Bukefalos 28 år!

Hur skulle du göra i detta läge?

Knastroll

Trådstartare
Hästen du rider är 5 år gammal, nykommen till en ridskola och man vet inte riktigt bakgrunden. Den skall vara inriden och "grundriden" men vad det innebär mer specifikt vet man inte. Hästen har inte mycket egen balans, och vägrar ta ett stöd i tygeln. Han slår med huvudet mot tygeln och springer i lite panik ifrån sin ryttare i alla moment. Vad gör du för att komma vidare med hästen?

Skulle du släppa tyglarna helt och låta hästen springa på framåt för att få bort att den slår med huvudet och för att den skall finna sin egen balans?

Eller skulle du kanske sakta ner och arbeta i ett långsammare tempo (undertempo) för att få hästen att hitta ett stöd på tygeln och för dina hjälper och på så sätt hjälpa honom den vägen att finna sin balans?

Eller skulle du göra på annat sätt? Är nyfiken :)
Jag vet själv vad jag tycker, men vill höra vad ni tycker.

Inga svar är dumma svar då alla vi rider på olika sätt för att nå samma mål. :)
 
Sv: Hur skulle du göra i detta läge?

Jag skulle börja om med inridningen på den och göra om den i en förkortad version. Hästen verkar ju bara vara insutten, inget mer.
 
Sv: Hur skulle du göra i detta läge?

Jag hade nog provat bettlöst, inte hackamore dock.
Repgrimma, sidepull eller liknande.
 
Sv: Hur skulle du göra i detta läge?

För det första bör den vetrinärundersökas grundligt och sadeln och tänderna bör kollas för att vara säker på att det inte är en smärtreaktion.
Är allt ok kan man vara rätt säker på att hästen faktiskt inte är riktigt inriden.
Jag hade börjat med att longera hästen inspänd så att den lär sig att ta stöd och ändå gå fram. Efter att det fungerar hade jag börjat om själva inridningen.
 
Sv: Hur skulle du göra i detta läge?

Varför rekommendera bettlöst till en oerfaren, känslig häst som troligen inte fått en korrekt utbildning? *nyfiken*
 
Sv: Hur skulle du göra i detta läge?

Jag hade också tolkat det som om hästen var oinriden, bara insutten. Jag hade börjat om och gjort rätt.

Och absolut inte börjat trixa med bettlösa alternativ
 
Sv: Hur skulle du göra i detta läge?

Eftersom han slog med huvudet var min första tanke att han ogillar bettet.
Men jag vet inte :)
 
Sv: Hur skulle du göra i detta läge?

Men om hästen i princip är oinriden blir det ju svårare att lära in allt utan bett.
 
Sv: Hur skulle du göra i detta läge?

Det beror ju på om han har ont i munnen eller inte.
Vargtänder som stör, hakar eller något sånt.
 
Sv: Hur skulle du göra i detta läge?

Då hästen inte verkar ha någon balans tycks den ju inte vara mycket riden. Då hjälper inte bettlösa alternativ.
 
Sv: Hur skulle du göra i detta läge?

Den kan ju ha ont i munnen OCH ha dålig balans...
Jag hade iallafall provat bettlöst.
 
Sv: Hur skulle du göra i detta läge?

Jag förutsätter att hästen är ordenligt veterinärbesiktigad före köp. Tänderna måste också givetvis vara ordenligt genomkollade. En del av problemet kan mycket väl komma från munnen.
Sen efter förutsättningar hur en ridskola fungerar, så ska hästen från början givetvis bara ridas av ett fåtal utvalda erfarna ryttare. Jag tycker det är tragiskt om man verkligen köper så här färska hästar till en ridskola, för ekonomin brukar inte riktigt tillåta att man rider in dem från början... Men med bara några erfarna ryttare och så ger man hästen en bra tid att få "landa" i ridskolemiljön så brukar det bli lite bättre med tiden.
 
Sv: Hur skulle du göra i detta läge?

Först skulle den träffa veterinär inkl tandkoll.

Sen skulle jag börja om från början och inte sitta på den förrän den kan böra sig själv i alla gångarter på töm.
 
Sv: Hur skulle du göra i detta läge?

Anledningen till min fråga är för att jag häromdagen satt på en ridskola och såg just detta scenario. Hästen gjorde allt för att gå emot tygeln, slog med huvudet, sprang ifrån, stannade och slog ännu mer.. jag blir lite deprimerad när jag ser en sån pass grön häst komma till en verksamhet och direkt sättas in i en "nybörjargrupp". Nu kunde förvisso tjejen som red denna häst (min kompis) rida bättre än resterande i gruppen men hon har inte kunskap att utbilda en häst.

Men det som besvärade mig mest var ridlärarens alternativ till hur min kompis skulle rida hästen! "släpp tyglarna helt genom att hålla fram dina händer överdrivet, låt hästen springa och hitta sin egen balans. Ni kan väl se framför er hur ekipaget såg ut?? Hästen sprang och sprang och ridläraren sa att hon skulle försöka bromsa med rösten.. hur kan man tycka att detta är lösningen för en sån outbildad häst???!! Jag mådde dåligt av att se detta.

JAG hade ridit hästen i skritt, arbetat med start och stop, och hjälpa hästen att få ett stöd på tygeln genom att arbeta den i ett undertempo för att den ska få tid på sig att hinna märka vad jag är ute efter. Hade inte krävt mer än att han skulle börja känna efter att bettet är något positivt, inget vi slår emot.

Om nu ridskolor ska ta in dessa hästar för dom är billiga, får dom väl lägga lite tid på att utbilda dom själva INNAN de börjar gå lektion. Hur ska en sån grön häst kunna lära sig någonting med ett x antal olika ryttare om dagen?

Nej, jag blev besviken. Jag tar också för givet att en häst som går i ridskoleverksamhet är kollad med vet, tänder osv osv så bortser helt från såna problem :).
 
Sv: Hur skulle du göra i detta läge?

det beror lite på..

Slår han med huvudet hela tiden eller kmmer det efter en stund? Min häst tex börjar slå med huvudet när han börjar bli trött i ryggen. Märktes en del under inridningen och nu igen när han sätts igång. Om så är fallet så hade jag börjat bygga upp hästen från marken.

Annars hade jag nog förutsatt att hästen bara är insutten och gjort om inridningen.
 
Sv: Hur skulle du göra i detta läge?

Just detta tillfälle jag såg slog han hela lektionen med huvudet. Men tydligen var detta värre än någonsin , han hade "aldrig" varit så innan..
 
Sv: Hur skulle du göra i detta läge?

det beror lite på..

Slår han med huvudet hela tiden eller kmmer det efter en stund? Min häst tex börjar slå med huvudet när han börjar bli trött i ryggen. Märktes en del under inridningen och nu igen när han sätts igång. Om så är fallet så hade jag börjat bygga upp hästen från marken.

Annars hade jag nog förutsatt att hästen bara är insutten och gjort om inridningen.

Just detta tillfälle slog han hela tiden med huvudet. Men enligt min kompis (som red honom) sa att han förra veckan inte alls slog så mycket med huvudet.. men är ganska tydligt att han blir mer och mer "problemhäst" eftersom han rids av elever som inte kan.
 
Sv: Hur skulle du göra i detta läge?

Tråkigt när ridskolor gör såhär, dom borde lägga pengar på stabila välutbildade hästar och ge unga hästar en chans iallafall till att få en bra grund. Så unga hästar hör inte hemma på ridskolor.
 
Sv: Hur skulle du göra i detta läge?

Många ridskolor tar inte in unga hästar för att de är billiga utan som jag förstått det för att de anser att de senare kommer hålla bättre i verksamheten, fysiskt och psykiskt om de kommer dit som unga.
(Själv tycker jag också om färdigutbildade hästar som kanske inte klarade tävlingslivets press (vi har några på ridskolan) men de har alltså en strategi med de unga hästarna.)

Där jag red tidigare fick vi ofta in unga hästar, runt 5 årsåldern, de var ofta lite obalanserade och mycket mjuka i munnen. De blev väldigt fina (utom en surtant :p) och jobbar såvitt jag vet där än (fast nu är de omöjliga att skilja ut från de andra 17 åriga välartade herrarna). Vet inte om hästarna gick i lägre grupper också. (eller äsh min tidsuppfattning är helt fel, någon är nog kvar men av det gänget jag minns bäst dog favvisen (surtanten) 24 år gammal och verkar ha funnits kvar till dess.)

Jag skulle också ha släppt lite på stödet, försökt få honom att söka det och lita på det och kanske inte sänkt till att gå väldigt långsamt (eftersom han kanske inte skulle orka) utan försökt reglera hastigheten försiktigt o mjukt. Men han rids förhoppningsvis också av ridlärarna :laugh:. Ingen av de hästar i 5 årsåldern som ridskolan fick in hade perfekt balans eller var så färdiga att de gick att rida som en 11 årig ridskolehäst).

Ville bara säga att de ridskolor som köper unga hästar försöker tänka långsiktigt på hållbarhet, inte är onda snåljåpar. (även om jag då kanske håller med om att andra alternativ kan vara roligare att rida.)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur skulle du göra i detta läge?

Fast om du låter en massa oerfarna ryttare börja rida en så outbildad häst, så lär den ju garanterat INTE hålla länge...
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
991
Senast: mamman
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 050
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 097
Senast: Juli0a
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 408

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp