Hur sköta orkidée?

Mia_R

Trådstartare
Jag har fått mitt livs första orkidée, men hur ska jag få den att överleva? Jag har ingen som helst aning, har aldrig varit intresserad av dem men nu när jag har fått en vill jag naturligtvis att den ska klara sig, men hur? :confused:
 
Sv: Hur sköta orkidée?

när den blommar skall du vattna den ca en gång i veckan sen när den blommat ut så skall du bara vattna en gång varannan vecka.
 
Sv: Hur sköta orkidée?

Orkideer är känsliga för torr luft, försök att inte placera den över ett element etc. Doppa den i en hink med ljummet vatten en gng var 10de dag cirkus (lite beroende på hur varm du har det hemma, du märker om den är nöjd och glad). Var noga med att låta den rinna av innan du sätter tillbaka den i ytterkrukan och se till att det inte finns ngt vatten kvar längst ner i bladverket, då kan den mögla. Du kan även sprayduscha rötterna ovan jord då, det brukar de gilla.. :)
 
Sv: Hur sköta orkidée?

Ha den inte stående i direkt solljus, blir det för varmt så bränns bladen. Vattna inte för ofta (vilket är lätt hänt, att vattna för sällan går nästan inte), jag brukade vattna mina var 14:e dag när de blommade, varannan vattning med näring och de blommade länge. Låt gärna vattnet som du ställer ner krukan i vara en dag gammalt, så det inte kommer direkt från kranen utan har fått "dunsta" lite och bli rumstempererat.
 
Sv: Hur sköta orkidée?

Såhär sa föreläsaren på orkidéeutställningen jag var på :)

Dom behöver mycket solljus och sätt inte innerkrukan så den sluter tätt om ytterkrukan, du ska få plats med minst ett finger.

Det viktigaste är att inte rötterna står i ständig fukt och det blir lätt så om man har för trång ytterkruka.

Vattna när den behöver vatten, ta upp innerkrukan och känn om rötterna är torra ..
 

Liknande trådar

Samhälle Fråga till er som varit på evenemang med väskförbud. Hur tycker ni det fungerar både för egen del och hur meningsfullt det är.. Har det...
2
Svar
27
· Visningar
1 781
Trädgård & Växter Ska flytta till årsskiftet och får då en jättestor balkong, i det soligaste läget. Jag vill såklart ha växter på min balkong och det...
Svar
8
· Visningar
588
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Jag skulle behöva tips på hur man överlever sin hunds bortgång. Just nu känner jag ingen anledning till att ens existera själv då han...
Svar
3
· Visningar
492
Senast: Myrten
·
Skola & Jobb Hur överlever en företagare innan företaget börjar gå med vinst? Blir de försörjda av en partner? Eller jobbar de heltid och kör...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
8 989
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp