Bukefalos 28 år!

Hur skulle du bygga det här stallet?

moster

Trådstartare
Sitter i stallet och väntar på att hästen ska äta upp sin mat, och börjar drömma mig bort. Om du fick följande "kravlista" hur hade du då utformat stallet då?

* 4-6 boxar
* uppvärmd sadelkammare
* torkrum
* ligghall/lösdrift med plats för 6-10 hästar. Lösdriften ska vara som en Box inne i stallet (förstår ni hur jag menar? :p, finns en tjej här på buke som gjort sin ligghall så)
* toa
* 1-2 uppställningsplatser
* spolspilta - kan vara en av uppställningsplatserna
* gödselstack intill stallet - helst bara en dörr så man tippar ut det.
* foderkammare med förvaring för både kraft & grovfoder. Behöver inte vara förvaring för allt grovfoder men för typ veckobehovet


Så.. vad säger ni?!:D
 
* ligghall/lösdrift med plats för 6-10 hästar. Lösdriften ska vara som en Box inne i stallet (förstår ni hur jag menar? :p, finns en tjej här på buke som gjort sin ligghall så)

Jag hade först tänkt om på den här punkten. Men det beror nog på att jag bor på typ nordpolen och ett sådant där upplägg hade skapat jobbiga problem när det är -35. Alla vattenledningar och avlopp måste då värmas upp (isolering räcker inte) och det kostar rätt mycket samt känns osäkert. Inte kul med någon timmes strömavbrott och sedan tinar det inte förrän i maj.

Jag har dock sett bilder på vad jag tror är den här tjejens stall som du syftar på och det såg väldigt smart och enkelt ut. På sydligare breddgrader hade jag helt klart haft det så. Kanske kompletterat med en köldridå för de dagar då det blir någon minusgrad. I ditt tänkta stall hade jag nog placerat lösdriften på ena gaveln. Kanske grävt ut en gödselplatta utanför långsidan på stallet och haft en dörr från lösdriften ut till plattan och en dörr från stallsidan. Om du tänkt mocka lösdriften ofta alltså.

Slut på ideér! :D
 
Kanske låter lite väl självklart men jag hade i alla fall sett till att toaletten, spolspiltan, torkrummet och sadelkammaren låg hyfsat nära varandra, kanske liksom i en "egen del". Toalett/spolspilta/sadelkammare för att kunna ha vattenledningar hyfsat nära (om man vill ha vatten i sadelkammaren) samt att sadelkammare och uppställningsplatser/spolspilta är bra att ha nära varandra pga logistik :)
 
Sitter i stallet och väntar på att hästen ska äta upp sin mat, och börjar drömma mig bort. Om du fick följande "kravlista" hur hade du då utformat stallet då?

* 4-6 boxar
* uppvärmd sadelkammare
* torkrum
* ligghall/lösdrift med plats för 6-10 hästar. Lösdriften ska vara som en Box inne i stallet (förstår ni hur jag menar? :p, finns en tjej här på buke som gjort sin ligghall så)
* toa
* 1-2 uppställningsplatser
* spolspilta - kan vara en av uppställningsplatserna
* gödselstack intill stallet - helst bara en dörr så man tippar ut det.
* foderkammare med förvaring för både kraft & grovfoder. Behöver inte vara förvaring för allt grovfoder men för typ veckobehovet


Så.. vad säger ni?!:D
Vi har byggt ett stall i befintlig byggnad som inte uppfyller alla krav som du har, men väl många av dem. Vi har ingen ligghall - något vi gärna hade haft men geografin och byggnadernas placering här gör inte det möjligt (vi kan givetvis bygga en fristående ligghall ute på betet, men har hittills iaf inte prioriterat det) Vi har inte heller toa, då stallet bara är till oss och ligger 3 m från bostadshuset. Däremot har vi mulltoa i gästlägenheten/övernattningsrummet som sitter ihop med stallet.
Vi fick ju utgå från befintliga byggnader - gården är från 1886 och har fina stenbyggnader som vi naturligtvis ville bevara. Det viktigaste som jag ser det är att tänka igenom all logistik noga. Det ska vara enkelt att sköta hästarna i vardagen och även de där grejerna som man gör en eller ett par gånger per år ska vara enkla. Vi har en avlång stallkropp med fyra stora boxar (12-20 kvm) och en bred stallgång. Tre av dem ligger på rad och har låga fronter. Den största ligger separat och har höga galler. På så sätt kan vi isolera en box om det behövs. Den används även vid fölningar. Det finns sammanlagt fyra uppbnindningsplatser, men vi använder normalt bara två av dem. Stallgångarna är breda, över 3 meter vilket gör att det går bra att mötas med hästar. Vi har valt plastplank som fyllning och har dessutom satt upp 120 cm höga plastskivor på alla ytterväggar i boxarna. Det gör stallet mycket lättskött och relativt underhållsfritt. Gödselplattan ligger ett par meter från bakdörren. Den är nedsänkt och rymlig. Dessutom har vi gjort den högre i ena änden, med en sluttning upp till den högre delen. Den använder vi om plattan börjar bli full, på det sättet behöver vi aldrig balansera på hala plankor. Hela plattan sluttar från en väg - så det är lätt att tömma den. Golvet i den är räfflat för bättre grepp för traktorn.
Sadelkammaren är rymlig, men vi har flera stora hyllor för täcken som inte används utanför den. I anslutning till stallet har vi ett foderrum där vi får in en halv årsförbrukning hösilage, strö (torv + spånpellets) och ev kraftfoder. Allt står på pallar och flyttas med handpalldragare. En dubbelport gör det lätt att lasta in nytt utifrån. Till utfodring använder vi en större skrinda, så slipper vi alla dessa eländiga höpåsar (de portioner som äts ute får de dock i påse)
Spolspiltan har vi i stallet - inte optimalt för fuktens skull, men vi har en väl tilltagen ventilation (mekanisk på vintern, naturlig när det inte är minusgrader). I och med plastplank och plastskivor finns det inget som kan dra åt sig fukten från spolspiltan och mögla heller.
"Hur man gör" skulle jag säga beror mycket på de egna förutsättningarna och förhållandena - men vi tycker vi har lyckats mycket bra.
 
Sitter i stallet och väntar på att hästen ska äta upp sin mat, och börjar drömma mig bort. Om du fick följande "kravlista" hur hade du då utformat stallet då?

* 4-6 boxar
* uppvärmd sadelkammare
* torkrum
* ligghall/lösdrift med plats för 6-10 hästar. Lösdriften ska vara som en Box inne i stallet (förstår ni hur jag menar? :p, finns en tjej här på buke som gjort sin ligghall så)
* toa
* 1-2 uppställningsplatser
* spolspilta - kan vara en av uppställningsplatserna
* gödselstack intill stallet - helst bara en dörr så man tippar ut det.
* foderkammare med förvaring för både kraft & grovfoder. Behöver inte vara förvaring för allt grovfoder men för typ veckobehovet

Så.. vad säger ni?!:D
Jag skulle aldrig bygga ett nytt stall/renovera, utan att isolera golvet (alltså gjuta in frigolit i bottenplattan).
Värt varje sekin! Hellre lägga pengarna där än på dass om pengarna tryter. :)
En bekant har t.o.m vattenburen värme i golvet. Där går dock min gräns, som har kallstall och 5 meter till nock. ;)
 
Du är välkommen hem till mig och kolla :D Jag har allt det där utom två saker. Mina ligghallar (3st) ligger i hagarna och inte i anslutning till stallet. Jag har heller ingen spolspilta - fast jag har två olika alternativa ställen utomhus att spola/duscha hästen.
:D
Resten har jag!
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 691
Senast: Ajda
·
Anläggning Om ni fick drömma helt fritt, hur skulle ni vilja ha det i stallet för att spara tid, underlätta och göra det smidigt för er själva...
2
Svar
25
· Visningar
2 722
Senast: Snubbelfot
·
Anläggning Så har jag äntligen kommit fram till en stallritning som jag faktiskt gillar. Jag tror att jag har tänkt igenom det mesta. För att vara...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
9 866
Senast: MaRomer
·
Anläggning Hej! Det är lång tid kvar till ett faktiskt bygge kan hända (ca 3 år till köp av tomt) men däremot känns det som att man aldrig kan...
Svar
14
· Visningar
2 376
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp