Bukefalos 28 år!

Hur skulle du göra i detta läge?

Sv: Hur skulle du göra i detta läge?

Jag skulle börja med att låta kolla tandstatus om hästen är väldigt "entömmad" och irriterad av tygeltag.
 
Sv: Hur skulle du göra i detta läge?

Men det som besvärade mig mest var ridlärarens alternativ till hur min kompis skulle rida hästen! "släpp tyglarna helt genom att hålla fram dina händer överdrivet, låt hästen springa och hitta sin egen balans. Ni kan väl se framför er hur ekipaget såg ut?? Hästen sprang och sprang och ridläraren sa att hon skulle försöka bromsa med rösten.. hur kan man tycka att detta är lösningen för en sån outbildad häst???!! Jag mådde dåligt av att se detta.

JAG hade ridit hästen i skritt, arbetat med start och stop, och hjälpa hästen att få ett stöd på tygeln genom att arbeta den i ett undertempo för att den ska få tid på sig att hinna märka vad jag är ute efter. Hade inte krävt mer än att han skulle börja känna efter att bettet är något positivt, inget vi slår emot.

QUOTE]

Jag tycker att det låter som en olämplig häst att sätta i en ridskola, utifrån beskrivning (under förutsättning att hälsan inkl munnen är kollade, och utrustningen passar).

Dock skulle jag faktiskt låta hästen springa med lösa tyglar och hitta sin egen balans.

När jag rider in hästar, brukar jag rida på lös tygel till att börja med. Jag vill att de ska förstå start, stopp, svänga.
När de förstår det, vilket brukar ta tio minuter, rider jag ut på en otrafikerad väg.
Där rider jag hästen på långa tyglar i alla gångarter, vill att hästen ska förstå skillnaden mellan skritt och trav och ta övergångarna, samt helst förstå båda galopperna.
Hastigheten bryr jag mig inte om utan hästen får hitta sin egen balans med mig på ryggen.
De flesta har inte särskilt bråttom ensam på bortväg utan hastigheten brukar vara behaglig.

Andra eller tredje ridturen brukar jag ha ridit i skritt, trav och båda galopperna samt ryggat enstaka steg.

Men det finns olika sätt att rida in hästar.

Att bromsa dem till undertempo tycker inte jag verkar särskilt bra: det tar bort bjudningen och lär knappast förbättra balansen hos en oinriden unghäst.
 
Sv: Hur skulle du göra i detta läge?

Jag tycker din kompis ska säga ifrån! Den situation du beskriver är inte rätt mot vare sig henne eller hästen. Hon betalar för att lära sig rida och ska göra detta på en välriden häst. Hästen ska ridas till av en van ryttare innan den används i verksamheten! Ridlärarens instruktioner ger jag inte heller mkt för. Låter inte seriöst i mina öron!
 
Sv: Hur skulle du göra i detta läge?

Jag låter en unghäst varken springa eller gå i undertempo- varför det? Den bör gå i ett normaltempo med ett lätt stöd på tygeln precis som den ska göra sedan. Om den segar får man driva på lite och om den springer får man bromsa med korta o lätta tygeltag. Jag börjar på ridbanan så jag har koll på styrning o broms i skritt o trav o sedan rider jag i princip bara ut m en stabil äldre häst som får reglera tempot och vara draghjälp alternativt bromskloss! Först när hästen är stabil och reglerbar rätt fram så börjar rida på ridbanan. Brukar få ta ngr månader om den är helt ung o grön.
 
Sv: Hur skulle du göra i detta läge?

Jag låter en unghäst varken springa eller gå i undertempo- varför det? Den bör gå i ett normaltempo med ett lätt stöd på tygeln precis som den ska göra sedan. Om den segar får man driva på lite och om den springer får man bromsa med korta o lätta tygeltag. Jag börjar på ridbanan så jag har koll på styrning o broms i skritt o trav o sedan rider jag i princip bara ut m en stabil äldre häst som får reglera tempot och vara draghjälp alternativt bromskloss! Först när hästen är stabil och reglerbar rätt fram så börjar rida på ridbanan. Brukar få ta ngr månader om den är helt ung o grön.

Jag förstår inte om du riktade detta till mig?
Jag argumenterade mot att hålla hästen i undertempo, som svar på ett tidigare inlägg.

I övrigt tycks du och jag resonera olika förutom att jag inte har med någon annan häst ut utan rider ut ensam på mina unghästar.
 
Sv: Hur skulle du göra i detta läge?

Jag missförstod dig kanske men du skrev att du skulle låta hästen springa på lösa tyglar och hitta sin egen balans. Jag tolkade springa som att hästen skulle få hålla högt tempo om den ville. Jag menar att ryttaren måste hjälpa hästen att hitta lagom tempo och balans och inte låta den vare sig rusa eller såsa
 
Sv: Hur skulle du göra i detta läge?

Jag missförstod dig kanske men du skrev att du skulle låta hästen springa på lösa tyglar och hitta sin egen balans. Jag tolkade springa som att hästen skulle få hålla högt tempo om den ville. Jag menar att ryttaren måste hjälpa hästen att hitta lagom tempo och balans och inte låta den vare sig rusa eller såsa

Det har hittills inte varit ett problem att de rusar iväg. Jag har en vbl-korsning som behöver ha ganska högt tempo i galoppen för att få den ren. Då får hästen ha högt grundtempo i galoppen tills hon vet vad hon ska göra med benen.

Högt tempo är för mig inte okontrollerbart rusande så ja, mina får hålla högt tempo i både trav och galopp om det behövs, för att hitta sin balans. Det tar inte så lång sträcka och inte så lång tid innan man kan få dem att slappna av.

Jag tänker nu på de första fem-tio ridturerna.
Och ja, jag galopperar mina unghästar så tidigt. Och ja, jag gör det på uteritter.
Ën så orutinerad unghäst i början av inridningen, klarar nog inte att hålla galoppen alls om jag försöker bestämma tempot de första gångerna.

Jag ser förstås till att hålla mig på utrymme där det är så riskfritt som möjligt.

Vad är ett lagom tempo för dig?
För mig är spannet "vad som helst utom att byta gångart neråt och utan att rusa okontrollerbart" och det skiljer ganska mycket mellan individer.

En helt grön unghäst som inte förstår tygeltag ännu, bör nog få balansera sig och ryttaren i fred i början.

Men som sagt, en sådan häst sätts lämpligen inte i en ridskola.
 
Sv: Hur skulle du göra i detta läge?

Jag hållet med dig! Vad som är ett lämpligt tempo på en grön häst skiljer sig givetvis åt beroende på vilken typ och ras hästen är. Jag rider också galopp rakt fram ute så snart jag bara kan! Jag skulle välja ordet frisk tempo för det jag vill ha på unghäst! Bra bjudning, bra galopp men absolut inte rusa! Friskt tempo i galopp går ju sedan olika fort på t ex ett fullblod och en fjording! Själv rider jag PRE och där är friskt tempo i hyfsad balans för mig långsammare än på de flesta halvblod t ex. Själv skrittar jag och travar med lätt stöd på tygeln redan från början fast jag kräver givetvis inte att den helt gröna hästen ska gå i form! Den ska dock acceptera tygeln och lära sig lyssna på en förhållning så snart som möjligt. Av rena säkerhetsskäl om inte annat.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 403
Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 772
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 595
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 607
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp