Bukefalos 28 år!

Hur skulle du göra i detta läge?

Sv: Hur skulle du göra i detta läge?

Jag talar som sagt inte för fenomenet, jag förklarar det.

De hästar som började hos det stallet då, de höll ju för ridskoleverksamhet tills de blev runt 18-24 år gamla och blev fina o harmoniska, även de som var lite trassliga kanske (utom en då, men hon blev bättre än när hon kom i alla fall). Men de kanske inte reds av nybörjarna, jag vet inte.

Som sagt så tycker jag också om att rida välutbildade hästar och tycker att det verkar logiskt att köpa in sådana. Men jag har inte ridlärarutbildning eller ridskolechefsutbildning och om de på utbildningar lär sig att unga hästar är grejen och håller utan skador så är det ngt man får fråga dem om, varför det anses vara så.
 
Sv: Hur skulle du göra i detta läge?

Det beror ju på om han har ont i munnen eller inte.
Vargtänder som stör, hakar eller något sånt.

Och då ska man mörka problemet med bettlöst istället för att ta ut vet?


TS:

Jag hade ansett hästen insutten och jobbat därefter. Mao inga lektioner, utan endast ridning av ridlärare eller erfaren personal. Även tränat muskler och balans delvis från backen, det sliter på en obalanserad häst att ha ryttare.
 
Sv: Hur skulle du göra i detta läge?

Inser att jag kanske missuppfattade ordet obalanserad här. Unghästarna från ridskolan ovan var alltså hyggligt balanserade i att de inte överbelastade frambenen, dvs kunde gå i bra unghästform. Men de hade dålig balans såtillvida att de hade svårt att gå små volter och gärna tog stöd mot väggen och var "vingliga" när de skulle gå rakt fram, det löste sig med åldern.
 
Sv: Hur skulle du göra i detta läge?

Det var ju inte så jag menade.
Självklart ska tandkoll göras ett par gånger om året oavsett häst.

Jag menade snarare att om hästen går bättre utan bett, så lär det vara tänderna som spökar.
 
Sv: Hur skulle du göra i detta läge?

Jag skulle tömköra till hästen känns bra att kommunicera med, därefter långsamt och försiktigt suttit upp och överfört hjälperna till uppsutten ridning. Tänkt lite nyinridning.

Självklart efter en hälsokoll, men om hästen är nyanländ gjorde väl besiktning och tandkoll då.
 
Sv: Hur skulle du göra i detta läge?

Jag hade faktiskt inte behållet en så sådan häst på en ridskola, dels för att den uppenbarligen inte passar inte iom att den inte kan någonting och sedan för att den aldrig kan tjäna in sitt uppehälle som det är nu.

Den hästen är en unghäst, den skulle jag börja om med helt och hållet. Först kolla så den är frisk i kropp och mun.
Är den frisk? Börja om från början, lära start-stop-sväng. Ridas i ca 20-30 min. (inte ens en hel lektion) kanske 3-4 gånger veckan, absolut inte mer.
Om nu ridskolan vill behålla den, skulle jag låna ut den ett par år så den får bli ordentligt riden och utbildad av 1 person. Kanske finns någon duktig elev som kanske skulle vilja ha den foder som projekt? Eller låta 1-2 elever rida den bara, och sedan låta dem få rida gratis en lektion extra i veckan eller hur man nu vill lösa det.

Men jag skulle inte använda den i verksamheten som du beskriver hästen nu, tyvärr!

Men lycka till med hästen och hoppas att ridskolan finner en bra lösning =)
 
Sv: Hur skulle du göra i detta läge?

jag hade jobbat hästen i skritt tills den varit någorlunda balanserad innan jag tog upp den i korta trav intervaller på rakt spår.
rida den som en endast insutten unghäst dvs.
 
Sv: Hur skulle du göra i detta läge?

Inser att jag kanske missuppfattade ordet obalanserad här. Unghästarna från ridskolan ovan var alltså hyggligt balanserade i att de inte överbelastade frambenen, dvs kunde gå i bra unghästform. Men de hade dålig balans såtillvida att de hade svårt att gå små volter och gärna tog stöd mot väggen och var "vingliga" när de skulle gå rakt fram, det löste sig med åldern.

Det kan vara jag som missuppfattade, ur balans är nog en tolkningsfråga :o Men även unghästarnas "obalans" sliter ju en del. Jag tolkade det som att hästen var lite vinglig á la inte rätt musklad för ändamålet :o
 
Sv: Hur skulle du göra i detta läge?

Jag hade börjat om med grundutbildningen. Ridskolan borde låta någon rutinerad ryttare utföra detta...
 
Sv: Hur skulle du göra i detta läge?

Ta ut en veterinär och kolla igenom hela hästen så den inte har ont någon stans. Kolla tänderna och ta ut en duktig sadelutprövare.
Sen tycker jag väl inte riktigt detta låter som en bra ridskolehäst så ta bort den från ridskolan. Om den pront måste vara kvar börja med markarbete och sedan inridning.
 
Sv: Hur skulle du göra i detta läge?

Det kan ju vara vilket som, ts vet säkert :)

Jag trodde alla femåringar, halvblod, var lite vingligare än 11 åriga erfarna, sidled. Någonstans måste man ju börja sitt liv och alla är ju inte helt färdigvuxna heller.
 
Sv: Hur skulle du göra i detta läge?

*kl

Om det rör sig om en ridskola som den jag växte upp med, där ingen hade kunskap om att utbilda hästar från scratch (inte ens ridlärarna som oftast bara hade ULK-kurserna) och där filosofin med unghästar ofta var "ju yngre hästar vi köper ju längre kommer de leva och ju längre kan vi ha dom" istället för "vi köper yngre hästar så att ridskolelivet blir naturligt för dem redan från unga år"... så ja, lycka till :crazy:
Hade jag haft någon sorts position eller inflytande på den ridskolan hade jag sagt åt dem att sälja hästen som helt grön till någon unghästvan, eller lämna tillbaka den. För jag tvivlar på att ridskolan har ekonomi till att lämna bort den på inridning och sedan satsa på att en eller ett fåtal rutinerade ryttare rider den tills den är helt grundutbildad och stadig i det innan det ens är att tänka på att introducera den i verksamhet (och då för de mer avancerade ryttarna). Det är ju en process som tar lång tid, inte bara ett par månader.

I annat fall, om det är en ridskola som faktiskt har ett vettigt tänk bakom att köpa unga hästar för att introducera dem på ett naturligt sätt i verksamheten från ung ålder, då har jag svårt att tro att det gått till på det sätt TS beskriver. Därav att jag tror det snarare är som i mitt första exempel, varav jag tycker att hästen borde säljas.
 
Sv: Hur skulle du göra i detta läge?

Jag trodde alla femåringar, halvblod, var lite vingligare än 11 åriga erfarna, sidled. Någonstans måste man ju börja sitt liv och alla är ju inte helt färdigvuxna heller.

Ja, "unghästvingel" är ju ett stadie alla hästar går igenom innan de hittar takt, balans och styrkan är satt som krävs för att balansera upp sig själv och ryttare. Men sådana hästar ska inte ridas av oerfarna ryttare, de ska tas igenom utbildningsskalan av kapabla ryttare tills dess att de har mognat kroppsligt och mentalt för att användas i verksamheten.

Det är inget fel av en ridskola att köpa sådana hästar, om man har en plan för dem och dess utbildning innan de ska ingå i dagliga verksamheten. Men har man inte det, gör man både häst och elever en otjänst att ha dem där.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur skulle du göra i detta läge?

Jo det finns säkert ridskolor som gör det bra och de som gör det dåligt.

(Jag minns mest att vi var lite förvånade över att få rida dessa unga hästar när de kom och förvånade över att de inte köpte äldre utbildade. Men när man ser tillbaka på vad som hände med hästarna, hur de var som äldre (välridna och trevliga men kanske inget speciellt), så måste de haft en plan och lyckats väl. Den ridskolan hade å andra sidan ett par RikIII en RikII o ngn beridareutbildad.)

Men som sagt, helt ärligt, det är mycket roligare som elev att rida den där tävlingshästen som fegade ur efter 130 hoppningen och inte ville högre, eller inte klarade stökiga miljön på tävlingsplatsen. Eller välutbildade äldre hästen X. Så jag tycker bättre om det också:laugh:

(När det gäller just ts är det ju möjligt så att just den eleven och den ridläraren inte borde haft den hästen på lektionen. De kan ju varit en dålig kombo helt enkelt. Inget man vill döma ut en hel ridskola på. Nästa lektion med annan ridlärare och elev kanske den skulle varit guld. Det är bara det jag menar. Men om man såg tex tre lektioner med samma elände, då skulle det kanske vara en annan sak. Det kan ju finnas tre bra unghästutbildande ridlärare och en som är helt clueless och så gick planeringen åt helvete och hästen gick fel lektion.)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur skulle du göra i detta läge?

Ridskolor tar in så unga hästar för att de ska hålla i längden. En "färdig" vuxen häst går lätt sönder om man sätter in den i ridskola.. och därför kan det vara bättre med yngre hästar som successivt börjar gå med i verksamheten och att personal utbildar den på sidan av. -Det tar mer tid av ridskolan ibörjan, men oftast är det dem hästarna som blir hållbara och riktigt bra ridskolehästar.

En häst som inte tar stöd och beter sig som du beskrivit skulle jag nog först släppa stödet helt på och låta den hitta sin balans. När det känns ok, skulle jag börja ta stöd igen, successivt medan hästen är i rörelse framåt. En annan metod är att ta ned till skritt och hitta stödet igen, men det krävs av ryttaren att man har en mjuk men mycket stabil hand.

Som en av mina tränare en gång sa: Gör det du tror på och med övertygelse. Funkar det inte så byt metod.
Spelar inte så stor roll vad man gör, utan hur man gör det.
 
Sv: Hur skulle du göra i detta läge?

Min första fråga är om hästen är ordentligt veterinärt undersökt? Om den är fysiskt helt ok skuulle jag nog ta om inridningen från början.
 
Sv: Hur skulle du göra i detta läge?

Anledningen till min fråga är för att jag häromdagen satt på en ridskola och såg just detta scenario. Hästen gjorde allt för att gå emot tygeln, slog med huvudet, sprang ifrån, stannade och slog ännu mer.. jag blir lite deprimerad när jag ser en sån pass grön häst komma till en verksamhet och direkt sättas in i en "nybörjargrupp". Nu kunde förvisso tjejen som red denna häst (min kompis) rida bättre än resterande i gruppen men hon har inte kunskap att utbilda en häst.

Men det som besvärade mig mest var ridlärarens alternativ till hur min kompis skulle rida hästen! "släpp tyglarna helt genom att hålla fram dina händer överdrivet, låt hästen springa och hitta sin egen balans. Ni kan väl se framför er hur ekipaget såg ut?? Hästen sprang och sprang och ridläraren sa att hon skulle försöka bromsa med rösten.. hur kan man tycka att detta är lösningen för en sån outbildad häst???!! Jag mådde dåligt av att se detta.
.

Dåligt att de sätter in unga hästar på lektioner med oerfarna ryttare.
Men jag tycker att det skulle vara bättre att ryttaren släppte och lättade i handen och lät hästen gå fram än att bli hängande, hård, hästen kastar oavbrutet med huvudet och stannar. Ska man lösa en sån situation direkt där och då under lektionen så håller jag med om att det är bättre att hästen får släppas friare och hitta egen balans än att ha en nybörjare som hämmar den, drar i munnen och inte själv är balanserad.
 
Sv: Hur skulle du göra i detta läge?

De gånger ridskolan jag är medlem på köper yngre oerfarna hästar (dock inte så illa som du beskriver), så rider bara instruktörerna hästen den första tiden, sedan får duktiga elever rida lite och efter hand som den mognar slussas den in mer och mer i verksamheten.
 
Sv: Hur skulle du göra i detta läge?

Kolla rygg och tänder allra först, slår den med huvudet och försöker komma undan bettet kan felet mycket väl ligga där.

Är det inget fysiskt problem så skulle jag jobba med att få hästen att slappna av först och främst, få förtroende för handen och våga ta kontakt med bettet.
Hästen slänger ju inte med huvudet hur som helst utan anledning.
 
Sv: Hur skulle du göra i detta läge?

Min spontan rektion är att det är inte schysst mot hästen och framförallt inte schysst mot eleverna som betalar (ofta) dyra pengar för att lära sig rida. Det är ett faktum att du lär dig inte rida på en grön häst utan på utbildad häst.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
988
Senast: mamman
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 049
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 059
Senast: Juli0a
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 406

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp