Hur sköter ni en förkyld häst?

MorvanMorr

Trådstartare
Jag har för första gången i min 25-åriga hästägarkarriär en förkyld häst :nailbiting: - liite (0.2 - 0.4 grad) förhöjd temp, en massa snor och lite hosta. Hon är aningens påverkad och lite lugnare än vanligt men äter och dricker normalt.
Hur skulle ni "hantera" en pålle med dessa symptom? Ute som vanligt med kompisarna hela dagen? Ute själv i mindre hage? Ute delar av dagen? Inne?
Tänker ni på och åtgärdar smittorisken till andra hästar i stallet? I så fall hur?

Jag har haft kontakt med veterinär och är mest nyfiken på hur andra gör med häst med dessa symptom.
 
Jag skulle ha avvaktat och hållit koll på tempen, i princip hade hästen fått leva som vanligt.

Ang smittorisken så är det lite sent påtänkt, hästen smittar i de flesta fall även under inkubationstiden. Så för andra hästar gäller ju samma sak, man kan helt enkelt inte åka iväg någonstans om med rent samvete och skriva på en hästägarförsäkran där man intygar att ens häst inte varit i kontakt med sjuk häst.
 
  • Gilla
Reactions: Bri
Jag skulle ha avvaktat och hållit koll på tempen, i princip hade hästen fått leva som vanligt.

Att hästen "i princip fått leva som vanligt" tolkar jag som att den får gå i hage som vanligt? Rätt uppfattat? Men ingen ridning/träning såklart.

Vad gäller smittorsiken har du såklart rätt i att den smittar även innan den blir tydligt sjuk men jag är ändå också nyfiken på om det finns de som vidtar särskilda åtgärder. Jag tänker t.ex. att om man står i ett större stall där många tävlar kanske man tänker annorlunda än om man har sina 3 hästar hemma på gården.
 
Jag har för första gången i min 25-åriga hästägarkarriär en förkyld häst :nailbiting: - liite (0.2 - 0.4 grad) förhöjd temp, en massa snor och lite hosta. Hon är aningens påverkad och lite lugnare än vanligt men äter och dricker normalt.
Hur skulle ni "hantera" en pålle med dessa symptom? Ute som vanligt med kompisarna hela dagen? Ute själv i mindre hage? Ute delar av dagen? Inne?
Tänker ni på och åtgärdar smittorisken till andra hästar i stallet? I så fall hur?

Jag har haft kontakt med veterinär och är mest nyfiken på hur andra gör med häst med dessa symptom.

Hm, de få gångerna jag varit med om förkyld häst så har man valt att isolera den så gott det går. Dels för att förminska smittspridning men också för att individen ska få det lugnare.
Tex egen hage och minimal hantering, i vissa fall har man även bytt box i stallet, till en box längst bort där den även fått lugn och ro samt hålls lite åtskild från övriga.
Absolut ingen ridning eller träning av den.
Har det varit skitväder har utetiden kortats ner lite.
Sen har man haft "stängt stall" sas, varit tydlig med att det förekommer förkylning.

Sen ska man givet vara lite försiktig med att lämna gården under tiden vad gäller övriga hästar på gården.

Sen bör även veterinär komma ut för undersökning och ev provtagning (det går inte att vara nog försiktig..kvarka har i vissa fall förväxlats m lättsam förkylning..)
 
Jag har för första gången i min 25-åriga hästägarkarriär en förkyld häst :nailbiting: - liite (0.2 - 0.4 grad) förhöjd temp, en massa snor och lite hosta. Hon är aningens påverkad och lite lugnare än vanligt men äter och dricker normalt.
Hur skulle ni "hantera" en pålle med dessa symptom? Ute som vanligt med kompisarna hela dagen? Ute själv i mindre hage? Ute delar av dagen? Inne?
Tänker ni på och åtgärdar smittorisken till andra hästar i stallet? I så fall hur?

Jag har haft kontakt med veterinär och är mest nyfiken på hur andra gör med häst med dessa symptom.

De få gånger jag har råkat ut för förkyld häst så har den varit i hagen som vanligt, om den inte har starkt påverkat allmäntillstånd eller om vädret varit riktigt ruggigt.

Det har dock aldrig vidtagits några övriga åtgärder så som isolering eller liknande i ett första stadie vid lätt förkylning, vare sig i mindre 7-hästars stall eller på ridskoleanläggning.
 
Är du säker på att den är förkyld?

Jag hade tagit "näs-prov" på den för att se vad det är, och sedan agerat utefter det.

Är lite extra nojjig och försiktig efter en händelse förra året där min häst fick en ny boxgranne (obesiktad och osedd) -som släpptes rakt in i boxen intill trots det gröngula snoret som rann ur näsan... Min häst hälsade ju givetvis på den hästen genom gallret (jag var inte där och såg detta utan upptäckte när skadan redan var skedd). Efter påtryckningar (av förbannad mooi) togs prover på den hästen och den hade Streptococcus Zooepidemicus (även kallat Falsk kvarka), veterinären som undersökte den hästen sa att det var lugnt och att man skulle låta det vara, läker ut själv.
Cirka en vecka senare insjuknade min häst med snor och hosta. Tog egna prover och han hade samma. Mitt snabba googlande visade på att stallet skulle isoleras för att hindra smitta och det skulle desinficeras osv.

Tog 2 mån för honom att bli bra (med penicillin och annan medicin -minns inte vad det var).

Annars så var han i hage som vanligt, och sedan noga rengöring av alla saker + Virkon S...
 
@mooi Har varit i precis samma situaition, veterinär tyckte det skulle läka ut själv men Streptococcus Zooepidemicus är en förbannat envis historia att bli av med och var i alla fall förut anmälningspliktig.
 
Jag har när mina hästar blev sjuka i något som kändes lite annat än 'vanlig snuva' tagit svabbprov själv och beställt luftvägspaketet hos SVA. Då hade två av mina hästar hög feber. Det visade sig vara EHV-4, en sorts herpesvirus liknande virusabort fast inte lika farligt, men smittsamt. Vi isolerade givetvis stallet redan när tempen upptäcktes, men jag hade nog gjort samma igen om jag misstänkte något annat än 'vanlig snuva' som jag inte brukar göra något speciellt kring. Man märker ju skillnad kan jag tycka.

Om fler vore lite mer noga och kanske till och med tog prov när hästarna mår knas så kanske smittorna skulle minska. Vi fick förmodligen med det från en tävling så jag skulle aldrig åka iväg på något med en smittsam häst, förstår om det kommer med till någon som lever på att tävla och åka runt med sina hästar...
 
Om fler vore lite mer noga och kanske till och med tog prov när hästarna mår knas så kanske smittorna skulle minska. Vi fick förmodligen med det från en tävling så jag skulle aldrig åka iväg på något med en smittsam häst, förstår om det kommer med till någon som lever på att tävla och åka runt med sina hästar...

Håller med. Ingen isolering tex är för lite eller gjord i onödan heller utan är nästan vad man ska göra som prio ett minst när man inte riktigt vet..samt försöka hålla den sjuka hästen på avstånd/hålla den lite isolerad
 
Sen bör även veterinär komma ut för undersökning och ev provtagning (det går inte att vara nog försiktig..kvarka har i vissa fall förväxlats m lättsam förkylning..)

Just detta har hänt i min närhet alldeles nyligen, igen får jag säga..Häst som först visade sig ha förkylning har nu hästinfluensa,A2..Man valde inte att stänga anläggningen redan då och det har pågått tävling nyligen samt att anläggningen varit öppen som vanligt.
Så lätt kan smittspridningen vara igång..(för alla som besökt anläggningen under tiden får ju bara hålla tummarna liksom)

Stäng hellre nån vecka anser jag vid symtom även om det "bara" är förkylning samt isolera stall och häst/hästar en gång för mycket så kan man lättare avgöra läget samt hindra ytterligare smittspridning.
 
Är du säker på att den är förkyld?

Jag hade tagit "näs-prov" på den för att se vad det är, och sedan agerat utefter det.

Är lite extra nojjig och försiktig efter en händelse förra året där min häst fick en ny boxgranne (obesiktad och osedd) -som släpptes rakt in i boxen intill trots det gröngula snoret som rann ur näsan... Min häst hälsade ju givetvis på den hästen genom gallret (jag var inte där och såg detta utan upptäckte när skadan redan var skedd). Efter påtryckningar (av förbannad mooi) togs prover på den hästen och den hade Streptococcus Zooepidemicus (även kallat Falsk kvarka), veterinären som undersökte den hästen sa att det var lugnt och att man skulle låta det vara, läker ut själv.
Cirka en vecka senare insjuknade min häst med snor och hosta. Tog egna prover och han hade samma. Mitt snabba googlande visade på att stallet skulle isoleras för att hindra smitta och det skulle desinficeras osv.

Tog 2 mån för honom att bli bra (med penicillin och annan medicin -minns inte vad det var).

Annars så var han i hage som vanligt, och sedan noga rengöring av alla saker + Virkon S...

Men hu! Nu blir jag orolig :nailbiting: Ytterligare 3 hästar i stallet har de senaste dagarna visat samma symptom - snoriga, lätt hosta och lite förhöjd temp. Det verkar dock gå över på ett par dagar men det låter som att vi nog ska ta ut vet och ta lite prover för säkerhets skull.

Givetvis är det ingen häst som tränas med dessa symptom och ingen av de friska ger sig i väg någon annanstans. Jag står ju i ett ganska litet stall (11 boxar), så det är inte svårt att hålla oss isolerade. Kan tänka mig att det blir knepigt om man står på en stor anläggning där alla tävlar.

Tack för era delade erfarenheter!
 
självklart är det dax att ta ut veterinär för prover och bedömning om flera hästar i stallet har symptom.

i övrigt så ang. att isolera en häst i stallet utan veterinär bedömning om den snorar och verk
Jag har för första gången i min 25-åriga hästägarkarriär en förkyld häst :nailbiting: - liite (0.2 - 0.4 grad) förhöjd temp, en massa snor och lite hosta. Hon är aningens påverkad och lite lugnare än vanligt men äter och dricker normalt.
Hur skulle ni "hantera" en pålle med dessa symptom? Ute som vanligt med kompisarna hela dagen? Ute själv i mindre hage? Ute delar av dagen? Inne?
Tänker ni på och åtgärdar smittorisken till andra hästar i stallet? I så fall hur?

Jag har haft kontakt med veterinär och är mest nyfiken på hur andra gör med häst med dessa symptom.

i min värld så är veterinär kontaktad om hästen är så pass att man kontaktat veterinär, så följer man råd utifrån proverna som tagits. I annat fall så är hästen bara lite snorig och inget annat så kan den gå ute i hagen som vanligt och man håller koll.
Är det ngt större så konstateras det snabbt av prov veterinären tagit, och oavsett så skulle det vara ngt större som utifrån tidigare milda sympton ändå visat sig vara ngt sämre så är isåfall övriga hästar i stallet troligtvis påverkade oavsett och då får man ta det utifrån det.

jag har aldrig ngnsin bedömt att ngn häst med lite snor, lokal hosta och ingen temp osv skulle isoleras från övriga hästar i det egna stallet utan att veterinär behövt tillkallas och tagit prover som konstaterar behov osv.
Självklart åker man inte iväg med ngn häst öht om den uppvisar såna symptom, det behöver nog inte nämnas då det är så självklart tänker jag.
 
Om allting var så självklart skulle vi inte behöva ha ett frågeforum. Har man hållit på med hästar i 100 år som du verkar ha gjort tycker man det, men man behöver inte raljera om det när folk frågar om råd. Man får inte sunt hästförnuft på köpet när man skaffar häst. Det tar tid för vissa naturligtvis.
 
Om allting var så självklart skulle vi inte behöva ha ett frågeforum. Har man hållit på med hästar i 100 år som du verkar ha gjort tycker man det, men man behöver inte raljera om det när folk frågar om råd. Man får inte sunt hästförnuft på köpet när man skaffar häst. Det tar tid för vissa naturligtvis.

eftersom jag inte svarat dig öht så förstår jag inte ditt driv att kommentera öht särskilt när du inte ens addresserat mig men ändå är den du avser med ditt malplacerade svar. Lägg ner. Jag är säker på att tilltalade inte kände ngt större problem med mitt svar öht i sammanhanget så dina egna ev. aversioner får du hålla till dig själv. Du verkar vara den enda som öht har problem med mitt svar och läser in ngt som får stå för dig själv helt och hållet för din egen del.
 
Jag har haft kontakt med veterinär och är mest nyfiken på hur andra gör med häst med dessa symptom.

Jag vill inte ta ställning i det senaste meningsutbytet men för mig handlar Buke om att höra om hur andra gör och spegla mina egna funderingar, inte att få ett entydigt svar på hur jag ska göra. Sådant viktigt diskuterar jag med min veterinär/min tränare/hovslagare eller vem än det månde vara som jag har förtroende för i frågan.

Ganska ofta kan man lära sig något nytt av att lyssna till hur andra gör och tänker men det kanske inte måste påverka just den situation man är i för tillfället. Det är i alla fall min filosofi.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 484
Senast: Jamtland
·
Hästvård Efter att vi nyligen haft en häst med lite feber (förhöjd temp) hos oss så är jag nyfiken på hur rutinerna ser ut i andra stall. Främst...
Svar
3
· Visningar
828
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
7 587
Senast: cf234k
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 849
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp