem förr eller senare.

Jag hör till dem som oftast har hunden lös, eftersom jag anser att hundar inte mår bra, varken fysiskt eller psykiskt, av att ständigt hållas i koppel och aldrig få röra sig fritt. Jag anser också att det är nyttigt för hunden att träffa och umgås med andra hundar utan att hindras av en nervös ägare. Jag tycker direkt synd om hundar som aldrig tillåts att leva ett normalt hundliv, eftersom de ständigt går i koppel.

Min nuvarande hund är genomsnäll och har dessutom ett kroppspråk som väldigt tydligt visar att hon är vänligt inställd. På de kurser jag gått på brukar det vara hon som får agera lugnande inflytande när det är aggressiva eller ängsliga hundar med, eftersom alla hundar vi hittills har träffat verkar gilla henne.

Jag kallar ändå in och kopplar henne vid alla möten, eftersom jag vet att det finns folk som är hundrädda, eller som blir hysteriska om en annan hund hälsar på deras, även om det är ett vänligt möte.

Men om jag ser att den jag möter har sin hund lös, släpper jag omedelbart min också. Dels därför att jag förutsätter att folk har tillräckligt vett för att inte släppa en aggressiv hund lös. Dels för att ett hundmöte generellt avlöper mycket bättre om båda hundarna är lösa och själva får klara av hälsningsceremonierna, utan en nervös ägare, som förmedlar sin egen oro till hunden.

När jag möter hundar som hänger ytterst i kopplet och skäller hysteriskt, får jag intrycket att beteendet snarare beror på frustration över att ständigt hindras av kopplet, än på aggression eller rädsla. I kombination med att en ägare väldigt lätt kan överföra sina spänningar till hunden via kopplet, och att det verkar vara samma människor som alltid har problem med hundmöten, får man intrycket att hundens beteende väldigt ofta är skapat av ägaren. Förväntar man sig att det ska bli problem, får man väldigt ofta just de problem man förväntar sig.

Det har vuxit upp en hel industri av hundcoacher, tränare och hundpsykologer under senare år, en del självutnämnda, andra med långa listor av teorier och utbildningar i sina CVn. Många tycker kanske att detta är bra, men för mig är det något av ett sjukdomstecken, eftersom det samtidigt verkar som om allt fler ägare får problem med sina hundar.

Kanske beror det mindre på att rasernas mentalitet har försämrats drastiskt under de senaste trettio år, än på att för många skaffar sig hund idag, utan att inse vad en hund behöver för att må bra? Kanske en del av dagens hundägare borde skaffa sig en katt istället?
 
Sv: Hur ska man komma åt "puckade" hundägare? Långt!

..ar val ingen som sager att alla hundar skall hallas kopplade alltid.

Men daremot att folk borde borja tanka nar de har en reaktiv hund los de inte har pli pa.

Funkar jattebra att slappa hundarna och lata dom "fixa" det. Tills man ager en hund med umpf, cohones och en storre personligsfar dar "fel" hund ar los runt den. Da smaller det.

Och nar det smaller, dar ena hunden ar 45 kilo och den andra mindre... sa kan det ga javligt fel. Eller sa smaller det mellan 2 hundar av samma vikt, och da kan det ju bli j-vligt roligt.

Alla hundar ar inte sociala med andra hundar.

Min slyngel ex, han kunde inte bry sig mindre om andra hundar utover sin "kompis". Noll intresse av att halsa pa sant som inte hor till - varfor skulle jag utsatta honom for att hantera en los frammande hund nar jag vet att han inte vill ha nagot med dom att gora och kommer gora sitt basta for att ignorera dom oavsett vad dom gor?

/Bew, som tycker hundar ska umgas med andra hundar - under ordnade former... och inte vilken hund som helst.
 
Sv: Hur ska man komma åt "puckade" hundägare? Långt!

Nu ska jag kasta lite olja på brasan och förfäkta den motsatta ståndpunkten, eftersom jag tycker den här diskussionen är lite ensidig.

Självklart ska inte aggressiva hundar vara lösa. De ska helst inte vistas ute utan munkorg heller, eftersom ägarna inte alltid lyckas hålla kvar dem i kopplet.

Sant

Men därifrån till att kräva att alla hundar ska hållas kopplade, är ett långt steg. Att aldrig få träffa andra hundar på ett naturligt sätt, gör att hunden aldrig lär sig hundspråk, och troligen kommer att utveckla problem förr eller senare.

Min hund är dagligen lös, både i skogen, i rastgårdar, på långpromenader mm. Att ha hunden lös är inte lika med att den får springa fram till andra hur som helst

Jag hör till dem som oftast har hunden lös, eftersom jag anser att hundar inte mår bra, varken fysiskt eller psykiskt, av att ständigt hållas i koppel och aldrig få röra sig fritt. Jag anser också att det är nyttigt för hunden att träffa och umgås med andra hundar utan att hindras av en nervös ägare. Jag tycker direkt synd om hundar som aldrig tillåts att leva ett normalt hundliv, eftersom de ständigt går i koppel.

Träffas och umgås med andra hundar kan vara nyttigt, och min hund får minst ett par gånger i veckan träffa andra hundar. Det betyder INTE att jag vill ha främmande hundar kring benen, utan att JAG och den andre hundägaren väljer tillsammans innan man släpper ihop sina hundar om de nu är främmande för varandra. INTE att de kommer fram utan att fråga

Min nuvarande hund är genomsnäll och har dessutom ett kroppspråk som väldigt tydligt visar att hon är vänligt inställd. På de kurser jag gått på brukar det vara hon som får agera lugnande inflytande när det är aggressiva eller ängsliga hundar med, eftersom alla hundar vi hittills har träffat verkar gilla henne.

Att din hund är snäll, betyder inte att andra är det, att andra hundar vill ha henne på sig, eller att andra hundägare vill ha sin "inte hälsa"-träning förstörd.

Jag kallar ändå in och kopplar henne vid alla möten, eftersom jag vet att det finns folk som är hundrädda, eller som blir hysteriska om en annan hund hälsar på deras, även om det är ett vänligt möte.

Bra att du kallar in, många gör inte det och det är DET som är problemet i tråden.

Men om jag ser att den jag möter har sin hund lös, släpper jag omedelbart min också. Dels därför att jag förutsätter att folk har tillräckligt vett för att inte släppa en aggressiv hund lös. Dels för att ett hundmöte generellt avlöper mycket bättre om båda hundarna är lösa och själva får klara av hälsningsceremonierna, utan en nervös ägare, som förmedlar sin egen oro till hunden.

Att förutsätta att man inte släpper en aggresiv hund lös är inte en självklarhet och bara naivt att tro. Skulle väl knappast vara så mycket "olyckor" med lösa hundar i sådana fall. Artikeln jag länkade till visar också på motsatsen, vilket bara är en i mängden. Läste du mitt ursprungsinlägg där samma hund attackerade två hundar med bara någon veckas mellan?

När jag möter hundar som hänger ytterst i kopplet och skäller hysteriskt, får jag intrycket att beteendet snarare beror på frustration över att ständigt hindras av kopplet, än på aggression eller rädsla. I kombination med att en ägare väldigt lätt kan överföra sina spänningar till hunden via kopplet, och att det verkar vara samma människor som alltid har problem med hundmöten, får man intrycket att hundens beteende väldigt ofta är skapat av ägaren. Förväntar man sig att det ska bli problem, får man väldigt ofta just de problem man förväntar sig.

Delvis sant. Min hund hänger i kopplet, men det beror knappast på att hon aldrig får vara lös eller träffa andra hundar för att hon är kopplad. Kan däremot hålla med om att man överför energierna lätt på sin hund.

Det har vuxit upp en hel industri av hundcoacher, tränare och hundpsykologer under senare år, en del självutnämnda, andra med långa listor av teorier och utbildningar i sina CVn. Många tycker kanske att detta är bra, men för mig är det något av ett sjukdomstecken, eftersom det samtidigt verkar som om allt fler ägare får problem med sina hundar.

Tror inte det är fler problem med hundar idag än "förr". Snarare att folk lär sig mer och vill ha pli på sin hund, samt att det idag finns betydligt fler hundar i samhället.

Kanske beror det mindre på att rasernas mentalitet har försämrats drastiskt under de senaste trettio år, än på att för många skaffar sig hund idag, utan att inse vad en hund behöver för att må bra? Kanske en del av dagens hundägare borde skaffa sig en katt istället?

Mentalitet och avel spelar in, men ser inte hur det ska påverka att folk släpper fram sina hundar i tid och otid.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 776
Senast: ako
·
Övr. Hund Jag är inte hundägare så jag har ingen aning, men är nyfiken och vill veta vad som gäller. Ställer frågan i jagform för att det är...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 487
Senast: MiaMia
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 743
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp