Hur sköter jag det snyggt?

Livetarkort

Trådstartare
Skriver under anonymt nick :idea: Vet du vem jag är, håll det för dig själv.

Ska till hösten flytta ihop med min pojkvän, han har redan flyttat in i huset vi ska bo i då han arbetar på den orten sedan en månad tillbaka (30 mil ifrån mig) och vi ska nu sätta igång att inreda och börja bygga ett liv.

Men jag vill inte längre.

Det som innan kändes rätt, typ. Känns inte längre bra i magen. När han var här sist var jag så arg när han åkte att det sprutade eld ur öronen typ. Egentligen utav ingen anledning men hans enorma snällhet och välvilja provocerar mig till bristningsgräns. Jag blir (tyvärr) riktigt elakt och snäsig mot honom för att få fram en reaktion, åsikt eller någon form av glöd men han är så snäll och bara tar allt.

Jag har fruktansvärt dåligt samvete och panik över att jag ens känner såhär (och att jag är svinig mot honom då vårt förhållande påminner så mycket om mitt förra men då var jag den som blev utsatt) nu när han flyttat till den delen av Sverige där jag ska studera till hösten och hittat oss ett hus vi får hyra. Han satte till och med dragkrok på bilen bara för att jag ska kunna köra hästen. Han lämnade kvar hälften av sitt möblemang i sin förra bostad efter som att vi ändå skulle handla nytt och han är super gullig på alla vis. Och nu vill jag inte längre.

Till saken hör att jag har ett väldigt stort behov av att få vara ifred och ha eget space, tid och liv för att må bra o fungera men trodde att det skulle gå i hamn liksom. Han vet om detta och vi har haft många samtal om just det efter som att han helst skulle vilja ha mig med hela tiden, sitta ihop med mig och älskar att pussas/gosa/kela.

Han kommer bli förkrossad när jag berättar att jag inte vill bo med honom och jag vill nog inte bygga en framtid alls med honom.

Nu har jag dessutom hittat den perfekta lösningen för mig med stall och boende som jag verkligen vill tacka ja till. Som ger mig möjligheter jag inte trodde skulle komma med träning och utvecklingsmöjligheter.

Men hur berättar man?
Hur lägger man upp det?

Kommer erbjuda ersättning för de möbler han lämnade kvar i gamla bostaden.

Och nej jag vet, det finns inga vackra sätt att göra slut på men jag har ingen att bolla detta med :(

Skulle gärna vilja höra andras livsblickar om när man inser lite sent att det är inte detta man vill. Hur vågar man följa sin magkänsla?

/Livet är kort.
 
Sv: Hur sköter jag det snyggt?

Har inga bra tips alls, för precis som du säger så finns det inga snälla sätt att göra slut på.

Däremot tycker jag du ska ta det så fort som möjligt, vara ärlig och förklara vad du känner för honom. Att ljuga ihop/ linda in något, bara för att vara snäll är varken rättvist mot honom eller dig. Sanningen kanske sårar, men det är betydligt lättare att gå vidare om man förstår, får en förklaring och en anledning till varför något inte blev som man ville.
 
Sv: Hur sköter jag det snyggt?

Ska till han i maj så räknar med att göra det då. Ska även kolla på stall/boende/extra knäcket då. Behöver nog bunkra mängder av mod tills dess.

Det är så svårt.
 
Sv: Hur sköter jag det snyggt?

Ska till han i maj så räknar med att göra det då. Ska även kolla på stall/boende/extra knäcket då. Behöver nog bunkra mängder av mod tills dess.

Det är så svårt.

Ska du låta honom fortsätta gå och planera för ert gemensamma liv fram till maj?! Det är inte schysst tycker jag, när du redan nu vet vad du vill.
 
Sv: Hur sköter jag det snyggt?

Ska till han i maj så räknar med att göra det då. Ska även kolla på stall/boende/extra knäcket då. Behöver nog bunkra mängder av mod tills dess.

Det är så svårt.

Att "sköta det snyggt" när det gäller såna här saker brukar inkludera att det är svårt och jobbigt för en själv. Gå och bunkra mod i en månad för att det ska kännas mindre jobbigt för dig själv är inte att göra det så snyggt och bra som möjligt.
 
Sv: Hur sköter jag det snyggt?

Fast det låter ju som om de inte ska träffas förrän i maj och att göra slut per telefon/mail är heller ingen höjdare..?

TS: Om du är säker, bara gör det. Tro mig, du vill inte flytta ihop med någon där det du redan innan känner att det inte kommer att hålla. Jag har gjort det och kommer aldrig att göra om det, det är fel mot både en själv och den andre.
 
Sv: Hur sköter jag det snyggt?

Ska du låta honom fortsätta gå och planera för ert gemensamma liv fram till maj?! Det är inte schysst tycker jag, när du redan nu vet vad du vill.

Jag har inte möjlighet att åka till honom tidigare efter som att det är 30 mil enkel resa, krävs lite planering :(

Att "sköta det snyggt" när det gäller såna här saker brukar inkludera att det är svårt och jobbigt för en själv. Gå och bunkra mod i en månad för att det ska kännas mindre jobbigt för dig själv är inte att göra det så snyggt och bra som möjligt.

Nej det har du rätt i. Men jag har dessvärre inte så mycket val efter som att det inte blir snyggare över telefon/mail/sms och kommer att skapa mer frågetecken än att reda ut allt mellan två par ögon.

Om du är säker, bara gör det. Tro mig, du vill inte flytta ihop med någon där det du redan innan känner att det inte kommer att hålla. Jag har gjort det och kommer aldrig att göra om det, det är fel mot både en själv och den andre.

Nej jag har sakta men säkert insett det. Om jag bara hade lyssnat på min mage när resan drog igång hade jag inte suttit i denna sits nu. Lätt att vara efterklok.
 
Sv: Hur sköter jag det snyggt?

Fast det låter ju som om de inte ska träffas förrän i maj och att göra slut per telefon/mail är heller ingen höjdare..?

TS: Om du är säker, bara gör det. Tro mig, du vill inte flytta ihop med någon där det du redan innan känner att det inte kommer att hålla. Jag har gjort det och kommer aldrig att göra om det, det är fel mot både en själv och den andre.

Är det för långt och besvärligt att förflytta sig 30 mil så är det klart hon ska låta bli. Å andra sidan kanske det kan vara värt det besväret för att göra det så "snyggt" som möjligt och kanske är det också så att hon då inte behöver åka dit i maj eftersom det då är slut.

Huvudfrågan, som jag uppfattade det, var hur man gör det så bra som möjligt. Inte "hur gör jag det så bra som möjligt utan att behöva åka nånstans, känna för mycket obehag och göra andra ledsna eller arga?". Den frågan är svårare att svara på, om inte omöjlig.
 
Sv: Hur sköter jag det snyggt?

Vi har båda två fullt upp med vårbruket och sitter fast i varsina traktorer. Det är en omöjlighet att komma ifrån nu när allt kommit igång så pass sent och det är sjukt mycket att hinna med på ingen tid. Där av att jag inte kan åka tidigare än första helgen i maj. Hade det vart närmre hade jag kunnat sätta mig i bilen efter jobbet men nu funkar inte det för då hinner jag inte tillbaka till när jag börjar morgonen efter.

Men ja jag är införstådd i att det gör ont för berörda parter, hade det inte gjort det hade jag likväl kunnat skicka ett sms.
 
Sv: Hur sköter jag det snyggt?

Snabb och lite utslängd fundering. Jag har säkert fel men dyker det inte i forumet ibland upp trådar där någon har sett fram emot att träffa sin partner jättemycket. De har förberett en helg och sett fram emot den och så gör partnern slut helt oförhappandes och utan förvarning när den kommit. Eller ännu värre, precis innan den åker, mitt under en mysig middag el dyl.

Springande punkten, -helt utan förvarning. Går det inte att "förvarna". Eller om man faktiskt är arg, gräla i alla fall.

(Det innebär ju också att man måste glatt och hänsynslöst ljuga, låta kärleksfull, och entusiastiskt falskt planera på telefon ett par gånger i veckan/en gång om dagen eller hur ofta man nu ringer, i en månads tid. -När man egentligen är förbannad eller irriterad eller sur eller vad det nu kan vara.)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur sköter jag det snyggt?

Jag är inte sen med att berätta hur jag vill ha det. Jag är inte heller sen med att fråga hur han vill ha det men han för inte sin talan.
Är jag förbannad så märks det men han går helst undan och i tidigare fall med motiveringen "jag ger dig ett par dagar så går det nog över" vilket för mig är helt sinnes för jag vill blåsa rent luften direkt så är det färdigt sen.

Jag låtsas inte vara kärleksfull och entusiastisk (dels för jag inte är sån som person :p )

Men hur förbereder man? Det går ju inte liksom.
 
Sv: Hur sköter jag det snyggt?

Har du inte en enda dag ledig innan Maj? Ring och säg att du vill komma över på en snabbvisit för att du vill prata. Du kör dit, pratar lite, och kör hem.
 
Sv: Hur sköter jag det snyggt?

Tja jag tänkte väl kanske just på att gräla då...:laugh: eftersom man ändå är sur. Då borde inte folk kunna tro att allt är soligt när man väl kommer. Jag har ingen aning, det var bara en tanke.

(Förresten, jag kan förstå att sms och facebook går bort, men vad är det för fel på telefon egentligen? Då kan folk slänga på och gråta ifred eller prata.)
 
Sv: Hur sköter jag det snyggt?

Det är ju det ingen av oss har. Vi har sovmorgnar/tidigare kvällar 2 dagar i veckan, våra scheman är synkade så båda två har ledigt första helgen i maj. Så jag kan liksom inte lösa det, att ta ledigt är en omöjlighet och skulle jag ändå lyckas komma loss en halvdag så sitter han i traktorn.
 
Sv: Hur sköter jag det snyggt?

Jo man kan förbereda genom att säga att man måste prata allvar. Säg det inte för lång tid innan, han kommer såklart att tycka det är jobbigt och fasa för vad som ska komma, men det hindrar iallafall honom från att fixa någon mysig överraskning eller så.
 
Sv: Hur sköter jag det snyggt?

Han nappar ju inte direkt på gräl. Hur arg jag kan vara (har väldigt mycket temperament jag inte alltid kan tygla som sagt) så är han som ett jätte stort svart hål och bara slukar allt, på gott o ont. Är inte särskilt utvecklande.

Felet med telefonen är att man inte kan läsa kroppsspråk.
 
Sv: Hur sköter jag det snyggt?

Där har du en väldigt god idé som jag absolut tar till mig. Säger till samma vecka jag ska åka dit.

Knapp

Självklart sitter jag inte och bygger luftslott när vi pratar i telefon. Jag har på senare tid avstyrt alla samtal om färger på gardinerna och huruvuda ditt eller datt kan hänga där han hängt det.
 
Sv: Hur sköter jag det snyggt?

Han nappar ju inte direkt på gräl. Hur arg jag kan vara (har väldigt mycket temperament jag inte alltid kan tygla som sagt) så är han som ett jätte stort svart hål och bara slukar allt, på gott o ont. Är inte särskilt utvecklande.

Felet med telefonen är att man inte kan läsa kroppsspråk.

Känner igen mig! Har i tidigare relationer blivit vansinnig av frustration när jag blev arg och inte fick någonting tillbaka. Har gjort slut med flera män på grund av det.

Min nuvarande sambo är inte det minsta konfrontativ i sin natur, och också ganska konflikträdd, men det går åtminstone att prata med honom. Men med honom kan jag inte fräsa eller så, då sluter han sig. Har lugnat ner mig ganska mycket sedan tidigare år, så jag har inte samma behov längre av att vädra luften. Vill jag göra det måste jag dock lirka lite och få fram en diskussion.

Så mitt råd: såna män nappar inte på gräl, det ligger helt enkelt inte i deras natur. Om du vill prata med honom om detta så försök sänka volymen lite - men var ändå mycket tydlig och klar, dalta inte.

Edit: håller med övriga också - ta en ledig helg och åk upp till honom och prata.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur sköter jag det snyggt?

Har varit med om det du är inne på; killen skulle komma hem från ett par månaders utlandstjänst. Jag var såklart superglad och hade tagit ledigt från jobbet, fixat i hans lägenhet med nya blommor och mat osv.
När han landat i Sverige (det var tänkt att jag skulle möta upp honom på flygplatsen) får jag ett sms att han är framme men att "vi måste prata". Blev riktigt jävla förbannad, inte svårt att fatta vad som var på gång.
Hade faktiskt föredragit att han tagit det över tfn eller till och med över mail om han inte kunde ringa, hellre det än att jag gått i ett par mån och trott att allt är ok.

Så TS, jag tycker att du absolut inte ska vänta tills i maj med att snacka med killen, inte just att dra ut på det så långt.
 

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 136
Senast: kolblakkur
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 492
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 649
Senast: MML
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 885
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp