Hur ska ni göra med julen?

Så kommer vi göra också, jag och min sambo ska försöka vara en vecka i karantän för att kunna fira med mina föräldrar som börjar känna sig väldigt ensamma.
Jo, den där ensamheten som våra äldre-äldre lever med nu kan inte vara rolig. Min mamma dog i somras, så det här blir dessutom första julen som pappa inte har henne, och då känns det ännu viktigare att han inte sitter ensam på julafton.

Att själv sätta sig i karantän känns som en liten uppoffring i sammanhanget.
 
Jag tvivlar på att det kommer finnas arbete i år (vi är permitterade igen) så det blir hemma i lägenehen med jyckarna som vanligt. Ingen skillnad för oss, vi firar liksom inte.

Mor och far kommer nog inte att åka hem till brorsan som de brukar heller, inte på dagen i alla fall, utan de åker upp och lämnar klappar utomhus några dagar i förväg. Mormor kanske kommer förbi till dem (det är Mamma som handlar och allt åt henne ändå).
Vi får väl skapa ett chattrum på messenger. :)
 
Det är min barnjul så vi tre firar hemma väldigt stillsamt. Just julafton känns som den kommer att bli väldigt mysig, men det är trist att vi inte kommer att kunna träffa de vi brukar innan julafton eller under mellandagarna. Inga julbord, inget adventsmys med kompisar. Avkommorna åker och firar "pappajul" under mellandagarna, jag skulle säkert kunna vara med för exets del men jag tycker det känns väldigt onödigt just i år.

Däremot känns det väldigt, väldigt deppigt med nyårsafton, för med allra största sannolikhet kommer jag att vara helt ensam då. Avkommorna är hos sin far, och av de jag alltid brukar fira nyår med hör många till riskgrupper. Julafton skulle jag kunna hoppa över om det var så, men nyår är en stor högtid för mig :( Jag har planen att hämta trerätters bara åt mig själv på min favoritrestaurang, sträckkolla serier tills jag inte orkar mer och kanske sova innan tolvslaget.
 
Vi brukar normalt sett äta julmiddag hos svärsläkten på julafton men det blir det inget med detta året. Jag är dock van att inte fira jul så jag bryr mig inte så mycket, sambon är mer bekymrad över det hela, men det går inte att göra så mycket åt. Han föreslog att vi skulle kunna ha en grupp-skype med våra respektive föräldrar men vi får nu se, känner mig inte så sugen faktiskt.
 
Jag och sambon firar alltid jul hemma själva i pyjamas, spelar ett nytt spel, lagar mat och bara tar det lugnt :love:

Vi har båda två stora familjer som bor utspritt och det är inte fysiskt möjligt att träffa alla ens under mellandagarna en normal jul, det är väldigt olika vilka vi träffar helt enkelt. I år blir det nog grillning utomhus med några stycken under ledigheten. Det vore roligt att få träffa svärföräldrarna som vi ser väldigt sällan, de gillar friluftsliv och jag tänkte att vi kanske kunde umgås genom att gå en bit på någon vandringsled om vädret tillåter.

Tips! Vi firade mamma över Zoom och körde musik-quiz över chatten, det var en succé och kändes nästan som när alla träffas IRL. Kan verkligen rekommendera någon slags frågesport eller spel digitalt, jag var i det här fallet lekledare men det går säkert att inkludera alla i spelet beroende på vad man väljer att göra. Vi lärde även mormor och hennes man hur man anslöt sig till mötet så de tittade in lite då och då under kvällen, supermysigt :)
 
Min mamma som fyller 80 i januari vill att vi kommer till henne som vanligt, hon säger att hon är så gammal ändå. Syrran har antikroppar och jag testade negativt för en vecka sen. Så om vi alla känner oss friska kommer vi tre att ha ett litet stillsamt firande. Detta blir första julen sen 1963 som min mamma är utan min pappa, det är en tung tid för oss alla, och vi skulle alla må bäst av att få ha det så normalt det går.

Lägger till att ingen av oss är några stora julfirarmänniskor. Ingen av oss älskar julmat, vi har några få favoriter. Det handlar mest om att umgås. Vi brukar ses till lunch, sen åka till kyrkogården och göra fint hos de som flyttat dit, sen ser vi Kalle, byter paket och äter gröt.
"De som flyttat dit", vilket fint sätt att formulera det på :heart
 
Vi kommer fira med barnens farmor och farfar som vanligt, vi har umgåtts hela tiden med försiktighet. Minsta nysning så ställer vi helt enkelt in rubbet. Barnen och vi slutar förskola/jobb veckan före jul så vi hinner se att vi är friska innan vi smetar ihop oss.
Mina föräldrar bor i skåne och vi har det väldigt öppet ifall ska åka ner, troligtvis blir det inget eftersom vi inte är så pigga på att vara inneboende hos folk.
 
Hur gör ni i jul?

Jag kommer fira jul själv. Mina familjemedlemmar bor utspridda över Sverige och nu när corona ökat upp såpass mycket är det inte säkert för mig eller dem att resa för julfirande. Kommer eventuellt spendera julafton med en vän och hennes familj om det kan göras coronasäkert och det inte blir för många. Blir trevligt i så fall men det suger ju att inte kunna vara tillsammans med familjen. Inte mycket man kan göra i dessa tider dock. Förhoppningsvis kommer det fler jular.
 
Jag och min man kommer att fira hos mamma. Det är hennes första jul ensam och allas vår första jul utan pappa, så det är en självklarhet. Hon bor tillräckligt stort för att vi ska kunna hålla avstånd vid matbordet även inomhus eftersom vi bara är tre personer, så jag tror att det kommer att gå fint.
 
Vi stannar hemma och firar tvåsam jul. Eller fyrsam, med hund och häst. :grin: Familjesamvaro, på olika håll, blir elektroniskt. Samma med nyår. :(
 
Nyår har vi nu bestämt att det blir jag och sambon (och vovvarna) och vi ska beställa en lyxig skaldjursplatå från fiskdelin och köpa en riktigt god och exklusiv champagne att dricka till. Dessert gör vi något smarrigt hemma! Spela spel, mysa och säkert somna innan tolvslaget 😄
 
Vet inte. Rent allmänt så är de vi brukar fira jul med betydligt mer inställda på att fira tillsammans än vi. Och då är inte vi som är i riskgrupp eller äldre.
 
Vi har ställt in det vanliga julbordet för min sida släkten som vi brukar ha här hemma hos oss. Bara min mamma och pappa som kommer på jullunch och julklappsutdelning till ungarna. Vi umgås ofta med dom ändå, men gamlingarna och mina syskon umgås vi inte så ofta med så där sa vi stopp. Ev att vi ses utomhus på grillning i mellandagarna om det är bra väder istället.

Blir även mat och julklappsutdelning med makens föräldrar och hans bror med sambo och barn, (1 av 3 då de äldsta är hos sin pappa) som vi också umgås ofta med, på kvällen på julafton.
 
Här blir det julfika ute med våra föräldrar på förmiddagen.
Lite brasa, varma drycker och någon korv kanske.
Sedan blir det bara vi som bor här, även på nyår.
Kanske blir en nyårspromenad med det gänget som brukar fira ihop, om vädret tillåter.

Blir annorlunda, men förmodligen väldigt lugnt och skönt.
Allt som är annorlunda, behöver inte vara tråkigt/dåligt!
Jag tycker rätt och slätt att det ska bli skönt!
 
Rent praktiskt alltså? Hur ordnar man ett säkert firande?

Jag bor många mil från mina päron men ska som av en händelse till hembygden på jobb nästa vecka.
Tänkte passa på att träffa dem då (två föräldrapar så vid två olika tillfällen) så jag undviker att åka fram och tillbaka över jul.

Men hur fasen ska det gå till? På ett säkert sätt? Kan man fika ute? Sitta på varsin sida glasdörr? Överlämning av julklappar - där kan väl smitta åka med? Hur hade ni tänkt göra?

Vi pratar inte om julbord eller långvarig samvaro men hade ju varit roligt att säga hej och ge julklappar om det kan ske på ett säkert sätt. Det blir antagligen pappas sista jul så känns väldigt sorgligt om jag inte får se honom alls. Å andra sidan väldigt mycket sorgligare om jag ger honom Corona!

Hur gör ni i jul?
Jag tycker jul känns jättestruligt och jobbigt på flera olika plan. Så har skjutit på alla beslut om vad vi ska göra någon vecka framåt.. Brukar alltid fira med mina systrar med familjer, mina föräldrar och min mans föräldrar. Gissar att det inte blir så i år. Vet inte vad som är rimligt. Just nu träffar vi ingen inne. Har två små barn och har i sak inget emot att bara fira med min man och våra barn. Tycker andras förväntningar är så jobbiga att hantera. Både min mans och mina föräldrar tycker vi kan fira tillsammans , ingen är i riskgrupp (men relativt nära i ålder..). GAAH. Känns så jobbigt tycker jag. Är det läge att hoppa firande inomhus över huvudtaget (även om restriktionerna skulle ändras..)? Alla lever mer eller mindre isolerade, jobbar hemma osv. men tycker ändå inte det känns bra. Sen ser jag folk som verkar leva precis som vanligt på sociala medier och tänker att det kanske är jag som är orimlig..
 
Jag fattar inte riktigt det här folk (och då menar jag verkligen inte bara i den här tråden). säger att ”vi ska fira med mina *insätt valfria personer” för de umgås vi ofta med ändå”.

Vadå umgås ofta ändå? Vi har också folk vi umgås ofta med i vanliga fall. Har inte ”umgåtts” med en människa utanför hushållet annat än på avstånd utomhus sen restriktionerna kom. Allmänna råden är ju meningslösa om alla hittar på sina speciella ursäkter att bryta mot dem.

Och jag vet att ensamhushåll ”får umgås med ett par personer från annat hushåll. Men det är verkligen inte bara ensamhushåll jag hört sånt här från.
 

Liknande trådar

Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 118
Senast: Acto
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 429
Relationer Skulle vilja höra hur andra tänker kring följande situation. Vi har de senaste 11 åren alltid firat jul hos oss, innan dess firade vi...
18 19 20
Svar
383
· Visningar
32 941
Senast: _Taggis_
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 870
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp