Hur skulle ni göra?

Salandge

Trådstartare
*suck*

Är i valet och kvalet om jag ska byta stallplats. Jag har haft mina hästar uppstallade på nuvarande stallet i drygt sex år, snart sju. När vi kom dit fanns det 17 boxar på gården uppdelade på ett större stall, ett mindre stall och ett par uteboxar. Stämmningen i stallet var inte den bästa, bråk och skrik mellan ett antal personer nästan dagligen men ordningen i stallet var acceptabel så även stallägarens engagemang för att åtgärda fel och brister. För ca tre år sedan slutade bonden som vi hyr av med kor och byggde om ladugården till ett stall med 16 boxar, det har även tillkommit ett par uteboxar så nu är det uppe i 36 hästar på gården och helt ärligt så finns det inte tillräckligt med mark till hagar :( så hagarna är i minsta laget... Många av de som vi inte kom överens med flyttade upp till det nya stallet och in i vårt flyttade en massa trevliga människor och med det kom en trevlig atmosfär i stallet!

Det senaste året har dock underhållet på stallet gjort en djupdykning... Trasiga lysrör byts ej ut, plaskåpor på lysrören saknas trots upprepade påpekanden, en trasig dörr har inte gått att använda på snart ett år men ingenting händer... Trots flera inbrott, nu senast försvann en sadel, en sele, ett träns och flera täcken har vi nte fått något lås på selkammaren så nu tar vi saken i egna händer och debiterar stallägaren för låset...Stallägaren verkar ha tappat intresset totalt för oss i dom äldre stallen!

Höet är så dammigt att man mår illa när man är uppe på skullen, hösilaget har tagit slut p.g.a. ingen ville ge av höet. Stallägaren vägrar dra ner på hyran om man inte ger av hans hö - därmed har jag inte råd att köpa eget hö. Och nu senaste dagarna har det blivit nådot fel på elen till hagarna. Det är ström i marken nu när det är blött unte men desto värre är att det är ström i boxarna! Vi kan alltså inte ha strömmen påslagen när någon häst står inne då det är ström i krubba och vattenkopp! Jag blir så less!!!

Egentligen borde jag ju inte tveka och flytta hästarna imorgon, men stallet har sina fördelar också! Alla i stallet kommer överens förutom på två stycken som alltid är i luven på varandra. Det finns miltals med rid och körvägar som är speciellt till för detta! Det tar 10 min att skritta in på travet (har travare), det finns sandtag att klättra i, m.m, m.m. Vi kommer aldrig att hitta ett stall i närheten till samma pris!

Det är pågång ett möte med stallägaren angående höet men om han inte inser att detta är ett enormt problem för båda hästar och människor tror jag att jag att jag flyttar, vi får se hur det blir...
 
Kan ni inte få hyra stallet och ha det som kollektivstall? Då kan ni ordna eget hö och laga de saker som behöver lagas, utan att behöva blanda in stallägaren.

Själv hade jag flyttat om det fanns okej alternativ!
 
Tänkte precis samma sak! Finns det ingen möjlighet att ni kan få hyra stallet av bonden?
 
Som stallägare är jag lite chockad! :eek: Hur kan någon med gott samvete bedriva en verksamhet under sådana förhållande?!

Nej du, så ska det inte se ut och så får det inte gå till! Om nu stallägaren har tagit på sig att ha SÅ många hästar, så måste det dessutom finnas ordentilga hagar som passar antalet!!!!! Dessutom så tycker jag att man kan kräva en analys av höet och att allt ska fungera perfekt! Lampor, o dyl.

Att stämningen i stallet inte är så bra, får ni nog lösa själva tyvärr..... :(
 
Förbättras inte dessa stallförhållanden så skulle iaf jag se mig om efter en nya plats. Det får ju faktiskt finnas en gräns för vad man ska tåla.
 
Jag vet att det var någon som skulle hyra ut ett helt stall med ca 5 boxplatser tror jag det var alldeles vid travet. Kommer inte ihåg nu vem det var men det går nog att kolla upp. Jag tror att det var en annons i Blänkarn för några veckor sen.
Hoppas att det löser sig.
 
Näe... vi har förvisso inte frågat men eftersom han har stora marker vill han naturligtvis att vi ska ge från hans hö, havre osv.

Egentligen är han ju inte svår att ha och göra med men om man kommer och vill ha något åtgärdat säger han "javisst" men sen så händer det inget...
 
Fast det är ju en av sakerna som är bra, stämmningen alltså! Att somliga inte kan komma överens om småsaker är ju inte så mycket att göra åt... :crazy:
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 079
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 878
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 513
Senast: Skye
·
Anläggning Jag har en kanske lite löjlig fråga men den har gnagt på mig ett tag nu och jag börjar fundera på att flytta på min häst. Jag hyr in min...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
13 766
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp