Bukefalos 28 år!

Hur skulle ni göra

bananabambi

Trådstartare
Jag är lite tveksam inför det jag nu blivit ställd inför. Såhär set situationen ut:

Jag och sambon flyttade för ett år sedan från lägenhet till hus. Våra två innekatter blev utekatter (kommer och går som de vill). Hankatten har alltid varit supertrevlig, väldigt social och håller sig alltid nära oss, så även nu när han även får vara ute. Honkatten trivdes alldrig i lägenheten, och hon var tyvärr inte så förtjust i sin bror. De sov aldrig tillsammans, bara busade ibland. Hon var även den som klöste sönder tapeter och kissade lite varstans (även om det bättrade sig med tiden). Hon trivdes aldrig i lägenheten, och hon trivs inte med kattsällskap. Så snart vi släppte ut henne så flyttade hon hemifrån. Hon kommer till oss någon gång i veckan, äter lite, kollar runt i huset, och sedan sticker hon igen.

Hon har bosatt sig hos en granne en liten bit härifrån. Går jag hem till grannen och lockar kommer katten, och följer med hem och äter. Men sedan vill hon ut igen.

Grannen har flera gånger varit förbi och pratat med oss, och talat om vilken mysig katt vi har. De är väldigt förtjusta i katten, men tycker att det är synd att hon bor hos dom, när hon hör hemma hos oss. Gubben berättade att han matat henne med korvbitar och varm mjölk :d Men jag gav mig inte in i någon diskussion om mjölk och korv, sa bara att de bör sluta mata henne, annars är det klart att hon inte vill bo hos oss, om hon får smarrig mat där och torrisar hos oss. De lovade att de skulle sluta mata och ta in henne.

Men nu innan helgen var tanten hos oss. Och sa att hon var så orolig, för de skulle åka på semester, och hon undrade hur kissen skulle klara sig då? Vi tyckte ju att det knappast skulle vara någon skillnad för katten, om de höll vad de lovade och inte matade eller tog in henne :smirk: Men vi förstår ju att de matar henne. De har även ställt ut ett litet hus utanför dörren, som hon alltid sitter i.

Jag och sambon har pratat om att vi kanske ska skänka katten till dom. Varför påpeka varje gång att de inte ska mata henne, när missen uppenbarligen bor där? För oss blir det ingen större skillnad, mer än att det känns lite synd att mista henne. Men hon är ju aldrig hos oss längre.

Jag ser missen varje gång jag åker till och från jobbet, och hon ser så hemma ut där. Sitter på deras trapp, och trivs verkligen där. :love:

Hon är ju vaccinerad, kastrerad, ID-märkt och försäkrad, och jag tror inte att grannarna där vet om att vi faktiskt lägger ner pengar på henne. De tror nog att hon är en vanlig bonnkatt vi hämtat hem, som vi inte byr oss om längre.

Men hur skulle ni ha gjort?
 
Sv: Hur skulle ni göra

Jag skulle nog kollat om dom ville ta katten, mot löfte om livslångt hem och att dom behåller henne försäkrad.

Förstår att det känns avigt och jag skulle nog blivit ganska arg om jag märkte att grannarna matat min(a) katter men du verkar ju ha tagit det bra.

Trist att släppa iväg sin bebis men hon verkar ju redan ha bestämt sig :smirk: (otrogna kräk ;) )
 
Sv: Hur skulle ni göra

Jag hade låtit henne flytta dit, under förutsättning att de lyssnar på er vad det gäller kunskapsuppdatering om foder, veterinärvård (ev.försäkring osv). Lägg fram det på ett positivt sätt så blir det ju det bästa för alla parter...
 
Sv: Hur skulle ni göra

Det är just försäkringen som oroar mig. Nu har jag just betalt premien, så det är lungt ett år framöver. Men om de inte vill betala den, då vete sjutton om jag vill låta dom ha katten. Jag vill att hon ska stanna där, och ha samma liv som innan de fick henne. Men om de inte vill behålla försäkringen så kan jag ju lika gärna ha henne kvar i mina ägor.

Nej, jag blir inte så uppjagad över att de matar henne, men jag resonerar som så: Jag är jätteglad över att hon hittat någonstans att bo där folk är snälla mot henne. Vi har sk "pundarhus" (förlåt för ordvalet) runt om, överallt. Där alkoholister och narkomaner skaffar sig katter och hundar, och det var min skräck att hon skulle ty sig till deras kvarter. Jag är överlycklig över att hon stannat här, det är ju bara femtio meter till grannen.
 
Sv: Hur skulle ni göra

Jo, jag tänkte lägga fram det typ: "Jag ser gärna att hon fortsätter bo hos er, hon verkar gilla er, och hon är ju en speciell liten dam. Men jag vill att hon ska behålla sin försäkring och att hon vaccineras regelbundet (det sistnämnda tänker jag erbjuda mig att ta henne med när jag vaccinerar min hankatt) och gärna också det fodret hon hittills ätit."

Men jag tror att grannarna inte riktigt förstått att hon kostar pengar. All mat, vaccination, för att inte tala om försäkringen, kostar ju. Ganska mycket också, för en katt man bara har äran att se en gång i veckan :crazy:
 
Sv: Hur skulle ni göra

jag hade också en honkatta som flyttade hemifrån...inte alls långt ifrån där vi bor, jag frågade om den hon flyttat till ville ha henne och det ville hon....jag tror inte att du har nåt dilemma faktiskt...för din katt vill ju inte bo hos dig längre, så antingen får du låsa in henne, ge bort henne eller avliva..kattar gör som dom vill...jag provade också ta hem min, men hon knallade dit iallafall :D
 
Sv: Hur skulle ni göra

Jag tycker det är underbart att din katt har kunnat hitta ett hem hon verkar trivas så bra hos.

Mitt råd är att du bjuder in grannparet på en koppkaffe och bullar och berättar hur saker och ting ligger till. Att ni sätter en hel del pengar på henne men eftersom det ser ut att katten har valt ett nytt hem så undrar du om paret kan tänkas ta över inte bara henne utan också de utgifter hon medför.

Hemma hos mina föräldrar hade vi i tiderna en stallkatt som bodde både i grannens stall och i vårt stall. Hon kunde aldrig riktigt bestämma sig över var hon ville bo utan kom och gick som hon ville. I det fallet handlade det om en riktig bondkatt men hon verkade lycklig över att ha två hem.
 
Sv: Hur skulle ni göra

Alternativet avlivning finns inte :crazy: Låsa in henne har vi försökt (första tiden, då vi trodde hon bara drev omkring och störde folk), men det är heller inte ett alternativ då hon inte trivs hos oss.

Det jag känner är mest om de inte vill lägga ner pengar på henne. Om de inte vill överta försäkringen, om de inte vill fortsätta vaccinera henne. Vad gör jag då? Tjurar till och säger att jag då behåller katten? Hon kommer ju ändå inte vilja bo hos mig. Risken finns ju att jag gör mig osams med grannen, och det vill jag ju inte.

Andra alternativet är ju då att jag helt enkelt får acceptera att hennes försäkring slutar gälla efter ett år. Om de nu inte vill betala de pengarna. Det känns ju lite surt att jag ska betala den, om katten inte är min. Men ändå vill jag ju hennes bästa, jag vill att hon ska kunna få veterinärvård om hon behöver det. Men å andra sidan, vad är det som säger att de är villiga att betala självrisk och den övriga rörliga avgiften om det väl händer något?

Ujj, inte det lättaste.
 
Sv: Hur skulle ni göra

Ja, jag ska haffa grannarna när de kommer hem från sin semester.

Jag är överlycklig över att hon hittat ett hem där dom gillar henne! Vill ju hennes bästa, så vill hon bo där och möjligheten finns så är ju det, det bästa. Ska bara övertyga mig själv om det också :crazy:
 
Sv: Hur skulle ni göra

Men vad har du för försäkring på katten då? Jag har hela tiden antagit att det var en "bondkatt" och försäkringen är väl knappast så dyr då?

Menar inte att du ska fortsätta betala den, utan att det inte borde vara ett problem för dom ev nya ägarna att betala försäkringen?
 
Sv: Hur skulle ni göra

Vissa människor anser ju att det är konstigt att öht lägga pengar på en katt, och då är de 7-800 kronorna om året för försäkring och vacc för mycket. Dessutom antar jag att Bananabambi vill att hon ska få bra mat istället för matrester. Nu verkar ju de här människorna tycka om damen ifråga, så man kan ju hoppas att de är villiga att lära sig lite nytt om katthållning.

(Btw, det kostar lika mycket att vet.vård försäkra de flesta raskatter som de kostar för huskatter, de "stora" summorna kommer när man vill ha avelstillägg, höga livförsäkringar osv :crazy: )
 
Sv: Hur skulle ni göra

hmmm, men du har ju nästan inget alterativ än att låta henne flytta dit...vilket dom vill betala eller inte, och dom kanske är jättevilliga att se till att katten får det bra, men vet inte hur dom skall tackla detta nu när katten inte ens är deras...min katta gick jag ner o frågade om hon helt sonika ville ha henne och denna människan blev överlycklig..hon fick 5 kg torrfoder av mig och försäkringar o dyl brydde jag mig inte om...idag lever katta än och hon fyller 18 år i år :D (hon var kastrerad när hon flyttade)
 
Sv: Hur skulle ni göra

Jag har Agria Plus veterinärvård på henne. 656:- i årspremie. Inte speciellt dyrt för min del.

Om man inte är speciellt kunnig eller intresserad av katter, utan enbart tror att det är en vanlig bonnkatt hämtad från närmsta bondgård, så tror jag inte att man räknar med att den ska kosta mer pengar än vad ICA´s torrfoder kostar :crazy: Min uppfattning av de här människorna efter att ha pratat med dom är att de inte är speciellt kunniga. Och det kanske inte kommer bli lätt att få dom att förstå att hon kostar de pengarna hon gör, vilket innebär RC kattmat, årlig vaccination, årlig veterinärpremie, en eventuell självrisk om det väl händer något, etc. Men jag har ju inte prata med dom ännu, kanske går det superbra.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur skulle ni göra

Nej visst, du har så rätt. Katten har ju liksom redan flyttat, det är ju bara det formella som jag tvekar på. Jag tror absolut att de gillar katten, annars skulle de aldrig komma förbi oss och prata så gott om henne. Men just det här med t.ex. försäkringen. Om de nu inte vill fortsätta ha henne försäkrad, hur gör jag då? Fast egentligen, det är ett år kvar innan den behöver betalas igen, jag kan ju egentligen inte låta det vara ett hinder. Vill de betala den om ett år så gör de det. Annars kan jag inte göra så mycket.

Ska försöka att inte göra världens affär av det när jag frågar dom, utan bara berätta vad jag gjort med katten, sedan är det väl upp till dom då att bestämma vad de vill fortsätta med. Även om de bestämmer sig för något jag själv inte skulle göra.

Tilläggas bör kanske att det är i stan katten bor, inte på landet. Så det finns trafik nära inpå, vilket är en av de stora anledningarna till att jag vill ha dom försäkrade.
 
Sv: Hur skulle ni göra

Agria har nästan dubblat min premie sedan förra året. Nu betalar jag 656:- per katt, förra året betalade jag 332:- per katt. Sedan har min självrisk höjts med trehundra kronor. Dock sänktes den rörliga självrisken från 20% till 10%.
 
Sv: Hur skulle ni göra

Man kan välja numera, 1000:-, 2000:- eller 3000:- i självrisk, +10% eller 20% i rörlig del. 30.000 eller 60.000:- i tak. Premien sättes efter vad man väljer. Jag blev tvungen att teckna om till det nya systemet när avelsförsäkrade honan. Hade jag haft mer än en avelskatt hade jag valt ett annat bolag, eftersom agria blir dyrare och dyrare, och de andra bolagen närmar sig med stormsteg och är i vissa fall bättre när det gäller villkor.
 
Sv: Hur skulle ni göra

Jo, när jag läste igenom villkoren så förstod jag ju varför de hade ändrat. Men jag tycker ändå att sådant kunde förvarnas av Agria.
 
Sv: Hur skulle ni göra

Ja,de borde väl hört av sig och upplyst om ändringarna och gett möjlighet att välja? Jag ska sänka maxbeloppet på mina nästa gång. 60.000:- räknar jag inte med i vet.vård, blir det så komplicerat är det troligtvis ett fall där jag hellre tar bort katten av humana skäl.
 
Sv: Hur skulle ni göra

Jag tror de skulle bli glada om de fick ta hand om katten. Vad det verkar som så trivs de ju i hennes sällskap när de fortsätter att mata henne även fast ni sagt ifrån.

Sedan undrar jag: om du ger bort katten, kan du verkligen kräva att de fortsätter vaccinera och försäkra? Vad får du ut av att en katt du gett bort även i fortsättningen är försäkrad? Du får ju ingen ersättning om ngt händer katten iaf? Det måste ju vara upp till dem att bedömma om de vill fortsätta vaccinera/försäkra. Likadant med maten, du kan ju lite "fint" påpeka vikten av rätt kost men du kan inte kräva att de kommer göra som du vill. Så frågan är vad är viktigast för dig? Att de tar hand om katten eller att den även i fortsättningen blir vaccinerad/försäkrad om det är alt 2 som är viktigast så är det väl egentligen bara att fortsätta som idag eller?

Apropå katter som adopterar ny familj:
MIna föräldrars grannar skaffade katt men efter någon vecka upptäckte katten att det var mycket trevligare hos mina föräldrar - dels inga små barn som drog honom i svansen, ingen hemsk röklukt och så fick han kela hur "mycket som helst" så han flyttade helt sonika in hos mina föräldrar. (mina föräldrar hade redan katt så Viktor använde även han kattluckan för att komma in). Han brukade gå in till grannars å säga hej lite då o då men det var hos mina föräldrar han bodde hos. När grannarna flyttade frågade de om Viktor fick stanna kvar eftersom han trivdes så bra och naturligtvis fick han det! :)
 
Sv: Hur skulle ni göra

Paddington skrev:
Vad får du ut av att en katt du gett bort även i fortsättningen är försäkrad?

Att katten inte behöver lida i onödan för att de inte vill kosta på den veterinärvård, naturligtvis. Det är ju för kattens bästa, inte för bananabambis plånbok.

Plus en annan sak: jag skulle inte vara säker på att folk som inte ville kosta på katten några hundralappar om året i försäkring skulle låta den kosta när det gäller annat heller.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 863
Senast: Kaching
·
Övr. Katt En av mina uppfödningar flyttade till min kompis (som är uppfödare) på foder. Då var hon 14 v. Redan från start togs hon bara väl omhand...
Svar
13
· Visningar
1 141
Senast: Bison
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 639
Samhälle Hur ser er krisberedskap ut, ni som bor i lägenhet/större städer? Vi diskuterade det i lunchrummet på jobbet idag, där vissa var...
8 9 10
Svar
190
· Visningar
9 639
Senast: Masqueradee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp