Hur skiljer sig linjeavel och inavel?

Sv: Hur skiljer sig linjeavel och inavel?

Knapplån.

Jag vill bara tillägga, som alltid, att man får linjeavla med mer än 6,25%. Var någon som skrev det högre upp, minns inte vem.
SKK rekommenderar inte mer än kusinparning, men det är tillåtet att para halvsyskon. Vid 25% parningar kan man få dispens, men jag är osäker på vilka krav som ställs för jag har aldrig utfört något sådant själv.
 
Sv: Hur skiljer sig linjeavel och inavel?

Oh, det här har jag också funderat på. Intressant.

Varför använder man sig av just linjeavel? Vad fyller den för funktion jämfört med motsatsen, vad det nu kallas, utavel? Någon skrev något om att behålla en blodslinje.. Men vad innebär det? Alltså, jag kan ingenting om detta som kanske märks. :p Men i mina öron låter det ju bättre med så låg inavelsgrad som möjligt. Så varför utavlar man inte helt? Jag antar att det finns en anledning till det?
 
Sv: Hur skiljer sig linjeavel och inavel?

Aha!

Du menade släktskapet mellan avelsdjuren är 50% vilket ger en inavelgrad på 25% hos deras avkomma?

Jag tolkade det som att avkomman till helsyskon får en inavelsgrad på 25% och en släktskapsgrad på 50%?
 
Sv: Hur skiljer sig linjeavel och inavel?

Från början har man linjeavlat/inavlat för att göra en ras mer homogen. Man vill behålla/öka chansen för att åtråvärda egenskaper ska nedärvas och visst ökar chansen för det om båda hundarna har samma egenskaper. Sen finns det ju flera nackdelar givetvis.

I en ny ras t.ex så har man avlat på de hundar som sett mest "rastypiska" ut och sedan avlat vidare på dessa ganska hårt för att avkommorna ska bli ganska lika. Ju mer man utavlar desto fler "nya gener" släpps in vilket ökar chansen för variationer. Och det ville man ju inte ha när man tog fram en ny ras eller vill förbättra sin egen linje. :)
 
Sv: Hur skiljer sig linjeavel och inavel?

Knapplån.

Jag vill bara tillägga, som alltid, att man får linjeavla med mer än 6,25%. Var någon som skrev det högre upp, minns inte vem.
SKK rekommenderar inte mer än kusinparning, men det är tillåtet att para halvsyskon. Vid 25% parningar kan man få dispens, men jag är osäker på vilka krav som ställs för jag har aldrig utfört något sådant själv.

Det var jag och ordvalet var "gränsen går vid 6,25%" eftersom jag tycker man bör följa SKK:s rekommendationer. Även om man får para halvsyskon m.m. Rasklubbar har ofta ännu hårdare rekommendentationer, som jag också anser bör följas.
 
Sv: Hur skiljer sig linjeavel och inavel?

Oh, det här har jag också funderat på. Intressant.

Varför använder man sig av just linjeavel? Vad fyller den för funktion jämfört med motsatsen, vad det nu kallas, utavel?



För att man förstärker det eftertaktade hos en viss individ/blodslinje.
Detta behöver inte bara vara det exteriöra/typ utan kan även vara ur hälsosynpunkt ex HD fria, mentalitet etc.

Tidigare vara jag mer skeptisk till linjeavel men efter att ha läst på mer och mer anser jag personligen numer att rejält kunniga personer genom väl genomtänkt och försiktig linjeavel faktiskt kan förbättra rasen/avkommorna.

Linjeavel är ju rätt så vanligt inom "min" hästras PRE och där har de som kan lyckats riktigt väl.
Sen finns det ju grader i helvetet också, har sett både hundar och hästar som legat på runt 20 % och det kan jag aldrig anse sunt.

Går det dock att göra en riktigt lika bra kombination med så lågt % som möjligt är det självklart önskvärt men så är det väl kanske inte alltid fallet, och att välja en sämre individ bara för att den är helt obesläktad är anser jag kanske inte alltid den bästa lösningen.

Man måste ju helt enkelt känna och ranssaka sin individ väl eftersom man inte bara förstärker de positiva egenskaperna utan även de neagtiva

För de mer oseriösa/okunniga är nog linjeavel vanskligt men å andra sidan brukar inte deras "utavlade" kombinationer bli så bra heller.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur skiljer sig linjeavel och inavel?

Bra inlägg!

Jag har ungefär samma åsikter som dig, linjeavel kan vara ett väldigt bra verktyg om man vet vad man gör.

Inom min ras finns det en del olika "typer", och jag har valt att linjeavla för att jag vill behålla just en specifik typ inom min uppfödning. Jag valde först ut den typ av Amstaff jag ville ha och köpte en valp, och väntade sen i evigheter på att köpa in hund nr 2 med passande och rätta linjerna. Nu väntas valparna när som helst, och det är strax under 9% inavelskoeff. Alla hundar inom dom närmsta 6 generationerna (Längre bak än så också, men det blir lite mer variation runt 8:e-10:e ledet, som hos alla individer i rasen i princip) har en likadan typ, storlek och nedärver det till sina avkommor. Något jag såklart hoppas på att även dessa valpar ska få!
En ren utavel ger oftast mer variation i typen, av vad jag kan se inom just min ras då. Man vet inte alls lika mycket av vad man får, eftersom det oftast är blandat bakåt i stamtavlan.
 
Sv: Hur skiljer sig linjeavel och inavel?

För de mer oseriösa/okunniga är nog linjeavel vanskligt men å andra sidan brukar inte deras "utavlade" kombinationer bli så bra heller.

Nåja.. Jag anser mig inte vara oseriös bara för att jag anser att linjeavel inte behövs inom dagens hundar och mina utavelskombinationer har blivit mkt bra till och med :cool:

Det är ju också så när man linjeavlar att man systematiskt krymper avelsbasen, eftersom det inte kan komma in nytt blod nu när de allra flesta raser har stängda stamböcker.

Visst, det märks inte än i större skala men om x antal generationer så..
 
Sv: Hur skiljer sig linjeavel och inavel?

Med tanke på att alla (?) raser från början tillkommit genom stark linjeavel/inavel på få individer känns det för mig helt galet att fortsätta linjeavla utan att tillföra nytt blod. Att beräkna inavelsgraden på valpar idag är ju bara på ett begränsat antal generationer bakåt.
 
Sv: Hur skiljer sig linjeavel och inavel?

Nåja.. Jag anser mig inte vara oseriös bara för att jag anser att linjeavel inte behövs inom dagens hundar och mina utavelskombinationer har blivit mkt bra till och med :cool:



Nu missförstod du mig nog, självklart är man inte oseriös för att man inte linjeavlar, tvärtom är det ju jättebra om man kan hålla sig till så låg % som möjligt och fortfarane har bra indivder.

Det jag menade var att om man linjeavlar måste man vara kunnig i vad man gör och hur man väljer, de okunniga och oseriösa kan ställa till mer om de linjeavlar än om de håller sig till obesläktade djur.
 
Sv: Hur skiljer sig linjeavel och inavel?

För mig som icke uppfödare men som aktiv hundägare skulle jag aldrig köpa en hund som har blivit till genom linjeavel. För mig finns det ingen anledning att linjeavla idag! Det stod iofs i en hästtidning men: "linjeavel är ett finare ord för inavel" och det håller jag med om. Det finns många rastypiska sjukdomar och de förbättras knappast med hjälp av linjeavel. Det är ju fastställt att hundraser med liten avelsbas har en hel del problem.
Visst kan man få rastypiska sjukdomar på sina hundar ändå men jag som hundköpare/ägare vill ändå minimera mina risker!
Tack och lov har jag en uppfödare som håller med mig! :) Skulle jag byta ras är det en av de frågor jag skulle ställa inklusive rastypiska sjukdomar och vad som görs för att komma åt problemet. Skulle svaret vara "linjeavel" skulle jag inte skaffa mig en hund av den rasen eller uppfödaren, så enkelt är det för mig! :)
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 937
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 921
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 225
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 405
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp